Friday, February 26, 2010

Mauludur Rasul Special : Last Request

HAVE WE FULFILL OUR PROPHET'S LAST REQUEST?



In 632, Prophet Muhammad (pbuh) passed away...


During his final moments, his followers and the sahaba (companions) gathered around to comfort him, and receive his last request.


Question : Are we know what this great prophet requested??


According to Sunni cleric Sheikh Habib al-Jifri : "Then they (companions) asked, "O Prophet of God, what do you ask of us in these final hours?"

Prophet Muhammad (pbuh) said "I ask you to take care of the women, and treat them with goodness and respect"


Then, what the prophet other request was? The Prophet (pbuh) left us a responsibility to look to his family for continuous guidance...


"Keep the link with my family for continuos guidance"


Why did the Prophet say MY Family??? To teach us that after the Prophet passes away, one should not assume that our link to him gets cut off. Meanings that your link to the Prophet remains alive, as long as his family (Ahlul Bayt) remain within your societies, and respected amongst you. (Sheikh Habib al-Jifri)


The exact narration (hadeeth) is the following...


Prophet Muhammad (pbuh) said "I am leaving among you something of such a nature that if you lay hold of it you will not go astray after I am gone. Allah's Book, a rope stretched from heaven to earth, and my close relatives who belong to my household. These two will not separate from one another till they come down to the Pond. So consider how you would act regarding them after my departure," (Tirmidhi)

Have we honored the Prophet's request? My Muslim brothers and sisters I have one question for you...

Can you handle the truth? The family of the Prophet (pbuh), are made up primarily of 4 original members.

1. Imam Ali
2. Fatima az-Zahra
3. Imam Hasan
4. Imam Husain

And 8 succeeding Imams, 12 Imam's in total..

"There will be 12 Amir (Prince/Ruler), all of them from Quraysh" - Prophet Muhammad (pbuh) - Tirmidhi.


Can you overcome the lies, to understand what happened to the bloodline of the Prophet?

1. Imam Ali fatally wounded by the poisoned sword of Ibn Muljam while engaged in prayers at the Mosque of Kufa.

2. Imam Hasan (grandson of the Prophet) murdered of poison in Medina by the order of Mu'awiya.

3. Imam Husain (grandson of the Prophet) was beheaded with his sons, relatives, and companions, on the 10th of Muharram (Ashura) in Karbala by order of Yazid.


Have you neglected the decedents of the Prophet? In all honesty, we did...

Lawak Hari Maulud Oleh Najib


KUALA LUMPUR, 25 Feb — Datuk Seri Najib Razak mahu umat Islam mencontohi serta mengambil teladan empat sifat Nabi Muhammad saw iaitu sidiq (benar), amanah, tabligh (menyampaikan) dan fatanah (bijaksana) kerana ia merupakan ciri-ciri penting untuk mencapai kecemerlangan.

Perdana Menteri berkata empat sifat itu hendaklah dijadikan inspirasi dan diadaptasi bagi memacu meningkatkan ummah yang progresif.

“Maka sudah tentulah pemimpin-pemimpin masyarakat, pentadbir, golongan profesional dan seluruh umat umumnya perlu berusaha memiliki sifat-sifat ini dan mencontohi tingkah laku Rasulullah dalam setiap tindakan dan pekerjaan yang kita lakukan,” kata Najib dalam perutusan sempena sambutan Maulidur Rasul 1431 Hijrah, esok. - Bernama


Komen : Najib ini tahu ke tak apa yang dicakapkannya itu atau sekadar membaca teks yang disediakan. Setiap kali tibanya hari kelahiran Nabi, ada saja muka-muka hipokrit yang terpampang di kaca TV kononnya nak menunjukkan mereka itu benar-benar ikut Nabi dan melakukan kesemua perkara yang disuruh oleh Nabi.


Sidiq (benar) : Belum tentu selagi tak ketemu lagi siapa pembunuh sebenar Altantuya, Teoh Beng Hock, Kugan, dll.


Amanah : Amanah apa dengan kehilangan enjit jet, komisen dan kerosakan kapal selam, duit rakyat masuk dalam poket kroni, dsb.


Tabligh (menyampaikan): Apa yang diserukan oleh mereka selama ini? Adakah syariat Nabi Muhammad benar-benar diamalkan di negara ini? Nabi Muhammad perintah negara dengan undang-undang Islam, bukan dengan Perlembagaan Jahiliyyah.


Fatanah (bijaksana) : Depa hanya bijak dalam memainkan isu perkauman, menyebarkan propaganda, merampas negeri dengan cara yang kotor, menipu orang-orang kampung, dsb.


Muka-muka yang keluar dalam TV itu pembohong saja. Nak tunjuk mereka pun ikut Nabi. Tapi masih pakai undang-undang kafir. Hasil judi dan arak masih lagi memberi pendapatan yang lumayan kepada negara. Akhlak dan perangai orang Islam di tahap yang kritikal. Berarak macam orang bodoh, lepas tu balik rumah, tidur! Ingat Nabi pun masa time Maulud saja. Soal pemerintahan, pertanggungjawaban, mana perginya Nabi???

Wednesday, February 24, 2010

Saya Sangat Bencikan UMNO


Dulu saya menolak UMNO kerana UMNO tidak melaksanakan Islam sepenuhnya di negara ini. Saya benci UMNO kerana beberapa pemimpinnya menghina Islam. Saya tidak suka UMNO kerana mereka itu sekular dan fahaman kebangsaan/perkauman menjadi teras perjuangan mereka.


Sekarang, bukan sebab itu sahaja saya membenci UMNO. Semakin lama saya mendapat banyak bukti kenapa UMNO/BN wajar ditolak. Hujjah yang saya beri di atas tadi adalah faktor agama. Yang lainnya saya menolak UMNO atas faktor ekonomi. UMNO telah memampuskan ekonomi negara ini. Negara kaya tapi rakyat hidup dalam keadaan terhimpit. Tak padan dengan hasil mahsul yang banyak. Kemana menghilangnya duit keuntungan Petronas, bermacam-macam cukai yang dikutip? Sehinggakan Kerajaan menaikkan harga petroleum, tariff elektrik dan menyebabkan harga barangan keperluan turut meningkat.


Pemimpin-pemimpin negara ini merompak harta rakyat dan memperkayakan diri mereka, anak bini mereka dan kroni-kroni mereka. Institusi yang menjadi milik rakyat diniagakan dan diswastakan. Tidak mungkin pemimpin UMNO akan berubah kerana ini telah sebati dengan mereka sejak berpuluh tahun dulu.Negara yang setaraf dengan Malaysia dahulu sekarang telah jauh meninggalkan Malaysia di belakang.


Saya juga benci UMNO kerana telah mengajar orang Melayu supaya menerima apa yang ada. Selama 50 tahun lebih mereka membodohkan orang Melayu. Mereka membuat orang Melayu menjadi lemah, menjadi manja, menjadi malas dan bebal sehingga saya sehingga sekarang benci kepada bangsa saya sendiri dan sering mengatakan bangsa saya merupakan bangsa yang terbodoh di dunia. Perkataan Melayu telah saya sinonimkan dengan kebodohan.


UMNO mendidik Melayu dengan duit. Tiada duit tiada kerja. UMNO juga mengajar Melayu tentang rasuah. Nak dapat apa-apa (projek/tender) kena hulur duit bawah meja dulu. Tak kiralah yang berkopiah atau tak mesti ada duit dulu sebelum dapat projek.


Selain dari itu, UMNO telah menjadikan bangsa-bangsa di Malaysia ini tidak bersatu. Mereka meneruskan dasar pecah perintah yang diamalkan oleh British. Ini telah menyebabkan timbulnya rasa prejudis terhadap sesama kaum. Bangsa lain menjadi kurang ajar kerana UMNO itu telah kurang ajar terhadap bangsanya sendiri dan juga agama. Itulah yang menyebabkan kenapa ada sesetengah bangsa lain yang begitu berani mempertikaikan Melayu dan juga agama Islam. Saya tak salahkan mereka. Saya salahkan UMNO!


Bila kuasa mereka terjejas, mulalah mereka melalak bangsa Melayu sekarang terancam. Mereka juga membuat macam-macam konspirasi untuk menjatuhkan mengaibkan imej negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. Kalaulah tidak ada ini semua, nescaya Pakatan Rakyat boleh memerintah negeri dengan tenang. Tapi oleh kerana adanya UMNO, semuanya menjadi sukar. Ini menjadi salah satu hujjah saya kenapa UMNO itu WAJIB dihapuskan.


