Sunday, January 31, 2010

PTPTN


PUTRAJAYA, 30 Jan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) memerlukan RM5 bilion setahun bagi memastikan mereka yang layak melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT) tidak tercicir.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata keperluan itu memandangkan pertambahan peluang dan jumlah mereka yang akan melanjutkan pengajian ke IPT.

"Sekarang peruntukan setahun untuk PTPTN adalah sebanyak RM3 bilion, kementerian menganggarkan menjelang 2013 ia tidak mencukupi,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan “Real Undergraduate” di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata keperluan itu juga memandangkan bayaran balik yang di buat oleh peminjam adalah secara ansuran.

“Kini kementerian sedang membuat kajian bagaimana hendak menentukan kelestarian PTPTN...untuk menentukan dana itu hanya diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan,” katanya.

Beliau berkata ibu bapa yang berkemampuan sepatutnya perlu mengambil tanggunggjawab untuk membiayai pendidikan anak-anak mereka dan tidak meletakkan sepenuhnya di bahu kerajaan sahaja.

“Kerajaan dah sedia infrastruktur, sediakan tenaga akademik itu sudah disubsidi jadi kalau memang anak orang kaya sepatutnya boleh bayarlah tanpa bantuan kerajaan,” katanya.Bernama


Sepatutnya pendidikan kena buat percuma. Memang tak patut pendidikan dijadikan perniagaan. Pendidikan merupakan hak asasi manusia. Kalau diswastakan, ini bukan nak memperkasakan ilmu namanya. Kalau kerajaan kekurangan duit janganlah alihkan bebanan itu kepada rakyat, bodoh! Kerajaan tak ada duit sebab hangpa korup, hangpa praktikkan amalan kronisme, hangpa pakat penuhkan poket hangpa dan anak-anak bini hangpa.


Malaysia mempunyai hasil lebih daripada cukup untuk cover kos pendidikan di negara ini. Sikit sangat dibandingkan dengan hasil pendapatan negara yang terlalu banyak. Tapi disebabkan pemimpin-pemimpin UMNO/BN korup, rakyat terpaksa dibebani dengan bermacam-macam kemudahan yang diswatakan. Sudahlah pendidikan diniagakan, pinjaman pun anak-anak Melayu Islam terpaksa melibatkan diri dengan aktiviti riba! Saya salah seorang pelajar yang mengambil PTPTN, saya tak pernah redha dengan pimpinan negara ini yang telah menyebabkan saya terlibat dengan sistem riba. Ingat, aku saman kamu semua di akhirat nanti.

Wajah Aduka Taruna

Akhirnya dapat lihat juga wajah seorang blogger yang "gedebe" di dalam blognya. Salah seorang Team PAS Reform dan juga pencetus idea Projek Langgar Hadi. Sebelum ini pernah bergaduh dengan webmaster TKO.


Bro, lu tutup muka ke atau tadah doa? Tak rock la macam ni bro. Nanti apa orang kata, " Dalam blog bukan main gedebe, tapi tahu jugak malu, kalau betul-betul gedebe jangan tutup wajah gentlemen lu. Nak malu buat apa kalau rasa kita ini betul." - bro AT, ini bukan gua cakap, tapi member kamceng gua yang bagitau. Gua tolong sampaikan saja beb.


Syukurlah bro, nasib lu lebih baik daripada blogger yang pernah ditahan sebelum ini (Raja Petra, Kickdefella, Cucu Mat Kilau, Penarik Beca). Dah diikat jamin, ramai yang support lu, tak kena torture. Lepas ini berhati-hatilah.

Saturday, January 30, 2010

Lagi Saekor "Hassan Ali" Di Penang

Zahrain menyifatkan Lim yang juga setiausaha agung DAP sebagai seorang diktator, cauvanis dan berfikiran komunis.

Zahrain dipetik sebagai berkata bahawa PR tidak akan berkrompomi dengan pemimpin dari Melaka itu kerana Lim telah gagal memenuhi janji pilihan rayanya.

Ini bukan pertama kali Zahrain mengkritik Lim.

Pada April tahun lalu, Zahrain turut menyalahkan Lim berhubung pelantikan Timbalan Ketua Menteri 1 dan peletakan jawatan Mohammad Fairus Khairuddin sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti. - The Malaysian Insider


Lagi satu orang PR buat hal. Orang kuat Anwar Ibrahim pulak tu. Kalau dah dasar UMNO, seluruh nafas bunyi UMNO, darah pun darah UMNO, tetap UMNO sampai ke mampus! Marah sebab tak dapat tender ke? Kalau betul Lim Guan Eng itu berfikiran komunis, so what?? Sekurang-kurangnya komunis ada manifesto welfare state, berbanding UMNO yang hanya welfare sesama sendiri rakyat dibelakangkan.


Ini lagi saekor jelmaan Hassan Ali. Kalau di Selangor Hassan Ali buat kacau di pentadbiran negeri, sekarang di Penang hantunya telah merasuk MP Bayan Baru untuk buat kacau pentadbiran di sana pula. Tak tahu nak beza antara sosialis dan komunis. Orang macam ini layak jadi ahli parlimen ke? Sekarang sudah lengkap, di Perak, 2 ekor PKR buat hal. Di Kedah ada saekor, baru-baru ini di Selangor ada saekor lagi, dan kemudian Penang. Semua negeri kerajaan campuran ada PKR buat hal. Apa nak jadi ni?


Benarkah selepas PRU-12 parti BN benar-benar dilanda "tsunami"? Ataupun Pakatan Rakyat? Pikir betul-betul parti mana yang betul-betul terkena gelombang tsunami.

PAS Parti Mangkuk


Apa kes Khalid Samad kena gantung 6 bulan, sedangkan Hassan Ali hanya diberi amaran? JK Disiplin ini buta ke atau buat-buat bodoh? Sedangkan rakaman perbualan/pendedahan Hassan Ali kepada blogger UMNO sudah didengari oleh Pengerusi JK Disiplin PAS sorang ni.


Apa kesalahan Khalid Samad? Kononnya cara beliau menegur Hassan Ali boleh memudaratkan PAS. Ooo dedahkan rahsia parti kepada blogger UMNO tak memudaratkan PAS lah ye? Dah memang dasar puak-puak kopiah dalam PAS ini spesis mangkuk hayun.


Tak boleh diharap, bias, sama macam UMNO. Apa beza JK Disiplin PAS dengan JK Disiplin UMNO? Dulu masa pemilihan UMNO, Ali Rustam tidak dibenar bertanding kerana rasuah. Tapi KJ boleh pula? Ini samalah macam PAS. Kalau guna akal yang waras, kita boleh nilai siapa yang buat kesalahan serius, Khalid Samad ke atau Hassan Ali. Niamakahai punya parti. Bagusla, wala' jangan tak wala'. Kalau tak berubah-rubah juga aku tak akan pergi mengundi dan mendoakan PAS kalah teruk. Wait n see!

Friday, January 29, 2010

SMS Yang Menarik

Tadi tengah saja-saja duduk dalam bilik, tiba-tiba ada sms masuk dalam telefon. Selepas membaca sms tadi, fakta yang diberikan agak menarik dan saya ingin kongsikan di sini. Saya siarkan semula (tanpa edit).


Slm muhasabah. renungkn,
27-11-09 Eid adha pd hr jumaat.
18-12-09 thn bru hijriah pd hr jmaat.
25-12-09 hri natal pd hri jmaat.
01-01-2010 thun bru masihi hr jmaat.
26-2-2010 maulud nabi SAW pd hr jmaat.
2-4-10 matinya yesus kristus pd hr jmaat.
10-9-10 hr rya Eid fitri pd hr jmaat.
ingatlah saudaraku, dlm al-quran Allah tlh mnyebut bhw KIAMAT trjdi pd hr jmaat! 1 pkra lg gerhana mtahari yg bru sj brllu iaitu pd 15-01-10 jg


p/s : tapi kan..perhatikan yang saya ayat yang saya bold itu..

Tuesday, January 26, 2010

Aduka Taruna...


Sebenarnya saya tak tahu nak ulas macam mana mengenai isu ini. Ia berlaku terlalu pantas, di saat isu kalimah Allah hangat diperdebatkan dan juga tindakan Zulkifli Noordin yang membuat laporan polis. Semua ini telah menenggelamkan perkara yang lebih penting iaitu skandal PKFZ, harga gula, enjit jet, dan lain-lain (tolong jangan lupa semua itu).


Bagi yang tidak faham dan hanya tahu membaca dari segi luaran, pasti tidak bersetuju dengan tulisan Aduka Taruna yang dianggap "biadap". Saya macam itulah dahulu. Sangat marah dengan Aduka Taruna yang agak biadap dengan beberapa pimpinan PAS, beberapa bulan dahulu. Tapi apabila diamati tulisannya dengan baik-baik, ia mengandungi mesej-mesej yang tersirat, Aduka Taruna ini sebenarnya kaya dengan idea-idea dan pendapat yang bernas, jarang terdapat pada orang lain.


Tulisan Aduka Taruna mula menjadi "biadap" semenjak berakhirnya Muktamar PAS ke-55, ekoran tindakan beberapa pemimpin PAS yang bengong. Tapi walaupun begitu, tulisannya mempunyai mesej yang tersendiri. Daripada benci, saya mula mengikuti tulisannya dan minat saya semakin bertambah. Ada benarnya dengan beberapa tulisannya yang dianggap kontroversi seperti Peperangan Jamal & Siffin, 4 mazhab - cuma ditulis dengan tulisan yang lain daripada yang lain, yang rata-rata orang Melayu sukar menerimanya.


Melalui tulisannya, ternyata dia seorang penyokong (bukan ahli) PAS yang tegar dan teringin melihat negara ini ditadbir dengan nilai-nilai Islam. Tapi beliau melihat ada beberapa kecacatan dan kelompangan yang serius yang menjangkiti PAS, menyebabkan tertubuhnya PAS Reform (bersama beberapa rakan blogger) dan idea Projek Langgar Hadi di Rusila, Terengganu.


Sekarang, Aduka Taruna melalui detik-detik yang sukar. Saya walaupun tidak mengenalinya dan tidak pernah berhadapan dengannya, tapi sebagai rakan blogger saya memberi sokongan moral kepadanya. Bagi saya, Aduka Taruna hanya membuat sedikit kesilapan teknikal pada tulisannya. Tulisannya yang kontroversi itu dia tak nyatakan pun ditujukan kepada siapa. Adakah tulisan tersebut menghina? Bukankah mayat seorang Muslim tidak elok dibiarkan lama-lama? Kenapa tidak membacanya secara tersirat? Tapi itulah, last-last dia keluarkan kenyataan memohon maaf.


