Tuesday, June 30, 2009

Cara Yang Patut Digunakan Oleh UMNO Untuk "Menawan" Manek Urai


Pilihanraya kecil DUN Manek Urai akan diadakan tak lama lagi. Dua-dua belah pihak sama ada PAS atau UMNO sudah lama menggerakkan jentera masing-masing untuk menawan pengundi di DUN tersebut. Calon dah pun diumumkan. Jika sebelum ini di mana-mana pilihanraya kecil saya selalu menyokong serta membantu calon Pakatan Rakyat yang bertanding, tapi kali ini saya ingin berubah angin sekali. Saya ingin "membantu" UMNO untuk menawan Manek Urai.
Mungkin kaedah yang saya cadangkan boleh dipertimbangkan oleh pemimpin tertinggi UMNO untuk melaksanakannya, lagipun UMNO dilihat bersungguh-sungguh mahu menawan DUN ini walaupun hakikatnya jika UMNO memenanginya, ia sedikitpun tidak menggugat Kerajaan Kelantan. Sampaikan Mustafa Mohamad pun memancing pengundi di sana dengan mengatakan Manek Urai akan menjadi anak angkat kepada kerajaan Pusat jika UMNO berjaya memenanginya. Oleh itu hati saya tergerak untuk "membantu" UMNO.
Caranya ialah dengan merekrut beberapa pemuka UMNO untuk berkempen di sana. Orangnya ialah Tun Mahathir, Khairy Jamaluddin, dan Ezam Mohd Noor. Muhyiddin Yassin telahpun "membuka sedikit ruang" untuk UMNO memenangi DUN tersebut dengan membandingkan calon BN yang berpelajaran tinggi dengan calon PAS yang hanya sebagai penjual ikan. Pasti pengundi Manek Urai akan "terpesona" dengan calon BN yang lebih mewah, segak dan sebagainya. UMNO sudah ada can.
Dengan membawa Tun Mahathir pergi berkempen di sana, pasti akan mencerahkan peluang UMNO untuk "menang" di DUN tersebut. Ya, rakyat Kelantan tidak lagi lupa akan layanan terbaik oleh Kerajaan Pusat semasa negeri itu jatuh di tangan PAS. Rakyat Kelantan juga pasti masih lagi ingat akan "puji-pujian" yang tinggi melangit yang diberikan oleh Mahathir terhadap Tuan Guru Nik Aziz, Kelantan, dan PAS.
Yang kedua, peluang UMNO untuk "menang" semakin cerah dengan membawa Khairy Jamaluddin berkempen. Khairy sekali lagi boleh menggunakan slogan "Pade Doh" untuk pengundi di Manek Urai. Dengan itu, pengundi di Manek Urai pasti "serik" untuk mengundi PAS dan beralih kepada UMNO.
Dan yang ketiga ialah membawa masuk Ezam Mohd Noor ke Manek Urai. Ezam tak akan lepaskan peluang untuk menghentam Anwar dan PKR yang langsung tak ada kena mengena dengan PRK itu. Dan boleh "menghiburkan" hati para pengundi Manek Urai dan seterusnya "menolak" calon PR. Pengundi Manek Urai juga pasti akan semakin "meluat" kepada PAS.
UMNO patut menerima cadangan saya ini. Kerana dengan mengguna pakai kaedah-kaedah di atas, peluang UMNO untuk menambah lagi seorang ADUN kedalam DUN Kelantan akan bertambah cerah. Di tambah lagi dengan kesanggupan 2 orang pemimpin UMNO yang berhati mulia iaitu Mustafa Mohamad dan Ahmad Maslan yang bersusah payah hidup dengan cara kampung. Ini akan membuka mata pengundi Manek Urai bahawa UMNO juga mengamalkan gaya hidup yang "zuhud".
Sekian. Selamat Berkempen. HIDUP UMNO! HANCUR PAS! =p

Monday, June 29, 2009

1Malaysia Ke Malaysian Malaysia

Idea 1Malaysia yang diutarakan oleh Perdana Menteri Najib Razak yang dahulunya kabur, tidak difahami sama ada pemimpin UMNO sendiri, dan juga penyokong-penyokong UMNO bawahan, terutamanya orang kampung. Sekarang gagasan 1Malaysia sudah sedikit jelas. Jika sebelum ini mereka kata idea 1Malaysia tak sama dengan Malaysian Malaysia, ideologi DAP, tapi sekarang sudah nampak sedikit persamaan.


Di dalam perlembagaan Malaysia, antara yang menjadi hak orang Melayu dan bumiputera ialah pemberian biasiswa. Tapi sekarang Najib Razak baru saja mengumumkan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan diberi kepada sesiapa saja tak mengira kaum berdasarkan kecemerlangan dan juga merit. Maknanya, jika pelajar Cina, India, dan lain-lain cemerlang di dalam pelajaran, maka mereka layak mendapat biasiswa. Perkara ini mana ada dalam perlembagaan.