Sebab itu saya benci dengan sikap pemimpin pembangkang yang beria-ria nak duduk semeja dengan UMNO walaupun dengan atas alasan berdakwah! Saya akan menolak mana-mana pemimpin pembangkang yang masih berjinak dengan UMNO. Saya tidak yakin mereka dengan UMNO dapat menubuhkan kerajaan Islamik. Kalau dah sekali isytiharkan lawan, lawanlah sampai titisan darah terakhir, wahai pemimpin PAS bodoh! Jangan jadi hipokrit dan munafik. Atas pentas ceramah berbakul-bakul maki UMNO, tapi rupa-rupanya ada perjumpaan di tempat gelap dengan pemimpin UMNO.


Uslub dakwah konon. Kamu berpolitik pun ikut demokrasi yang diperkenalkan oleh orang kafir. Lainlah kalau kamu berpolitik betul-betul ikut Nabi.


Inilah yang saya ingin tegaskan. Oleh kerana kebencian yang terlalu mendalam dan membara terhadap UMNO, mana-mana pemimpin pembangkang yang ingin mendekati mereka akan saya lawan! Lawan tetap Lawan! Menang jadi arang, kalah jadi abu!

Tuesday, February 23, 2010

PAS Gagal Dalam Komitmen Memantapkan Pakatan Rakyat - Khalid Samad

PETALING JAYA, Feb 23 — Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad tidak membuat merayu agar hukuman digantung jawatan selama enam bulan dikaji semula, tetapi mengemukakan “rayuan terbuka” dengan meminta PAS agar memperlihatkan “kejujuran dan komitmen” untuk memperkukuhkan Pakatan Rakyat (PR).

Dalam temu bual selepas tiga minggu berada di luar negara, Khalid berkata keputusan jawatankuasa disiplin akhir bulan lalu menimbulkan persoalan sejauh mana jujur dan komitednya PAS dalam PR, yang kini memerintah empat negeri dan mempunyai 80 kerusi di Parlimen.

“Rayuan saya kepada parti, PAS telah gagal dalam memperlihatkan kejujuran dan komitmen mereka dalam memantapkan Pakatan... mereka bukan setakat perlu menunjukkan dalam kata-kata tetapi juga menerusi tindakan mereka... tetapi PAS telah gagal dalam hal ini,” kata Yang Dipertua PAS Shah Alam ini. - The Malaysian Insider


Komen : PAS sendiri telah mengingkari keputusan yang mereka sendiri buat pada Muktamar ke-54 dan 55 iaitu "Memantapkan Pakatan Rakyat". PAS telah gagal memantapkan Pakatan Rakyat sebaliknya membuatkan Pakatan ini mengalami risiko yang besar. Bukannya memantapkan Pakatan Rakyat, sebaliknya "Memampuskan Pakatan Rakyat".


Jangan harap JK Disiplin PAS menunjukkan kejujuran mereka selagi syaitan yang bertanggungjawab mengghaibkan aduan-aduan salah laku itu masih berkuasa di dalam parti dan masih duduk di kerusi Setiausaha Agung.


Apa salahnya Khalid Samad sehingga digantung 6 bulan? Dan apa betulnya Hassan Ali yang hanya diberi amaran?

Monday, February 22, 2010

Konspirasi Papa Gomo Dan Saifool Memfitnah Anwar Ibrahim

Klik untuk membesarkan imej


Klik untuk membesarkan imej


Klik untuk membesarkan imej


Keratan gambar diatas saya dapati di Fanpage Facebook I Hate Saiful Bukhari. Kedua-dua makhluk tidak guna ini merancang untuk memfitnah dan mengenakan Anwar Ibrahim. Hidup kedua-dua ekor ini penuh dengan fitnah, dan mempermainkan agama. Siapa yang teraniaya sebenarnya? Semoga Allah turunkan keinsafan terhadap mereka berdua dan kalau tidak, binasakanlah kedua-duanya itu.

Jangan Guna Saluran Demokrasi Kalau Menolak Spekulasi


Pemimpin atas PAS asyik bising dengan kelakuan ahli dan penyokong yang kerap membuat spekulasi. Mereka juga melarang sesiapa yang bersuara dan mengkritik parti. Kalau tak suka ini semua, buat apa PAS berjuang dalam sistem demokrasi? Sistem demokrasi tidak boleh lari daripada spekulasi , persepsi dan kebebasan bersuara/bercakap. Kamu yang beria-ria sangat nak masuk pilihanraya dan berjuang menggunakan platform demokrasi, jadi kena terbukalah dalam menerima pandangan dan kritikan pihak luar.


PAS dalam demokrasi, tak ada bezanya dengan parti politik yang lain. Yan lainnya adalah PAS membawa imej Islam. Untuk menang, PAS terpaksa gunakan jalan yang ada dalam demokrasi seperti menghentam pihak lawan, berkelahi, dan sebagainya. Kalau nak ikut sangat perjuangan cara nabi, PAS sila keluar dari kepompong demokrasi. Guna method yang sama seperti mana Nabi Muhammad berpolitik dan akhirnya berjaya menubuhkan negara Islam Madinah. Nabi Muhammad tak menggunakan pilihanraya atau saluran demokrasi untuk tegakkan Islam. Zaman baginda mana ada benda semua itu.


Perjuangan baginda bermula daripada dakwah. Bukannya ceramah untuk raih undi. Apabila dakwah berkembang dan semakin ramai mahukan Islam, tak ada siapa yang boleh lawan kebangkitan Islam. Inilah method atau kaedah yang digunakan oleh Imam Khomeini dalam Revolusi Islam Iran 1979. Imam Khomeini tidak gunakan sistem demokrasi untuk menggulingkan Shah Iran. Ianya bermula dari dakwah akhirnya membawa kepada kebangkitan umat Islam. Rejim Shah tidak dapat berbuat apa-apa dan akhirnya Shah Iran lari ke luar negara.


PAS telah bergelumang dengan politik demokrasi yang kotor. PAS tidak boleh lagi claim bahawa diri mereka merupakan gerakan Islam tulen. Politik yang digunakan pada zaman sekarang ini ialah politik Machiavellian, "Matlamat Menghalalkan Cara". PAS tidak boleh halang orang ramai menyatakan pandangan terhadap PAS walaupun tidak menggunakan saluran yang betul. Ini negara yang menggunakan sistem demokrasi, jadi jangan syok sendiri.


Kalau masih berkeras juga, sila tarik diri dari menggunakan sistem demokrasi dan juga pilihanraya.

Sunday, February 21, 2010

Apa Itu Kezaliman?

INI BUKAN MP KEPALA BATAS, INI MP DARI MARANG


INI BARU MAT NGANTUK


Apakah boleh dikatakan tindakan 50 orang Ahli Parlimen Australia membantah cara pembicaraan ke atas Anwar Ibrahim itu satu campurtangan asing di negara ini? Ini soal kezaliman. Mereka membantah kerana ketidakadilan berlaku pada sistem kehakiman Malaysia. Bukankah Presiden PAS selaku seorang ulamak juga seorang yang menentang kezaliman?


Kalau negara lain tak boleh membantah soal kezaliman yang terdapat di Malaysia, kalau begitu PAS tak payah la susah-susah menghantar wakil persidangan antarabangsa untuk membincangkan isu Palestin. Bukankah itu juga bermakna PAS campurtangan dalam hal ehwal negara Palestin? Lepas ini Presiden PAS tak perlu susah-susah untuk keluar ke Timur Tengah. Buat apa duk sibuk dengan negara lain. Baik duduk dalam negara sendiri. Tak gitu?

Universiti Bukan Lagi Sarang Cerdik Pandai

INI SARANG CHAUVINIST MELAYU



Zaman sekarang memang betul ramai yang graduate dan berjaya menghabiskan pelajaran ke menara gading, tapi adakah yang keluar itu berkualiti? IPT sekarang bukan lagi seperti IPT dahulu. Sekarang, asal ada duit saja semua berpeluang masuk. Ini salah satu kerja kaum kapitalis. Hasilnya, lihatlah mentaliti sama ada yang masih belajar ataupun sudah graduate. Ramai yang graduate tapi berapa ramai yang menganggur? Dan yang berjaya pula, berapa ramai yang memberi sumbangan kepada masyarakat? Apa puncanya? Di sini, orang Melayu telah :


1. Dijangkiti gejala "Aku Tak Pedulisme". Yang ada dalam kepala otak depa hanyalah belajar untuk dapat sijil dan tengok ibu dan ayah tergolek-golek kegembiraan.


2. Dihalang untuk berfikir dan meluahkan fikiran. Yang ada ialah mereka dipaksa untuk mengikut peraturan-peraturan yang ditetapkan. Hak untuk membuahkan fikiran telah disekat. Ini salah satu punca kenapa ramai yang bergraduan tapi sekadar menjadi SAMPAH SARAP. Tak ada kualiti.


"Tugas awak hanya belajar saja, tak usah fikirkan benda lain," - ini antara ayat yang paling sial pernah kudengar/kulihat. Kesan dari ini telah melahirkan perkara-perkara di bawah ini :


3. Menjadikan IPT sebagai tempat mencari bakal suami/isteri. Ini semestinya menjadi suatu kewajipan.


4. Hanya bergaul dengan sama Melayu. Takut untuk bersaing dengan kaum lain. Akhirnya lahirnya sikap perkauman yang menebal.