Saya pun malas nak ulas berkenaan soal institusi beraja ini. Rasa-rasanya bagi sesiapa yang rajin membaca tulisan saya, tahu apa pendirian dan pendapat saya mengenai depa ini. Satu lagi, ada pihak yang bodoh daripada PAS pergi menyiarkan gambar seorang lelaki yang kononnya Aduka Taruna. Saya lihat sangat berbeza, dan yakin gambar tersebut bukan Aduka Taruna. Lain dari apa yang saya lihat walaupun gambar AT dari belakang. Dan juga ada dikalangan mereka baru timbulkan isu posting Aduka yang lalu, berkenaan dengan 4 mazhab dan juga Aisyah dan Muawiyah. Sepatutnya mereka bangkitkan isu tersebut sejak dahulu. Kenapa sekarang?


Kebanyakan pembenci-pembenci Aduka Taruna ini adalah orang/blogger PAS yang "sayang" sangat dengan jemaah. Terlalu sayang sehinggakan rela diri menjadi lembu dicucuk hidung. Lebih-lebih lagi yang dari Terengganu itu. Apa-apapun, berita terbaru yang diterima mengatakan Aduka Taruna tidak akan didakwa memandangkan beliau sudah membuat permohonan maaf. Rais Yatim yang kata kot.


Kita sama-sama berdoa dan berharap supaya urusan Aduka Taruna dan pihak polis berjalan lancar dan tidak mempunyai masalah, kemudian selesai kesemuanya. Back to normal.

Monday, January 25, 2010

Malaon Dari Kulim Ini Seorang Yang "Bahaya"??


Saya terbaca 2 cerita "menarik" dari blog Isham Rais (Tukar Tiub) dan Penarik Beca berkenaan YB dari Kulim ini. Setahu saya, malaon ini pernah menjadi Ketua PAS Kawasan Bandar Tun Razak, tapi tak dibenarkan bertanding dalam pilihanraya oleh Majlis Syura atas alasan yang tidak diketahui. Saya tak pasti akhbar mana yang saya baca, YB ini berkata sebab dia menyertai PKR adalah kerana dia diberi bertanding atas tiket PKR dalam Pilihanraya pada tahun 2004. Hahaha agak bodoh bagi sesiapa yang bagi cadangan supaya malaon ini masuk PAS. Dah pernah masuk pun tapi orang PAS sendiri yang tolak dia kehkehkeh....


Ini sedutan daripada blog Penarik Beca :


Seorang pegawai Pejabat Agung PAS pernah mengambil Presiden PAS ketika itu, Almarhum Ustaz Fadzil Noor, untuk di bawa ke Pejabat Agung PAS. Sebaik ke lorong masuk pejabat tersebut yang ketika itu di Taman Melewar, Ustaz Fadzil bertanya mengapa begitu ramai orang di pejabat itu.

Pegawai itu memberitahu ada sidang media Ustaz Taib Azamuuddin mengenai kes Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Zulkilfi Noordin pun ada," kata pegawai itu.

Apabila mendengar nama Zulkifli, Almarhum terus bingkas: "Patah balik! Patah balik!"

Mereka kemudiannya pergi minum di kedai makan Haji Anuar Hasan dekat Pejabat Agung PAS itu. Kerana agak lama menanti, Ustaz Fadzil mengarahkan pegawai tersebut memastikan Zulkifli sudah tidak ada.

Apabila Zulkifli itu tidak ada, barulah Almarhum pergi ke pejabat itu.



Ini pula dari blog Tukar Tiub :


siapa malaon ini?

malaon adalah saekor baral yang telah
mencelah masuk ke dalam arena politik
ketika anwar ibrahim ditahan. ramai orang silap anggap.
ramai orang menyangka malaoan ini ialah salah seorang
dari pasokan peguam dalam kes anwar ibrahim tahun 1998.

tidak betul. malaoan ini hanya menebeng di mahkamah.

kemudian malaoan ini menjadi pak sibuk. berceramah ke hulu ke hilir.
ceramah ceramah kosong tentang mak yan. saya pernah
menulis pada tahun 2000 tentang ceramah mak yan ini.
ada juga ceramah ceramah tong kosong dari malaoan ini.
contoh nya ceramah tentang kuku jari anwar ibrahim
yang hitam kerna di racun.

ini ceramah bohong.

sebagai saekor peguam yang kurang kes anwar ibrahim telah
membukakan peluang untguk malaoan ini menonjolkan diri
dengan ceramah ceramah seram lagi bodoh lagi tak sekolah.




Ahh.. mungkin tajuk posting ini perlu ditukar? Malaon ini seorang yang dangerous atau seorang yang hopeless?

Tolong Ambil Tindakan Terhadap Zul Noordin


Salam 2 all.

YB Khalid Samad berkata: “Undang-undang Islam yang melarang penggunaan kalimah ALLAH dan perkataan-perkataan lain berkaitan Islam sudah ketinggalan zaman”. Alasannya kerana “pada masa undang-undang itu diluluskan (pada tahun 1988), mungkin tahap kefahaman umat Islam terhadap agama (Islam) begitu lemah sehingga perlu dilindungi”.

Itulah tohmahan YB Khalid Samad terhadap undang-undang Islam negeri Selangor, dan penghinaan beliau terhadap umat Islam yang dikatakan terlalu lemah kefahaman terhadap Islam!!

Nasihat saya kepada YB Khalid, kalau beriya-iya sangat nak menyokong Kristian menyalahguna nama ALLAH sebagai ada anak Jesus pun janganlah melampau sangat; sampai menghina undang-undang Islam dan umat Islam.


Sumber : Blog Zulkifli Noordin


YB seorang ni nampaknya dah naik atas kepala memandangkan sebelum ini PKR tidak ambil apa-apa tindakan terhadapnya semenjak isu ini meletus. Kalau umat Islam tak lemah kefahaman ajaran Islam, kenapa perangai orang Melayu sekarang ini lebih teruk daripada orang kafir? Orang Melayu boleh merasa jijik jika melihat daging babi didepan mata, ataupun apabila melihat anjing lalu di depan mereka, tapi mereka tidak merasa jijik dengan sikap pemimpin negara yang mengamalkan rasuah dan penyelewengan - sesuatu yang paling jijik dalam Islam.


Betul ke kenyataan YB Khalid itu menghina Sultan dan umat Islam? Tak boleh ke bandingkan suasana 80-an dengan zaman sekarang? Atau si Zul ini masih lagi mabuk dengan keadaan lebih 20 tahun lalu? Begitu bersemangat sekali buat laporan polis terhadap Khalid Samad. Memanglah bagus kerana mempunyai ahli parlimen yang begitu cakna dengan situasi umat Islam, tapi janganlah sampai syok sendiri dan nak tunjuk hero. Selama ini peguam perasan ni hanya nak bertumbuk dengan Khalid Samad, tapi tak berani pula tegur pendirian parti PAS mengenai isu ini, dan juga pendirian beberapa pemimpin PKR.


YB Zul, kalau kau ini anak jantan, kenapa tak menegur sekali terhadap Anwar Ibrahim memandangkan Anwar juga beria-ria nakkan Kristian gunakan kalimah Allah? Kau hanya berani ajak bertumbuk dengan pemimpin yang bertaraf cikai seperti Khalid Samad. Dah la dulu ajak Sivarasa bertumbuk, sesama parti pulak tu.


Lembaga disiplin PKR, tolong ambil tindakan terhadap ahli parlimen seorang ini!

Sunday, January 24, 2010

Cerpen : Mengupas Sosialis


Lokasi: Tepi Masjid Kota Lumpur, Jalan Badawi.

Masa: Selepas kedengaran azan Isyak. Jam sembilan malam.

Ali Jinnah tergesa-gesa masuk ke dalam Masjid apabila bilal iqamat. Kereta yang diparkir berdekatan sebuah warung tepi Jalan Badawi ditinggal tanpa sempat dikunci. Tawakkal sahajalah, kata Ali Jinnah lepas tersedar bahawa keretanya belum sempat dikunci.

Hari ini, ada sesi diskusi serius anjuran Islam Alternatif.

Islam Alternatif??

Usai solat plus wirid panjang, Ali menarik nafas dalam-dalam. Hari ini, dia hadir sebagai orang biasa. Mudah, mudahan hari ini tidak ramai orang kenal dia.

Islam Alternatif terdiri dari pelbagai jamak fikiran ragam orang Islam. Ada, yang mengagum Ali Shariati, sosok besar revolusi Islam Iran. Ada yang mengagumi Gus Dur, pemikir dari Indonesia. Cak Nur, Anwar Ibrahim dan ramai lagi antara yang dikagumi oleh blok pemikir-pemikir muda yang lebih ramah dikenali dengan nama Islam Alternatif.

Tajuk kita pada malam ini, sosialis. Kata Rais, aktivis segar sosialis Malaysia Baru.

Ali Jinnah sempat sampai awal di tengah kerumunan keramaian orang. Alhamdulillah, orang tak kenal aku agaknya hari ini.

"Karl Marx pernah berkata..," sambil mendepangkan kedua belah tangannya, Rais membuat kira-kira seratus orang yang hadir jadi teruja,

"Die Religion... ist das Opium des Volkes"

"Religion is the opium of the people"

"Agama merupakan candu buat masyarakat."

Pecah riuh khalayak yang hadir. Rais yang sedikit berjambang mendengus sinis. Fikir Ali Jinnah yang masih meliarkan mata mencari kerusi tempat untuk melabuhkan punggung, tentu Rais si sosialis tegar ni sudah yakin dan percaya, mereka yang marah-marah ini, tidak seintelektual dirinya yang semacam master dalam sosialis.

"Kawan-kawan sekalian, tidak perlulah terpekik-pekik marahkan apa yang saya serukan. Nabi, kalian telah serukan perkara ini lebih lama dari saya...,"

Haru biru jadinya sisi diskusi malam ini. Mana ada dan Allahu Akbar melantun-lantun dalam wacana kali ini.

Pup! Kemeja putih Ali Jinnah disentuh.

Seorang lelaki, berkopiah putih kulit cerah menegur Ali Jinnah. Ali Jinnah mengaduh sesal. Alahai, ada juga orang kenal aku.

