Tuesday, June 29, 2010

Kenapa Pakatan Rakyat Tak Menang-Menang?

credit to bohiem.blogspot.com


Kalaulah benar perjuangan Pakatan Rakyat (PAS terutamanya) menentang segala bentuk kemungkaran, penyelewengan dan memperjuangkan keadilan kepada semua rakyat, sudah tentu usaha dan niat yang murni ini akan dipermudahkan oleh Allah SWT. Tapi cuba tengok, sudah berapa puluh tahun parti pembangkang berjuang di negara ini? Lihat hasilnya - kadang-kadang menang besar, kemudian kalah teruk - ini berterusan selama berpuluh tahun.

PAS contohnya - kalaulah benar niat mereka berjuang hanya kerana Allah, sudah tentu dari dulu lagi Allah permudahkan perjuangan mereka. Ini samalah seperti hujah yang diberikan oleh pensyarah kepada saya :

"Allah pasti tidak akan membiarkan kerajaan yang zalim terus berkuasa - kalau benar Mahathir itu jahat, sudah lama kerajaan ini hancur"

- kata-katanya yang bertujuan membela kerajaan Baghal Nasional (BN). Lebih kurang macam itulah kata-katanya.

Tapi apakah hujah tersebut boleh diterima? Kezaliman dan penyelewengan terang-terangan berlaku di depan mata. Rakyat hidup dalam kesusahan, negara berada di dalam keadaaan tidak aman. Jenayah berleluasa.

Saya fikir, Tuhan memang memurkai corak pemerintahan yang dilaksanakan oleh kerajaan sekarang tapi Dia tidak lagi memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat kerana ada segelintir pemimpin Pakatan Rakyat yang bersikap bobrok dan jahat tidak ubah seperti pemimpin UMNO. Ini juga termasuk pada masalah niat-niat sesetengah pemimpin Pakatan Rakyat yang ada hanya mementingkan kepentingan perut mereka sahaja.

Tuhan tangguhkan dan tidak membenarkan Pakatan Rakyat menguasai Malaysia kerana ada sesetengah pemimpinnya yang mempunyai niat yang tidak baik apabila berkuasa. Sekarang cuba lihat perangai dan gelagat sesetengah pemimpin Islam dari Pakatan Rakyat dari PAS dan PKR.

PAS ada buat onar dengan caranya yang tersendiri. Begitu juga dengan PKR. Lihat isu terbaru - Krisis diantara Azmin dengan Menteri Besar Selangor. Azmin itu memang dalam pandangan mata kasar saya ialah seorang yang tidak boleh dipercayai berdasarkan tingkah lakunya. Budaya cantas mencantas yang dahulunya berleluasa di dalam UMNO kini turut berada di dalam PAS dan PKR. Dulu Azmin Ali buat hal dengan Zaid Ibrahim. Zaid Ibrahim pernah menceritakan di dalam blog beliau betapa di dalam PKR ada segolongan manusia yang berhati busuk - Zaid buat makan di rumah beliau, ada orang PKR sindir, kononnya Zaid nak berkempen.

Kemudian, apa lagi aktiviti busuk hati dalam PKR? Dulu. lebih kurang 4 tahun lepas Shamsul Iskandar pernah merasa terancam dengan Che Gu Bard mengenai jawatan pimpinan di dalam Angkatan Muda sehinggakan si Shamsul ini mempertikaikan urusan Che Gu Bard di Terengganu yang didakwanya nak berkempen!

Dalam PAS, pertembungan di antara golongan yang kononnya ulamak dengan bukan ulamak. Ulamak sibuk nak mempertahankan kedudukan mereka. Hassan Ali dilepaskan Khalid Samad digantung tugas. Dulu pertembungan di antara Hassan Ali dengan Menteri Besar Selangor. Macam-macam lagilah. Parti pembangkang kalau menang sikit memang mudah lupa diri. Yang hairan dan peliknya - hal-hal dan masalah sebegini hanya berlaku kepada pemimpin berbangsa Melayu dan beragama Islam di dalam PAS dan PKR.

Mereka ini bodoh berpolitik. Macam inikah orang Melayu berpolitik? Membantutkan usaha memperjuangkan hak dan nasib rakyat. Kalau dalam PAS, Mustafa Ali and the gang adalah parasit, maka dalam PKR ada Azmin Ali yang mahu menggantikan Azizah sebagai isteri Anwar!

Monday, June 28, 2010

Ulasan Kursus Beberapa Hari Lepas

Bebanan

Pertama kali saya melihat notis mengenai kesemua pelajar semester 5 diwajibkan menghadiri kursus tersebut pada tarikh yang tertentu, darah saya menyirap. Sudahlah diwajibkan (paksa), kemudian kena bayar pula. Kalau tak datang tanpa alasan munasabah, tidak boleh konvo. Dan bagi sesiapa yang tidak menghadiri walaupun satu slot pada kursus tersebut, tidak dapat sijil dan terpaksa mengulang sekali lagi. Kalau tak mengulang (repeat), tak dapat sijil. Dan tak dapat sijil maksudnya tak boleh konvo.

Bayangkan pelajar semester 5 dalam anggaran 600-700 orang. Dan kursus itu diadakan sebanyak 3 siri. Kalau setiap pelajar diwajibkan bayar $80 setiap seorang, agaknya sudah berapa banyak pihak tertentu mengaut keuntungan? $80 darab 600 = lebih kurang $40 ribu! Ok lah, tolak kos makanan, penceramah, dan lain-lain. Jumlah tersebut sangatlah sikit dengan hasil berpuluh ribu ringgit. $80 - mungkin semua orang tidak berapa kesah sangat dengan jumlah ini. Tapi bagi pelajar yang miskin seperti saya, jumlah ini sangat berat. Tambahan pula duit loan belum masuk lagi dan buat masa sekarang terpaksa meminta ihsan orang lain untuk perbelanjaan harian.

Tak apalah, itu semua sudah lepas. Sekarang saya mahu masuk bab mengenai isi kursus tersebut. Kalau semua tak tahu, kolej ini adalah kolej Islam. Kesemua pelajar setiap fakulti dan jurusan diwajibkan mengambil subjek agama pada setiap semester. Dan hampir kesemua isi dalam kursus sudahpun diajar di dalam kelas sebenarnya (bab Munakahat). Jadi tak timbul soal inilah peluang bagi pelajar mengenali hukum-hakam dalam perkahwinan, kerana mereka semua sedahpun belajar perkara ini pada sebelum ini (sebelum semester 5).

Macam yang saya selalu katakan, orang Melayu ini akan excited berlebihan apabila diceritakan kepada mereka bab nikah-kahwin. Dalam kelas pun jika pensyarah menukar topik kepada bab kahwin, maka pelajar-pelajar pun sibuk juga nak jadi pensyarah. Betul, ini sifat natural tapi janganlah jadi lebih sudu daripada kuah. Asyik fikir pasal kepentingan diri saja (kahwin) tapi dalam hal lain yang melibatkan kepentingan umat semuanya dilalaikan.

Bersenjatakan agama

Tak payah susah-susahlah membawa dan memanipulasikan ayat al-Quran dan Hadis Nabi mengenai betapa perlunya perkahwinan. Kerana saya pun sudah tahu perkara itu dan dah lama belajar bab itu. Cuma saya ini jenis berpijak di bumi yang nyata, saya pandang kepada realiti - tak macam kebanyakan budak-budak Melayu yang lain. Saya tak fikir kesan dalam masa yang pendek tapi saya memikirkan kesannya dalam jangka masa yang agak panjang. Dan sememangnya saya merasakan perkara ini sebenarnya kita boleh mencegah perasaannya dan masih banyak lagi perkara besar yang perlu ditumpu dan diperjuangkan.

Cakap pasal kahwin saja banyak mulut yang bising dan syok, tapi bila cakap bab ramai orang yang tak cukup makan dalam sehari di dalam negara ini, berapa kerat saja yang ambil pot? Kenapa perlu bersusah-susah memaksa pelajar mengambil kursus ini pada saat mereka masih lagi bergantung pada orang tua dan tidak mempunyai pekerjaan tetap? Saya fikir inilah salah satu proses yang berjaya untuk memandulkan anak-anak muda khususnya Melayu daripada aktif dalam perkara-perkara lain.

Rumahtangga Jadi Baik Kalau Ada Ilmu?

Kalau ada yang kata kursus ini memudahkan untuk keharmonian rumahtangga ataupun untuk membekalkan ilmu pengetahuan untuk mengelakkan serta menyelesaikan perkara atau masalah yang bakal berlaku - adakah ianya relevan? Betulkah ia boleh membuatkan pasangan orang Islam menjadi baik di dalam rumahtangga?

Cuba lihat dan teliti kes contohnya kes di mahkamah atau pejabat kadi. Kebanyakan pasangan Islam bercerai dan mempunyai masalah yang membuatkan mereka bergaduh dan kebanyakannya berpunca daripada hal yang amat remeh. Macam-macam. Ada yang berkata pasangan tersebut tidak mempunyai ilmu agama sebelum mendirikan rumahtangga.

Tapi cuba lihat dan fikir, orang kafir pun kahwin juga. Tapi masalah perkahwinan mereka tak ada pun perkara yang pelik-pelik sepertimana keluarga Melayu Islam ni. Mereka sudah tentu 100% tidak mengikuti kursus perkahwinan anjuran pejabat agama. Tapi ada atau tidak kita dengar pasangan suami isteri kafir ini bergaduh dan bercerai gara-gara cara dan bunyi sewaktu makan dan bermacam-macam kes gila babi yang lain?

Kenapa boleh jadi macam ni? Kenapa hanya orang Melayu saja yang gila babi macam ni? Bangsa lain tak excited pun apabila diceritakan kepada mereka mengenai bab kahwin tapi kebanyakan daripada mereka berjaya membuktikan hidup mereka lebih baik daripada orang Islam. Orang kafir, sewaktu mereka masih belajar mereka tak lah kemaruk sangat cakap pasal dating, pasal couple, pasal kahwin kerana mereka tumpukan perkara yang lebih penting dalam hidup mereka tak tak gelojoh awal-awal. Tak macam orang Melayu yang perasan bagus ini.