5. Berkelakuan "biar papa asal bergaya."


Aqidah sesat orang Melayu, satu-satunya jalan untuk "jadi orang" ialah belajar di IPT dan menjadikan Diploma/Ijazah/Master/PhD sebagai pemberi rezeki. Tokoh-tokoh terdahulu, mereka semua ada PhD kah? Ada bergulung-gulung ijazah kah?


Cuba perhatikan, ramai yang membuat Master dan PhD. Tapi jasa mereka hanyalah untuk keluarga. Apa sumbangan mereka kepada masyarakat?


Pihak-pihak tertentu tidak lagi berminat untuk menjadikan IPT sebagai tempat untuk membudayakan ilmu. Yang ada hanyalah bagaimana untuk kaut duit dan membuat keuntungan melalui institusi tersebut. Asal ada duit saja semua boleh.


Inilah realiti orang Melayu sekarang. Bangsa lain sibuk nak memartabatkan diri mereka, Melayu masih lagi dalam proses membodoh-bodohkan diri lagi. Bila ramai Cina yang jadi tokey, mulalah claim Melayu ini terancam lepas itu menyanyi ramai-ramai lagu Anak Kecil Main Api kah kah kah

Saturday, February 20, 2010

Apa Itu Firaun Kecil?

INI BUKAN ZUL NOORDIN, INI YANG BERHORMAT DONKEY



INI WAJAH PENEBAR ROTI CANAI BERANGAN NAK JADI MELAYU



Patahiyah wanita pertama dilantik ketuai MPPP, kuat kuasa Mac

PULAU PINANG, Feb 20 — Setiausaha Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Patahiyah Ismail dilantik sebagai Yang Dipertua majlis itu berkuat kuasa 1 Mac ini.

Ketua Menteri Lim Guan Eng yang mengumumkan pelantikan itu hari ini berkata Patahiyah yang ketika ini memangku jawatan Yang Dipertua majlis itu adalah wanita pertama di negara ini dilantik menerajui pihak berkuasa tempatan.

“Selepas persaraan Tan Cheng Chui sebagai Yang Dipertua MPPP, Patahiyah dilantik memangku jawatan itu dan beliau telah menunjukkan prestasi memuaskan,” katanya kepada pemberita di sini.

Tan, 54, memutuskan untuk bersara awal atas sebab kesihatan.

Patahiyah mengambil alih jawatan setiausaha MPPP pada Jun lepas selepas Tan, yang sebelum itu menyandang jawatan tersebut dilantik sebagai Yang Dipertua.

Beliau menyertai MPPP sebagai seorang arkitek di Jabatan Bangunan pada 1985. — Bernama


kah kah kah....terkedu puak-puak UMNO semua....!! Lim Guan Eng komunis! Lim Guan Eng racist!! Lim Guan Eng chauvinist!!


Nota :


1. Zul Noordin melabelkan orang yang mahu dia keluar/letak jawatan ialah Firaun kecil.


2. Malam semalam ada seorang mamak UMNO masuk TV3 dan dia kata Lim Guan Eng itu Firaun kecil kerana tidak membenarkan dia masuk pejabat Ketua Menteri.


3. Seorang blogger Terengganu yang fanatik dan taksub kepada Geng Terengganu pun melabelkan Tulang Besi sebagai Firaun kecil.


Yang Berhormat Donkey sudah ada pengikut tersendiri. Istilah Firaun kecil datangnya dari dia. Apa itu Firaun kecil? Firaun besar pula macam mana? Apa beza kedua-dua itu?

Merindui Abdul Hadi Awang



Saya orang Terengganu. Pemimpin PAS yang saya mula kenali ialah Haji Hadi. Dulu saya amat mengagumi beliau. Sekarang? Entahlah. Hati saya sudah menjadi tawar terhadap pemimpin PAS dari Terengganu. Walaupun hati saya kuat mengatakan tindakan politik Haji Hadi telah dikawal sehinggakan gagal memacu Terengganu dan PAS Pusat. Dulu saya selalu menghadiri kuliah Jumaat di Masjid Rusila apabila berkesempatan. Sekarang, semenjak berbagai-bagai isu timbul, saya sudah jarang ke sana. Kalaupun ke sana, sekadar untuk membeli akhbar dan menjenguk video ceramah yang baru.


Super Hadi


Haji Hadi merupakan ikon penyokong PAS Terengganu. Rata-rata kawan saya semasa di sekolah menengah dahulu amat memandang tinggi terhadap beliau. Haji Hadi kuat menentang UMNO dari muda sampai ke tua. Walaupun muka garang macam kaki pukul, apabila berbalah dengan UMNO dalam Dewan Undangan Negeri biasanya beliau diam dan kurang melawan.


Tahun 1981, saya masih lagi tidak wujud atas muka bumi ini. Pada tahun itu, telah terpahat di dalam hati pendokong PAS dengan ayat "Kita menentang UMNO kerana dia mengekalkan undang-undang penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah." Dan satu lagi ayat, "Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam."


Saya rasa rugi sebab tiada kesempatan mendengar ungkapan sebegitu. Kalau boleh sekarang saya nak mendengarnya sendiri dari mulut Haji Hadi. Saya tak mahu dengar kenyataan yang berbunyi lebih kurang begini, "UMNO mengalami anjakan paradigma," "PAS boleh berbincang dengan UMNO dalam isu-isu tertentu," dan ayat seumpamanya yang berbau positif terhadap UMNO. Saya merindui ucapan-ucapannya yang dahulu. Saya rindu pada Haji Hadi yang dulu.


Kartun yang menarik daripada Zunar Kartunis


Sungguh malang sekali tindakan Haji Hadi dalam parti sudah dikawal oleh seekor jembalang yang merupakan duri di dalam daging. Ini telah menyebabkan imej beliau rosak teruk.

Friday, February 19, 2010

Memalukan! Internet Di Malaysia Antara Yang Terlembab

Malunyaaa sayaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....!!!!


Klik untuk besarkan imej.


Tak tahulah nak kata apa. Kalau boleh rasa macam nak jadi burung unta saja. Nak sorokkan kepala dalam tanah. Sebab apa? Malu! Malu sebab duduk dalam negara yang boleh dikatakan mempunyai pembangunan yang pesat, "ekonomi yang kukuh", kaya dengan hasil mahsul, tapi mempunyai sambungan internet yang lembab! Haduhai Malaysia oh Malaysia.. Ramai orang merungut internet di Malaysia memang lembab. Nurul Izzah Anwar anak Ketua Pembangkang pun pernah kata "Streamyx Sucks!". Apatah lagi blogger yang mahir dalam bab IT seperti Hanief. Data saya perolehi di Speedtest.net



Klik untuk besarkan imej


Di Asia, antara negara yang mempunyai sambungan internet yang laju ialah Singapura, Taiwan, dan Korea Selatan. Kenapa saya hanya sebut 3 negara ini saja? Kerana negara-negara tersebut pernah di tahap yang sama dengan Malaysia suatu ketika dulu. Sekarang Malaysia jauh ketinggalan berbanding negara tersebut dari segi ekonomi, pendapatan per kapita penduduk, dan sekarang dari segi kelajuan internet pula! Bahkan salah satu negara jiran Malaysia, iaitu Thailand, pun mendahului Malaysia. Apa cerita ni? Serba serbi mundur. Negara ada banyak pembangunan, tapi apa ertinya? Langsung tak ada daya saing. Malaysia di tempat yang ke-85. Boleh dikatakan kebanyakan negara yang mendahului Malaysia ialah negara yang pernah setahap dengan Malaysia dahulu dan agak mundur sedikit dari Malaysia.


Usah dikiralah dengan negara seperti Zimbabwe, Bangladesh, India, Pakistan, negara-negara Afrika dll. Malaysia bukanlah dalam kategori negara dunia ketiga. Jangan nak membodohkan rakyat.


p/s : Nanti ada Melayu bodoh yang kata saya ini manusia tak reti nak bersyukur. Ini bukan soal bersyukur atau tak, bodoh. Saya ingin menekankan yang rakyat Malaysia berhak mendapat lebih dari apa yang ada sekarang memandangkan Malaysia bukanlah negara yang mundur. Malaysia kaya dengan hasil galian, ekonomi yang kukuh, negara yang sedang pesat membangun. Tapi kenapa jauh ketinggalan dengan negara-negara yang langsung tidak mempunyai hasil yang banyak, dan pernah jadi setaraf dengan Malaysia dahulu?

Thursday, February 18, 2010

Salute Untuk Pemuda PAS. Bravo!