Sambil tersenyum menampakkan giginya yang putih, lelaki yang tidak janggal berkopiah bersuara perlahan seakan berbisik, "apa cerita bakal politikus di sini?"

Ali Jinnah cuba senyum seperti biasa, tetapi tidak menjadi. Akhirnya, terlontar satu pertanyaan dari mulut Ali Jinnah, "salahkah?"

"Saya Faisal, orang biasa di Jalan Badawi." Lelaki bernama Faisal itu menghulurkan tangan.

"Oh, mustahil orang biasa. Apa profesion saudara?" Tanya Ali Jinnah.

"Boleh tolong senyap?" Seorang perempuan, mahasiswi agaknya menegur mereka. Kelihatan mereka berdua seperti mengacau diskusi serius.

"Ah, Ustaz Faisal. Apa ustaz buat di sini?" Mahasiswi itu pula menganggu audien di sekitarnya dengan suaranya yang boleh tahan kuat.

"Hehe, kantoi." Kata Ali Jinnah dan Ustaz Faisal terluncur serentak.

Kedai mamak roti canai jadi singgahan mereka berlima termasuk tiga mahasiswi tahun akhir Islamic Studies di Universiti Terbuka Negara (UTN).

"Wah, bertuah saya.. ops maaf, maaf, bertuah kami hari ini kerana dapat bertemu ikon FI yang sedang meningkat naik."

Ali Jinnah panas telinga dipuji begitu. Merah rona muka Ali Jinnah.

Pelayan datang meminta pesan. "Roti banjir." Kata mereka serentak. Ali Jinnah dan Ustaz Faisal hanya menurut.

"Jadi, ada apa sosialisma dengan Islam?" Terus itu yang ditanya Maria, mahasiswi yang menegur di awal tadi.



Ali Jinnah, biarkan sahaja soalan itu dijawab.



"Dia tanya enta." Kata Ustaz Faisal sejurus makanan sampai.



Ali Jinnah sedikit terkejut. "Eh, ada wacana juga di sini?"



"Hmm, begitulah." Kata Ustaz Faisal sambil melapah roti canai bercampur kuah dal diikuti dua teman Maria yang lain.



Maria kelihatan mencebik apabila Ali Jinnah tidak memperdulikannya.



"Soalnya, kenapa sosialisma?"


Ustaz Faisal seperti perasan suasana beku lantas bertanya satu ayat persoalan yang sedikit menggegar.


"Hmm, iya juga. Kenapa sosialisma?" Tanya Ali Jinnah, lebih kepada Maria.


"Keadilan." Kata Maria pendek seperti rambutnya yang dipotong pendek.



"Apa Islam itu tidak 'adil?" Ali Jinnah melirik mata kepada Ustaz Faisal, mulut Ali Jinnah terbuka sedikit seperti tersengih ketawakan Maria. Maria mendengus kecil.



"Itulah, itulah yang fundamentalis gerakan Islam seperti FI mampu buat. Melekeh kebolehan mahasiswi, pemudi seperti saya dan rakan-rakan untuk mencarigali sebuah kebenaran. Betulkan? Sosialisma itu, bukan komunisma. Jadi, ada masalahkah jika saya, dan kawan-kawan saya katakan, kami mahu bersahabat dengan sosialis. Sosialis menyeru ke arah keadilan apa? Lihat revolusi Islam Iran, ada saduran sosialis apa? Apa masalah Islam dengan sosialis?"



"Ada masalah." Jawab Ali, mula serius. Ali merenung, jauh ke dalam bening anak mudi bernama Maria ini. Dua orang teman Maria hanya memegang kedua bahu Maria seraya menenangkan.



"Apa masalahnya tuan? Boleh saya tahu?"


Ustaz Faisal memandang serius Ali Jinnah tanda mahu Ali Jinnah mula serius seperti esei-esei artikel serius yang selalu ditulisnya dalam jurnal-jurnal dan kolum-kolum akhbar serius berbahasa Inggeris. Sudah open secret, Ali Jinnah antara pimpinan FI yang paling serius dengan artikel-artikel serius.


"Maria, cuba kamu ulang kepada saya apa yang diujarkan si Rais sebentar tadi. Ulang tentang sosialisma dan sistem Keadilan Islam: Sebuah persamaan."



Maria kelihatan bersemangat bila Ali Jinnah beri reaksi sebegitu. Seperti mesin fotostat, Maria mengulang tepat dan kejap.



"Pada tanggal 13 Julai 2000 di Jakarta, Hasan Raid misalnya dalam tulisannya yang disampaikan pada pertemuan yang diselenggarakan Forum Mahasiswa Ciputat menyebutkan bahwa Islam dan komunisme/sosialisme itu harus bergandingan tangan...,"


Ali Jinna pantas menggeleng. "Bukan, bukan yang itu. Itu ayat menggoreng. Lain, lain. Apa yang lain Rais cakap. Kita ni, hanya menyalin idea orang sahaja, tanpa ada idea kita sendiri."


Maria terdiam, kembali bersuara kemudiannya, "Islam melawan kapitalisma. Cukup jelas, Islam melawan manusia mengeksploitasi manusia lain sebagaimana tercatit dalam Al An’am:145 atau QS Al Baqarah:188, atau yang lebih tegas lagi adalah ayat 1-4 surat Al Humazah yang jelas-jelas mengutuk orang-orang yang menumpuk-numpuk harta.


Dan orang-orang yang menumpuk harta tersebut ialah kaum kapitalis. HOS Tjokroaminoto, melalui bukunya yang berjudul “Islam dan Sosialisma” pernah memberitahu bahawa sosialisma, “menghisap keringatnya orang-orang yang bekerja, memakan hasil pekerjaan orang lain, tidak memberikan keuntungan yang semestinya dengan seharusnya menjadi bahagian lain orang yang turut bekerja mengeluarkan keuntungan itu, –semua perbuatan yang serupa ini disebut Karl Marx memakan keuntungan ‘meerwaarde’ (nilai lebih) adalah dilarang sekeras-kerasnya oleh agama Islam, kerana itulah, perbuatan memakan ‘riba’ belaka. Dengan begitu maka nyatalah, agama Islam memerangi kapitalisma sampai pada ‘akarnya’, membunuh kapitalisma mulai dari ‘benihnya’, oleh kerana pertama-tama sekali yang menjadi dasarnya kapitalismea iaitu memakan keuntungan ‘meerwaarde’ sepanjang fahamnya Karl Marx, dan ‘memakan riba’ sepanjang fahamnya Islam."


"Bagus, bagus!" Tepuk Ali Jinnah.


Keempat-empat mereka terpinga-pinga termasuk Ustaz Faisal. Ustaz Faisal memperbetulkan kedudukan kopiah putihnya.


"Maria, saya tidak mampu ulas panjang malam ini sebab saya ada kerja yang perlu diselesaikan segera. Cuma, untuk bedtime stories kita semua bersama, er maksud saya untuk ulangkaji kita semua, adakah Islam terlalu cukup miskin hingga perlukan pertolongan pihak luar? Kita, perlu import fahaman yang tidak ada kaitan dengan kita untuk survival perjuangan kita? OK, kalau kita semua sama-sama bersetuju tentang persamaan sosialis dan Islam kerana konsep keadilan, saya fikir baik kita iktiraf sahaja kepercayaan Kristian atau Yahudi kerana sekurang-kurangnya, Kristian dan Yahudi mengajar menyembah Tuhan. Ideologi, mengajar adanya bertuhan?"


Semua yang ada di depan roti canai, terdiam. Maria, yang paling tergamam.


"Keadilan, itu fitrah semua orang. Eh, kamu yakinkah sosialisma mampu berlaku 'adil jika mereka memerintah? Lagi satu, hanya keadilan agenda utama mereka. Agama, tidak ada tempat dalam sosialisma. Kata mereka, agama urusan individu. Secara radikal, mereka menolak terus agama. Lihat China dan Soviet."


Mereka, jadi teruja.

Saturday, January 23, 2010

Cerpen Radikal : Elohim, Elohim...


Elohim, Elohim kata Protestan.


Mereka tidak mahu kepada kamu lagi Elohim. Elohim, Elohim mereka sudah jelak dengan kamu. Aku pun tidak faham mengapa mereka tergiur sangat dengan the world’s fastest – growing religion?


Elohim, Elohim. Saat ini aku sebagai paderi Lutheran memohon ampun. Moga, Kau ampunkan aku Elohim. (Azan Maghrib berkumandang.)


Cis, celaka orang kulit sawo matang. Mentang-mentang ini negara kamu, kamu boleh buat apa-apa sahaja yang kamu (Ptuih! Sambil meludah sebelah kiri) suka? Elohim, lihatlah mereka mengatakan hampir saban waktu asy, asyhadu an la ilaha illallah. Wa wa asyhadu anna Muhammadar Rasulullah. (Bunyi guruh, bergegar.)


Ah maafkan. Ampunkan aku Elohim. Aku belum murtad lagi dari agama kamu. Aku tetap pengikut Jesus, Yesus, Eso yang setia. Aku tidak sengaja mengucap, Elohim. Kau tak marahkan aku kan, Elohim? (Tidak lagi kdengaran azan mahupun guruh.)


Ya, kau maafkan aku. (Terus buat kesimpulan sendiri dan letak Bible berbahasa Melayu bernama Alkitab atas tilam yang ada lukisan bunga berwarna merah.) Elohim, Elohim aku tak pernah redha pada paderi Pope Katolik yang jual indulgences sesuka hati. Ingat sorga neraka, mak bapak depa yang punya?


Elohim, Elohim aku tidak akan pergi Vatican city. Sumpah aku tak akan pergi biarpun setelah mati. Pope Benedict penipu besar. Sekejap kata begitu, sekejap kata begini.


Pengikut mereka ya Elohim, di Malaysia tercinta tempat lahir aku gila bangat. Herald gila itu nak guna nama Allah. Sebenarnya dalam Alkitab mereka dah guna pun. Gila mereka ni. Memperakukan kebenaran risalah orang ‘Arab bernama Muhammad itu. Elohim, Elohim masukkanlah mereka semua ke dalam neraka.


Mereka gila. Dengan katolik bodoh itu buat begini, cerdik pandai kaum Muslimin tentu menunggu Abraham ditukar kepada Ibrahim, Noah kepada Nuh, Isaac kepada Ishak. Katolik itu kena fikir banyak kali sebenarnya, cerdik pandai kaum Muslimin tentu akan mengulang kerja Deedat dan Zakir Naik. Debat kepercayaan, ah gila!