Orang kafir, mereka kalau kahwin, kahwin juga tapi mereka peka dengan isu semasa. Mereka ambil tahu tentang isu semasa. Sebeb itu mereka tidak bodoh. Mereka tidak perlu bergelak ketawa dan berseronok di dalam kursus apabila penceramah membuat lawak seks dalam kursus tersebut. Mereka tidak laju apabila mendengar bab kahwin, tidak seperti orang Melayu.

Kenapa macam ni?

Maaf saya cakap, memang bayak sangat saya nak menganggah mengenai banyak perkara di dalam kehidupan sesuatu kaum yang kononnya menganut agama yang terbaik ini. Soalan saya berbalik pada asallah - kenapa apabila dibicarakan bab kahwin semuanya bukan main laju, mulut mengalahkan orang yang berilmu tinggi apabila cakap bab kahwin tapi apabila tiba isu yang besar semuanya menjadi seperti tikus melihat kucing.

Seolah-olah menjadi suatu kewajiban bagi seorang anak Melayu di IPT apabila mereka melanjutkan saja pelajaran di peringkat tinggi, maka wajib ke atas mereka mencari pasangan. Seolah-olah mereka semua tak boleh hidup jika tak kahwin atau tak ada couple. Benda inilah (couple) yang selalu diulang-ulang di mana-mana IPT sehingga menghanyutkan dan melalaikan pelajar Melayu daripada isu yang lebih terutama.

Friday, June 25, 2010

Terpaksa Pergi Kursus Kahwin

Bayangkan betapa gila tak gilanya pihak pengurusan kolej ini. Dipaksa pelajar-pelajar semester 5 menghadiri kursus kahwin sebagai salah satu syarat untuk graduate. Sudahlah dipaksa hadir, disuruh bayar pula untuk kursus selama 2 hari 3 malam.

Saya merupakan salah seorang yang terpaksa menghadiri kursus bodoh ini. Dimulai dengan lewat petang ini dan diakhiri pada hari Ahad, tengahari. Walaupun saya sudah dapat kesan ada beberapa rakan yang sudah gatal dan menjadi ulat bulu apabila mereka akan menghadiri kursus ini, tapi saya sedikitpun tidak gembira.

Seperti yang saya telah jelaskan pada posting sebelum ini - kahwin, kahwin, kahwin - itulah yang hanya yang berlegar-legar di kepala Melayu dan merekalah yang paling excited apabila disebutkan hal ini. JAIS ini dah tak ada kerja lain ke? Kalau diadakan kursus mengenai kepentingan mempunyai pemimpin berintegriti, atau kursus membenci rasuah, atau kursus membenci semangat perkauman, tak boleh ke?

Mungkin dalam 2 atau 3 hari ini saya tak mempunyai masa yang banyak atau mungkin tak ada masa langsung untuk mengadap laptop ini dan online. Laporan dan ulasan mengenai kursus ini akan saya sediakan selepas segalanya selesai pada hari Ahad ini.

Persepsi awal, yang saya nampak kenapa kursus ini diadakan dan ada pihak yang beria-ria memaksa pelajar menyertainya adalah bermotifkan wang. Saya akan ulas kemudian.

Tuesday, June 22, 2010

Isu Kampus : Antara Bercouple dan Berpolitik


Malam semalam ada satu forum atau ceramah diadakan di kolej saya. Tajuknya "Bolehkah kami bercouple". Tajuk yang agak memualkan dan menggelikan tekak. Ini sajalah masalah kita, saya tengok masalah sebegini hanya berlaku kepada orang Melayu. Student-student Melayu. Perkara sebegini dibesar-besarkan. Kaum lain pun bercouple juga, tapi mereka berpada-pada. Tak macam budak-budak Melayu yang lebih sudu daripada kuah.

Isu begini sajakah yang ingin dibincangkan di pusat pengajian tinggi pada zaman ini? Saya mendengar tajuk ini menjadi marah - dan malam tadi saya lepaskan kemarahan saya pada 2 keping roti canai. Saya membelasah roti canai tersebut tanpa belas kasihan. Saya putuskan tidak mahu menghadiri forum yang sebegitu bodoh itu. Sepatutnya pelajar-pelajar di IPT patut berfikiran lebih terkehadapan. Isu macam ini pun mahu dibuat forum?

Kenapa saya marah?

Tak bolehkah orang Melayu menjadi cerdik sikit? Balik-balik fikir pasal couple, cari pasangan, kahwin. Apabila saya nyatakan hasrat saya untuk tidak mahu sambung belajar setelah graduate pada tahun hadapan - serta merta ada soalan yang ditujukan kepada saya, "Tak mahu sambung belajar, lepas ni kahwin ke?" Hak alahhh.. Mundurnya soalan. Macam tu juga apabila saya pergi ke warung kedai makan kepunyaan mak cik saya di Kampung Pandan pada 3 bulan lepas.

"Dah nak kahwin dah ke?" - lebih kurang soalannya macam inilah, saya dah tak berapa ingat.

Batas pengetahuan dan fikiran orang Melayu hanya setakat itu saja. Kata bodoh, marah. Mereka hanya fikir pada keseronokan. Gatal nak bercouple - tengok orang lain couple, dia pun nak. Orang lain kahwin, dia pun nak kahwin. Perkara yang bakal berlaku selepas itu malas nak fikir pula. Ustaz Hasrizal dari SaifulIslam.Com [link] banyak kali mengulas pasal isu ini, dan dia berkata seboleh-bolehnya elakkan perkara ini (couple waktu belajar).

Saya fikir perkara ini merupakan salah satu sebab budak-budak Melayu akan selama-lamanya jadi bodoh, lembab, lembik, dungu, baghal, loser, hopeless, dan sebagainya. Sedangkan isu-isu besar yang melanda dan melibatkan kepentingan umat dilalaikan. Jauh beza mahasiswa Melayu sekarang dengan yang dulu. Tersangat jauh - umpama langit dengan bumi. Apa, kalau tak ada couple boleh mati kah? Kalau tak kahwin tak boleh hidup kah?

Saya, mengaku rupa saya adalah Melayu. Keturunan saya adalah Melayu. Bahasa saya adalah Melayu. Tapi, perangai saya bukan perangai Melayu. 100% bukan. Saya melawan arus. Lawan cara berfikir dan cara hidup orang Melayu. Saya pernah menjadi Melayu. Saya pernah merasa apa yang mereka rasa. Pernah berangan apa yang mereka angankan. Pernah bercita-cita apa yang mereka cita-citakan. Tapi itu dulu.

Kini saya dah buang semua perkara itu. Saya - adalah saya versi baru. Saya bukan saya yang dulu yang belum melalui Zaman Enlightenment. Saya mahu membuktikan pada semua - bahawa kita boleh hidup tanpa semua benda itu kerana masih ada banyak perkara besar yang patut kita perjuangkan. Perkara-perkara sebegitu hanya membatutkan malahan melemahkan usaha yang diperjuangkan.

Sekarang saya melihat banyak perkara yang menjengkelkan di depan mata - budak-budak Melayu hanya tahu perkara sebegitu. Fikiran mereka hanya terjerumus ke arah itu. Sama ada budak poyo dan skema atau yang berlagak cool - masalah mereka sama. Tak hairanlah mereka ini senang dibodohkan dan ditipu oleh golongan yang tertentu. Bila sesuatu terjadi pada negara ini - dengan mudah mereka akan menyerang kaum Cina.

Budaya Double-Standard

Politik diharamkan sama sekali di kampus pada masa ini. Pelajar-pelajar dilarang melibatkan diri dalam mana-mana pergerakan politik kalau tidak bakal dikenakan hukuman mengikut akta yang membodohkan mahasiswa iaitu AUKU. Ramai golongan yang bodoh berhujah :

"Ibu bapa hantar kamu ke sini untuk belajar, bukan berpolitik!"

Kalau itulah tugas pelajar - hanya belajar dan belajar dan belajar, telan semua apa yang dikatakan oleh pensyarah, sama ada racun ataupun madu. Oleh itu sila buat akta yang serupa dengan AUKU tetapi hanya untuk student yang bercinta. Alasan senang saja, di sini tempat untuk belajar, bukan bercinta/bercouple. Apa macam? Ada berani?

Pandai sangat kalau serang mahasiswa yang berjuang untuk pencerahan dan berpolitik, tapi pada masa yang sama membiarkan budaya dating di taman, kafeteria dan berdua-duaan. Inilah budaya berat sebelah dan double-standard. Kami mahu berpolitik kerana kami benci dan tidak rela diri kami dibodohkan oleh puak-puak yang berkepentingan. Yang kami mahukan adalah kebenaran, yang kami dambakan ialah keadilan.

Sepatutnya isu sebeginilah yang dibuat forum, wacana atau ceramah. Bukannya isu yang baghal seperti di atas.

"Perkara sebegini tidak boleh dielak, bro. Kerana perasaan berkasih-kasih ini lahir secara semulajadi"

Pale otak lu. Kalau benar perasaan couple itu lahir secara semulajadi, maka perasaan mahu berpolitik itu pun lahir secara semulajadi. Woit! Cuba fikir - rakyat sekarang hidup melarat, hidup susah, ramai yang kais pagi makan pagi - tapi Kerajaan Baghal Nasional (BN) masih lagi bernafsu untuk buat projek bernilai $1.6 billion untuk Parlimen baru dan Istana Negara baru. Tak ada perasaan marah ke?

Satu lagi, berapa ramai yang concern dengan bangunan bersejarah Penjara Pudu yang dirobohkan hanya semata-mata untuk membuat projek yang hanya akan menguntungkan sesetengah pihak???

Kalau tak ada perasaan mengenai perkara sebegitu - sah memang layak digelar bodoh. Perkara ini bukan melibatkan seorang dua, tapi melibatkan nasib keseluruhan rakyat Malaysia. Kalau tak ada perasaan jugak - memang sah ini manusia memang senang ditipu dan diperbodohkan. Percayalah - perbuatan berbalas-balas SMS dan handphone sentiasa di tangan 24 jam tanpa menghiraukan nasib rakyat dan kezaliman yang berleluasa adalah perbuatan yang sia-sia - hidup segan mati tak mahu.