Sedangkan anak Melayu ramai yang kesusahan akibat daripada penukaran biasiswa ke pinjaman pada tahun 1995. Angkara siapa? Najib Tun Razak juga, yang dulunya ialah Menteri Pendidikan. Sehinggakan anak Melayu terpaksa dibebankan dengan pinjaman yang mengandungi riba, negara Islam apa ni? Pemimpin UMNO ni Islam ke tak? Tak tahu ke pinjaman yang dikenakan terhadap anak Melayu di IPT mengandungi riba? Tak mengaji agama ke? Inilah salah satu ciri kapitalis, yang menindas dan utamakan keuntungan, agama dibelakangkan.


Najib hanyalah nak ambil hati kaum bukan Melayu, sebab kaum bukan Melayu sekarang ini berpakat untuk menolak BN. Bodoh juga anak Tun Razak ni. Dia ingat rakyat di negara ini masih bodoh macam dulu? Setakat nak tipu orang kampung boleh la. Ini apa pula kata pejuang Melayu sejak Najib Razak mengumumkan biasiswa turut dapat kepada kaum lain? Mana perginya pemimpin UMNO yang kuat membela bangsa? Mana perginya PERKASA?


Orang UMNO benci kepada DAP kerana ideologi parti itu yang perjuangkan semua hak kaum di Malaysia disamaratakan, tiada hak istimewa. Sekarang UMNO melalui idea 1Malaysia pun nak menuju ke arah itu. Apa khabar orang UMNO? Tak takut anak Tun Razak ini jadi perosak parti ke? Dosanya yang lama masih lagi sukar untuk dimaafkan, iaitu pengkhianatan kepada anak Melayu dengan menarik biasiswa dan ditukarkan kepada pinjaman. Di dunia ini bolehla Najib nak lari ke mana-mana. Tapi di akhirat tengoklah, nanti kena saman di depan Tuhan.


Kalau UMNO dah naik benci kepada DAP sehinggakan tahap melabelkan parti itu sebagai komunis, maka label yang sama boleh diberikan pada Perdana Menteri. DAP patut tumpang gembira bila Najib Tun Razak mengumumkan tentang pemberian biasiswa ini. Sebab 1 Malaysia dah nak semakin hampir dengan Malaysian Malaysia!

Sunday, June 28, 2009

UMNO Mudah Berpaling Tadah

Satu tindakan yang tepat dan bijak bagi Pakatan Rakyat umumnya dan bagi PAS khususnya untuk menamatkan sebarang isu perbincangan / muzakarah dengan UMNO bagi isu Kerajaan Perpaduan. Ini kerana UMNO hanya berminat untuk menjadikan PAS sebagai talian hayat untuk menyambung nyawa politiknya. Apabila sudah mula sembuh, pasti UMNO akan berpaling tadah. Penyakit berpaling tadah ini bukan hanya ada kepada pemimpin-pemimpin UMNO, bahkan turut bersarang di dalam jiwa penyokong-penyokong UMNO bawahan.


Kita harus belajar daripada sejarah, bukan melupakannya. Kononnya kena pandang kedepan. Kerana sejarah dapat membimbing kita untuk membuat sebarang keputusan pada masa hadapan. Kita lihat tahun 1959, Parti Negara berpakat dengan PAS untuk menubuhkan kerajaan campuran di Terengganu. Parti Negara diasaskan oleh pengasas UMNO, iaitu Onn Jaafar. Pemimpin dan penyokong Parti Negara merupakan pengikut setia Onn yang berasal dari UMNO. Semua dari UMNO. Dan perangai UMNO masih menebal di dalam diri masing-masing.


2 tahun kemudian, iaitu pada 1961, Kerajaan campuran di Terengganu tumbang akibat beberapa ADUN dari Parti Negara berpaling tadah dengan melompat kepada UMNO. Tahun 1969, pembangkang menang besar, sehingga menyebabkan UMNO terpaksa berunding dengan beberapa parti politik pembangkang termasuk PAS pada tahun 1972 untuk menyertai Perikatan. Tapi 5 tahun kemudian, UMNO berpaling tadah dan mengambil kesempatan terhadap PAS dengan campurtangan hal ehwal dalaman PAS dan seterusnya menyingkirkan PAS pada 1978 dan merampas Kelantan.


Pada 1986, PAS mengadakan muafakat bersama pengundi Cina untuk menghadapi Pilihanraya Umum pada tahun itu. Hal ini diketahui oleh UMNO, dan UMNO berjaya memujuk PAS untuk mengadakan rundingan secara sembunyi. PAS bersetuju, dan rundingan diadakan. Selepas itu, tidak sampai 24 jam rundingan itu diadakan, UMNO telah membocorkannya kepada rakyat, dan menyebabkan PAS sekali lagi kalah teruk pada waktu itu.