Dan senja pun berlabuhlah seperti biasa.

Friday, January 22, 2010

Penyokong Dan Penentang Penggunaan Kalimah Allah - Semua Bodoh!


Caution : This is my thoughts! - Reformis Jalanan

Ada sesiapa terfikir kenapa si Archbishop Murphy Pakiam ketegaq sangat nak guna kalimah Allah dalam majalah Herald? Dia ni tak reti-reti ke walaupun telah melihat penentangan orang-orang Melayu yang kononnya cintakan Allah ini? Wahai Melayu-Melayu semua, tolong sematkan amaran Allah di dalam al-Qur'an ini dalam hati kamu semua, jika kamu masih beriman dengan kitab-Nya.


"Orang Yahudi dan Nasrani tidak akan sekali-kali redha terhadapmu sehingga kamu mengikuti agama mereka" - al-Baqarah : 120


Agama yang bersifat missionaris ialah Islam dan Kristian. Masing-masing berusaha menyebarkannya. Sudah tentulah motif Kristian di Malaysia ini agendanya ialah menjalankan aktiviti missionaris terhadap umat Islam. Tapi kita tak perlu bimbang jika aqidah umat Islam di negara ini kuat. Masalahnya semua pihak sama ada penyokong dan penentang penggunaan kalimah Allah di kalangan Kristian semuanya bodoh!


Timbul saja isu ini baru huu haa huu haa nak bertindak. Si penyokong, baru sibuk-sibuk nak keluarkan dalil serta hujjah kenapa Kristian boleh guna kalimah Allah. Begitu juga bagi yang menentang, baru terhegeh-hegeh nak jelaskan kenapa Kristian tak boleh guna kalimah Allah. Habis selama ini kamu semua buat apa, di saat isu ini tidak timbul? Selesai tak isu ini walaupun dengan demonstrasi? Tak kan?


Betul! Saya berani kata semua bodoh! Dari UMNO, Ulamak-ulamak cari makan, Hassan Ali, Zul Noordin, Haron Din, Harun Taib, Hasmi Hashim, Wan Ji, Khalid Samad, Badrul Amin, Anwar Ibrahim, Nur Manuty dan lain-lain lagi lah. Semua bodoh dan bangang. Selama ini mereka semua tak buat kerja. Ustaz-ustaz, ulamak-ulamak kerja mereka hanya berlegar-legar di dalam masjid. Duduk rumah, pergi masjid sampaikan kuliah, pastu kedai kopi, balik rumah, tido! Itu saja. Tak rasa nak turun ke bandar-bandar, LRT, shopping complex untuk berdakwah kepada umat Islam yang lemah iman, terutamanya muda-mudi.


Buat apa berdakwah di masjid lagi? Semua yang ada kat masjid tu putih-putih belaka dah, tukar la method sikit. Dari dakwah di masjid ke dakwah di jalanan. Saya sangat setuju dengan kebimbangan pihak-pihak tertentu bahawa mereka takut umat Islam akan confuse. Tak bodoh apa, kan sudah banyak kes murtad. Kalau kes murtad boleh dikatakan tak ada di negara ini, barulah kita boleh kata "jangan pandang rendah dengan aqidah umat Islam Malaysia,"


Tapi itulah. Bila isu ini timbul, semua bising. Sebelum ini tak ada perancangan pun macam mana nak kuatkan iman dikalangan orang Melayu. MAIS, JAIS dalam hal ini pun bising. Tapi sebelum ini ada mereka bertindak?


Pesan saya; kepada para penyokong : jangan lurus sangat macam orang bodoh seolah-olah kamu tidak tahu berfikir sebab apa mereka beria-ria sangat.

kepada para penentang pula : kamu semua tanya puak-puak Kristian, kenapa baru sekarang mereka menuntut penggunaan kalimah Allah. Tanya dulu diri kamu semua, di mana kamu semua sebelum isu ini meletus? apa usaha kamu semua dalam dakwah menguatkan aqidah umat Islam negara ini??


Semuanya bodohlah!!!

Orang Arab Memang Gila...

Sumber : http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1244689/Saudi-girl-13--sentenced-90-lashes-took-mobile-phone-school.html


A 13-year-old Saudi schoolgirl is to be given 90 lashes in front of her classmates after she was caught with a mobile camera phone.

The girl, who has not been named, was also sentenced to two months in jail by a court in the eastern city of Jubail.

She had assaulted her headmistress after being caught with the gadget which is banned in girl schools, said Al-Watan, a Saudi newspaper. The kingdom's use of such punishments has been widely condemned by human rights organisations.

A criminal gets a public flogging by two officials in Saudi Arabia

Brutal: public floggings, such as in this archive picture, are a common punishment handed down by religious courts in Saudi Arabia

Thursday, January 21, 2010

Ibu Rayu Anak Tidak Dihukum Gantung


Sumber dipetik daripada : The Malaysian Insider

PETALING JAYA, Jan 21 — “Tolonglah, jangan pandang hina keluarga kami. Kalau boleh mak cik ingin merayu agar Rasidi tidak dikenakan hukuman gantung.”

Begitulah rintihan seorang ibu, Zaharah Atan, 59, apabila anak lelakinya, Rasidi Ismail (gambar), 32, dituduh di mahkamah kerana membunuh empat sekeluarga dalam kejadian di Kampung Batang Rokan, Gemencheh dua minggu lalu.

Dalam perbualan telefon selama 10 minit itu dengan Utusan Malaysia, suara Zaharah dikatakan tersekat-sekat menahan sebak sekali gus menggambarkan perasaan seorang ibu terhadap anaknya meskipun sebesar mana dosa dilakukan.

Apatah lagi apabila menyaksikan sendiri Rasidi dihadapkan ke Mahkamah Majistret Rembau kelmarin dalam keadaan tangan bergari.

“Kalau boleh mak cik sendiri hendak merayu agar Rasidi tidak dikenakan hukuman gantung,” katanya.

Dalam kejadian itu, seorang bekas imam, Atan Daud, 87, isterinya, Sufiah Katas, 80, menantunya, Ismail Awang, 76 dan cucunya, Siti Khadijah Ismail, 22 ditemui mati dalam keadaan mengerikan.

Mayat Atan ditemui putus tangan kanan, manakala isterinya, Sufiah putus tangan kiri. Ismail pula putus kepala dan Siti Khadijah ditemui dengan sebilah senjata tajam terpacak pada dadanya.


Catatan :


Kalau di negara Arab, hukuman yang selayaknya diterima oleh malaon di atas ni ialah hukuman bunuh. Biasanya ditembak di khalayak ramai,ada juga yang mengenakan hukuman pancung. Dalam hukum jenayah Islam , hukuman bagi pembunuh ialah Qisas, iaitu dia dibunuh sebagaimana dia membunuh mangsanya.


Di Malaysia, buatlah apa-apa hukuman pun, kononnya nak mengurangkan jenayah, tapi dah kalau hukuman/undang-undang tersebut tidak berkat, dengan kehendak Allah jenayah di Malaysia semakin bertambah. Malaysia bukanlah tempat yang selamat untuk didiami walaupun negara ini majoritinya adalah penganut Islam, tapi Islam hanya pada kad pengenalan.


Salah satu kenapa anak nakal tidak serik-serik melakukan sesuatu yang menyakitkan hati orang ramai ialah apabila dia dilindungi oleh ahli keluarganya. Dengan itu, dia merasa selamat dan tidak terancam apabila membuat perkara jahat. Jika ada orang yang hendak menghukum, pasti akan ada ahli keluarganya datang membelanya. Terutamanya si ibu.


Ibu kadang-kadang boleh menjadi makhluk yang membawa kebaikan, tapi ada juga yang menjadi kepada sumber kecelakaan. Contohnya kes di atas. Apa macam kalau pihak tertentu membatalkan hukuman gantung dan menggantikannya terhadap hukuman penjara. Di mana keadilan terhadap 4 orang mangsa yang dibunuh? Walaupun ibu tersebut salah seorang saudara terdekat keempat-empat mangsa tersebut, tapi apakah perasaan ahli keluarga atau saudara yang lain?


Biasalah, senario yang selalu kita lihat seorang ibu mempertahankan anaknya membuat jenayah. Ini biasa dikalangan bangsa Melayu. Ini membuatkan anak menjadi semakin berani membuat kesalahan.

Wednesday, January 20, 2010

Adakah Peluang Pakatan Rakyat Di Perak Cerah?

Oleh : Admin


Kalau betullah seperti apa yang didakwa bahawa DUN Perak bakal dibubarkan dalam masa yang terdekat, adakah Pakatan Rakyat masih mempunyai peluang untuk menawan kembali negeri Perak? Petanda-petanda bahawa DUN Perak akan dibubarkan memang ada. Tapi peluang PAS, PKR, dan DAP cerah ke?


Terlalu banyak perkara yang berlaku dalam tempoh hampir setahun sejak krisis di negeri Perak. Adakah dapat dijamin bahawa rakyat masih lagi memberi undi kepada Pakatan Rakyat sama seperti keputusan mereka pada PRU-12? Nizar sendiri mengaku bahawa sokongan daripada orang Melayu merosot (lihat Malaysian Insider). Lagipun, parti-parti komponen dalam Pakatan Rakyat banyak membuat hal yang bakal menyebabkan rakyat hilang kepercayaan kepada mereka (terutamanya PAS). Di Bukit Gantang contohnya, peratusan undi dari orang Melayu merosot.


Itu tidak ditambah lagi dengan menghadapi kemungkinan taktik permainan kotor UMNO/BN yang menggunakan SPR dan Polis untuk memenangkan mereka. Pihak Pakatan Rakyat harus bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Jangan bercakaran sesama sendiri. Berebut kerusi, wakil dari parti mana yang akan jadi MB kalau menang, dan lain-lain lagilah. Oleh itu, jentera-jentera PR mesti mula bertindak dari sekarang.

Tuesday, January 19, 2010

Polis Yang Memburukkan Imej Mereka Sendiri!


Blogger Cari Publisiti Murahan Sebar Cerita Burukkan Imej Polis


PULAU PINANG, 19 Jan (Bernama) -- Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wira Abu Seman Yusop tidak menolak kemungkinan terdapat penulis laman blog menulis artikel bagi memburuk-burukkan imej anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk publisiti murahan.