Gambar diambil daripada blog Ketua Pemuda PAS


Akhirnya Dewan Pemuda PAS telah membuat sesuatu yang boleh diberi pujian. Ini baru betul-betul Task Force Anti Zina. Masa yang dibuat pun tepat iaitu menjelang Valentine Day. Bukannya dibuat pada saat Valentine Day (14 hb) hampir-hampir menutup tirainya (pada malam itu sudah menjelang 15 hb Februari). Tahniah Pemuda PAS. Ini baru betul. Apabila perancangan dibuat secara teliti, barulah misi boleh berjalan dengan lancar. Program sebegini tidaklah sehampeh JIM di Masjid Jamek tu...

Wednesday, February 17, 2010

Menyiapkan Sebuah Revolusi!

Oleh : Ibn Ali



Baik, mari kita berbicara dengan tenang.

Hmm, tarik nafas perlahan-lahan kemudian lepaskan.

Sudah tenang?

Baik, mari kita buat sedikit perbandingan antara Revolusi Iran dan demokrasi kita.

Kita ambil demokrasi kita terlebih dahulu. Tahun 1957 Hati Malaya telah merdeka dengan kepulangan para penjajah dengan aman damai. Malaya ketika itu terbebaskan tanpa linangan darah dan lelehan air mata.

Hari-hari seterusnya dilalui dengan tabah oleh penduduk muka bumi Tanah Melayu yang mendapat nama Malaysia tahun 1963 pada tanggal 16 September. Namun, tanggal 16 September di tahun 2008 memberitahu kita, Islam masih belum bertapak kukuh di nubari jiwa umat Malaysia. Hudud masih tidak dapat dibuat. Untuk memahamkan non-muslim berkenaan Islamic State dan Hudud mengambil masa hampir 50 tahun. Dan selepas ini, bagaimana mahu memberitahu kepada golongan non Muslim yang Islam adalah sebuah Khilafet yang agung dan sebuah misi jihad Expansion? Dan tentang Islam itu tinggi dan tidak yang tinggi melainkan Islam?? Saya tak tahu. Tanya Tuan Presiden.

Revolusi Iran pula.

Revolusi agung ini, dikerjakan dengan baik oleh dua figur utamanya iaitu Khomeini dan Ali Shariati. Sejarah perjuangan mereka untuk membebaskan umat tertindas di bumi Pahlavi (Mustadhafin) amat menarik untuk dihimbau. Ketepikan sebentar sentimen Syiah. Tidak ada masalah jika kita belajar sesuatu dari mereka, jika kita masih gagal.

Saya tidak dapat membayangkan jika Revolusi Iran 1979 bermain dalam kotak Shah Iran Pahlavi. Menarik untuk disindir, jika gerakan Islam di Saudi mahu perform dengan baik, adakah mereka boleh bermain dalam kotak monarch yang diatur Amerika dan sekutu?

Dengan menyerukan umat kembali kepada Islam, sekularis liberalis tidak ada peluang langsung untuk berdamping dengan kumpulan kita. Habuk-habuk jahat, kotor dan sesat milik mereka tidak akan mampu melekat di tubuh harum mewangi kita. Tidak percaya? Lihatlah, kita menyerukan pengabdian kepada esa, pencerahan yang lebih azali, Khilafet yang lebih luas, misi sebuah jihad yang lebih besar- adakah ini disukai sekularis liberalis??

Islam itu adalah 'aqidah yang merevolusikan. Ibarat motor yang menggerakkan. Islamlah yang memotori pergerakan sesebuah masyarakat, kaum dan negara. Islam disalut dengan ungkapan Islam demokrasi, adalah sebuah istilah manja dan lembik. Islam yang disalut ungkapan Islam sosialis adalah Islam yang keliru dan buntu. Islam yang dikabusi dengan nama Islam kapitalis, adalah Islam raksasa penindas.

Saya bercakap tentang sebuah revolusi yang bahaya?

Bahaya untuk diperkatakan?

Dunia harus dibakar, jika kita percaya sorga sana (Sambil menuding langit) adalah yang kekal.

UMNO Laknatullah Semakin Kerap Berdemo

Kata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Dulu UMNO selalu mengutuk dengan tindakan parti pembangkang di negara ini yang gemar mengadakan demonstrasi. Perhimpunan haramlah, tak ada permit. Tapi sekarang, depa pula yang makin kerap buat "perhimpunan haram". Sudah tentulah lokasinya di negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat. Ada permit ke tak tu? Ohh dengan UMNO, abang-abang polis tak kisah ada permit ke tak. Kita kan gengggggg..


Hari itu demonstrasi kepala lembu, sekarang demonstrasi kangaroo pula? Dah gian sangat ke nak jadi kangaroo?


Eh, eh! Anak kecil main api ke tu? Ohh bapak budak tengah bakar kaki rupanya.



Tolong tunjukkan bukti bahawa Melayu adalah tuan di tanah ini? Tak tahu sejarah ke? Era DAP rajin pula buat demo. Masa Gerakan perintah Pulau Pinang hari tu mana perginya malaon ini semua?



Blogger-blogger yang makan duit haram daripada UMNO pun turut tumpang sekaki. Sah mangkuk-mangkuk ini sangat bangang dalam bahasa inglis kah kah kah. It's Australian practise atau Is it Australian practice? Mungkin depa ini produk-produk PPSMI kah kah kah.



"Allahuakbar"?? Does that foolish knows what is the meaning of that word? "Condemm"?? "Interering"?? What the f*ck is that???


Demonstrasi anjuran UMNO, paling ramai pun dua tiga ratus ekor saja yang hadir. Itupun mungkin yang sudah disogok dengan kertas ungu dan nasi bungkus. Cakap nak kumpul beribu-ribu, alih-alih tak sampai pun jumlah tu. Kalau kami, usah ribu saja, boleh mencecah puluhan ribu kalau sekali demonstrasi. Ada UMNO boleh capai jumlah tu??

Tuesday, February 16, 2010

Kerja Dakwah Yang Lompang


Mengecewakan! Itulah getusan hati saya berkenaan satu kerja yang kononnya untuk berdakwah. Petang Ahad, saya bersama dua orang kawan bertolak ke Masjid Jamek pada sebelah petang. Sebenarnya saya tak mahu pergi, tapi kawan saya yang beria-ria mengajak saya untuk turut serta dalam kerja "dakwah" sempena hari Valentine. Saya terpaksa juga ikut, dengan syarat, "hang beria-ria ajak aku, dengan syarat hang support semua perbelanjaan". Maka bermulalah perjalanan kami pada sebelah petang.


Saya pergi pun dengan tujuan hanya nak memerhatikan bagaimana pihak yang beria-ria ini nak menjalankan dakwah. Pada hari tersebut saya sudahpun mengenalpasti beberapa kepincangan dan kelompangan yang terdapat pada program ini. Sudah saya nyatakan pada entri yang lepas-lepas, saya amat tidak suka dengan orang yang tidak menepati masa. Dalam pengumuman cakap mula pukul 6 petang, kami datang depa tak start lagi dan asyik sembang-sembang sesama mereka di bahagian luar masjid. Sudahlah tarikh tidak tepat, sepatutnya program itu dibuat pada hari sebelumnya (menjelang 14 Februari dan disambung pada 14 Februari). Tiba-tiba saja ada seorang makhluk yang berjubah hitam sambil memakai kopiah "menyerang" dan memarahi orang-orang yang hadir kerana buat program tanpa ada surat daripada JAWI. Orang tersebut ialah muadzzin Masjid Jamek. Orangnya pendek, mukanya sangat tidak hensem, dan bukan orang asal Kuala Lumpur (daripada percakapannya, saya agak dia berasal dari Pantai Timur).


Kalau ya pun nak tegur orang, jagalah bahasa tu. Tak boleh cakap dan bincang elok-elok? Habis semua mata tertumpu pada suaranya yang kuat itu. Ini salah satu contoh perosak imej Islam. Pakai jubah dan kopiah tapi standard sama dengan mat lepak di kedai kopi. Bodoh! Satu lagi kepincangan berkenaan pihak yang menguruskan program ini (JIM dan sebagainya.) ialah tiada kemesraan terpampang di wajah mereka tatkala ketibaan orang yang ingin menyertai kerja dakwah mereka. Semua buat hal masing-masing. Bak kata kawan saya, tiada 3S pada mereka. 3S ialah "salam, senyum, dan sapa". Kami tunggu sehingga solat Maghrib, selepas itu mereka masih lagi tidak bermula sehinggalah solat Isya'. Tidak mula juga. Kemudian beberapa orang pemuka mereka buat satu mesyuarat di dalam sebuah bilik yang terdapat di perkarangan masjid Jamek itu.


Bila nak start ni? Jam sudah pukul 9 lebih, tapi kerja masih belum mula. Inilah yang membuatkan saya malas menyertai mana-mana kerja ataupun majlis. Tidak tepat pada masa. Ini salah satu kelebihan orang Melayu. Agak lama kami menunggu, dan akhirnya give up. Hampir pukul 10 malam, tidak ada lagi tanda-tanda kerja dakwah nak bermula, kami ambil keputusan untuk pulang. Sepanjang perjalanan kami balik ke Bangi melalui KTM, boleh dikatakan 90% percakapan kami bertiga adalah mengenai betapa tidak bergunanya program ini. Dan bagi saya, ia buang masa. Menyesal saya ikut kawan saya berdua itu.


Macam ini ke nak tegakkan syiar Islam? Nak berdakwah? Masa pun tak tepat. Mesra pun tak. Piiirah. Ini hadiah buat pihak yang berkenaan khususnya JIM - Khaaak ptuihhh!!!


p/s : Hari Ahad (14 Feb) adalah kali pertama saya di kota Kuala Lumpur pada sebelah malam. Sebelum ini hanya ke sana pada waktu siang saja.


Makluman (update 17 Feb 2010, 6:02 PM) : Saya (RJ) memohon maaf atas kesilapan memasukkan sekali pihak PKPIM di dalam program Task Force ini. Program ini sebenarnya dianjurkan sepenuhnya oleh JIM dan KARISMA. Tapi dapat dikenalpasti ada beberapa orang ahli GAMIS dan PEPIAS (PKPIM Selangor) di sana.

Sunday, February 14, 2010

Bye-Bye To U Too, Zahrain.


Akhirnya telah keluar satu lagi duri di dalam daging bagi PKR, seterusnya bagi Pakatan Rakyat khususnya di Pulau Pinang. Zahrain, Ahli Parlimen Bayan Baru telah selamat keluar daripada PKR dan menjadi wakil rakyat Bebas. Ini berita baik. Ini suatu yang bagus. Semoga dengan terkeluarnya malaon-malaon yang satu spesis dengannya, maka PKR akan mengalami satu proses pembersihan dalaman.


Mudah-mudahan lebih ramai lagi pemimpin yang satu spesis seperti Zahrain diharap keluar daripada Pakatan Rakyat (bukan PKR saja). Kami tak perlukan pemimpin yang memegang jawatan semata-mata mahu memenuhi kehendak sendiri. Lepas ni, bila pula ya kita akan mengucapkan "bye-bye" kepada Ahli Parlimen Bachok, ADUN Gombak Setia, Setiausaha Agung PAS, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru, dan yang sewaktu dengan mereka? Tak sabarnya nak menunggu adegan yang seterusnya.


Sekurang-kurangnya PKR sudah ada sedikit proses pembersihan. PAS bila lagi? Selama ini orang PAS mendabik dada bahawa parti mereka tidak ada wakil rakyat yang lompat parti seperti PKR. Ingat, bukan susah bagi Allah untuk menterbalikkannya kepada kamu semua. PAS juga perlukan pembersihan seperti PKR dengan diharap keluarnya dua-tiga kerat pemimpin yang bermasalah. Rakyat tahu menilai. Mereka bukan bodoh. Kalau nak kalah teruk, silakanlah kekalkan mangkuk-mangkuk tersebut di dalam parti.

Saturday, February 13, 2010

Perbetulkan Niat Dulu


Suka atau tidak, kita semua kena mengakui bahawa harapan untuk melihat Malaysia menjadi lebih baik dan diperintah oleh pemimpin yang lebih elok dengan keadilan - sudah musnah dan hancur berkecai! Harapan yang dibina semenjak Mac 2008 hanyalah tinggal sekadar mimpi dan angan-angan.


Tiada lagi Harapan Baru Untuk Malaysia, tiada lagi Keadilan untuk Semua. Satu demi satu bala menimpa terhadap golongan yang boleh kita (rakyat) sangkakan mampu menggantikan rejim yang sedia ada di negara ini. Ada sesiapa tahu mengapa satu demi satu bala menimpa Pakatan Rakyat? Kalau pendapat saya, senang saja. Apakah niat sebenar dan angan-angan disebalik dua tiga kerat pemimpin kita?


Adakah diantara mereka berniat ikhlas untuk mengembalikan keadilan di Malaysia ataupun ada diantara mereka yang belum memperoleh kuasa sudah berangan yang bukan-bukan. Mengimpikan kedudukan dan kemewahan yang bakal dinikmati jika mereka berjaya menawan Putrajaya. Agaknya, mungkin kerana niat yang tidak betul tadi, tuhan telah membantutkan segala perancangan yang dibuat sejak dari mula. Adakah pemimpin-pemimpin kita benar-benar ikhlas mahu mentadbir negara ini? Kalau ya, sudah tentu tuhan mempermudahkannya.


Tapi mengapa jadi begini? Ia berkaitan dengan niat. Oleh itu, perbetulkan niat dahulu sebelum menawan Putrajaya.

Friday, February 12, 2010

May Allah Hasten the Return of Imam al-Mahdi (AJ)


Who is the One who rescues those who become desperate and call upon Him, relieves adversity [ The Holy Qur'an 27:62]


Imam Ja'afar as-Sadiq (A) says that someone who is need wants his prayers answered by my son, the Imam (Mahdi). He said that last Thursday night before Friday in which he will return, that night he will come to the mosque in Kuffah, he will pray his Maghrib and Isha' prayers and after the prayers of Isha', my sons heart will be so full of grief that he places his face upon the ground and from the end of Isha' until the rising of the sun in fajr he keeps shedding tears and cries out in these hours and he say (recites) :


"Who is the One who rescues those who become desperate and call upon Him, relieves adversity"


When the sun rises at fajr the Jibrail comes and says "Get up!".

Where should I come?

"Come to Mecca,"


Imam Mahdi with Mecca as his support. He makes a call (Imam Mahdi) which is heard by all of mankind. He calls out : "O mankind, I am Mahdi."


O Imam, My Master

In Medina are you the Guest of Fatima az-Zahra (AS)?
or are you on pilgrimage to river in Karbala?
or are you sitting next to the grave of Imam Hussain,
overwhelmed by grief?


O Imam, My Master

Maybe you went to Damascus tonight,
to visit Zainab, the lady of piety?
now that you have gone to her Holy Shrine this night,
did you also visit injured small Ruqayya?


Please tell us where you gone this night
have you gone all the way to Najaf or Samarra?
or have you gone to the sad graves (Jannatul Baqi)
mourning with Ummul Banin?

Susah Betul Melayu Islam Menepati Masa



Salah satu perkara yang ada pada kaum Melayu yang saya tak suka adalah tidak menepati masa. Janji pukul 9, 9.30 baru sampai. Sehinggakan saya menjadi malas untuk hadir ke majlis-majlis dan juga ceramah-ceramah lantaran sikap Melayu yang memang susah menepati masa. Selama saya hidup, tak pernah saya lihat mana-mana majlis orang Melayu Islam yang dimulakan tepat pada masa. Ceramah politikpun macam tu. Penceramahnya selalu datang tidak menepati waktu (mentang-mentanglah ada diantara mereka menjadi penceramah jemputan).


Saya bukannya nak meninggi diri. Biasanya kalau saya ada temu janji dengan seseorang mahupun dikehendaki datang ke sesuatu majlis, saya akan datang 10 atau 15 minit lebih awal. Tapi ia telah menimbulkan rasa bosan dan sakit hati yang amat di dalam diri saya (saya benci menunggu). Selalunya majlis atau orang yang ditunggu akan tiba lewat dari waktu yang ditetapkan. Inikah sikap yang wajar ditunjukkan oleh orang Islam?


Di Korea atau Jepun, mereka sangat menepati masa. Ini adalah fakta. Tiada siapa dapat menafikan. Jika mereka terlewat, mereka merasakan seolah-olah telah melakukan kesalahan yang besar walaupun tempoh terlewatnya tidaklah terlalu lama. Kalau orang kafir boleh bersikap sebegitu rupa, kenapa orang Islam tak boleh dan selalu lembab? Cakap tentang Islam berdegar-degar tapi tunjukkan teladan yang tak baik.


Ini apa punya manusia yang bergelar Muslim lagi mukmin boleh membiarkan orang ramai tertunggu-tunggu selama 2 jam semata-mata mahu bersoal jawab dengannya. Dan apabila dia sampai, tempoh bersoal jawab dalam lebih kurang 15 minit saja dan banyak persoalan yang besar tidak sempat diajukan. Bayangkan sudah berapa banyak masa telah habis gara-gara menunggu dia seorang??? Yang dikesalkan, orang ramai telah menganggapnya sebagai "ulamak" dan diberi gelaran Tuan Guru. Kalaulah kepala sudah macam ini, adalah boleh dijamin anak-anak buah menjadi baik?