Ramai di dunia ini yang mati bujang. Mati tak kahwin - ada diantara mereka menghabiskan hidup dengan menyebarkan ilmu kepada masyarakat, ada yang menghabiskan hidup dengan berjuang untuk kesenangan rakyat, ada yang menghabiskan sisa hidup dengan menulis - dan nampaknya mereka semua ini tak ada masalah walaupun tak ada pasangan. Ini bermakna kita pun boleh hidup kalau tak couple atau kahwin.

Banyak lagi perkara yang boleh diisi walaupun tak sambung belajar. Bukannya wajib pun perkara sebegitu. Walaupun Nabi menggalakkan kahwin - tapi bolehkah kita jamin bahawa keluarga kita adalaj keluarga yang bertepatan dengan Islam? Adakah kita boleh jamin bahawa kita boleh memimpin pasangan dan zuriat ke syurga Allah? Adakah kita boleh jamin keturunan kita tak akan menjadi sampah masyarakat di zaman yang semakin hancur ini?

Woit!! Perkara sebegini yang patut ditimbulkan, yang patut dibincangkan, yang patut didebatkan, yang patut diforumkan.

p/s : Nanti akan ada yang label saya ini gay kah kah kah

Monday, June 21, 2010

Dr. Asri Nak Masuk PAS atau UMNO, Sibuk Apa?



Timbul ura-ura, Dr. Asri akan menyertai UMNO. Semenjak dia tidak lagi bergelar mufti di negeri yang kononnya "Darul Sunnah", Dr. Asri dilihat agak rapat dengan PAS. Ada spekulasi yang mengatakan beliau akan menyertai politik kepartian dan akan bertanding dalam pilihanraya. Bagi saya, kalau nak masuk bertanding, baguslah. Suburkan amalan demokrasi.

Cuma saya agak bingung dengan beberapa orang yang mengulas kononnya beliau akan sertai parti politik sama ada PAS atau UMNO. Ada yang kata beliau akan tubuhkan parti sendiri. Kata saya, sama ada dia nak buat parti sendiri ke, masuk PAS ke, UMNO ke, kau orang sibuk apa? Biarlah dia dengan keputusannya sendiri. Kalau dia beria-ria nakkan UMNO, so kenapa nak halang? Nasihat dan komen itu ini macam di sini [link].

Ada orang UMNO nak dia join UMNO, orang PAS pun macam tu. Pejuang Islam kita dari Kulim, Zul Noordin cakap lebih baik dia kekal tak berparti. Saya bukanlah peminat Dr. Asri. Pandang muka dia pun saya tak sudi. Selagi mana dia masih lagi dengan pendirian dia sewaktu menjadi Mufti dahulu, atau dia masih lagi dengan usaha menyebarkan dakyah dan fahaman yang dianutinya - saya tidak pernah menyokongnya.

Malahan, kenyataan-kenyataan, fatwa gila dan tuduhan liar yang dia keluarkan sewaktu menjawat Mufti dahulu masih lagi belum ditarik. Jadi, sekarang ini suka hati dialah nak jadi apa dan nak jadi macam mana. Malas nak campur. Yang peliknya, walaupun Dr. Asri dilihat dekat dengan PAS tapi mana dia suara-suara pejuang Islam di dalam PAS yang dahulunya pernah menempelak kenyataan Dr. Asri dahulu? Ghaib ditelan arus?

Tak usah sibuk-sibuk kalau Dr. Asri nak masuk UMNO atau nak tubuhkan parti sendiri. Dia tak jadi masuk PAS - alhamdulillah. Kalau dia masuk UMNO - lagi alhamdulillah..!

Friday, June 18, 2010

Surat PAS Reform Pada S/U Haji Hadi



Ini adalah contoh surat yang ditaip oleh Aduka Taruna. Si AT ni sempat lagi buat lawak dalam surat tu. Dia pernah kata BM dia dalam SPM gred 9 dalam blog. Rasa-rasanya betul kut, kalau dibaca surat di atas tu ha ha ha..~

Apa ni, dari dulu lagi plan nak Langgar Hadi sampai sekarang tak dapat-dapat lagi. Ini penting untuk mendapat kepastian bahawa PAS tidak akan bersama-sama dengan UMNO. (mungkin sekarang isu UG tidak kedengaran kerana TGNA masih hidup; manalah tahu!)

Kalaulah idea goblok tersebut tidak pernah timbul, nescaya hari ini kita semua tidak mendengar nama PAS Reform. Walaupun orang yang mencetuskan idea tersebut pernah memperkenalkan idea yang bernas iaitu Negara Kebajikan, tapi tidak bermakna lain-lain ideanya itu boleh diterima.

Parti tidak akan ribut sebagaimana sekarang jika idea itu tidak muncul. Pemimpin berbalah sesama pemimpin, penyokong berbalah sesama penyokong, ahli berbalah sesama ahli - inilah bahana idea tersebut!

Memang benar Haji Hadi seorang yang berilmu pengetahuan tinggi dan mungkin seorang hamba Allah yang soleh tapi tidak bermakna itu menjadi kayu pengukur untuk melayakkannya menjadi pemimpin. Ramai yang berkata blogger-blogger dan orang yang memainkan isu UG ini adalah perosak jamaah dan parti, keturunan Abdullah bin Ubai, dan sebagainya (perangai orang PAS yang mendakwa diri mereka holier than thou).

Tapi bagi saya, yang menyebabkan kerugian dan kekalahan pada parti ialah orang yang dahulunya memperkenalkan Dokumen Negara Islam dan sekarang idea berpadu-paduang ini. Saya, sebagai blogger yang menyokong pendirian PAS Reform amat bersetuju jika diadakan wacana bersama Presiden PAS.

Sekarang, terpulang pada pihak yang sana sama ada mahu menerima permintaan ini ataupun tidak.

Wednesday, June 16, 2010

Pemimpin Melayu Buat Dajal, Cina Jadi Mangsa

Menteri Pondan di Jabatan Perdana Menteri - Nazri Aziz Pondan wal Bapuk

KUALA LUMPUR, June 16 — Datuk Seri Nazri Aziz has defended the government’s plans to redeploy bright students to study locally instead of overseas, arguing that this could prevent a further “brain-drain” of talent.

“Sending overseas students causes brain-drain where some of them won’t want to come back after studying there for a few years. "If you keep sending students overseas, when are we going to improve our standards (locally)?” Nazri told The Malaysian Insider earlier this week.

He also believed that the money saved from the scrapping of the Public Service Department’s (PSD) overseas scholarships will be put to better use in “improving the facilities” of local universities.

The Minister in the Prime Minister’s department said that if the federal government keeps sponsoring billions of ringgit for students to go abroad to study, local universities would never get to improve.



Tarik biasiswa, naikkan harga minyak, nak laksanakan GST - dan segala macam bentuk penyeksaan terhadap rakyat dengan alasan kerajaan dah tak ada duit. Bahkan sudah ada yang mendakwa Malaysia akan bangkrap jika kerajaan terus bagi subsidi kepada rakyat. Sesetengah menteri bercakap mengenai bebanan yang kerajaan terpaksa tanggung oleh kerana subsidi seolah-olah duit negara ini kepunyaan mak bapak depa.


Selama ini, rakyat hidup dalam kesempitan. Nak beli barang keperluan atau lauk untuk dimasak kena seluk dulu poket untuk periksa sama ada duit cukup atau tidak. Ni teringin juga nak tanya Melayu-Melayu yang mengaji di kolej, mengaji di Universiti. Cakap berdegar-degar "tugas kita belajar pandai-pandai, jangan main politik lagi," - belajar,belajar, belajar - telan saja apa yang pensyarah bagi - tak kisah diperbodohkan atau dibahalolkan oleh sistem yang mengongkong.


Tak suka bila politik dicampurkan dalam kelas, tapi kalau kata bodoh kang marah. Tak ambik tahu hal politik la orang senang nak perbodokan hang! Belajar dalam kolej, bergelar mahasiswa - tapi bodoh tak boleh diajar. Lepas tu marah dan bimbang dekat orang Cina kononnya depa nak ambil alih kuasa pemerintahan di negara ini - bullshit!


Tak ada perasaan ke, di saat semua rakyat terpaksa berjimat cermat untuk terus hidup, kerajaan dengan sewenang-wenangnya nak bina Parlimen baru $800 juta, Istana Negara baru $811 juta? Macam mana negara tak bangkrap kalau macam ini? Lepas tu yang jadi mangsa rakyat sendiri! Ni soalan untuk puak-puak bengong terutamanya student Melayu yang mengaji di Universiti tapi malas nak berfikir - jadi natang bewok dalam sangkar.


Macam-macam dimangsakan rakyat - tarik biasiswa, naikkan harga barang, buru siapa yang tak bayar pinjaman. Depa buat itu, buat ini hangpa semua tak ada perasaan last-last yang jadi mangsa hangpa orang Cina jugak. Selama ini yang duk menyusahkan rakyat tu orang Cina ka?

Tuesday, June 15, 2010

Sumpahan Lompat Parti




Dulu, Anwar Ibrahim selalu mengulangi bahawa beliau sudah mempunyai jumlah ahli parlimen BN yang mencukupi untuk membolehkannya membentuk kerajaan campuran bersama Pakatan Rakyat. Alih-alih, kerja lompat parti dari kalangan BN tak menjadi, sebaliknya 3 ADUN Pakatan Rakyat Perak yang lompat sehingga runtuhnya kerajaan PR Perak. Tak lama kemudian berlaku penghijrahan beberapa orang Ahli Parlimen dan ADUN PKR, bertukar menjadi Bebas.