Tahun 1990, sebuah parti politik dari serpihan UMNO ditubuhkan, iaitu Semangat 46. Pemimpin dan penyokongnya terdiri daripada bekas-bekas UMNO. Semangat 46 mengadakan kerjasama politik dengan PAS, sehingga menang besar pada tahun itu dan seterusnya berjaya menawan Kelantan. Tapi itu tidak bertahan lama. 5 tahun kemudian, S46 dibubarkan dan memasuki UMNO. Wakil rakyat S46 di DUN Kelantan melompat kepada UMNO, kecuali seorang yang memasuki PAS (saya lupa namanya). Ini semua adalah idea yang ditimbulkan oleh si jahat Rais Yatim dengan mempengaruhi Tengku Razaleigh untuk membubarkan parti dan sertai UMNO. Kalau tidak pasti Tengku Razaleigh akan bersama kita di dalam Barisan Alternatif.


Tahun 1998, satu ledakan besar berlaku di dalam negara, iaitu pemecatan Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, iaitu Anwar Ibrahim. Ini telah menarik simpati golongan rakyat bawahan, terutamanya penyokong-penyokong UMNO. Mereka sepakat menolak UMNO pada Pilihan Raya 1999 dan menyebabkan UMNO sekali lagi menerima kekalahan teruk. Tapi, UMNO tetap UMNO. Sokongan terhadap Anwar juga tidak lama. Mereka mengkhianati sokongan terhadap Anwar. Sokongan mereka terhadap Anwar tidak lama. Mungkin kerana tindakan Parti KeADILan Nasional bekerjasama dengan PAS, PRM dan DAP. Mereka mula memberi mandat kepada UMNO pada tahun 2004. Sekarang lihatlah, ramai pemimpin mahupun penyokong UMNO sudah tidak punya apa-apa perasaan terhadap Anwar walaupun ada dikalangan mereka kuat membela Anwar sewaktu dianiayai dulu. Tengok pada Zahid Hamidi...???? UMNO tetap UMNO...pengkhianat tetap pengkhianat..pemimpin dan penyokong sama saja...


10 TAHUN DULU.... Sewaktu Anwar Ibrahim ditendang keluar dari parti dan juga kerajaan, berduyun-duyun orang Melayu membelanya. Sekarang, bukannya tak ada, tapi tak seramai dulu. Mana perginya ramai orang Melayu yang kuat menyokong Anwar pada waktu itu? Kenapa keadaannya sudah cukup berbeda berbanding sekarang?




EZAM....inilah salah satu orang bodoh, dulu dipandang Anwar sebagai malaikat, sekarang sibuk nak menghentamnya pula. Tak istiqamah dalam perjuangan, mudah berpaling tadah. Sekapal dengan si bodoh-bodoh yang lain seperti Hamdan Taha, Lokman Noor Adam, Ruslan Kassim, Chandra Muzaffar, Ghani Haron, dll.. Kalau dah darah UMNO..tetap UMNO.

Saturday, June 27, 2009

Cemuhan Terhadap Saiful Bukhari






Inilah muka salah seorang lagi pemfithnah, memfitnah semata-mata kerana kepentingan diri dan juga mahukan publisiti. Kerana nak aibkan orang tertentu, sanggup menjadi gunting di dalam lipatan dengan menawarkan diri untuk bekerja di pejabat Anwar Ibrahim semasa menjelang Pilihanraya Umum Ke-12.




Tahap pelajaran di UNITEN pun tak seberapa, sehingga ditendang keluar, tetapi senang saja seorang pelajar yang gagal boleh berjumpa dengan orang tertinggi di dalam negara semata-mata "mahukan biasiswa". Memang betul pun kalau dikatakan Si Saifool ini barua kepada UMNO, masa belajar dulu dialah dari kumpulan Aspirasi. Bapaknya Si Azlan memang diketahui seorang yang kuat UMNO, apahal Si Saifool bekerja di pejabat tokoh pembangkang kalau tak ada udang di sebalik mee?




Si anak dengan bapak semata-mata mahu mengenakan dan mengaibkan Anwar Ibrahim, sanggup mempermainkan agama dengan melakonkan drama sesumpah di Masjid Wilayah. Mereka ingat di dunia ni mereka dapat hidup lama. Dah lah tak pandai sebut perkataan sumpah, tulisan pun pakai tulisan rumi. Nampak sangat jenis tak mengaji agama, tapi mempermainkan agama. Tunggu sajalah Allah melaknat kamu dua beranak!




Benci tengok orang yang mempermainkan agama memegang kitab suci, kalam Allah. Pegang pula dengan tangan kiri. Bersumpah kononnya "kebetulan", sedangkan keesokan harinya ialah hari penamaan calon Pilihanraya Kecil Permatang Pauh. Kalau betullah Anwar ini jenis yang suka meliwat, aku percaya dia tak akan pilih kau Saifool, sebab ramai lagi muka hensem di dalam pejabat dia, setakat muka macam kau, layak duduk di Chow Kit Road saja.




Konon kena liwat, kalau betul, yang susah-susah pergi jumpa Najib tu kenapa? Kenapa sanggup membelakangkan keluarga sendiri dengan tak beritahu bapak terlebih dahulu, atau kau punya Uncle "Gay" Pet tu? Heran juga orang sesibuk Najib ada waktu terluang untuk berjumpa dengan seorang pelajar yang gagal semata-mata mahu biasiswa? Setahu saya Najib masa itu Menteri Pertahanan, Kementerian Pertahanan ada kaitan dengan pemberian biasiswa ke? Lepas tu siap boleh bergambar lagi dengan si pendek hitam yang huduh di Pejabat Timbalan Perdana Menteri.




Sekarang mana dia nak pergi, dah la lama menyepi, takut nak keluar,entah berapa juak-juak tu bayar. RM 100 ribu? Mungkin. Sebaliknya orang yang dituduh meliwat bebas saja ke pelusuk negara. Kononnya kalau Saifool di pihak yang benar, kenapa menyembunyikan diri? Takkan Anwar nak kerjakan dia kalau dia keluar dari tempat persembunyian. Anwar mana ada C4. Tak tahu guna pun. Nak ulangi skrip tahun 1998, tapi tak menjadi.




Orang pembelit macam si Saifool ini sepatutnya diterajang beramai-ramai. Tengok muka dia ni dah naik benci. Dah 2 kali keputusan pemeriksaan dikeluarkan oleh hospital, langsung tak ada kesan diliwat. Sekarang ni berseronoklah dulu wahai Saifool, permainkanlah agama banyak-banyak, sampai letak ayat al-Quran di dalam blog, kononnya untuk mengatakan bahawa dia teraniaya, tunggulah, kalau Allah tak balas di dunia, tapi PASTI di akhirat.




Tak berapa lama lagi kes liwat akan dibicarakan, iaitu pada Julai depan. Nak tengok saja apa pula sandiwara yang nak dimainkan oleh muka tak tahu malu ini. Dahlah orang tua itu dari dulu lagi orang duk sumpah maki dia, sekarang Saifool ni nak turut serta juga. Moga Allah melaknatmu wahai Saifool. Orang muda zaman sekarang pakat ramai-ramai pi sokong pembangkang, dia ni perbodohkan diri jadi perkakas UMNO demi kepentingan pembesar UMNO. Mungkin jugak sebab bapak dia si Azlan tu jenis tolol dan totok UMNO, maka anak pun ikut. Bapak borek anak rintik.

Friday, June 26, 2009

Ancaman Terhadap Umat Islam Di Malaysia

Umat Islam di negara ini berada di dalam kedudukan terancam dari beberapa segi. Ini adalah hasil daripada pemerhatian saya sendiri tentang keadaan Islam di negara ini. Saya kemukakan beberapa bukti serta contoh bahawa umat Islam di Malaysia sedang diancam dan berada di dalam keadaan yang lemah. Para penjenguk mungkin boleh bersetuju dengan saya, dan mungkin juga tidak.



Beberapa serangan terhadap Islam di Malaysia dapat saya kategorikan di dalam beberapa jenis iaitu serangan terhadap aqidah, gaya hidup, pemikiran, sistem ekonomi dan pemakanan. Serangan terhadap aqidah ialah berleluasanya gerakan memurtadkan orang Islam di negara ini, kita tidak tahu sudah berapa ramai orang Melayu yang meninggalkan agama Islam. Begitu juga dengan perancangan untuk melemahkan syiar Islam di negara ini yang dilakukan oleh golongan kafir, iaitu cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) yang menuntut supaya perlaksanaan Islam di Malaysia dibataskan.




Gerakan kristianisasi hebat dijalankan terutamanya terhadap anak orang Islam, dan gerakan ini juga tertumpu kepada orang Islam yang hidup di dalam kesempitan wang. Golongan kristian dengan mudah saja dapat mengumpan mereka dengan berbagai habuan untuk meninggalkan agama Islam. Sekarang di Malaysia sudah ada paderi-paderi yang terdiri daripada bangsa Melayu. Umat Islam di Malaysia juga semakin berkurangan. Jika dahulu di zaman selepas merdeka, peratusan umat Islam di negara ini melebihi 70%. Tetapi sekarang jumlah itu berkurangan sehingga peratus umat Islam di negara ini hanyalah sebanyak 55%.