"Ada kemungkinan blogger yang buat cerita-cerita spekulasi itu semata-mata untuk publisiti," katanya kepada pemberita selepas melawat pasar Chowrasta di sini pada Selasa.

Tetapi tindakan seperti itu hanya akan mencetuskan suasana tidak aman dan menimbulkan rasa tidak selamat di kalangan masyarakat, katanya ketika mengulas kenyataan sesetengah pihak kononnya PDRM gagal mengawal situasi hingga berlaku pelbagai insiden tidak diingini.

Beliau yang sedang dalam lawatan kerja di Pulau Pinang bagi meninjau tempat-tempat tumpuan jenayah jalanan dijadualkan melawat balai dan kuaters polis di Jelutong.


p/s : Hello..timbalan menteri bodoh, baik hang letak jawatan dan bagi saja kat aku. Ingat rakyat ni bodoh macam hang ke. Ingat rakyat ni tak ada mata, tak ada akal untuk menilai? Pastu nak salahkan orang yang memberi maklumat. Polis terang-terang bekerja untuk kepentingan kerajaan UMNO/BN. Kerjanya asyik jaga pembangkang. Kalau kes kena kat pemimpin pembangkang, cepat-cepat saja polis bertindak.


Tak profesional dalam kerja. Pukul orang yang kena tuduh dalam lokap. Pukul untuk memaksa tertuduh mengaku kesalahan. Budak-budak Melayu buat kecoh kat tempat awam pandang sebelah mata, setakat perhati dari jauh. Kes budak hilang bertahun-tahun tak ada perkembangan. Tapi bab nak siasat dan cari Raja Petra, buat macam nak buru bapak pengganas. Nak lagi contoh polis tak guna? Baca berita di bawah ini :


KUALA LUMPUR, Jan 19 — Seorang penjaga paking wanita yang mendakwa kad pengenalannya dicuri bagi pembelian sebuah kereta Toyota Estima, hari ini diisytiharkan bankrap selepas disaman Bank Muamalat Malaysia Berhad kerana gagal membayar balik pinjaman untuk kenderaan itu.

Halimaton Din, 41, ibu kepada lima anak, yang tidak mampu menyediakan peguam untuk membela nasibnya, menitiskan air mata di luar mahkamah.

Ketika ditanya pemberita, Halimaton berkata Penolong Kanan Pendaftar Zaitun Anuar membuat keputusan dalam kamar tidak membenarkan kesnya ditangguh lagi dan menasihatinya mencari peguam.

Peguam Mohamad Fahmi Mat Radzi yang mewakili Bank Muamalat berkata pihaknya telah mengemukakan petisyen pemiutang terhadap Halimaton bagi menuntut RM167,170.11 sehingga 19 Feb 2008.

Tuntutan itu berkaitan pembelian kereta Toyota Estima 2.4, yang didakwa Halimaton dibeli oleh orang lain tetapi menggunakan kad pengenalannya yang pernah hilang selama sebulan.

Ibu kepada lima orang anak yang berusia antara 3 bulan hingga 20 tahun ini bekerja sebagai penjaga paking di KL Sentral.

Katanya peguam yang pernah dihubunginya sebelum ini meminta bayaran RM400 sebelum kes itu dibawa ke mahkamah.

“Manalah saya ada duit sebanyak itu. Saya tidak mampu. Tengoklah nanti macam mana. Mungkin cuba tukar peguam lain,” katanya sambil menitiskan air mata.

Ditanya apakah tindakan polis selepas laporan dibuat, beliau berkata: “Polis cuma cakap mereka sedang siasat.”

Pada 18 Dis 2007, Halimaton membuat laporan polis di Balai Polis Daerah Kajang, bahawa namanya digunakan untuk membeli kereta dan pernah mendapat saman walaupun dia sendiri tidak mempunyai lesen memandu manakala berita mengenai masalahnya tersiar di akhbar arus perdana pada 24 Okt tahun lalu.

Ceramah Ku Li Dipindahkan Ke Stadium


KOTA BARU, Jan 19 — Lokasi ceramah perdana berhubung isu royalti petroleum 28 Jan ini, yang akan disampaikan oleh Tengku Razaleigh Hamzah, dipindahkan ke Stadium Sultan Mohd IV di sini ekoran sambutan menggalakkan daripada rakyat negeri itu.

Sebelum ini ia dirancang untuk diadakan di Dewan Utama Kelantan Trade Centre (KTC).

Pengerusi bersama Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar), Dr Abdul Halim Yusof ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata pihaknya terpaksa mengubah lokasi ceramah memandangkan permintaan yang terlalu besar.

“Saya mendapat tindak balas ini melalui panggilan telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) mengatakan seeloknya ceramah itu diadakan di stadium supaya kesesakan tidak menghalang laluan jalan raya bila ia dibuat di dewan KTC.

“Dan hari Jumaat lepas Gegar telah maklumkan perkara ini kepada Tengku Razaleigh dan Tengku juga setuju ceramah itu diadakan di stadium,” katanya.

Program ceramah perdana melibatkan bekas pengerusi itu adalah salah satu dari siri ceramah secara roadshow yang akan dianjurkan Gegar di seluruh Malaysia.

Ia diadakan bagi memberi penerangan dan penjelasan tentang royalti petroleum mengikut Akta Pembangunan Petroleum 1974 dari perspektif orang yang bertanggungjawab membuat draf undang-undang berkaitan. - The Malaysian Insider


Ulasan : Nasib rakyat Kelantan lebih baik daripada rakyat Terengganu. Ini kerana isu royalti ini agak mendapat perhatian daripada semua pihak, dan bekas panglima UMNO, Tengku Razaleigh sendiri yang sedia membantu kerajaan Kelantan untuk memperolehi semula hasil royalti yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat negeri itu. 10 tahun dulu, rakyat Terengganu tidak dapat menikmati hasil royalti dan hak mereka dirampas oleh kerajaan persekutuan apabila peruntukan royalti ditarik balik daripada Kerajaan Terengganu pada tahun 2000. Kerana pada masa itu Terengganu diperintah oleh PAS.


Pemimpin-pemimpin Terengganu terkial-kial menuntut keadilan daripada kerajaan pusat. Masa itu tidak banyak pihak yang sanggup membantu sepertimana keadaan di Kelantan sekarang. Wang royalti ditukar kepada wang ehsan, digunakan sebagai gula-gula kepada rakyat Terengganu. UMNO menggunakan wang ehsan untuk membodohkan rakyat Terengganu. Dan taktik yang sama ingin digunakan terhadap negeri Kelantan. Tapi itu semua pasti tidak akan berjaya.

Klik sini untuk melihat dengan lebih jelas gambar perjanjian antara Kerajaan Kelantan dan Petronas. Lihat gambar Tengu Razaleigh yang masih macho sewaktu muda. Sekarang bertambah macho.

Monday, January 18, 2010

Ulamak Cari Makan Mula Bersuara


Dr. Uthman el-Muhammady mengemukakan beberapa hujjah mengapa kaum Kristian tak boleh menggunakan kalimah Allah, antaranya ialah :


i. Takrif Allah ialah sebagaimana yang ada dalam Surah al-Ikhlas, Ia Tunggal, Tempat Tuju Terakhir sekalian makhluk bagi mendapat hajat mereka, Kekal Abadi, Sempurna, tidak melahirkan dan tidak dilahirkan, serta tidak ada yang seperti-Nya. Kalau nama itu digunakan bagi Tuhan Jesus, atau Bapa Di Langit yang mereka meminta roti setiap hari daripada-Nya, atau triniti, itu tidak benar.


ii. Kalau Muslimin membenarkan pihak yang menyembah salib, atau Jesus atas kayu palang menyeru itu semua sebagai ‘Allah’, atau pihak yang menyembah patung Ganesh menyerunya dengan nama Allah, maka itu seperti Muslimin membenarkan pihak lain itu ‘memaki Allah’. Ini timbul daripada ayat bermaksud: “janganlah kamu memaki apa yang mereka sembah selain daripada Allah, lalu mereka memaki Allah dalam permusuhan dan dalam ketiadaan ilmu” ; ertinya kita membenarkan mereka menyeru nama ‘Allah’ kepada objek yang bukan Allah.


iii. Kita wajib menjaga takdisnya nama Tuhan sedaya upaya kita. Ulama menyatakan bahawa kita wajib menjaga kesucian rahim wanita dengan memastikan ‘tiga kali suci’ atau ‘tiga kali haid’ baru rahim dikira suci, dan perkahwinan baru boleh diakadkan; maka kata ulama kalau dalam menjaga kesucian rahim dimestikan tiga kali suci, walhal kalau sekalipun sudah cukup, alangkah lebih beratnya pula hukum menjaga kesucian nama Tuhan supaya ia sunyi daripada apa-apa yang tidak patut baginya seperti memanggil nama Allah walhal yang dituju adalah ‘Tuhan Jesus’ atau ‘Bapa Di Langit…’


iv. Kita bukan berada dalam budaya yang nama ‘Allah’ digunakan oleh mereka yang beragama lain, maka kalau kita membenarkan penggunaan itu, ia akan mengelirukan orang beriman yang ramai terdiri daripada orang awam. Itu akan menimbulkan kekacauan rohani dan membinasakan agama dan manusia dari segi hidup rohani mereka. Kita wajib mengelak diri daripada perkara demikian.



v. Dalam
Oxford English Dictionary yang terbesar itu dinyatakan bahawa Allah adalah tuhan bagi orang Islam. Demikian juga dalam Encyclopedia Brittannica dan Encyclopedia of Religion and Ethics suntingan Hastings. Jadi mengapa pula nama jalalah ini hendak digunakan oleh mereka, dan dalam majalah versi bahasa Melayunya pula? Adakah mereka akan menggunakan nama ini dalam Bible mereka semua dalam semua bahasa dunia?


vi. Mengenai kedudukan Islam sebagai agama persekutuan di Malaysia yang wajib diterima semua pihak, dan agama ialah urusan Yang di-Pertuan Agong dan dalam negeri-negeri urusan Sultan, dan fatwa kebangsaan sudah menentukan bahawa ismu jalalah atau nama Allah itu adalah untuk agama Islam. Maka dalam konteks ketaatan kepada perlembagaan tidak ada sesiapa yang patut mempersoalkan kedudukan agama Islam dan perkara yang berkaitan dengan pengamalannya. Dengan itu penggunaannya yang tidak wajar, hendaklah dilarang.


vii. Kepercayaan lain boleh diamalkan dengan ‘aman dan damai’ dan mempersoalkan penggunaan Allah khusus bagi orang Islam dan agama Islam bukanlah perbuatan mengamalkan kepercayaan lain dengan ‘aman dan damai’ sebab ia menimbulkan keresahan sebagaimana yang jelas dalam laporan media. Dengan itu penggunaan nama Allah oleh pihak lain yang mengandungi niat tidak wajar hendaklah dilarang.