Kali ini, ada pimpinan PR dari Perak mendakwa UMNO Perak bercakaran dan akan ada beberapa orang ADUN dari UMNO akan menyertai PKR. Tapi sebaliknya yang berlaku adalah ADUN Malim Nawar dari DAP yang meninggalkan parti. Saya rasa inilah sumpahan akibat daripada bermain dengan kata-kata lompat parti. Yang terkena akhirnya bukanlah BN, tapi PR.


Selepas ini, untuk mengelakkan adanya lompat katak di kalangan wakil rakyat PR, rasanya eloklah jangan disebut akan berlaku lompat parti dikalangan wakil rakyat BN!

Sunday, June 13, 2010

Kenapa Mesti Kaitkan Melayu Dengan Islam?



Kita di Malaysia telah dibiasakan dengan istilah Melayu pasti disinonimkan dengan Islam. Sehinggakan terlekat perkataan jika seseorang saudara baru mengucap kalimah syahadah, dia telah masuk melayu. Walaupun rupa dan genetik mereka itu tidak seperti Melayu, tapi asalkan dia beragama Islam, dia sudahpun dianggap seperti Melayu. Saya kira inilah salah satu kecelaruan minda masyarakat Melayu.


Sama juga apabila Arab disinonimkan dengan Islam. Sebut saja Arab, ataupun orang Arab pasti teringatkan Islam. Sedangkan Nabi Muhammad diutuskan bukan untuk kaum Arab. Baginda diutuskan untuk kesemua kaum di dunia ini. Islam bukan hak eksklusif sesuatu bangsa. Kononnya untuk menampakkan diri itu berimej Islamik kena pakai jubah, pakai ketayap, membahasakan diri sebagai "ana - anta", bercakap diselang seli dengan perkataan Arab - semua ini kononnya Islamik. Kenapa mesti kaitkan Arab dengan Islam?


Begitu juga kalau dalam bab tukar nama. Kenapa seseorang itu kalau memeluk Islam mesti menukar namanya kepada nama orang Arab? Salahkah mengekalkan nama asalnya jika tidak mengandungi makna yang tidak elok (memang tiada pun, mana ada orang di dunia ini yang bagi nama anaknya dengan makna yang tidak elok). Kenapa mesti diwajibkan jika seseorang itu memeluk Islam maka dia mesti menjadi orang Arab?


Kalau sekolah agama ataupun kolej agama pasti akan ada subjek Bahasa Arab. Apa, orang Arab tak ada yang beragama Kristian, Yahudi, dan Atheis ke? Kenapa Islam mesti Arab, dan Arab mesti Islam? Begitu juga di Malaysia - Melayu itu Islam, Islam itu Melayu. Ingat, oleh kerana mensinonimkan Arab dan Melayu dengan agama Islamlah salah satu penyebab agama Islam dipandang serong. Orang Melayu - tengok pada zaman sekarang, adakah gaya hidup mereka, perbuatan mereka menepati ciri orang Islam?


Begitu juga dengan bangsa Arab - datang tempat orang banyak kecoh, banyak songeh, suka membentak, kasar - apa pandangan orang ramai terhadap Islam jika kita biasakan diri kita dengan Arab-Islam?


Islam tidak mengenal rupa dan bangsa - Islam bukan milik sesuatu bangsa, tapi Islam untuk semua. Tapi tidak di Malaysia. Islam hanya dijadikan sebagai topeng untuk bersikap perkauman dan melindungi sesuatu bangsa.


"Umat Melayu Islam mesti bersatu"


"Jaga kepentingan Melayu dan Islam"


"Marilah bersatu demi Melayu dan Islam"


"Penting untuk Melayu dan Islam"


Semua ayat diatas dan seumpamanya adalah bullshit. Hipokrit. Pembohong. Penipu. Demi Yahweh - mereka sedikitpun tidak berjuang untuk Islam kerana mereka hanya memikirkan bangsa Melayu. Kalau benar mereka memperjuangkan Islam - nescaya tidak terkeluar istilah Melayu dari mulut mereka. Kalau bernar seseorang itu pejuang Islam - dia tidak akan memasukkan sesuatu bangsa dalam ucapan mereka.


Percayalah mereka semua ini pembohong. UMNO paling banyak melaungkan perkataan sedemikian - mereka pembohong besar. Orang UMNO ini perkauman - mereka langsung tidak mahukan Islam, mereka hanya tahu bercakap mengenai Melayu - bangsa melebihi agama. Tapi jangan ingat dalam PAS tak ada pemimpin sebegitu. Perhatikan segelintir pemimpin PAS yang berucap atau mengeluarkan kenyataan - jika ada keluar istilah Melayu dan Islam, maka sah dia pemimpin PAS berjiwa rasis.


Orang-orang PAS juga tidak ketinggalan - terutamanya yang di kampung atau mereka yang membesar hanya dikelilingi oleh Melayu. Sedarlah - dalam Malaysia bukan Melayu saja yang Islam - bahkan Melayulah yang mencemarkan imej Islam di Malaysia. Tak pernah dengar ke Persatuan Cina Islam? Mamak bukan Islam lagi ke? Atau semuanya telah menjalani plastic surgery untuk menjadi Melayu?


Perbuatan menyamakan Melayu dengan Islam hanya memudaratkan Islam itu sendiri. Tapi bukan senang untuk membuang persepsi ini dalam masyarakat kita kerana ianya diterap sejak sekian lama dahulu. Penganut agama lain menilai agama Islam dengan melihat perangai Melayu dan Arab - ini adalah kesan daripada perbuatan di atas.


Sekali lagi saya ingatkan, mereka yang bercakap mengenai kepentingan orang Melayu dan Islam di Melaysia adalah hipokrit - mereka adalah orang yang melebihi bangsa daripada agama sendiri. Jangan jadi bodoh dan tertipu. Kalau benar ada dikalangan pembaca blog ini mendakwa diri mereka adalah pejuang yang memperjuangkan Islam, buang segera dari dalam kepala istilah kepentingan Melayu!

Saturday, June 12, 2010

Apakah Fungsi Masjid Sebenarnya?

Pada pendapat saya, masjid bukan sekadar tempat bagi orang Islam menunaikan solat ataupun mendengar kuliah kitab kuning yang merapu. Ia adalah tempat berkumpulnya para jemaah untuk mengeratkan silaturrahim, tempat untuk meluaskan dan menambah senarai kenalan, tempat untuk bertukar-tukar pendapat, tempat untuk membincangkan masalah umat, dan tempat untuk berehat ataupun tempat persinggahan terutamanya bagi pengembara.


Hari ini, masjid hanya sekadar tempat untuk sembahyang, tempat untuk mengaji kitab berkenaan hal ehwal sembahyang, membaca teks khutbah yang segala-galanya diaturkan oleh Pejabat Agama yang perasan bagus. Jika mahu adakan program, wajib ada surat daripada Jabatan Agama. Kalau mahu sampaikan kuliah, wajib ada tauliah. Ini semua berpunca dan akibat apabila UMNO berkuasa. UMNO menerapkan budaya sebegitu. Tak hairanlah masjid sekarang ini menjadi lesu.


Mereka akan pastikan setiap program atau kuliah dikawal. Kerana mereka tahu, kalau penceramah bebas memberi dan mengajar mana-mana kitab atau tajuk kuliah, pasti akan kena atas batang hidung UMNO kerana UMNO meninggalkan ajaran-ajaran Islam. Sebab itu Khir Toyo mewajibkan setiap penceramah memiliki tauliah. Entah ajaran nabi mana si Khir Toyo laknatullahi alaih ini ikut?


Nabi Muhammad SAW pernah bersabda "Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat" - HR Bukhari


Sejak dari mula lagi, kita semua ini telah diberi tauliah oleh Nabi kita sendiri. Hadis di atas itu buktinya. Nak tauliah apa lagi? Kerana inilah semua masjid jadi tertutup - lesu dan kurang jemaah. Kadang-kadang masjid pun dikuncinya. Seolah-olah masjid itu kepunyaan bapak dia.


Kini, tradisi yang diperkenalkan oleh Khir Toyo laknatullah itu dikekalkan oleh Hassan Ali dan Khusrin Munawi. Mungkin mereka ini perasan bahawa mereka lebih bagus daripada Nabi kut? Ingat ya, kalau jumpa ular atau biawak dengan Hassan Ali dan Khusrin Munawi, ketuk kepala Hasan Ali dan Khusrin Munawi dulu. Ajaran dan peraturan yang diperkenalkan oleh UMNO terhadap masjid sejak dulu telah meresap masuk ke dalam diri masyarakat Melayu.


Bahkan ada yang berpegangan dengan ajaran sesat bahawa orang bukan Islam (non-Muslim) tidak boleh masuk masjid. Ini ajaran tok guru kitab kuning mana yang depa ikut? Bukan seorang dua yang berfahaman sebegini, tapi ramai. Nabi Muhammad dulu, segala urusan yang melibatkan negara dan kepentingan umat dibincangkan di dalam masjid, dan baginda menerima ramai tetamu daripada masyarakat bukan Islam - kafir Quraisy dan Paderi Kristian contohnya. Dan orang Arab Badawi kencing dalam masjid pun, Nabi tak halang!


Jadi, siapa mereka ini yang lebih pandai daripada Nabi? Orang bukan Islam nak masuk masjid, nak tengok dan belajar mengenai tempat ibadat orang Islam kenapa dihalang? Asalkan mereka berpakaian sopan itu sudah mencukupi untuk membolehkan mereka masuk ke dalam masjid. Kita sendiri pun, sebagai orang Islam, setahu saya tak ada kesalahan jika kita masuk ke dalam Gereja, Tokong Cina ataupun Kuil Hindu.


Setakat ini saya tak pernah dengar lagi ada paderi, atau tok-tok sami yang menghalau orang Islam daripada masuk ke dalam tempat ibadat mereka. Bahkan mereka siap menyambut lagi rombongan orang Islam yang datang menziarahi mereka.


Tapi yang saya selalu dengar ialah kerapkali ada yang dihalau oleh penjaga masjid atau orang-orang masjid jika ada orang Islam sendiri yang nak buat program atau orang kafir yang nak melawat masjid. Kalau nak buat program juga, kena ada surat. Macam-macam karenah orang Melayu ini. Inilah jadinya jika sesuatu urusan agama diserahkan kepada bangsa yang bodoh macam Melayu ini.


Saya kerapkali tersirap darah kalau dengar cerita orang-orang agama buat babi, sama ada pegawai masjid atau pegawai zakat. Kalaulah saya ada pada waktu itu, ketika pegawai atau orang masjid yang mengherdik dan marah orang yang tak ada surat atau sekadar nak buat program lawatan, rasa-rasanya memang saya belasah cukup-cukup orang itu depan orang ramai - saya tak kisah sama ada orang yang saya belasah itu imam ataupun bilal masjid tersebut.


Kerana saya marah, malu dan kesal kerana ada orang yang mengaku Islam, orang agama tapi perangai jahat. Kerana perangai orang macam mereka inilah ramai yang berputus asa dengan Islam. Dan mereka akan buat perbandingan - pergi masjid kena halau, tapi pergi gereja atau kuil disambut dengan mesra - apa kesimpulannya?


Sebab itu, kalau ada orang murtad, kalau ada orang hina Islam dan sebagainya, salahkan pegawai-pegawai masjid yang garang dan jahat itu, salahkan pegawai pusat agihan zakat yang melayan orang yang meminta zakat seperti peminta sedekah.


Apa saudara baru akan fikir jika mereka lihat begini rupanya perangai orang-orang agama. Sebenarnya saya nak tumpukan masalah-masalah di atas kepada orang-orang di Pejabat Agama. Mereka ingat mereka bagus, bagi arahan itu ini pada orang bawahan. Ingat tak ada yang tahu ke ramai yang songlap duit dalam tu?


Inilah pentingnya bagi parti pembangkang jika tawan sesebuah negeri - tukar pegawai kerajaan yang UMNO. Kerana kalau kekalkan mereka, mereka akan teruskan budaya-budaya UMNO dalam pentadbiran. Kalau di Terengganu dulu kerajaan UMNO boleh menukar kerajaan yang pro-PAS, kenapa sekarang kerajaan Pakatan Rakyat tak boleh buat perkara yang serupa?


Kononnya nak tunjuk baikkah macam kerajaan Selangor yang kekalkan Khusrin Munawi dan Khalid Ibrahim yang kekalkan ramai orang UMNO dalam pentadbiran Selangor, atau Ustaz Azizan Razak di Kedah yang tak mahu tukar pegawai yang pro-UMNO. Nak tunjuk baik sangat nanti jadi macam Haji Hadi di Terengganu dulu - tak mahu ambil tindakan apa-apa terhadap Wan Mokhtar apabila sejumlah wang ditemui di dalam laci bekas Menteri Besar - nak tunjuk baik!



Inilah jadinya kalau masjid disekat dan dikawal - lahirlah program-program yang bangang seperti di atas ini.

Thursday, June 10, 2010

Menjelang Muktamar : Ulama Adalah Candu Kepada Masyarakat

STADIUM MALAWATI SHAH ALAM PADA TAHUN LEPAS - AMBIL GAMBAR DARI PARKING LOT

Muktamar tiba lagi. Kali ini saya tidak bercadang untuk mengikuti persidangannya seperti tahun lepas. Tahun lepas, Muktamar PAS ke-55 diadakan di Shah Alam - telah merobah sama sekali persepsi dan harapan saya kepada parti yang kononnya memperjuangkan Islam ini. Jujur saya katakan - saya tidak lagi menghormati PAS sama seperti keadaan sebelum Muktamar pada tahun lepas, di mana hancur luluh hati saya kerana melihat keadaan dan perangai pimpinan parti ini.


Sebagai seorang yang bercita-cita mahu melihat Malaysia menjadi lebih baik, saya meletakkan harapan yang begitu tinggi pada parti-parti pembangkang. Sebeb itu tak kira sama ada PAS, PKR, atau DAP - saya sokong kesemua dasar perjuangan mereka. Tapi di antara tiga parti tersebut - saya tak dapat menipu bahawa diri saya lebih dekat dengan PAS - ini disebabkan oleh suasana di tempat saya membesar.


Saya masih ingat - muktamar pada tahun lepas merupakan detik yang celaka bagi PAS. Selepas berakhirnya muktamar itu - kebanyakan blogger berpaling 360 darjah. Jika sebelum itu sasaran mereka hanyalah UMNO dan BN, kini sasaran mereka turut melibatkan sesetengah pemimpin PAS yang memang sah dan terang tidak layak diangkat menjadi pemimpin.


Muktamar PAS ke 55 di Shah Alam - merupakan muktamar paling celaka - pertama kali saya melihat kononnya ulama menggelabah mahu mempertahankan kedudukan mereka, inilah salah satu bukti bahawa ulama juga gilakan kuasa. Laungan kepimpinan ulama tercabar kedengaran sebelum dan semasa muktamar berlangsung. Dengan berbekalkan gelaran ulama - mereka mencandukan ahli-ahli supaya mempertahankan ulama.


Ketua Dewan Ulama pada masa itu - Daud Iraqi - menuduh bahawa ada calon yang cuba merasuah perwakilan dengan mengadakan jamuan makan dan memberi hadiah, tapi bila ditanya siapa, dan diminta bukti - dia hanya diam. Kerana ianya adalah hearsay sahaja. Celaka! Patutkah ketua sesebuah dewan yang dipenuhi oleh orang alim menuduh tanpa bukti?


Ingat lagi - siapa yang menetapkan peraturan bahawa Presiden dan Timbalan mesti ulama? Apa gunanya bertitlekan ulama tapi tak reti jaga parti? Hebat sangatkah sehinggakan Harun Taib pernah mencadangkan bahawa ketiga-tiga jawatan Naib Presiden semuanya mesti ulama'? Bullshit - pure bullshit! Apakah selama ini yang kuat menentang penyelewengan, membongkar kes rasuah, turun ke jalan raya, ditangkap dan dilokap adalah ulama?


Dengan bersenjatakan Kepimpinan Ulama - mereka mencandukan ahli. Calon Timbalan Presiden ada 3 - Mat Sabu, Husam Musa, dan Nasharuddin. Secara asalnya saya sangat bersetuju dengan Mat Sabu, kerana imej marhaennya. Husam juga apa kurangnya. Tapi tidak pada calon yang ketiga - yang mahu mempertahankan jawatannya sehingga lahirlah istilah kepimpinan ulama tercabar.


Malam sebelum keputusan diumumkan pada esok pagi - secara tak rasmi Husam Musa mendahului Mat Sabu dan Nasharuddin. Tapi apabila keputusan diumumkan - undi yang diperolehi Husam jatuh mendadak. Akhirnya Nasharuddin menang. Dalam PAS pun ada politiking. Tapi, terbukti bahawa Nasharuddin sebenarnya ditolak - kerana jika dicampur undi yang diperolehi oleh Mat Sabu dan Husam - sudah boleh menewaskan Nasharuddin.


Tahu saja keputusan memihak pada Nasharuddin - saya yang ketika itu menjadi pemerhati terus angkat punggung dan blah... Lebih baik balik dan tido. Nasharuddin - sebelum itu kerap dipuji oleh Utusan dan mendapat sokongan daripada blogger-blogger UMNO melalui blog mereka.


PADERI ZAMAN PERTENGAHAN EROPAH


Menjual Certificate of Indulgences


Perbuatan sesetengah pemimpin PAS mencandukan pengikutnya dengan kepimpinan ulama, ulama tercabar, wala' dan sebagainya - tak ubah seperti perbuatan paderi-paderi Kristian pada zaman pertengahan Eropah - sehingga Dark Age - zaman kegelapan. Di mana paderi-paderi mengambil kesempatan di atas sikap wala' rakyat kepada gereja sehinggakan paderi mendakwa mereka boleh mengampunkan dosa rakyat yang bersalah - kemudian mesti membeli Certificate of Indulgences - sijil pengampunan - bukti bahawa dosa mereka sudah terampun.


Gereja pada waktu itu mempunyai pengaruh yang begitu kuat dalam masyarakat. Bahkan boleh mempengaruhi istana. Tak hairanlah paderi-paderinya mengambil kesempatan atas nama agama. Ini sama seperti PAS. Pemimpinnya mengambil kesempatan atas nama Parti Islam, Jemaah Islam - ulama dihiaskan dengan berbagai-bagai gelaran dan diberi gambaran seolah-olah mereka itu maksum. Nasib ahli dan penyokong PAS sama seperti masyarakat Eropah pada zaman Dark Age dahulu.


SIAPA MARTIN LUTHER DALAM PAS?


Tapi kebatilan tidak bertahan lama. Melihat begitu banyak penyelewengan yang dilakukan oleh gereja atas nama agama - bangkit Martin Luther - yang membawa fahaman Protestan - paderi juga manusia biasa, mereka tidak boleh mengampunkan dosa.


Dalam PAS sebenarnya sudah ada Martin Luther ini. Mereka tidak mematuhi pemimpin dengan sewenang-wenangnya. Ulama tidak maksum - mereka pun boleh dikritik. Sikap Martin Luther ini boleh saja turun pada Khalid Samad, atau yang sealiran dengan beliau. Saya ingat lagi tentang peristiwa ramai orang PAS yang jadi pemerhati bersorak dan marah pada Khalid Samad yang ketika itu sedang berucap selaku perwakilan.


Khalid Samad membongkar itu-ini, Puncak Niaga, taktik musuh, peperangan Siffin, ucapan Pemuda PAS seperti Pemuda UMNO - inilah ucapan yang berani, tidak seperti ucapan perwakilan yang bercakap mengarut - ada yang puji pimpinan - tak berani nak lantang macam Khalid Samad. Tapi ada beberapa pemerhati yang menjadi seperti beruk di dalam hutan dengan menjerit pada Khalid Samad yang ketika itu sedang berucap.


Jika skop lebih luas lagi - mungkin orangnya adalah Wan Gee. Blogger Penarik Beca? Beliau terlalu gemuk untuk menjelma sebagai Martin Luther - kah kah kah

p/s : woit! jangan marah no..

Ini bukan zaman 80-an. Zaman di mana orang ramai begitu kemaruk pada ulama. Tak hairanlah pada zaman itu Revolusi Iran baru berlaku. Zaman di mana orang PAS tanpa ada rasa bersalah atau hati perut menghalau Asri Muda turun dari pucuk pimpinan, berselangi dengan kata-kata Pergi Mampus Asri (Marakbar Asri).


Tak mustahil senario itu boleh berlaku lagi jika sesetengah pemimpin PAS yang bermain-main dengan penyokongnya.


Selepas daripada Muktamar tersebut - saya jadi tawar hati pada PAS. Hormat saya tak seperti dulu. Saya menjadi benci jika mendengar perkataan yang agak popular selepas itu seperti wala', thiqah, jemaah, adab, dan lain-lain - benci dengan perkataan ini.


Mereka pandai ambil kesempatan apabila ramai yang menaruh prasangkan terhadap gelaran mereka. Dalam PAS, nak jadi ulama senang saja. Belajar saja di Mesir atau di mana-mana negara Arab - balik di Malaysia sudah boleh jadi ulama. Ulama, bagi saya tempat mereka yang selayaknya hanyalah sekadar menjadi penasihat - menegur jika ketua membuat silap. Bukan rembat semua jawatan.


Orang ramai percaya akan imej baik Ustaz mahupun Ulama. Tapi dengan imej sebegitu, berapa ramai yang mengotorkan imej tersebut? Ada yang kahwin lebih dari satu, tapi tak adil. Ada yang pukul bini, tapi depan orang ramai tunjuk muka alim. Ada busuk hati - tak senang apabila melihat ada orang yang sedang menaik dan bakal mengancam kedudukan mereka. Dan lain-lain. Tapi ahli dan penyokong membutakan mata - kerana terpesona dengan imej dan ayat-ayat suci yang keluar dari mulut mereka.


Jika lebih 100 tahun dahulu Karl Marx berkata "Agama merupakan candu kepada masyarakat". Dan hari ini, saya ingin mengulangi perkataan tersebut tapi dengan sedikit perubahan.


"Ulama merupakan candu kepada masyarakat"


Dari mana datangnya istilah kepimpinan ulama? Ambil dari ajaran siapa ni? Pernah jumpa tak hadis yang meriwayatkan bahawa ulama itu memegang amanah nabi selagi mana mereka tidak mencampuri urusan pemerintahan?


Nota : Lepas ini saya mesti bersedia - sama ada cermin dipecahkan - atau disimbah cat - tapi malangnya saya tak ada kereta kah kah kah


Telinga mesti bertahan apabila ada yang tak senang dengan tulisan ini. Pasti ada yang menyerang.

Ini adalah ulasan orang yang kecewa - kecewa dengan pengkhianatan - kecewa dengan pemimpin mudah lupa diri - kecewa dengan politiking dalam parti Islam - kecewa dengan mamat berperut gendut - dalam PKR ada baju batik berperut gendut - dalam PAS pula ada berjubah dan berperut gendut - dua-dua gendut jangan sampai berlaga perut - nanti nampak macam Teletubbies - kah kah kah

Wednesday, June 9, 2010

Nak Start Muktamar, PAS Dah Mula Buat Hal


Untuk mengetahui cerita berkaitan menjelang muktamar, sila lawat [link] dan [link]


Sebelum ini saya dah buat perkiraan, pasti akan ada sesuatu isu sebelum bermulanya muktamar. Kes-kes melalui link di atas mungkin adalah permulaannya. Saya tahu, yang buat hal hanya segelintir pimpinan PAS dan beberapa kerat penyokong/ahli yang letak otak bawah tapak kaki. Tapi ia semakin melunturkan imej PAS selaku parti Islam.



Saya nak bagi peringatan pada yang berkenaan, ingat, dalam sistem demokrasi, rakyat adalah raja. Rakyat yang menaikkan pemimpin. PAS menang bukan kerana PAS semakin diterima. Ia bergantung pada keadaan semasa. Salah satu daripadanya ialah perasaan meluat pada UMNO/BN. Dan ingat, PAS menang sesebuah kerusi bukan disebabkan undi ahli-ahli PAS, tapi ia juga melibatkan undi orang-orang biasa yang tiada kepentingan di dalam PAS. Termasuk orang atas pagar.


Jadi PAS jangan mendabik dada kononnya semakin diterima. Bila-bila masa saja rakyat boleh buat swing vote kalau PAS berperangai haprak macam ini. Jangan khianati pengundi. Menang sikit dah buat hal. Oh pandai, kalau dalam hal ehwal parti, yang bukan ahli tak layak masuk campur atau bersuara. Tapi bila tiba masa mengundi, yang bukan ahli inilah yang depa cari, nak tagih undi!


Ingat, kami masih lagi belum lupa perkara yang lepas-lepas. Kalau nak rakyat tunjukkan kuasa mereka, silalah buat hal. Jangan ingat kami ini senang diperbodohkan. Kami ini bukan bodoh dan tolol macam ahli PAS yang duduk di bawah tapak kaki puak berkopiah/serban. Kami tak peduli ulamak tak ulamak, pergi mampus sama title itu. Tapi kalau berani naikkan darah kami, siaplah! Jangan sesekali mencabar kami terutamanya golongan muda yang sudah bosan dan muak dengan suasana politik negara ini!

Tuesday, June 8, 2010

Saya Marah Pada Orang Islam Umumnya dan Melayu Khususnya

Kali ini saya berasa amat marah. Marah ini bukan sebarang marah. Ianya telah diperam sejak sekelian lamanya. Sama seperti memeram air campuran ikan bilis, garam kasar, asam jawa, dan gula melaka untuk dijadikan budu. Atau sama seperti memeram kimchi di Korea selama berbulan-bulan lamanya. Apa yang pasti, marah ini bukan marah yang biasa.


Saya bukan Hishamuddin Rais, di mana setiap kali dia marah dia akan kentut. Saya kalau marah, saya minum air. Saya minum bergelas-gelas. Itulah sebabnya mengapa saya kerap ke tandas. Dalam satu hari rasa-rasanya lebih 10 kali saya masuk tandas. Lagi pula urusan membuang air agak mudah kerana saya bukan orang yang jenis pakai seluar dalam.


Sebelum saya nyatakan kenapa saya marah, saya mahu semua pembaca periksa kembali kata-kata Syeikh Muhammad Abduh yang pernah berkata bahawa dia melihat cahaya Islam apabila berada di Paris (negara kafir) dan tidak ada di negara Islam. Begitu juga dengan Said Nursi yang mengatakan di Barat di melihat Islam tanpa penganut.


Cukup malu saya mengaku sebagai orang Islam apabila melihat sendiri perangai orang Islam jauh lebih teruk daripada orang kafir. Kenapa mesti ada perangai hasad dengki dan busuk hati, tambahan pula prejudis terhadap bangsa lain. Bagi orang Islam yang mendalami ilmu agama, mereka cukup hipokrit. Saya kira ini mungkin punca kenapa ramai orang Islam agak malas berbicara soal agama.


Saya bagi beberapa contoh. Kita, umat Islam ada al-Furqan. Dalam al-Furqan ada surah al-'Asr di mana Yang Maha Esa bersumpah mengenai waktu/masa. Tapi berapa kerat saja yang menghayatinya? Kenapa apabila sesuatu pertemuan, majlis, atau apa-apa saja yang telah ditetapkan masanya, pasti akan ada yang memungkiri masa. Kadang-kadang rasa macam nak hantuk kepala, kenapa begitu teruk perangai umat Islam berkenaan soal pengurusan masa (orang cakap Janji Melayu, absolutely right!).


Bandingkan dengan masyarakat kafir di Jepun. Mendengar saja cerita dan pengalaman orang yang pernah ke sana, rupa-rupanya mereka, walaupun kafir, tapi mempunyai surah al-'Asr di dalam jiwa mereka.


Bab yang lain - rasuah. Rasuah dengan orang Islam sekarang ini sudah seperti darah daging. Dan orang Islam langsung tidak mempunyai perasaan apabila mengetahui pemimpin mereka rasuah. Kalau marah pun, hanya sekejap saja. Tapi jauh beza dengan masyarakat bukan Islam, di Barat contohnya. Mereka pentingkan integriti. Mereka perangi rasuah habis-habisan.


Bagi orang yang mendalami ilmu agama, kebanyakan daripada mereka adalah hipokrit kerana amalan harian mereka langsung tidak menunjukkan ilmu agama yang mereka miliki. Sebab itu saya tidak begitu suka bergaul dengan budak-budak dari fakulti agama. Mereka hipokrit dan memalukan. Sudah banyak kes khalwat dan seumpama dengannya dikaitkan dengan budak-budak sana.


Saya selalu juga lihat macam mana kononnya budak dari fakulti agama ini bergayut di tengah malam, berjalan di sini-sana hanya memakai seluar boxer. Aurat terdedah. Bukan seorang dua tapi ramai. Kalau saya yang bukan daripada fakulti agama ini pun malu untuk berpakaian begitu, ditunjukkan kepada orang lain walaupun sesama lelaki.


Cuba lihat pula anak-anak orang Islam (tentulah Melayu). Bercumbu di khalayak ramai, menyakiti hati orang lain dengan merempit, vandalisme, buang anak - ini apa? Apa peranan ibu bapa mereka? Kebanyakan daripada ibu bapa tidak peduli kerana menganggap anak mereka sudah besar - inilah salah satu keburukan budaya melayu, kahwin bukan atas dasar agama. Tapi kahwin atas dasar nafsu. Tak hairanlah kehidupan mereka anak-beranak tak macam orang Islam.


Anak-anak orang Cina, orang India - memang mereka pun ada juga yang buat jahat, tapi mereka tidak menonjolkan diri macam anak-anak Melayu. Mereka tak buat perkara yang memalukan di khalayak ramai macam anak-anak orang Islam. Mereka lebih pentingkan pelajaran, mereka nak survive di dalam negara ini. Sebab itu bila mereka berjaya, jangan marahkan mereka. Jangan dengki pada mereka jika mereka ada syarikat-syarikat besar, beli tanah untuk memajukan bisnes mereka.


Berdesing telinga saya apabila mendengar ayat "Siapa lagi nak tolong Melayu kalau bukan kita,", "Orang Melayu dalam keadaan bahaya," "Nanti habis semua kekayaan dapat kat Cina," dan lain-lain lagilah. Ini bodoh punya perangai Melayu.


Kalau Cina monopoli ekonomi pun, siapa yang bagi? Bukankah dari dulu hingga sekarang kuasa politik di tangan orang Melayu? Macam mana Cina boleh dapat sedangkan bukan mereka yang perintah negara ini? Selama ini yang robohkan rumah orang Melayu, jual tanah Melayu, ambil saham orang Melayu - siapa? Pemimpin Cina kah?


Kenapa orang Melayu begitu busuk hati bila bangsa lain berjaya. Mereka berjaya sebab mereka berusaha dan mahu hidup. Mereka tak ada tongkat macam orang Melayu. Mereka berdikari dari dulu lagi. Mereka bukan anak manja. Sebab itu mereka dapat bertahan dan tidak mudah mengalah.


Jauh beza dengan Melayu - anak manja. Macam-macam kemudahan diberi dari dulu sehingga sekarang, tapi tak ada perubahan pun. Masuk akalkah - bangsa yang paling banyak dapat manfaat daripada kerajaan, ada hak istimewa - tetapi merupakan bangsa yang paling mundur, paling miskin, paling bodoh, paling banyak masalah sosial, paling korup - dan paling apa lagi? Masuk akal ke? Teruk betul, bangsa lain berjaya dia marah!


Bandingkan anak manja dengan anak yang pandai berdikari - mana satu yang mempunyai ketahanan yang lebih kuat menghadapi cabaran?


Dan saya menolak ajaran dan fahaman yang mengatakan orang Islam memang ditakdirkan hidup susah dan orang kafir hidup senang seperti yang terdapat di dalam al-Quran. Saya cari juga mana ayat yang mengatakan demikian, tapi tak jumpa pun. Sumpah - saya tak bohong. Ini saya dengar sendiri daripada pensyarah saya, yang cuba meracuni pemikiran anak muridnya. Selama saya belajar di sini, saya dapat mengenalpasti beberapa ekor pensyarah yang giat berusaha meracuni dan mempengaruhi pemikiran pelajar mengenai ancaman Melayu dan Islam.


Orang bukan Islam memerhatikan tingkah laku orang Islam setiap hari dan membuat penilaian terhadap agama Islam. Lebih-lebih lagi kalau agama itu disinonimkan dengan satu-satu bangsa. Kalau di sini, agama Islam sinonim dengan orang Melayu. Sebab itu orang kafir menilai Islam dengan melihat perangai Melayu. Kalau tahap tinggi sikit, Islam disinonimkan dengan orang Arab.


Ini kita dapat lihat betapa orang yang beragama Islam - tak kira mana-mana bangsa - sibuk berkiblatkan Arab. Nama pun nama arab, pakaian pun pakaian arab (jubah, serban, dll), kalau sekolah atau kolej agama mesti ada bahasa Arab - adakah Islam itu milik satu-satu bangsa? Dengan perangai jahat orang Arab (bangsa yang kasar, suka membentak-bentak), masyarakat antarabangsa terutamanya kafir mudah sekali membuat penilaian terhadap Islam, dengan hanya melihat kelakuan orang Arab.


Bangsa Arab dan Melayu merupakan contoh yang membawa kerosakan dan keburukan pada imej agama Islam. Sebab itu saya marah pada orang Islam. Mereka gagal membawa akhlak Islam, nilai keimanan dalam dada mereka telah hilang.




INIKAH YANG KITA BANGGAKAN?

Memalukan Islam. Tak hairanlah ramai yang sudah tak percaya kepada ustaz atau si pemakai kopiah, serban dan jubah.



Orang kafir pun berzina juga. Tapi mereka tak buang anak kalau mengandung anak luar nikah. Ini Islam kepala bana apa macam ini? Macam mana orang kafir nak yakin dengan ajaran Islam kalau orang Islam sendiri berperangai macam setan?


Sah anak Melayu, mesti Islam - membeli arak secara terbuka - ini ke yang dibanggakan, wahai Melayu?

Monday, June 7, 2010

Wahai Melayu Yang Mengaku Islam, Cuba Renungkan Perkara Ini

Kita seringkali berbangga kerana dilahirkan dalam keadaan Islam dan beriman. Kita mendakwa bahawa agama kita adalah agama yang terbaik, agama yang menjamin kesejahteraan, agama yang selamat, agama yang menganjurkan kebaikan, tapi sedarkah kita yang kononnya Islam ini, perbuatan kita dalam hidup seharian telah mengakibatkan agama kita ini yang menjadi mangsa cemuhan dan kejian?


Sedarkah kita bahawa tindak tanduk kita selaku Muslim selalu diperhatikan dan dinilaikan oleh orang bukan Islam? Macam mana kita nak promosikan agama kita sedangkan perbuatan dan kelakuan orang yang mengaku Islam telah mengecewakan mereka dan yang menjadi mangsa adalah agama dan nabi kita? Adakah mereka percaya Islam itu baik sedangkan kita tidak tunjukkan contoh yang baik kepada mereka?


Berikut adalah di antara komen-komen mereka yang kecewa dengan orang Islam kemudian memberi komen yang negatif terhadap Islam (yang menjadi mangsa adalah agama, bukan penganut) :


1) I am sure the writer is definitely no brain Islam/malay. Since he is complaining the other religion believes in more than one God and keep on bullshitting on the same thing for more than half of the passage. Well - that is again proved that malays is always lack of common sense and knowledge but trying to confirm their existing……….LOL.

For the other issue that he claims that Chinese and Indian didn't do anything about malay government is like child complaining to parents. It is seriously a big joke. Why did those malays never think? I really wondering……….

They can speak, they have their culture, they have their history, but they never think! Now I really think that the term civilization should really reconstruct it is meaning………. Race that doesn't know how to think should not include in civilization field!

And for reply to that idiot above.

Chinese and Indians didn't do anything because we are civilization and polite races. Unlike some Islam bastards, they do violent and violent that ruins everything of everyone……….you want example? Tell me what had Osama did, why did Saddam died?

There are a lots of examples that show malays are non-educated race, violent race and more likely to be barbarous race.

A news from Star Malaysia: A driver accidentally hit a malay villager, then after a moment the whole malay village people coming to that driver and trying to beat him, luckily that driver was smart and escape the nearest police station, guess what happen next? His vehicle is inside the river after he run away!

Is that enough for example?

Or you are just another malay that trying to make yourself thinks that is reasonable? Or you still need more to accept that malays are violent?

Whatever is your answer, we don't bother!

Because - why should a human being scold an animal? Is pointless to do so isn't it?

(Perhaps animal is better than malay, at least animals only attack to protect themselves……….malays? They attack for everything they want - nice example of Malaysia government always help malays and malays will only continue to support government for the sake of that help!)


2) Our current malay generation is racist now because they desperately want to hang on to privileges which I frankly believe it slowly causing the malay race to rot away and become a pathetic race on crutches dependent.

I think that malays are the most stupid idiots on earth - they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains.

Thus coming to the conclusion that they are the most stupid black blocks on earth - they are coloured black and stink like a garbage dump.

Does malays ever think twice about their religious? What if yours believe is not what you think!

You malays will rape anybody just for sexual pleasure. You didn't read about the malay who raped his own sister?

Not only that! They yell 5 times per day and expect to go to heaven! After committing so many sins like steal, rape, killing!

Malays are so stupid that deserve to be robbed by their own government. They in fact deserve to be raped as well. Maybe we were better off as British rule Malaysia after all.

Malays are jealous of Chinese, that is why they hate them. Americans are not jealous of Chinese, because they don't need tongkat. They buy a lot of Chinese goods. If they hate, they would have boycott the products. Bodoh!

Oh! Bodoh! Only blind man needs tongkat.

If Americans don't hate the malays, why is there so much bad press against Mahathir when he scolded the Americans? You malays are brainless and never read the newspaper. Everyday special rights here and there……….still like your tongkat so much!

You go to American embassy and see which country now is blacklisted? Did they blacklist Taiwan, Singapore, Hong Kong?

Even the Japanese look down upon the malays because they are just a bunch of fool, corrupt, lazy person who feed on the Chinese income tax for their existence.

The malays want to produce as many pig babies as they want, but doesn't teach them what is honesty, hardworking, civilisation!


3) According to a recent study through secret agency, Nihon Himitsu Oruganitsum Bureau, shows that malays were descended from the hybrid between hog/boar and baboon, hence explains why they look like baboon and they don't eat pork.

Our latest DNA analysis confirmed the fact.

The Japanese, Europeans etc, all eat pork, so does that mean they are all dirty and only the malays and Arabs are clean?

These malays have no brains to think properly.

The secret agency study also finds that Muslims are more violent, lazy, cunning and barbaric due to the lack of pork in their meal and the wrong doctrine.

They had been misled by Quran for generations which was copied and twisted by Muhammad from Holy Bible just to control his followers so that they don't harm their same species/ancestor (the hybrid between hog/boar and baboon).


Sekarang, apa komen dan tindakan kita selaku orang-orang Islam, di mana agama kita telah dimangsakan oleh mereka yang tidak faham? Ini semua adalah hasil kerja dan perbuatan kita selaku orang Islam itu sendiri! Kita sendiri telah mencemarkan agama kita. Sekarang, renung-renungkanlah..



Marah lagi.... marah..marah...jangan tak marah...

Sunday, June 6, 2010

Kampung Baru - Warisan Melayu dan Perangai Melayu


Sewaktu pertama kali menjejakkan kaki ke Kampung Baru pada dua hari lepas, ternyata sangkaan saya meleset. Kerana sebelum itu saya beranggapan Kampung Baru ini hanyalah kampung pada nama sahaja. Tak jauh beza dengan tempat lain yang juga bernama kampung, tapi tak seperti kampung. Tapi sebaik saja memasuki Lorong Raja Muda Musa 1 kemudian menyusur pula ke Jalan Raja Alang, perasaan saya seperti saya berada di kampung halaman saya, di mana negeri saya lebih 90% adalah bangsa Melayu.