Serangan terhadap gaya hidup/kebudayaan pula ialah serangan yang berbentuk mempengaruhi orang Islam di negara ini supaya meninggalkan cara hidup yang dituntut di dalam Islam. Kita dapat perhatikan gaya hidup sama ada golongan muda mahupun tua yang beragama Islam yang mula mengikuti gaya hidup orang kafir. Arak, judi, dan zina dilakukan tanpa rasa takut dan bersalah. Mengapa perkara ini berlaku? Orang kafir banyak mengimport budaya mereka ke dalam negara umat Islam, yang akhirnya gaya hidup sebegitu meresap ke dalam jiwa orang Islam dan sudah menjadi sebati. Yang terbaru ialah Malaysia antara negara yang paling banyak pelacur, seperti yang diberitakan. Ini merupakan satu perkara yang amat serius.



Yang ketiga ialah serangan terhadap pemikiran. Sekarang sudah banyak ideologi yang bersarang di dalam diri umat Islam di sini yang bertentangan dengan ajaran Islam. Fahaman seperti sekularisme, liberalisme, pluralisme, dan feminisme sudah banyak diamalkan oleh orang Melayu Islam di negara ini. Fahaman-fahaman serta corak pemikiran yang jelas bercanggah dengan Islam. Sekularisme telah menyebabkan orang Islam di Malaysia menganggap bahawa Islam merupakan agama ritual semata-mata. Sebarang urusan dunia, politik, kehidupan seharian, pemerintahan, undang-undang, sistem ekonomi - semua ini tidak bersangkut paut dengan Islam.



Fahaman liberalisme merupakan fahaman yang menuntut akan kebebasan dan keterbukaan kepada manusia, tanpa batasan. Fahaman inilah yang banyak dianuti oleh umat Islam di Malaysia. Sehingga menyebabkan agama Islam itu disalah tafsirkan. Pluralisme pula ialah fahaman yang meletakkan bahawa semua agama adalah setaraf. Ini bercanggah dengan al-Qur'an yang mengatakan bahawa agama di sisi Allah hanyalah Islam (ali-Imran : 19). Dan feminisme ialah fahaman yang mahu meletakkan dan menyama tarafkan wanita dengan lelaki, sehingga mereka mempersoalkan hukum di dalam al-Quran, contohnya poligami dan faraid.


Sistem ekonomi pula mereka mengagungkan sistem kapitalis yang mengamalkan penindasan terhadap golongan bawahan. Mereka yang mengamalkan sistem ini hanya mementingkan untung semata-mata, walaupun perbuatan tersebut bertentangan dengan Islam. Riba dilaksanakan dengan meluas. Golongan yang kaya bertambah kaya, sedangkan yang miskin bertambah merempat.



Dan yang terakhir ialah serangan terhadap pemakanan. Boleh ke kita pastikan bahawa makanan yang masuk ke dalam perut kita merupakan makanan yang benar-benar halal? Memang betul kita memperoleh makanan tersebut dari wang dan sumber yang halal, tapi adakah bahan makanan tersebut halal? Belum tentu, walaupun luarannya nampak halal. Kesan kepada umat Islam apabila memakan makanan yang haram ialah ia boleh menggelapkan hati, dan menyebabkan ilmu sukar memasukinya. Selain itu, ia turut menjadi penghalang kepada doa kita daripada dimakbulkan oleh Allah S.W.T.



Adakah kita boleh memastikan ayam yang kita makan tiap-tiap hari disembelih mengikut syarak? Bagaimana pula kita mahu memastikan bahawa daging burger dan sosej yang dimakan benar-benar bebas daripada sebarang unsur daripada babi? Begitu juga dengan ikan air tawar seperti keli dan patin. Bagaimana dengan gelatin dan lemak babi yang digunakan agak meluas di dalam industri pemakanan? Belum tentu ianya halal walaupun terdapat cop halal. Dan masakan-masakan di hotel juga perlu diambil kira.



Kesimpulannya, kesemua di atas telah menghakiskan keislaman terhadap orang Melayu di Malaysia. Agak malang perkara-perkara di atas hanya dipandang sebelah mata saja oleh pihak yang sepatutnya seperti para mufti, ulama', pemerintah, dan lain-lain. Semakin lama, Islam semakin lemah di bumi Malaysia, jika dibiarkan ianya berterusan, maka Islam di Malaysia menerima nasib yang sama seperti Indonesia dan Turki.

Thursday, June 25, 2009

Penting Ke Bahasa Inggeris?

Sebelum saya menulis saya ingin mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada Puan Ainon Mohd, pengerusi syarikat PTS yang memberi informasi berguna berkenaan bangsa Jepun di blognya.