Wednesday, February 10, 2010

"Reformasi" Sekarang Tidak Serancak 11 Tahun Dahulu

Sewaktu laungan "Reformasi" meletus lebih 11 tahun dahulu, saya masih lagi tidak mengerti apa-apa kerana masih lagi di bangku sekolah rendah. Cuma saya ada mendengar cakap-cakap oraang ramai mengenai Anwar-Mahathir dan banyak melihat poster dan pelekat yang bertulis perkataan "Reformasi" dan "Reformasi Keadilan". Hanya setahun selepas itu (1999) baru saya mengerti. Saya melihat kemarahan orang Melayu terhadap Mahathir terlalu membuak-buak. Ramai yang menunjukkan tanda protes. Banyak demonstrasi diadakan. Tapi itu dulu.


Sekarang, laungan tersebut kedengaran lagi. Tapi tidak "semeriah" 11 tahun dahulu. Kalau 11 tahun dahulu orang-orang Melayu boleh berkata "Anwar dianiayai", sekarang mana perginya mereka semua? Semenjak Anwar dipecat dari jawatannya, ramai yang mencurahkan simpati termasuk pemimpin-pemimpin parti pembangkang seperti Lim Kit Siang dan Almarhum Ustaz Fadzil Noor. Bahkan, majalah Tamadun yang selalu menerbitkan artikel yang menghentam Anwar Ibrahim, tiba-tiba bertukar 360 darjah dengan memaparkan banyak wajah Anwar Ibrahim dan juga artikel-artikel yang tidak lagi menghentam Anwar. Ahmad Lutfi Othman sendiri pada waktu itu tidak lagi menulis pada ruangan "Catatan Hujung" dalam majalah terbabit.


Saya ada membaca blog aktivis Reformasi 11 tahun lalu (Norazimah Mohd Nor). Beliau sendiri seolah-olah merasa kesal kerana jumlah orang yang turun untuk memberi sokongan kepada Anwar Ibrahim pada kali ini berkurang. Keadaannya sangat berbeda berbanding 11 tahun lalu. Ini sedikit sedutan daripada blog beliau;


Keadaan amat berbeza sewaktu demo dahulu dan demo sekarang. Kenapa ya...mana pergi mereka yang hari ini sedang memegang jawatan dalam PKR - mahupun dalam Pakatan Rakyat - yang mungkin sebelum ini tak pernah kenal erti reformasi - tidak pernah tahu erti perjuangan - tapi Nora tetap dengan prinsip - selagi Nora lihat perkara-perkara yang tidak menunjukkan keadilan - tidak memartabatkan rakyat - Nora turun untuk membantah....


Kalau dulu, ada juga pemimpin UMNO yang menunjukkan simpati terhadap Anwar, lebih-lebih lagi Zahid Hamidi. Muhyiddin Yassin pun ada mengunjungi Anwar di rumahnya pada hari Anwar dipecat (2 September). Sekarang mereka berdua tidak lagi "berminat" terhadap Anwar. Orang-orang Melayu yang berhimpun dan berduyun-duyun menyokong Anwar dulupun sudah senyap. Ini dibuktikan dengan mereka mengembalikan mandat kepada BN pada 2004 dulu. Agaknya mereka dapati berjuang untuk Anwar ini hanya membuang masa dan tenaga mereka saja kot.. Ataupun mungkin kerana Anwar disebelah pembangkang dan tidak ada imej "orang tak bersalah" seperti 11 tahun lalu.


Sekarang suasana sudah berubah. Tidak ada lagi kain-kain rentang, pelekat-pelekat dan juga poster-poster mengenai Anwar dan Reformasi. Tidak lagi bersepah-sepah seperti dulu walaupun skrip konspirasi 1998 dulu tak jauh bezanya dengan sekarang. Manusia memang senang berubah.


Kulit majalah Tamadun pada Oktober 1998. Penuh dengan berita-berita dan artikel yang menyokong dan tidak lagi menghentam Anwar. Sebelum edisi ini, isi Majalah Tamadun seperti tidak sah kalau tiada artikel menghentam Anwar.


Bermula Majalah Tamadun keluaran Oktober 1998, banyak gambar Anwar menghiasi dalam dan luar majalah terbabit. Banyak juga poster-poster. Ini saya dapat melalui koleksi Majalah Tamadun yang telah dijilidkan dan ditempatkan di tingkat atas perpustakaan di kolej saya.

Tuesday, February 9, 2010

Politik, tanpa demokrasi. Bagaimana?


Bagaimana? Ya, bagaimana?

Jangan, jangan marah terlebih awal. Saya hanya manusia biasa yang mahu meneroka dan mahu berbeza. Itu suatu kesalahan? Come on lah, kata demokrasi.

Adakah demokrasi = politik & politik = demokrasi?

Saya teliti, tak. Makna kedua-dua perkataan itu sendiri berbeza.

Demokrasi, adalah demo dan cratus yang bermaksud suara rakyat. Politik? Politik adalah politik. Politik adalah istilah orang putih yang mana istilah ini sememangnya berlaku banyak sial, malang, kekotoran, nafsu syahwat, maksiat dan sentia berlagu adegan-adegan tidak senonoh, babak-babak dan drama-drama yang celaka dan menjengkelkan dalam episod-episod opera politik.

Habis Islam? Tolak politik?

Islam ada istilahnya tersndiri dan defenisinya yang bergerak dan setiap gerakan setiap langkahnya itu penuh bergaya. Siasah, dipetik dari sasa yasusu siasatan yang membawa maksud, iqamatud din wa siyasatud dunya.

Mafhumnya, "menjaga agama dan mentadbir dunia berpaksikan agama.

Politik, Nabi pun berpolitik. Tidak ada pun demokrasi. demokrasi hari ini benarkan aktiviti sodomi, pelacuran dan industri perjudian. Lagi? Demokrasi yang diguna pakai dewasa ini benarkan Israelraya patahkan leher Palestin dan PBB baghal kekal diam. Melawan, dituduh Taliban. Tak melawan? Nampak sangat macam tak beriman.

Monday, February 8, 2010

Politikus Yang Pening Lagi Memeningkan



KEPALA BATAS, Feb 7 - Bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi menggesa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang agar menyatakan pendiriannya berhubung cadangan mengadakan pertemuan antara parti itu dan Umno seperti yang disuarakan semula oleh Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Bekas presiden Umno itu memberitahu sebarang ketetapan sama ada mahu mengadakan pertemuan seumpama itu bergantung kepada keputusan Presiden PAS sendiri dan bukannya mengikut kata putus Nik Aziz yang juga Mentri Besar Kelantan.

“Umno sentiasa bersedia untuk berbincang berhubung isu itu dan sekiranya kepimpinan PAS pusat bersetuju untuk mengadakan pertemuan berkenaan, perkara itu wajar di teruskan.

“Pertemuan itu satu tindakan yang baik dan PAS perlu melihat perkara itu dari sudut yang positif jika mahu mengadakan pertemuan sedemikian,” kata beliau di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Nik Aziz yang mahu Umno dan PAS menghentikan pertelagahan mengenai politik, sebaliknya duduk semeja bagi membincangkan isu-isu berkaitan agama Islam.

Di Kuching hari ini, Hadi berkata PAS bersedia untuk berbincang dengan Umno dalam perkara yang parti pembangkang tersebut dapat bekerjasama, termasuk isu yang berkaitan dengan keselamatan negara, ekonomi, agama dan politik.

Beliau berkata amalan tersebut telah menjadi dasar PAS, yang berpanjangan secara praktikal, di mana kepimpinan parti mengemukakan pandangan serta pendirian mereka terhadap sesuatu isu. - The Malaysian Insider


TIDAK BERSETUJU DENGAN SEBARANG PERTEMUAN/DIALOG/PERBINCANGAN DENGAN UMNO (NOKTAH!)


Pening dan semakin pening dengan sikap orang-orang politik sama ada yang berstatus "ulamak" ataupun bukan. Semuanya menjadi sama kalau bermain di dalam gelanggang politik. Politik memang kotor (politics is a dirty game). Rakyat bawahan di sini terlopong dengan kenyataan demi kenyataan yang senantiasa berbelit dan berubah-rubah daripada mulut sang pemimpin.


Abdullah Badawi mula mengeluarkan kenyataannya mengenai cadangan Nik Aziz. Bila masa pula orang tua ini bangun dari tidur? Bila sudah bangun dari tidur terus meraban mengenai pertemuan PAS dan UMNO. Baik diam sajalah. Masa 2004 dulu Dewan Pemuda PAS ajak bermuzakarah tak nak. Bila dah terkontang-kanting selepas PRU 2008 mulalah istilah muzakarah itu disebut.


Nik Aziz, apa gunanya mengajak UMNO berbincang mengenai Islam? Bukankah kau selama ini yang berkata bahawa UMNO tolak Islam dan mengambil fahaman kebangsaan? Aku sering mendengar ucapan sebegitu terkeluar dari mulut kau semasa berceramah. Tak kiralah apa pun alasannya, orang dah mula pening dan pandang serong memandangkan kamulah yang begitu kuat melenting apabila mendengar isu pertemuan UMNO-PAS. Oh, nanti ada pula yang berkata, "Cadangan Nik Aziz itu lain daripada muzakarah yang dibuat oleh pemimpin PAS sebelum ini. Pertemuan ini terbuka. Nik Aziz tak adakan pertemuan di dalam gelap, tidak sembunyi-sembunyi, tidak berahsia," Tapi apa ertinya? Selama ini PAS tidak pernah berharap kepada UMNO dalam soal kepentingan Islam. Kenapa sekarang sudah nampak beria-ria sehinggakan media dan UMNO mengambil kesempatan memainkan semula istilah "Kerajaan Perpaduan".


Hei politikus tak guna! Penyokong yang buta! Bayangkan kalau yang mengeluarkan cadangan tersebut terkeluar daripada mulut Nasharuddin Mat Isa/Haji Hadi/Mustafa & Hassan Ali? Katakanlah pertemuan yang ingin diadakan oleh mereka merupakan pertemuan yang terbuka. Sudah tentu akan ada yang mengambil peluang menghentam habis-habisan, kerana mereka berempat merupakan "ikon" UG. Tak begitu?

Sunday, February 7, 2010

Merugilah Khusrin Munawi.

Merugilah Orang yang bernama Khusrin.

Maka,
merugilah,
merugilah orang yang bernama Khusrin
kerana tidak berpesan-pesan dengan kebenaran,
dan, tidak berpesan-pesan dengan kesabaran.

Belum tentu rugi,
orang yang bernama Murugiah,
Jika Murugiah itu,
beriman,
dan beramal soleh.

Tetapi,
Merugilah
orang yang bernama Khusrin,
kerana namanya sendiri,
adalah kerugian.

Menahan,
yang tidak sepatutnya ditahan.

Merugilah, orang yang bernama Khusrin,

empangan arak,
dibiarkan tanpa dikenakan tindakan

Menyuruh yang haq,
dikenakan tindakan ikut suka Khusrin,

Maka, menjadi celakalah orang yang bernama Khusrin.

Saturday, February 6, 2010

Anai-Anai Dalam Parti

MANUSIA YANG DITAKDIRKAN MENJADI ANAI-ANAI



Ahh...terasa malas sangat nak update blog sejak kebelakangan ini ekoran terlalu kecewa dan sangat-sangat kecewa dengan keadaan parti yang pernah kita sokong dahulu.. Persepsi dan spekulasi tidak boleh lari dan sentiasa ada di dalam politik. Seorang Exco Dewan Pemuda PAS yang berasal daripada Pahang (sekarang ini sudahpun ada di UK) mendakwa aduan yang dihantar kepada Setiausaha Agung parti tentang salah laku Hassan Ali sudahpun 2 bulan tetapi tiada apa-apa tindakan yang diambil.


Setiausaha Agung itu pula kata dia baru mendapat aduan tersebut beberapa hari lepas apabila ditanya. Dan ada juga dakwaan yang mengatakan dia inilah yang bertanggungjawab menapis segala aduan sebelum diserahkan kepada JK Disiplin untuk dihakimi. Sebab itulah dilihat bahawa keputusan JK Disiplin tidak ada logika. Tak masuk akal. Inilah andaian saya. Mustafa Ali dan Khalid Samad, hubungan kedua-duanya agak dingin. Mungkin inilah kesempatan yang baik digunakan oleh Mustafa Ali selaku Setiausaha Agung untuk mengenakan Khalid Samad.


Sebelum ini segala permasalahan dalam parti dialah yang menjadi punca. Mahir memanipulasi pemimpin-pemimpin PAS yang lain. Permasalahan yang dicipta dari Terengganu sudah merebak ke dalam parti. Lebih-lebih lagi dia telah diberi kedudukan yang agak selesa di dalam sistem hierarki parti. Senang kerjalah gamaknya...


Siapa yang bertanggungjawab lantik dia menjadi Setiausaha Agung??? &&^^%$@!@#

Thursday, February 4, 2010

Pukulan Maut Kepada Tuan Ibrahim Tuan Man


JANGAN MENEPIS KRITIKAN

Saya melihat TITM berpegang kepada pendirian bahawa ahli tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan JK Disiplin. Mereka tiada fakta, hanya andaian. Namun inilah sebenarnya peranan JK Disiplin untuk menjelaskan. Keadilan mesti bukan sekadar dilaksana tetapi dilihat terlaksana. Dalam erti kata lain, JK Disiplin mesti meyakinkan semua bahawa keputusan dan hukuman yang telah ditetapkan adalah adil. Tidak cukup dengan hanya mengatakan “kami tahu, kamu tidak tahu” atau “kami ada fakta, kamu hanya andaian”. Ini kaedah menepis teguran namanya. Tiada yang terhasil dengan tepisan begini. Yang tidak berpuas hati akan terus tidak berpuas hati. Sebaliknya kita mesti jelaskan, dedahkan dan buktikan bahawa ianya adil.

Tepisan kedua, “kalau nak pertikai pun, guna saluran yang sepatutnya”. Sebenarnya inilah yang ahli melakukan selama ini. Mereka sabar menunggu berbulan-bulan, menjaga adab berjamaah, mengharapkan penyelesaian. Malangnya yang terhasil adalah sebaliknya. Sebenarnya keputusan JK Disiplin telah menyebabkan sebahagian dari ahli hilang keyakinan dengan ‘saluran yang sepatutnya’. Mereka menunggu dengan penuh harapan, yakin bahawa keadilan akan terlaksana namun akhirnya harapan dimusnahkan. TITM mesti ingat apa tujuan JK Disiplin dirujuk dalam soal ini. Termasuk hakikat bahawa ianya sebagai pengganti kepada EGM.

Adakah EGM dulu dicadangkan oleh kerana tindakan saya? Atau untuk menapis golongan yang dilihat anti-PR? - Blog Khalid Samad

Nota :


Pengerusi JK Disiplin melalui blognya seakan kesal dengan sikap ahli PAS yang mempertikaikan keputusan yang telah dibuat oleh JK Disiplin. Ini memang betul. Bukan seorang dua tapi ramai yang rasa hairan dan pelik dengan keputusan yang super-bangang ini. Janganlah buat muka innocent seolah-olah diri itu di pihak yang benar. Adakah UMNO akan menyerang PAS kalau keputusan yang diputuskan memihak dan melindungi pemimpin UMNO yang memegang kad keahlian PAS? Orang-orang bawahan serta penyokong-penyokong bukan orang bodoh. Mereka gunakan akal untuk menilai apa yang berlaku.

Keputusan yang dibuat tidak meyakinkan semua. Ini kerana Pengerusi JK Disiplin (Tn. Ibrahim) sendiri tidak membuktikannya. Buktikanlah kalau ada fakta. Dan lagi satu, saya paling menyampah dengan ayat "gunakan saluran yang betul,". Ini bermain-main di bibir kepunyaan pihak yang ego. Pokok tidak akan bergoyang kalau tidak ada angin yang meniupnya ataupun beruk yang bermain-main di atasnya.

Guna saluran yang betul kepala bapak apanya?! Aduan demi aduan dibuat tapi senyap dan sunyi sepi saja. Orang tak akan bertindak sendiri (seperti Exco Pemuda PAS dari Pahang tu) kalau kamu menyatakan fakta dan membuktikan bahawa keputusan dan tindakan kamu itu betul serta ditunjukkan kepada orang bawahan. Ini bila semua dah bising, barulah mula nak rasa kesal (konon-konon). Kamu (PAS) yang beria-ria sangat nak gunakan ruang demokrasi, jadi terimalah dengan hati terbuka kalau ada yang bersuara walaupun mereka bukan ahli ataupun tidak guna saluran (*W#$^&%%$) yang betul. Ini tidak, guna demokrasi tapi marah kalau orang bersuara. Niamakahai...

Kapitalism, sosialism n machiavelism

Kapitalisma, bermula untuk mengaut keuntungan atas nama modal insan.

Perkara itu, adakah tidak berlaku langsung di atas muka bumi kuis?

Persoalan agak besar dan berat itu, saya campakkan kepada mahasiswa kuis, sama ada pro gms atau pro mpm. Saya? Berkecuali. Cuma, jujur saya katakan, memang saya ada dengar, banyak suara rungutan tentang yuran yang mahal.

Sekali lagi, mari kita semua muhasabah semula. Yuran, mahal kan?

Soalan kedua, boleh jadi tak ada unsur-unsur kapitalisma dalam pembinaan kuis?

Ada. Bagi saya, secara personel dan beberapa sembang-sembang mengatakan, ada.

Baik, mari kita semua berganjak ke soalan seterusnya.

Sosialisma, adalah reaksi kepada kapitalisma. Semua, setuju tentang itu. Sosialisma, dengan kata nama lain, adalah pesaing kapitalisma yang mahu mencuri duit kita atas bermacam-macam retorik. Antaranya catalyst of knowledge. Sebenarnya, catalyst of capitalist @ capitalyst of knowledge. Mereka, (Baca:Sosialisma) pun sama dengan kapitalisma. Mereka, perjuangkan hak rakyat (Boleh juga baca: Mahasiswa) tetapi, rakyat tidak ada yang bersalah?