Sama seperti saya melalui jalan-jalan kampung yang terdapat di Terengganu. Ternyata Kampung Baru ini mengekalkan tradisi dan warisan bangsa Melayu. Ia menjadi unik apabila kedudukannya di tengah-tengah kesibukan Bandaraya Kuala Lumpur di mana tanah-tanahnya boleh dikatakan langsung tidak dimiliki oleh bangsa Melayu. Saya berjalan menyusuri Kampung Baru ini dengan hati yang senang lenang kerana mengetahui ia dipenuhi oleh rumah-rumah orang Melayu. Ini kerana, biasanya kalau saya memasuki kawasan perumahan di Kuala Lumpur mahupun Selangor, pasti mata dan kepala saya tidak akan duduk diam. Sentiasa pandang kiri-kanan dan mata liar memandang sini-sana.


Kerana saya seorang yang agak cuak dengan anjing. Maklumlah di negeri saya, anjing hanya berkeliaran di kawasan perumahan orang Cina di tempat yang tertentu. Tapi tidak di Kuala Lumpur dan Selangor. Saya bukannya takut pada anjing cuma tak suka dengan bunyi bisingnya. Walaupun anjing tersebut berada di dalam pagar rumah, saya tetap merasa cuak. Saya pandang kiri dan kanan mana tau kot-kot lah ada anjing yang bersembunyi di sebalik pokok atau semak lalu menampakkan dirinya sebaik saja saya melalui kawasan itu. Tapi perasaan ini tak ada ketika berjalan di Kampung Baru - syukur.


Seorang kawan saya pernah memberi petua, jika ada anjing yang datang dekat kita (nak menyerang), tendang saja hidung anjing tersebut kuat-kuat. Tak lama kemudian anjing itu akan mati - kerana dengan tendangan yang bertenaga terhadap deria anjing yang terkuat - hidung - akan melemahkan serta mematikan anjing tersebut - wallahu'alam betul atau tak betul. Tapi kawan saya cakap dia pernah nampak kawannya berbuat sedemikian. Tapi saya rasa kejam pula kalau nak bunuh haiwan. Sama ada lari menyelamatkan diri ataupun baling batu atau mengacah anjing itu dengan kayu - itu sudah memadai daripada membunuh.


Baru-baru ini saya ada mendengar bahawa kawasan Kampung Baru dicadangkan akan dibuka kuota sebanyak 40% terhadap kaum selain Melayu - saya lihat orang Melayu mengamok di dalam sebuah majlis dan memaki hamun Menteri Wilayah Persekutuan, Raja Nong Chik - padan muka. Tapi apa yang saya nak katakan - perbuatan memberi tanah kepada tauke-tauke besar adalah kerja pemimpin Melayu sendiri, kenapa orang Melayu nak marah kepada orang Cina? Orang Melayu seringkali tak puas hati atas kekayaan orang Cina - ekonomi negara ini mereka pegang, apa lagi mereka nak? - ini biasanya ayat yang keluar dari mulut orang Melayu yang sah tidak pernah pergi sekolah.


Kalau nak marah - jangan marah kepada mereka. Kerana mereka pun nak hidup - oleh itu mereka berusaha keras dan akhirnya memperolehi kejayaan. Marahlah kepada pemimpin yang bermata duitan yang menjual tanah milik orang Melayu kepada mereka. Orang Melayu selalu beranggapan orang Cina mahu mengambil kekuasaan negara ini sama seperti Singapura - kalau ya pun, siapa yang benarkan? Siapa yang banyak makan duit tauke besar Cina? Pemimpin-pemimpin UMNO/BN ini sebenarnya banyak terhutang budi kepada tauke besar Cina - terutamanya pada musim pilihanraya. Tauke-tauke tersebut banyak menyumbangkan dana terhadap BN.


Selagi mana pemimpin Melayu yang khianat tidak dijatuhkan, selagi itulah bangsa Melayu akan kehilangan harta mereka - siapa suruh undi mereka? Seperti yang kita ketahui, orang Melayu sekarang ini masih ramai sokong UMNO - hah padan muka. Bila tanah tak ada, susah nak cari kerja - salahkan orang Cina pula - ini tak cerdik punya bangsa. Pemimpin merekalah yang gadaikan tanah mereka. Lihat di Pulau Pinang. Itu semua kerja-kerja pemimpin UMNO. Sekarang lihat pula nasib Kampung Baru. Kalau perkara itu terjadi - pasti ramai orang Melayu menyalahkan kaum Cina. Sedangkan ia kerja pemimpin Melayu.


Saya nyatakan perkara di atas kerana pada zaman yang maju ini orang Melayu masih bodoh cara pemikiran mereka - malas nak mencari maklumat walaupun duduk dalam Universiti - akhirnya lahirlah graduan-graduan yang hanya setaraf dengan sampah - duduk dalam bilik kuliah yang ada air-cond telan saja apa yang dicakapkan oleh pensyarah, terima saja apa yang diberi - tak reti nak mencipta idea pemikiran baru. Yang mereka tahu - handset baru, kekasih baru, outing setiap malam minggu, bergayut - ini saja. Lepas itu salahkan orang Cina kerana susah nak dapat kerja. Tak ke bodoh namanya ni? Inilah perangai kaum Melayu.


Yang mereka nampak, orang Cina membawa ancaman kepada mereka. Tapi tak sedar yang selama 50 tahun ini yang banyak merompak harta orang Melayu, jual tanah Melayu, gadaikan hal istimewa Melayu - adalah kerja-kerja pemimpin UMNO. Yang luluskan judi, lesen arak - pun pemimpin Melayu. Tauke-tauke besar Cina akan merapati mana-mana pemimpin Melayu untuk membeli itu dan ini - contoh yang paling dekat adalah Vincent Tan - tauke Berjaya Group. Dulu waktu zaman Mahathir dia rapat dengan Anwar Ibrahim (Menteri Kewangan).


Kemudian waktu Abdullah Badawi memerintah - Vincent Tan rapat pula dengan dia - dan juga Khairy Jamaluddin. Dan ketika ini, Vincent Tan berjaya dekat dengan Najib. Kerana pemimpin Melayu ini mudah dibeli. Sekarang, nasi sudah jadi bubur. Orang Melayu nak marah-marah dan maki Cina pun tak guna. Tanah yang tergadai sebelum ini bukannya boleh dapat balik. Itu adalah hasil kecerdikan orang Melayu yang setia dengan BN - padan muka. Lepas ini, jika ada saja berita tentang tanah Melayu kena jual atau rumah Melayu kena roboh - saya akan rileks saja - tak akan rasa marah. Kerana ini adalah pilihan yang dibuat oleh bangsa Melayu sejak puluhan tahun dahulu. Jika perkara ini terjadi - saya akan cheers saja.

Marah, jangan tak marah..hahaha

Saturday, June 5, 2010

Wajah-Wajah Pimpinan Yang Turut Berdemonstrasi

MEREKA-MEREKA YANG TIDAK PERNAH BERUNDUR KEBELAKANG

Shamsul Iskandar, Ketua AMK yang begitu cute apabila dilihat dari dekat. Gebu dan montel macam baby.


Shamsul Iskandar, Fariz Musa (Timbalan Ketua AMK, bercermin mata) dan Dr. Syed Azman (topi hijau). Dr. Syed Azman berjalan berpegangan tangan bersama 3 orang anak perempuannya. Budak perempuan yang berkain lilit hijau di kepala itu ialah salah seorang anak beliau.

Dr. Dzulkefly Ahmad - Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor. Di belakang beliau Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad.


Ini orang panggil dia KJ - bukan Khairy Jamaluddin tapi Kamaruddin Jaffar, ahli parlimen Tumpat.


Anwar Ibrahim - sebaik saja beliau ke hadapan, ramai yang berebut mahu ambil gambar sehinggakan Khalid Samad suruh semua jarakkan sedikit. Turut bersama Anwar ialah Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa. Dr. Dzul dan Shamsul Iskandar pun ada.


Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad control macho


Chegu Bard pun control macho juga


Chegu Bard geram kerana barisan hadapan terlalu lembab berjalan. Haha


Ustazah Nuridah Salleh (pegang kertas) - Ketua Dewan Muslimat PAS.


Peguam PAS Hanipa Maidin (cermin mata)


Ada lagi pimpinan lain tapi tak sempat nak ambil gambar - seperti Nasaruddin Tantawi, Lim Kit Siang, Azmin Ali, Loh Gwo Burne, Mustafa Kamil Ayub, Norazli Musa, Mat Sabu, dan lain-lain lagilah.

Gambar-Gambar Demonstrasi Semalam

SALUTE BAGI MEREKA YANG BERANI


Sambungan daripada semalam :


Sesak lepas sembahyang Jumaat



SAMM..budak-budak Chegu Bard









Yang di atas tu PEKIDA..di bawahnya ada beberapa orang Syiah Melayu mengibarkan bendera "YA HUSEIN"



Syiah Melayu menjulang gambar Ayatollah Khamene'i. Ada diantara mereka menjulang gambar frame Imam Khomeini. Mereka dari Gombak. Bagi saya, tak ada masalah kalau bermazhab-mazhab di Malaysia. Tapi janganlah sampai nak menunjuk. Masa demo suka sangat kibar bendera "HUSEIN, "ABA ABDILLAH", tapi bila ditanya segan nak jawab.




Banner mengecam Yahudi Zionis


Unit Amal - semoga mereka dirahmati


Unit Amal - semoga mereka dirahmati


Unit Amal - semoga mereka dirahmati


Unit Amal - semoga mereka dirahmati


Semangat nak ambil gambar




Jadikan amalan turun ke jalanraya sebagai budaya





Di sini tempat bersurai selepas beberapa pimpinan berucap


ps : Lagi gambar akan menyusul