Nota :


Hmm... hujjah dan contoh yang baik. Tapi alangkah bagusnya jika hujjah-hujjah yang kukuh seperti itu turut digunakan untuk menegur pemimpin negara yang meninggalkan ajaran Islam
dalam pemerintahan, mengamalkan penindasan kepada rakyat, menghalalkan arak dan judi menjadi sebahagian hasil pendapatan negara, kronisme, dan lain-lain.


Mengapa sekarang baru bersuara? Kemana menghilang suaranya selama ini? Ulamak-ulamak sebeginilah yang hanya akan bersuara apabila diminta, ataupun untuk menyelamatkan pemerintah. UMNO bersungguh-sungguh menentang isu penggunaan kalimah Allah dikalangan Kristian, dan tiba-tiba ulamak ini tampil untuk memberi hujjah yang menyokong tindakan UMNO..


Ulamak spesis inilah yang digelar syaitan bisu. Mereka nampak berbagai perkara yang tidak betul di dalam negara, tapi mulut mereka sengaja dikunci kerana apabila mereka bersuara, segala nikmat dan imbuhan yang diperoleh pasti akan hilang.



Sebahagian daripada rupa syaitan-syaitan bisu yang hanya bersuara apabila menguntungkan pemerintah



Di mana mereka di saat jumlah anak luar nikah di negara ini mencecah puluhan ribu dan majoritinya membabitkan anak Melayu Islam? Di manakah mereka apabila Najib meluluskan 10 lesen judi? Di manakah mereka di saat Menteri Wilayah Persekutuan meluluskan rayuan memperbaharui 5 lesen kelab malam? Mana mereka semua?


Kenapa hanya tahu mengeluarkan suara apabila ia membabitkan perkara-perkara politik?

Jangan Biarkan Perhatian Kita Mengenai Perkara Ini Dialihkan!


Nak berdebat/berbalah dan bergaduh mengenai kalimah Allah boleh atau tak digunakan oleh orang Kristian, bergaduhlah puas-puas. Semua pakat keluarkan idea atau hujjah masing-masing. Tapi ingat, debat-debat jugak, gaduh pun gaduh jugak tapi jangan sampaikan kita semua dibodohkan dan dilalaikan oleh isu-isu semasa yang penting.


Jangan lalai dan lupa dengan kenaikan harga barang, jangan lupa dengan penyelewengan Mahathir RM 100 billion, jangan lupa dengan misteri kehilangan enjit pesawat, jangan lupa dengan penderitaan pelajar-pelajar kolej dan universiti ekoran kerajaan UMNO/BN laknatullah yang mengurangkan peruntukan pinjaman bagi mereka. Tolong Jangan Lupa! Dan isu yang terbaru, bersiap sedia semua dengan harga minyak masak yang bakal dinaikkan. Bila harga bahan mentah naik, harga barangan siap akan turut sama menaik dan tidak akan turun-turun.


Baca berita di bawah ini :

KUALA LUMPUR : Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berkemungkinan akan menurunkan atau memansuhkan subsidi minyak masak selepas perbincangan kementerian itu bersama Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi sejak akhir tahun lalu.

Ketua Setiausaha KPDNKK, Datuk Mohd Zain Mohd Dom, berkata kerajaan sedang menyemak kadar subsidi minyak masak yang dianggarkan menelan belanja kira-kira RM1 bilion setahun.

"Kita sudah memulakan perbincangan dengan Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi mengenai subsidi minyak masak ini sejak akhir tahun lalu," katanya yang enggan mengulas sama ada subsidi minyak masak akan mengalami perubahan.

Harga minyak masak bergantung kepada harga komoditi itu di pasaran antarabangsa yang mencatatkan purata RM2,500 satu tan berbanding RM2,800 satu tan tahun lalu tetapi tahun ini, penganalisis pasaran meramalkan peningkatan sehingga RM2,600 satu tan.

Terdahulu, pemansuhan subsidi roti dan gula mengakibatkan harga barangan keperluan itu melambung selain sesetengah barang yang berkaitan turut sama meningkat.

Sunday, January 17, 2010

Fatwa Sheikhul Islam Dr. Haron Din Telah Tersebar


"Sokong Kristian sama seperti sekutukan Allah"


Sinar Harian (17/1/10): Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zulkifli Nordin menegaskan golongan Melayu Islam yang menyokong penggunaan nama Allah di kalangan bukan Islam sama seperti menyekutukan Allah SWT kerana membenarkan nama Allah diletakkan di tempat yang tidak sepatutnya. Menurutnya, puak Kristian berkeras mahu menggunakan nama Allah sebagai satu terminologi ketuhanan Triniti mereka iaitu tuhan bapa, tuhan anak dan roh suci sedangkan bagi umat Islam, Allah SWT itu adalah satu akidah.

Nota :


Ini adalah kesinambungan daripada fatwa ulamak besar Malaysia, Sheikhul Islam Dr. Haron Din yang telah mengeluarkan fatwanya bahawa umat Islam yang bersetuju dengan penganut Kristian menggunakan kalimah Allah telah dekat kepada kekufuran. Kesannya telah berjangkit kepada ahli parlimen dari Kedah ni. Kalau tak setuju pun, janganlah sampai peringkat mentakfir.


Perhatian kepada seluruh warga PKR!!


Hangpa takmau ambil tindakan ka kat Ahli Parlimen dari parti hangpa ni. Ingat, big boss hangpa (Brader Nuar Berahim) pun beria-ria setuju bahawa Kristian boleh guna kalimah Allah. Ini bermakna kenyataan Zulkifli Noordin itu turut terpalit pada big boss hangpa. Apa macam?


p/s : Kalau dah sampai peringkat mentakfir, itu sudah keterlaluan.

Mereka Sedikitpun Tidak Disentuh


Foto Ihsan daripada blog Saudara Akram Taib


Nak off topic sekejap mengenai isu penggunaan kalimah Allah yang semakin berserabut ni. Sepatutnya saya post benda ini pada 2 minggu lepas tapi terlupa. Ia mengenai demonstrasi mengutuk perbuatan kerajaan Mesir (boneka kafir Yahudi) yang menyekat rombongan Viva Palestin daripada memasuki Palestin melalui sempadan Mesir-Palestin. Hal itu telah mendapat bantahan yang hebat daripada umat Islam sedunia. Kalau saya, bab-bab pemimpin negara Arab ni dah lama saya kafirkan Hosni Mubarak dan Mahmoud Abbas.


Saya tidak berkesempatan menyertai demonstrasi ini beberapa minggu lepas yang bermula selepas solat Jumaat (tarikh yang sama dengan puak-puak UMNO demonstrasi di Masjid Negara) bertempat di Jalan Ampang menuju ke Kedutaan Mesir. Menurut kawan saya yang menyertai demonstrasi itu, suasana amat terkawal. Polis dan FRU banyak (bukan ramai) tapi mereka hanya memerhati, langsung tidak kacau perarakan yang diadakan.


Apa yang saya ingin katakan disini, demonstrasi sebegini pasti tidak akan diganggu oleh anjing-anjing yang beruniform. Walaupun satu jalanraya terpaksa digunakan untuk peserta demonstran. Tak ada rungutan. Kenapa demonstrasi ini tidak diganggu? Kenapa polis dan FRU tidak memancutkan air kimia, menembak gas dan menyerang demonstran dengan belantan sama seperti himpunan PPSMI dan ISA?


Kerana demonstrasi ini tidak menggugat kuasa UMNO (laknatullahi 'alaihim ajmain abadan abadaa). Ia tidak mencabar kuasa menteri-menteri. Ini menunjukkan demonstrasi bukan satu dosa besar. Bukan perkara yang salah. Yang menjadi kesalahan dan dosa apabila demonstrasi yang mengancam kuasa dan kedudukan UMNO/BN. Tak timbul pun muka-muka orang Melayu bodoh yang merungut akan kerugian yang terpaksa ditanggung.


Lihatlah para peserta demonstrasi di atas. Langsung tidak dikacau dan disentuh oleh polis-polis. Kalau tiada provokasi, keadaan menjadi aman.

Saturday, January 16, 2010

Rasa Marah, Geram, Dan Sakit Hati. Tapi Siapa Yang Start Dulu??



Saya baru sahaja membaca posting terbaru dari blog Pak Bakaq (Penarik Beca, klik sini). Ada satu video yang menunjukkan sekumpulan budak-budak Kristian yang memainkan dan menghina solat dan azan... Memang saya geram dan marah sangat. Terasa sangat kalaulah budak-budak tu ada kat depan aku, maunya sorang-sorang aku hadiahkan chopping kick dan burning fist..


Tapi jika difikir-fikirkan kembali, kenapa hal sebegini boleh berlaku? Kenapa mereka begitu berani menghina ibadat orang Islam? Tak lain dan tak bukan adalah disebabkan perbuatan kita sendiri. Orang Islam. Sialan mana yang serang gereja sehinggakan gereja di Rasah merupakan gereja ke-10 yang menjadi mangsa? Siapa yang melalak seperti orang yang disampuk hantu berdemonstrasi di lepas sembahyang jumaat? Siapa lagi kalau bukan semua itu dilakukan oleh orang Melayu. Mereka yang mulakan dulu. Jadi jangan marahlah kalau penganut Kristian pula bertindak balas. Bodoh punya Melayu.


Kalau tak setuju janganlah mengamok macam babi seperti Zulkifli Noordin. Buatlah dialog ke, wacana ke. Adakan perjumpaan dengan paderi-paderi besar Kristian. Adakan dialog dengan orang-orang majalah Herald. Kalau tak, sampai bila hal sebegini nak selesai?


Ada sapa-sapa kenal si celaka botak atas ni? Dialah yang melaungkan "bakar gereja" masa demonstrasi di Masjid Negara lepas sembahyang Jumaat. Kalau jumpa pakat pijak je mangkuk ni sampai mati. Menyusahkan orang!

Friday, January 15, 2010

Inilah Dia Parpukari "the Pariah"


Tadi saya Google sekejap mengenai Parpukari ni dan terjumpa gambar-gambar huduhnya beserta sedikit info mengenai dirinya yang saya ambil daripada seorang pengkomen di dalam blog pro-UMNO. Inilah komennya :


Nama sebenar parpukari ni ialah Salim bekerja sebagai seorang pegawai di Bank Muamalat Malaysia Berhad Tingkat 25. Sebenarnya memang dia tidak berilmu (lulusan SRP) sahaja tapi dapat masuk jadi pegawai sebab cable dan croni CEO lama yang dah kena tendang.. Kalau tengok rupe..memang tak de kias-kias melayu langsung..yang ade cam muka India Muslim jer..(dah nama pun Salim yer tak). Tak tau la pulak Bank Islam yang bernama Bank Muamalat ni selambe jer biar staff dia BIADAP dan menabur fitnah..memang sah tak pernah pergi kelas shariah..


Wajah sang sialan yang celupar. Tubuh dah macam benda alah yang lobang hidung besar tu.



Muka macam ini ada hati melalak siang dan malam pasal Melayu? Sedarlah diri tu sikit tentang asal usul keturunan ko tu!

Mana Perginya Semua "Pahlawan-Pahlawan" Melayu??

Prime Minister Najib Razak wants 30 percent of intake into the Royal Military College (RMC) to be from non-Malays.

Defence Minister Dr Ahmad Zahid Hamidi said the 30 percent quota of non-Malays was meant to show that the RMC as a full-boarding school was open to all races in the country.

"Even though the new campus located in Sungai Besi will be ready in 24 months but this year when the Penilaian Menengah Rendah (PMR) is announced, intake into Form Four and Five will begin as directed by the prime minister," he said after presenting contributions at a 1Malaysia charity event organised by Vesta here today.

He said presently the number of non-Malay students in the college was less than five percent.

He said based on the 1Malaysia concept as espoused by Najib he was confident the intake of non-Malays would increase to 50 percent.


p/s :


Mana perginya Ibrahim Ali??

Mana dia PEKIDA??

Mana dia PERKASA??

Mana dia PEWARIS??

Mana dia "Encik Misai Tebal" UiTM??


Pooorah...!! Retorik belaka kononnya nak bela dan jaga kepentingan Melayu. Bila ketua sendiri yang "memampuskan" Melayu, masing-masing pakat jadi tikus!

Thursday, January 14, 2010

Setuju Dengan Tulang Besi

Perumpamaan yang diberikan oleh blogger Tulang Besi di dalam blognya mengenai sikap ahli PAS yang seolah-olah menganggap ulama' itu maksum, tidak boleh ditegur dan sebagainya amat menjadi. Walaupun perumpamaan yang diberikan oleh beliau agak kurang manis didengari, tapi itulah yang sesuai. Saya setuju sangat. Dan apabila saya membaca posting beliau mengenai itu, saya teringatkan ayat al-Qur'an dari surah at-Taubah ayat 31 (terjemahan) :


"Mereka menjadikan rahib-rahib mereka, paderi-paderi mereka sebagai tuhan selain daripada Allah,"


(ayat ini ditujukan kepada golongan Kristian dan Yahudi yang mematuhi secara membabi buta hukum-hukum dan pendapat yang dikeluarkan oleh "ulamak-ulamak" mereka)


Dan di sini saya ambil sedikit isi yang ditulis oleh blogger Tulang Besi (Rahman Talib) :


Dalam PAS pun ada jugak unsur-unsur Kristian ni. Dalam ugama Kristian, paderi-paderi mereka dianggap sebagai “maksum” dan oleh sebab itu mereka boleh mengampunkan dosa. Paderi-paderi Krisitan dianggap mendapat “ilham” dari Allah dan mereka bebas mentafsir dan berkata berkenaan dengan agama tanpa boleh disoal oleh pengikut-pengikut mereka.

Dalam PAS, takda la sampai macam tu, tapi iras-iras tu ada. Ulama-ulama dalam PAS tidak boleh ditegur dan dibetulkan. Sekiranya ada yang tidak bersetuju dengan pandangan ulama-ulama dalam PAS (misalnya dalam isu Muzakarah dan Kerajaang Perpaduang) terus akan di cop dan di label sebagai tidak wala’ pada ulama dan menentang ulama.

Sedih sekali bila ahli-ahli PAS menjadikan ulama-ulama PAS seperti paderi-paderi Kristian. Sepatutnya kita MENIMBA ILMU dari para ulama, bukan menjadikan mereka bertaraf MAKSUM dan SUCI dari SILAP DAN DOSA. Kita berbeza pendapat dengan para ulama adalah satu “rahmat”. Ia membantu para ulama untuk mencapai “ijtihad” yang lebih tepat dan jitu sekaligus menyelamatkan imej Islam itu sendiri.



Fikir-fikirkanlah dan muhasabahlah wahai orang-orang PAS!

Wednesday, January 13, 2010

Gaya Hidup Sihat Ala Bik Mama

Anak badak main badminton


Senaman aerobik bersama isteri



senaman melansingkan badan



Aktiviti mengempiskan perut


p/s : Tapi heran ya, apasal tak kurus-kurus??? Walau apapun, jadikan amalan ini sebagai gaya hidup anda!

Tuesday, January 12, 2010

Tidak Berseorangan Meragui Kickdefella

Oleh : Admin


Alhamdulillah. Nampaknya saya tidak berseorangan dalam meragui hal yang menimpa Kickdefella (serangan terhadap kereta beliau). Ada blogger yang turut sama memberikan pandangan dalam hal tersebut, seolah-olah meragui akan kesahihan kereta Kickdefella diserang. Ianya ada di dalam posting blog Aduka Taruna. Di bawah ini saya salinkan perkara-perkara yang diragui yang ditulis dalam blog Aduka Taruna mengenai kes Kickdefella :


Kalau mamat ni benar, kita patut kutuk penyerang bongok tuh. Tapi kalau mamat ni penipu, kita patut ludah muka dia.

1. Mamat ni adalah penyokong Mahathir. Bapa propaganda Malaysia. So, tak mustahil dia pun ada teknik propaganda juga.

2. Berat kapak berapa? Paling berat 2 kg. Berapa maksimum laju kapak dibaling manusia? Berapa purata jarak balinagn? Apa kejadah sebilah kapak 2 kg, berbentuk bukan tumpul, halaju balingan manusia, boleh memecahkan cermin kereta berjenama sebegitu cantik? Ketegasan cermin berapa? Ni pecah secara balingan ke, pecah secara ukiran? Lu tgk la gambar tuh.

3. Gambar tu ditangkap ketika tidak mengusik apa2 terhadap barang kes atau sudah matikan alarm kete? Atau gambar ditangkap ketika double signal dalam keadaan delay ketika klik punat kamera tuh? Atau alarm kete rosak? Atau kereta Jepun memang dah diprogramkan hentakan dari kapak tidak akan mengaktifkan alarm?

4. Tak pakai tinted ke cermin belakang?

5. Baik punya lurus kapak tu landing.

6. Cermin kete jenama Nissan memang halus ke kalau pecah hanya akibat kapak? Besar tu kawasan yang pecah. Dan cantik pula bentuk pecahannya. Dan halus2 plak kacanya. Sapa nak derma Nissan mereka untuk ujikaji. Bro Moundeweller ada bran? Haha

7. Gambar kapak ditangkap secara dekat, apsal tak bagi gambar cermin secara dekat?

8. Berapa kebarangkalian untuk kena tepat di cermin untuk setiap balingan? Kalau memang skrip gua, gua akan pilih cermin la. Sebab impak dia nampak besar. Filem2 aksi luar negara juga lebih memilih kemusnahan cermin dari kemusnahan dinding batu (tajuk bangunan). Dan kemusnahan cermin mesti ditonjolkan dalam tajuk kenderaan / eksiden. Dia ada elemen mahal dan hebat.

So, sepatutnya kebarangkalian penyerang tersasar ke bahagian body lebih tinggi. Namun kebetulan kena tepat kepada cermin kereta juga tidak boleh dipertikaikan. Cuma seandainya penyerang tersasar ke bahagian body, just kemek sikit jer, tidak mempunyai nilai propaganda yang dikehendaki lah. Betul? : )

Cuba ekau jawab Kickdefella. Meh kita cari kebenaran sama-sama.

Monday, January 11, 2010

Sejarah Mungkin Berulang?

Setakat ini, sudah 7 buah gereja menjadi mangsa kerakusan puak ekstrimis atau mungkin saja menjadi mangsa kerana percaturan politik. Ini seolah-olah mahu mengulang tayang apa yang berlaku puluhan tahun lepas. Persepsi saya, mungkin ada pihak yang mahu menimbulkan ketengangan antara kaum atau antara agama kemudian akan kedengaranlah suara yang melaungkan "umat Islam mesti bersatu," ataupun "Melayu mesti bersatu demi agama,".


Ataupun ketegangan yang ditimbulkan adalah untuk menyebabkan negara diisytiharkan darurat, kemudian akan diadakan pilihanraya yang baru. Sama seperti yang menimpa negeri Kelantan pada tahun 1978.


Sekadar andaian, dalam politik tidak ada yang mustahil.

Kereta Kickdefella Diserang Kapak, Betulkah?

Oleh : Admin


Saya baru sahaja membaca posting terbaru daripada blog Kickdefella a.k.a Syed Azidi. Dia melaporkan cermin bahagian belakang keretanya pecah kerana kapak terbang melayang dari sebuah kereta yang berhenti berhampiran dengan keretanya. Dalam kemelut politik negeri Kelantan, saya mengambil pendirian tidak menyokong mana-mana pihak. Semua pihak seolah-olah ada yang tak kena.


Saya tidak suka tindakan Nik Amalina yang menyerang balas melalui blog. Saya juga bukan penyokong Ariffahmi, bahkan memang saya nak sangat si menantu itu letak jawatan A.S.A.P tanpa notis beberapa bulan (kononnya). Saya tidak setuju dengan TGNA yang "tak tahu menahu" akan perlantikan menantunya di dalam PMBK itu salah. Saya juga mengecam tindakan beliau (TGNA) yang seolah-olah mementingkan keluarga dan anak beranak sendiri berbanding dengan kerajaan dan parti.