Kita terpaksa akui bahawa kita tertinggal ke belakang berbanding dengan bangsa Jepun, mereka merupakan antara bangsa yang tercerdik selain daripada bangsa Yahudi. Siapa sangka, dulu negara Jepun hampir lumpuh angkara ledakan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki, tetapi sekarang menjadi bangsa yang maju dan menewaskan semua bangsa di dunia dari segi kajian sains dan juga teknologi-teknologi yang canggih.




Kebanyakan alatan yang canggih berasal daripada Jepun, mereka punyai otak yang cerdas. Salah satu faktor mereka menjadi sebegitu cerdik dan maju ialah faktor pemakanan, contohnya kuat memakan ikan dan telur. Yang kedua ialah faktor kebudayaaan. Bangsa Jepun merupakan salah satu bangsa yang banyak menundukkan kepala selain daripada Yahudi dan Islam (Yahudi dan Islam hanya menunduk-nundukkan kepala apabila beribadat). Kajian menunjukkan bahawa jika kepala selalu melakukan aktiviti (amalan tunduk kepala), ia dapat mencerdaskan otak.



Dan faktor yang ketika yang menyebabkan bangsa Jepun lebih terkehadapan ialah kebanyakan daripada mereka tidak tahu berbahasa Inggeris. Cara pembelajaran mereka sama ada di peringkat rendah, menengah, tinggi, sehingga ke universiti ialah mereka menjadikan bahasa ibunda mereka sebagai bahasa ilmu.



Melalui blog Puan Ainon, Jepun merupakan negara maju dan kaya-raya tapi dalam masa yang sama ia merupakan antara negara yang bodoh di dalam bahasa Inggeris. 4 daripada 12 penerima Hadiah Nobel 2008 merupakan bangsa Jepun yang tidak tahu berbahasa Inggeris, dan lebih hebat lagi, 10 daripada 12 penerima hadiah itu langsung tidak tahu berbahasa Inggeris.



Itulah kelebihannya. Saintis Jepun menjalankan kajian mereka dengan menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri, oleh kerana tidak tahu berbahasa Inggeris, mereka langsung tidak merujuk kepada kajian yang berbahasa Inggeris dan kajian mereka tidak terpengaruh dengan unsur-unsur Barat. Maka kajian mereka menjadi lebih bermutu, asli dan berkualiti. Sebaliknya banyak kajian-kajian dari Jepun diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris!



Sedangkan pada masa yang sama, India merupakan negara yang mempunyai ramai penduduk yang pandai berbahasa Inggeris, tetapi tidak seorangpun yang tersenarai di dalam menerima Hadiah Nobel 2008! India juga mempunyai terlalu ramai penduduk yang miskin dan merempat yang seramai 300 juta orang, separuh daripada penduduk miskin di dunia ini.



Padahnya India menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu (konon!!!) negara itu melahirkan ramai orang miskin. Malaysia nak macam itu ke? Sekarang dah ada sikit-sikit. Sekali lagi saya menegaskan bahawa kaedah pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah mahupun di kolej dan universiti, kaedah itu tidak akan memberi kesan yang baik. Mutu pembelajaran negara ini merosot teruk! Tempoh 6 tahun PPSMI dilaksanakan, perubahan hanya 0.7%.



Namun yang sedihnya ramai orang Melayu yang bodoh bersetuju dengan dasar ini. Kononnya bagus dan membantu menguasai bahasa Inggeris dengan lebih cepat (konon!!!). Walaupun kegagalan sudah jelas, namun pemimpin atasan tetap memandang dengan sebelah mata, sejak dari Hishamuddin memegang jawatan Menteri Pelajaran, sampailah kepada sekarang iaitu Muhyiddin (Mat Sembab).



Membantu menguasai bahasa Inggeris? Memang tidak membantu langsung. Sebaliknya lebih ramai Melayu yang mula tidak boleh berbahasa Melayu dengan betul, kerana banyak menggunakan bahasa perosak, iaitu bahasa rojak. Sekejap cakap Melayu, lepastu cakap Inggeris. Ini apa punya kepala otak ni? Itulah bahasa yang paling hodoh pernah saya dengar. Dan sekarang budaya ini cepat merebak di kalangan orang Melayu di bandar. Di IPT sendiri ia berjangkit di kalangan pelajar dan pensyarah.



Aduh apabila saya mendengar mereka bercakap, serta merta saya rasa saya mahu meludah kerana terlalu mual. Memang saya merupakan penggemar rojak (rojak mee), kerana ia sedap, tetapi apabila mendengar bahasa rojak, serta merta tekak saya berasa mual. Dan jijik. Tahniah kerajaan Malaysia kerana melahirkan begitu ramai Melayu yang jijik di negara ini. Dan terima kasih kerana melahirkan begitu ramai miskin tegar.



Agaknya apa perlu kita lakukan supaya penggunaan Bahasa Inggeris di sekolah dan universiti dihapuskan? Mereka takkan menghapuskan dasar ini selagi orang tua puaka pencen itu masih hidup. Bila la dia nak "jalan"???



Mat Sembab : Kalau nak takutkan budak-budak jangan main hingga lewat maghrib, letak saja gambar Mat Sembab ni di tempat permainan budak-budak. Budak-budak tengok muka ini pun dah naik takut dan nak menangis. Nak makan pun tak lalu.

Wednesday, June 24, 2009

Islam, Generasi Muda & Perubahan

BILA PAK SYEIKH BERCERAMAH DI DEPAN ORANG MUDA


Semalam saya berkesempatan menghadiri syarahan umum yang disampaikan oleh pak syeikh yang bertempat di Pusat Konvensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Tajuknya seperti di atas. KUIS merupakan antara IPT yang membenarkan pak syeikh masuk selain daripada UNISEL.



Pak syeikh banyak mengupas tentang peranan sebenar yang perlu dimainkan oleh golongan muda sebagai golongan yang membawa perubahan. Beberapa dalil al-Quran diambil untuk menguatkan hujjahnya.



Saya kira malam tadi dia tak sentuh isu politik. Tapi sebaliknya majlis semalam sudahpun bertukar seperti ceramah umum di luar. Tapi bagus juga, taklah bosan sangat. Lagipun ianya mendapat respons yang baik di kalangan hadirin.



Banyak isu politik yang disentuhnya; isu Chin Peng, skandal PKFZ, kebejatan sistem pemerintahan di negara ini, dan seumpamanya, seterusnya menyeru golongan muda mengadakan perubahan. Ceramah yang berkobar-kobar turut menaikkan semangat saya.



Tak lama pak syeikh memberi ceramah. Masa yang selebihnya diberi kepada para pelajar untuk mengemukakan soalan. Ramai juga yang bertanya. Cuma apa yang terkesan ialah kaedah pak syeikh dan rakan-rakan membina akhlak sewaktudi da lam ABIM dahulu. Selepas solat maghrib mereka akan membaca al-Ma'thurat dan seterusnya mengadakan usrah.



Sambutan luar biasa kepada dia semalam, semenjak habis berceramah sehinggalah ke saat menaiki kereta. Bagus juga program seumpama ini diadakan, tidaklah golongan muda terus jumud di dalam dunia sendiri, walaupun saya YAKIN tidak banyak perubahan di kalangan pendengar.

Tuesday, June 23, 2009

Ustaz Fadzil Noor Dalam Ingatan


"Tidak ada satu parti politik di Malaysia yang mempunyai tradisi penyatuan ulama' dan golongan profesional yang kukuh seperti yang wujud di dalam PAS"

- Ucapan Dasar Dato' Fadzil Noor dalam Muktamar Tahunan PAS ke-46, 2000.


Hari ini genap 7 tahun Almarhum Dato' Fadzil Noor pergi meninggalkan kita. Mungkin ramai yang terlupa, mungkin sibuk agaknya dengan isu perdamaian Nik Aziz - Nasharuddin, isu mensyuarat Pakatan Rakyat menolak Kerajaan Perpaduan, isu kes liwat Anwar Ibrahim yang akan dibicarakan pada bulan depan, isu PRK Manek Urai, dan lain-lain.



Hari ini merupakan ulangtahun perginya seorang mujaddid di dalam gerakan Islam di Malaysia, yang banyak meninggalkan kesan kepada pakatan pembangkang dan PAS khususnya. Kebanyakan kejayaan pakatan pembangkang yang kita lihat pada hari ini adalah hasil daripada Almarhum yang banyak merintis bentuk perjuangan parti pembangkang.



Almarhum dilahirkan pada tahun 1937, di Kampung Seberang Pumpung, Alor Setar, Kedah. Mula menyertai PAS pada pertengahan tahun 60-an. Mula berkecimpung sepenuhnya di dalam PAS selepas tamat pengajian di Al-Azhar, Mesir. Menjadi Presiden PAS dari tahun 1989 sehingga 2002. Almarhum mula menjadi wakil rakyat di DUN Bukit Raya pada tahun 1982-1999. Pada tahun 1999, almarhum bertanding di DUN Anak Bukit dan Parlimen Pendang, dan memenangi kedua-dua kerusi tersebut, dan seterusnya menjadi Ketua Pembangkang di DUN Kedah dan juga di Dewan Rakyat.



Almarhum lah yang merupakan salah seorang pejuang Islam yang sangat saya kagumi. Pidatonya banyak memberi kesan. Seingat saya, hanya sekali saja saya melihat beliau di depan mata, iaitu pada 10 tahun lepas, sewaktu era reformasi melanda di negara ini. Almarhum dijemput berceramah di Kuala Terengganu, pidato beliau sangat bersemangat dan menyebabkan suasana menjadi agak bising ekoran pendengarnya yang agak bersemangat.



