Thursday, April 16, 2009

Cerita Sidang DUN Terengganu

Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu telahpun berakhir. Banyak berita panas yang menyaksikan percakaran diantara dua team di dalam UMNO Terengganu. Bermula dengan ura-ura ADUN BN mahu mengusulkan undi tidak percaya kepada Ahmad Said, Menteri Besar, selepas itu, Speaker DUN pula menjelaskan tidak menerima sebarang notis, dan Ahmad Said dikhabarkan telah meminta bantuan ADUN daripada PAS untuk campur tangan, dan terakhir tentang SMS ugutan terhadap 3 ADUN BN yang dikhabarkan terlibat dalam mengemukakan usul undi tidak percaya. Banyak drama di Terengganu yang rakyat dapat saksikan minggu ini. Ia diumpamakan filem yang "panas" bermain di pawagam, dan bakal mencatatkan kutipan tertinggi.

Apa kata pemimpin-pemimpin UMNO Terengganu....


Rosol Wahid (ADUN Ajil) : Semalam dia menyatakan sokongan terhadap kepimpinan Menteri Besar, Ahmad Said. Dan dia yakin Menteri Besar mampu uruskan negeri dengan baik, sekali gus menafikan adanya percakaran di dalam UMNO Terengganu.. (biasalah, pemimpin UMNO dan sikap selalu menafikan adalah sebati..)


Ahmad Said (Menteri Besar, ADUN Kijal) : Dengan wajah yang ceria dan tersenyum, mengucapkan terima kasih kepada semua ADUN BN yang hadir pada hari berikutnya, dan menyatakan biar pihak polis yang membuat siasatan terhadap penyebar SMS ugutan itu.


Idris Jusoh (Bekas MB, ADUN Jertih) : Dia ni berkata kepada Ahmad Said, "jangan takut pada bayang-bayang," (bayang-bayang apa tu????)


Sidang DUN 3 hari lepas dikuasai dan didominasi oleh pembangkang (8 ADUN PAS). Kerusi DUN Terengganu berjumlah 32, kerusi exco dan Menteri Besar sebanyak 10 buah, manakala kerusi ADUN BN hanya 3, kerana 10 ADUN BN lain memboikot sidang pada hari itu, dan selebihnya 8 buah ialah kerusi PAS. Dan pada hari tersebut kesemua soalan dan ucapan dibuat oleh PAS, wakil daripada BN satu pun tidak bercakap. Hanya diam seribu bahasa.


Hal ini dinyatakan sendiri oleh ADUN PAS Batu Burok, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, yang penulis berkesempatan bertemu dengan beliau tadi, di Masjid Negeri, sama-sama solat Zohor berjamaah. Dr. Syed Azman menjelaskan, selama ini pun hanya wakil daripada PAS saja yang berbahas, wakil-wakil BN yang lain hanya diam, langsung tidak ambil peduli, soalan pun tidak ada satu pun yang dikemukakan oleh ADUN-ADUN BN selama ini. Dan yang penting lagi, beliau berkata, Menteri Besar, Ahmad Said sudahpun menjadi "member" kepada PAS.

0 comments: