Tuesday, April 7, 2009

ANALISIS AWAL

KEPUTUSAN N.29 BATANG AI


Keputusan bagi N.29 baru saja diumumkan, dan disaksikan Jawah Gerang yang mewakili PKR kecundang ditangan Malcom Mussen Lamoh dari BN, walaupun Jawah agak dikenali pengundi Lubok Antu. Kemenangan akhirnya berpihak kepada BN. Setakat ini 1-0. Malcom Mussen Lamoh memperoleh 3,907 undi, manakala Jawah Gerang pula berjaya mengutip 2053 undi. Majoriti ialah 1854 undi.


Seperti jangkaan saya sebelum ni, saya kurang menaruh harapan kepada Sarawak, kerana satu saja yang terlekat di minda saya, iaitu orang jakun selamanya tetap akan menangkan BN, kerana mereka sangat mudah untuk dipengaruhi oleh BN. Selain daripada itu, beberapa faktor turut boleh diambil kira, iaitu :

1) Batang Ai merupakan kawasan pedalaman, ramai yang hidup susah atau melarat, sangatlah mudah bagi parti memerintah mengumpan mereka dengan "benda-benda mewah".

2) Oleh kerana tinggal di kawasan pedalaman, yang masih lagi dianggap mundur, mereka masih lagi kekurangan maklumat dan informasi mengenai isu semasa.


3) Masih lagi menganggap BN seolah-olah "dewa penyelamat", kerana selama ni BN banyak limpahkan projek, dan mereka percaya hanya BN yang mampu mengubah nasib. (kesian, selepas 50 tahun, terus saja ditipu dan dipermainkan!)


Setakat ini saja dulu. Keputusan di kawasan lain akan menyusul, InsyaAllah. Adios.

P/S : Setakat ini S. Manikumar (Bkt Selambau) mendahului calon BN S. Ganesan, 500 lebih undi.

0 comments: