Saturday, April 18, 2009

PENANTI DAN PERAK


Bekas ADUN Penanti, Mohd Fairus Khairuddin akhirnya melepaskan jawatan beliau selaku Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Exco, dan seterusnya sebagai ADUN demi kepentingan partinya. Inilah susahnya bila diri mempunyai harta dan pangkat. Dugaan melanda dalam berbagai-bagai bentuk. Kalau dah tak kuat, kecundang lah jugak. Betapa beratnya amanah sebagai seorang pemimpin. Tapi realitinya begitulah, hari ini kita lihat ramai pemimpin yang sudah lupa diri.


Fairus disiasat oleh SPRM, berhubung kes rasuah berkenaan kuari di Pulau Pinang, sebelum ini banyak juga penulis dengar cerita-cerita yang tidak enak mengenai beliau. Alasan Fairus apabila letak jawatan, untuk melanjutkan pelajaran dan membersihkan imejnya. Baguslah kalau begitu. Dan seperti yang dijangka, SPR telahpun membuat mesyuarat mengenai DUN Penanti. Adakah nanti akan berlaku satu lagi PRK? Banyaknya... Tapi sekarang kebanyakan pihak mula mempersoalkan kewajarannya (PRK). Najib Tun Razak pula berkata ia hanya akan menghabiskan wang rakyat. Baguslah. Kalau begitu tak payah buat pilihanraya. Ganti saja satu lagi calon PKR untuk mengisi DUN Penanti. Habis cerita.


Di Perak pula, sidang DUN telah diumumkan dan notis telah dikeluarkan, menyatakan 7 mei adalah tarikh persidangan. Tapi notis ini dikeluarkan tanpa pengetahuan Speaker DUN Perak.
Mengenai Zambry dan 6 exconya dibenar hadiri sidang DUN, ianya dibuat oleh mahkamah, dan seterusnya telah menafikan kuasa speaker. Kalau macam tu, maka sepatutnya Gobind Singh Deo (MP Puchong) pun boleh hadiri sidang dewan rakyat. Keputusan yang sama patut diberikan pada beliau. Tapi sekarang ini menunjukkan bahawa mahkamah telahpun dikuasai oleh UMNO/BN.

2 comments:

Prof. Era Pasca said...

salam reformis... Mamak Besar Peghrak tak boleh hadiri sidang lagi... hehehe makamah meluluskan 2 dari 10 dimana tidak termasuk bersidang dalam dewan...

takbir!

Reformis Jalanan said...

Ye ke? Sumber dari mana? Bgus kalau begitu.

Allahuakbar.!!