Islam seterusnya datang. Nak bicarakan tentang Islam yang tawarkan pencerahan?

Tak payahlah. Kalian lebih tahu dari saya. Islam memang way of the life. Tetapi mereka? Buta.

Seterusnya, machiavelisma.

Faham ini, ditelurkan oleh tasauwur alam sekular yang ditetaskan oleh pemuda kacak bernama Niccolò Machiavelli . Faham ini, antara lain mengatakan dalam bahasa 'arab, alghayah, tubarrirul wasilah. Dalam bahasa Inggeris, ends justify the mean.

Nampak tak? Tak faham?

Dalam bahasa 1 Malaysia, alghayah tubarrirul wasilah membawa makna, matlamat halalkan cara.

Tak percaya kata-kata saya? Tak percaya sudah. Baca semua blog yang buat liputan pasal kuis.

Kemudian, pegang konsep keadilan. Siap!

Muka Macam Ini Kena Liwat?


Dah tak ada lelaki cun yang lain ke yang boleh dipilih oleh Anwar untuk dikerjakan? Low class sangatlah citarasa Pak Syeikh ni. Ini mangsa liwat ke selebriti nih? Cool semacam jer. Siap ada laman blogspot, facebook, dan friendster. Tak pun jenis lelaki yang nampak cool dari luar tapi lembut dari dalam. Tak lembut apanya, dengan orang tua umur 60 lebih pun tak boleh nak lawan. Lembut la tu. Kalau betul kena liwat biasanya mangsa tak berani nak tunjukkan muka, trauma dan malu. Ni seolah-olah berbangga pula dan kalau boleh nak tunjukkan muka tu ke seluruh dunia. Apa punya mangkok.


Mari! Mari! Duit biasiswa menanti. Pak Najib sangat bermurah hati untuk beri biasiswa kepada mana-mana pelajar yang tercicir dalam pelajaran, hehehe.

Tuesday, February 2, 2010

Tuhan, bermata duitan.


Tuhan itu,
bermata duitan.

Tuhan itu,
bernafsu syaitan.

Menghisap keringat,
peluh dan tenaga,
untuk
Tuhan bermata duitan.

Duitan itu,
bertakhta,
bermaharajalela,
di mata Tuhan.

Tuhan itu,
disembah, dipuja,
walau dialah yang paling celaka.

Tuhan itu,
menakutkan.

Sesiapa yang melawan,
pasti akan dihumban,
ke dalam,
api neraka yang memedihkan.

Malaysia Yang Menyampah (2)

MENGAKU ISLAM TAPI PERANGAI LEBIH TERUK DARIPADA KAFIR



Mungkin agak terlewat atas info yang saya ingin sampaikan, namun apabila memikirkan biasanya kaum Melayu hanya membaca dan mengambil tahu berita dari dalam negeri sahaja (itupun kebanyakannya dalam Bahasa Melayu), saya ingin berkongsi tentang insiden kematian bekas Presiden Korea Selatan, Roh Moo Hyun. Mendiang meninggal pada bulan Mei tahun lepas (2009).


Roh Moo Hyun mati membunuh diri dengan terjun daripada tebing tinggi. Dia telah meninggalkan nota yang menyatakan bahawa dia tersangat malu dengan rakyat Korea kerana keseluruhan rakyat telah tahu bahawa dia mengambil rasuah. Lalu dia membuat keputusan untuk membunuh diri bagi menebus rasa malunya itu. Cuba kita tengok, betapa tingginya maruah rakyat Korea walaupun majoritinya bukan beragama Islam. Mereka memandang rasuah sebagai satu perkara yang teramat jijik. Walaupun hidup mereka digelumangi dengan dosa, tapi mereka mementingkan pemimpin yang berintegriti.


Malaysia pula macam mana? Majoriti rakyat beragama Islam, tapi pemimpin ambil rasuah semua berlagak seolah-olah ianya adalah perkara kecil. Pelik ya orang Melayu, mereka jijik dengan daging babi sehingga tidak sanggup melihatnya, begitu juga dengan anjing, tapi dengan rasuah, ia tidak membawa apa-apa erti. Menyampahnya aku! Ini salah satu bukti bahawa bangsa Melayu bukan bangsa yang cerdik.


Apa perasaan mereka apabila mengetahui bahawa pemimpin yang mereka pilih setiap 5 tahun sekali rupa-rupanya mempunyai tabiat suka memakan daging babi dan ada membela beberapa ekor anjing di dalam rumahnya? Agak-agak orang Melayu nak pilih dia lagi jadi pemimpin pada masa yang akan datang? Begitula seumpamanya orang Cina mahupun rakyat Korea. Jika mereka mendapati pemimpin mereka terlibat dengan rasuah, maka tunggulah balasan dan tentangan yang bakal dihadapi oleh pemimpin tersebut.


Mana dia maruah bangsa Melayu kononnya bangsa yang bermoral?

Monday, February 1, 2010

Ibn Ali Penulis Jemputan Di Blog Ini


Posting di bawah ini ditulis oleh seorang blogger yang bernama Amir Hamzah (Ibn Ali). Beliau biasa menulis cerpen-cerpen, sajak, dan juga penulisan yang agak radikal di dalam blognya. Seorang senior saya (semester akhir) dan bakal menjadi graduan pada tahun ini.

Di Kolej kami sama-sama menubuhkan sebuah universiti pemikiran (seakan-akan Jalan Telawi dan juga Universiti Bangsar Utama). Projek terbaru kami ialah ingin membuat sebuah buku yang memuatkan karya-karya mahasiswa/i di kolej tempat kami belajar.

Kalau ada masa biasanya kami akan sama-sama berbincang mengenai berbagai isu termasuk isu semasa dan saling bertukar-tukar fikiran. Untuk memeriahkan lagi blog ini, saya menjemput beliau menjadi penulis jemputan di sini.


lawati blog beliau di http://pencinta-islam.blogspot.com/ dan http://duniaunderground.wordpress.com/

tie n jeans.


(Presiden Ahmadinejad yang syiah pun x pakai tie.)
Oleh: Ibn Ali

Baik, untuk tidak menghampakan sahabat baik saya yang beri peluang saya supaya menulis di Reformis Jalanan maka izinkan saya mencoret secoret coretan di tengah petang.

Seorang melabel saya entah apa-apa kerana saya pakai jeans. Jeans, berwarna biru.

Dua orang lagi marah saya entah apa-apa kerana mengkritik kumpulan Islam mereka. Dah gila sangat demokrasi, orang kritik terimalah dengan hati yang terbuka. Kalau tak, padanlah dengan muka.

Baik, kembali ke isu asal. Tie n jeans. Tie adalah tali leher. Jeans adalah, seluar.

Orait, apa masalahnya di sini?

Perhatikan, mereka mengkritik saya sebab saya pakai jeans. Tetapi terlupa mengkritik diri sendiri atau orang lain yang pakai tie. Eh, tie itu adalah warisan penjajahan. Tie lah yang lebih menyerupai orang kafir. Jeans? Kepala hotak hangpa. Jeans itu kan orang Islam di Amerika macedonia pakai juga? Jeans itu, seluar. Jeans itu perlu ada untuk tutup alat kemaluan dan anggota-anggota bukan kemaluan tetapi bersifat aurat.

Attention, saya bukan galakkan pakai jeans dan suruh orang perempuan pakai jeans. Perempuan, pakailah jubah. Saya lelaki lah. Eh, bekas Mufti Selangor Sahibus Samahah Allahyarham Ishak Baharom pun kata ok sahaja pakai seluar Jeans tetapi biarlah bersopan. Nah, saya tak tindik pun telinga, hidung, pusat saya. Satu lagi, saya tak merokok. Apa tak sopan lagi? Saya gandingkan kopiah putih dan jeans? Salah lagi? B*&^%!!

Tie, tidak ada kena mengena dengan kita. Tie sesuai di kawasan benua Amerika Utara Selatan, Brazil, Mexico, Papuas, New Guinea, Britain. Di Malaysia khatulistiwa? Bodoh. Tak sesuailah. Saya baca lagi, SM Idris Presiden CAP (Persatuan Pengguna Pulau Pinang) pun ada mengherdik sistem pemakaian kita yang tidak berapa betul. Eh, ini iklim khatulistiwa lah. Apa kena mengena budaya mereka dengan budaya kita. Nonsense. Lt's of fool. Langsung tidak ada kaitan.

Seharusnya, yang harus ditentang adalah tie itu. Jeans adalah sebahagian dari pakaian. Tie adalah keformalan? Keformalan kepala tengkorak hang. Sekarang, siapa yang menyerupai siapa?