Walaupun begitu, tidak bermakna saya bersama Kickdefella. Bagi saya, tidak ada blogger yang layak ditujukan istilah "hipokrit" melainkan Kickdefella. Sebab-sebabnya saya ada nyatakan di dalam posting yang lepas-lepas. Saya ragu-ragu dengan setiap kenyataan dan sikap Kickdefella. Dalam perkara ini saya tidak mampu bersikap "husnul zan". Pengarah filem seperti Kickdefella mampu membuat sesuatu keadaan seolah-olah "real", sama seperti dia mengarahkan filem. TGNA yang dahulunya kerap dia puji sekarang dia pula yang kuat menyerang orang tua itu, dan berkata di dalam postingnya yang sebelum itu bahawa perkataan "celaka" itu sepatutnya dikembalikan kepada TGNA itu sendiri.


Dalam situasi ini, maaf saya terpaksa mengatakan, saya masih lagi ragu-ragu dengan Kickdefella bahawa dia seorang yang "teraniaya". Minta maaf kerana saya tidak sependapat dengan rakan-rakan blogger sekalian.

Saturday, January 9, 2010

"Gus Dur Murtad," - Abu Bakar Basyir

Sumber dipetik daripada sini.


Menurut ustad Abu Bakar Ba'asyir, Mr Dur begitu ustad Abu menyebutnya, adalah orang yang murtad dari Islam. Hal ini disampaikan beliau dalam kajian hari Ahad 3 Januari 2009, di Masjid Romadhon Bekasi. Beliau berkali-kali ditanya oleh jamaah pengajian mengenai orang-orang yang mengkultuskan Abdurrahman Wahid ini.


"Maaf, saya tidak memanggil Gus, karena panggilan Gus itu hanya digunakan untuk anak kyai mulia di Jawa Timur", kata ustad Abu. Ustad Abu mengatakan, "Jadi, mengenai mister Dur, menurut keyakinan saya Mr Dur ini murtad karena dia telah mengatakan semua agama sama , padahal Allah mengatakan Innaddina 'indallahil Islam, belum lagi perkataan dia soal qur'an porno, dan pluralisme. Orang yang berfaham pluralisme itu murtad karena pluralisme itu menganggap bahwasanya jika kita hidup bersama-sama, kita tidak boleh menggunakan syariat Islam".

Orang Islam itu pada jaman nabi juga pluralitas, tapi bagaimana mengaturnya? beliau menjelaskan, "yang berlaku harus hukum Islam, orang kafir boleh hidup dibawahnya, hukum islam yang urusannya ritual berlaku hanya untuk orang Islam saja, orang kafir tidak, tapi hukum Islam yang urusannya untuk peraturan umum berlaku untuk semua, begitulah Islam".


p/s : 3 orang Ulamak Yang Cool sepanjang zaman, sila klik ke http://diarireformis.wordpress.com/ulamak-yang-cool-sepanjang-zaman/

Antara Pengkhianat Rakyat Dan Pengkhianat Pengundi

Hari ini, tarikh yang sama, negeri yang sama, tapi tempat yang berlainan terdapat 2 majlis yang dianjurkan oleh parti yang "berlawanan". UMNO menganjurkan Program UMNO Juara Rakyat di Hulu Selangor. Manakala PAS pula menganjurkan kempen UMNO Pengkhianat Rakyat di Shah Alam. Mungkin sekadar kebetulan.


Salah satu cara UMNO membodohkan rakyat terutamanya orang Melayu ialah melaungkan slogan-slogan yang boleh membuatkan orang ramai terpesona. Ditambah dengan sedikit "gula-gula" sebagai pemanis. Kalau orang yang cerdik dan waras mereka akan tertanya-tanya, juara rakyat dari segi apa? Adakah dengan :

  • Menaikkan harga barangan keperluan di saat rakyat sedang terhimpit?
  • Menaikkan harga petrol yang akan menyebabkan harga barangan naik mendadak.
  • Mengenakan cukai GST yang menyusahkan rakyat.
  • Bakal menaikkan harga tol kononnya untuk kebaikan pengguna jalanraya?
  • Menaburkan wang pada pengundi pada musim pilihanraya.
  • Swastakan hospital sehinggakan rakyat hidup merana.

Itu yang patut difikirkan. UMNO dengan tipu helah cuba meraih sokongan pengundi.


PAS dengan Kempen UMNO Pengkhianat Rakyat


Iya, UMNO memang sinonim dengan gelaran pengkhianat. Pengkhianat agama, sudah tentu. Apatah lagi dengan khianat kepada rakyat. Memang sokong 100%. Tapi PAS perlu muhasabah, adakah mereka sekali-kali tidak mengikut jejak pengkhianat?


Macam mana dengan khianat kepada pengundi yang mengundi mereka? Munculnya benih-benih pengkhianatan kepada pengundi dan rakan-rakan dalam Pakatan ialah apabila terbongkarnya pertemuan di dalam gelap bersama pemimpin-pemimpin UMNO. Pengundi lagilah merasa diri mereka tertipu apabila timbulnya idea Kerajaang Perpaduang, yang menyebabkan munculnya 2 kem di dalam PAS.


Pengundi memberikan undi kepada kalian dan menyebabkan kalian menang besar pada PRU lalu bukan kerana mereka sokong PAS. Mereka memberikan undi kepada PAS kerana mereka meluat dengan UMNO. Mereka undi PAS kerana mereka yakin PAS mampu menjalankan amanah yang diberikan dengan baik. Kalau harapkan undi daripada ahli PAS sahaja, memang PAS tidak akan mengecapi kemenangan besar. Tapi sekarang apa yang dah terjadi? Tunggulah swing vote daripada mereka pada PRU yang akan datang. Pengundi-pengundi sudah merasa diri mereka telah dikhianati.

Friday, January 8, 2010

Pendirian Saya Mengenai Penggunaan Kalimah "Allah" Di Kalangan Penganut Kristian

Memang ribut sejak kebelakangan ini dek kerana isu ini. Saya pernah mengulas mengenai isu ini pada bulan Mac lepas (sila rujuk arkib). Ketika itu timbul isu bahawa KDN membenarkan penggunaan kalimah Allah di dalam Majalah Herald kemudian ditarik balik sehari kemudiannya. Saya mengambil keputusan tidak bersetuju. Sebab-sebabnya saya sudahpun nyatakan.


Hari ini, sekali lagi timbul isu ini. Saya sudah membaca pendapat-pendapat tokoh yang menyokong dan juga menentang penggunaan kalimah Allah di kalangan penganut Kristian. Saya berpuas hati. Masing-masing mempunyai hujjah yang boleh diterima. Pendirian saya? Selepas membuat beberapa penilaian, hasilnya, pada asasnya saya bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah dikalangan orang bukan Islam (bukan Kristian sahaja). Tapi itu hanya pada asasnya.

Tapi dari segi konteks negara Malaysia, saya memutuskan untuk tidak bersetuju. Ini kerana saya mengesyaki sesuatu. Saya rasa tak sedap hati. Sebabnya :


  • Kenapa mereka (orang Kristian) beria-ria sangat mahu menggunakan kalimah Allah walaupun dibantah dengan hebat oleh sebilangan orang Islam di Malaysia? Sikap inilah yang membuatkan saya menjadi curiga.
  • Mereka sanggup membawakan kes ini ke mahkamah ekoran penarikan balik kebenaran dari KDN beberapa bulan lepas. Mereka sangat bersungguh agar perkataan Allah dapat digunakan.
  • Sudah pasti ada agenda tersembunyi. Mereka cuba membawa budaya dari Sabah & Sarawak yang rata-rata penganut Kristiannya memanggil God dengan Allah dan menggunakan Bible versi Indonesia kerana kebanyakannya tidak reti berbahasa Inggeris. Tapi tidak di Semenanjung. Ramai yang menguasai Bahasa Inggeris.

Di Malaysia sendiri ancaman Kristianisasi cukup hebat. Berapa ramai yang tahu bahawa risalah-risalah Kristianisasi dalam Bahasa Indonesia banyak disebarkan di negara ini bahkan terdapat juga buku-buku keagamaan yang kecil dijual. Dalamnya terang-terangan terdapat perkataan "Allah" yang merujuk kepada Tuhan Bapa, Bapa kepada Jesus Kristus. Kenapa penganut Kristian ini tidak menggunakan perkataan "Eli" atau "Elohim" untuk merujuk kepada Tuhan Bapa, seperti yang terdapat di dalam Bible sendiri.


Ayat yang dituturkan oleh Jesus Kristus sewaktu disalib, "Eli, Eli lama sabakhtani," bermaksud "Tuhan, Tuhan kenapa tinggalkan aku?"


Walau apapun, saya menghormati kesemua pandangan mengenai isu penggunaan kalimah Allah ini. Tidak melenting seperti mana Zulkifli Noordin ajak Khalid Samad bertumbuk. Tapi pendirian saya mengenai hal ini, maaf saya tidak setuju. Bukan kerana "Allah" yang mereka ingin gunakan itu merujuk kepada Tuhan Bapa, tetapi kerana saya mencurigai sesuatu. Hari ini di kolej saya sepatutnya ada perhimpunan membantah penggunaan kalimah Allah di dalam Weekly Herald, tapi tidak menjadi kerana tidak ada pelajar yang datang. :)


Ini salah satu risalah keagamaan Kristian yang berbahasa Indonesia. Disebarkan cukup meluas di Malaysia, cuma kita saja yang belum sedar. Diambil dari blog Zulkifli Noordin.

Ini Semua Kerja Siapa?!




Perbuatan yang bodoh dan gila ini ibarat menyimbah minyak ke dalam api. Ada otak tapi tak tahu nak guna. Orang yang buat benda ni ingat diorang tu bagus sangat ke? Adakah mereka semua tu melaksanakan kesemua suruhan Allah dalam hidup mereka. Walaupun tak ada bukti perbuatan sebegini dari pihak mana, tapi dah boleh agak kalau bab-bab macam ni, dah sah memang orang Melayu si pelakunya. Melayu bodoh.


Apa bezanya Melayu-Melayu tersebut dengan puak-puak kafir di luar negara yang serang dan bakar masjid. Ajaran mana yang membolehkan kita menyerang rumah ibadah penganut lain. Kalaulah si pelakunya dapat ditangkap, hukuman yang paling sesuai ialah ikat mereka pada tiang dan orang ramai-ramai baling batu sampai mampus. Dasar akal singkat. Imej Islam yang sebelum ini telah tercemar menjadi bertambah teruk.


Dah sah orang yang serang gereja tu jenis yang mak ayah mereka tak didik masa kecil dulu. Kecik-kecik tak nak mampos, besar-besar malukan agama.