Almarhum dihormati kawan dan lawan. Walaupun nampak lembut di luaran, tapi apabila beliau berucap, ucapannya mampu memberi kesan yang agak mendalam, kadangkala tegas dan keras. Almarhum juga mampu memberi hujah yang baik ketika berucap di Parlimen. Dan beliau berucap tanpa teks ucapan.



Bagi perjuangan pakatan pembangkang, almarhum lah yang menjadi perintis sehingga terbentuknya Angkatan Perpaduan Ummah pada tahun 1990, hasil gabungan daripada PAS, S46, HAMIM, BERJASA, dan KIMMA. Hasil daripada itu, kemenangan besar dikecapi oleh pembangkang. Kemudian almarhum sekali lagi merintis kepada pembentukan Barisan Alternatif, iaitu PAS, PKN, PRM, dan DAP, yang kekal sehingga hari ini dan dikenali sebagai Pakatan Rakyat.



Tindakan permuafakatan politik yang dibawa almarhum sangat sukar diduga oleh pemimpin mahupun penyokong PAS. Siapa sangka pada petang Anwar Ibrahim dipecat, beberapa jam kemudian almarhum tiba di rumah Anwar untuk memberi sokongan, walaupun Anwar berpuluh kali melukakan hati almarhum. Hasil daripada itu, sampai sekarang parti PAS dan Keadilan tidak pernah terpisah. Ini jasa daripada almarhum.


Almarhum juga perintis kepada sebuah NGO iaitu GERAK (Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi) dan juga Gerakan Mansuhkan ISA pada 2001. Semua usaha yang dikerjakan oleh almarhum telahpun membuahkan hasilnya pada hari ini. Kejayaan demi kejayaaan berjaya diperoleh pakatan pembangkang.


Almarhum dimasukkan ke hospital kerana mengadu sakit dada selepas tamat Muktamar di Terengganu, pada Jun 2002. Kemudian almarhum dimasukkan ke HUKM, dan menghembuskan nafasnya yang terakhir di sana. Jenazah almarhum dihantar melalui pesawat dari Subang hingga ke lapangan terbang di Kepala Batas, kemudian dihantar ke Kedah. Pemergiannya dikerumuni oleh 100 ribu rakyat marhaen, yang berebut-rebut mahu mengangkat kerandanya untuk dikebumikan di Madrasah Darul Ulum, Pokok Sena, Kedah.



Almarhum masih lagi sempat "berdakwah" ketika di dalam perjalanan ke liang lahad. Pesawat yang dinaiki jenazah almarhum dipayungi oleh awan. Perkara ini dilihat oleh krew pesawat terbabit, dan menyebabkan pemandu pesawat tersebut yang beragama Hindu, akhirnya memeluk Islam akibat takjub dengan peristiwa tersebut.



Pemergian almarhum merupakan satu kehilangan besar kepada gerakan Islam di Malaysia. Tiada yang dapat menggantikan almarhum. Al-Fatihah.

Monday, June 22, 2009

Manek Urai Dilanda Mee Segera



Seperti yang kita ketahui, tak sah jika mana-mana pilihanraya tak ada
projek mee segera yang dibuat oleh UMNO/BN. Sekarang, berbagai-bagai projek sudah dirancang untuk dijalankan di Manek Urai, maklumlah, kata Ketua Perhubungan UMNO Kelantan, Manek Urai akan dijadikan anak angkat Kerajaan Persekutuan jika DUN tersebut dimenangi oleh calon BN.

Pengundi dan pemimpin UMNO di kawasan Manek Urai ini mungkin lebih beruntung sikit berbanding pengundi dan pemimpin UMNO di Penanti. UMNO tak bertanding di sana, maka melepaslah masing-masing dari dapat habuan. Kali ini tidak bagi pemimpin kawasan Manek Urai.



Walaupun pengundi di Manek Urai terdiri daripada orang kampung, rata-ratanya penoreh getah, tapi mereka tak akan tertipu dengan gula-gula yang dibawa oleh BN. Kerana mereka tahu, mee segera langsung tidak memberi khasiat kepada pemakannya. Sekarang UMNO menerima tamparan pertama apabila penduduk di Lata Rek menolak mentah-mentah bantuan UMNO sebanyak RM 20 ribu untuk membina madrasah.



SUASANA PILIHANRAYA....perkara biasa kita lihat di mana-mana pilihanraya. Pasti akan ada perang poster. Ini baru meriah jika disertai UMNO/BN. Tak lah sebosan Penanti.




PENYOKONG PAS...mereka bersiap sedia untuk menyokong serta mempertahankan kemenangan yang diperoleh Allahyarham Ismail Yaacob atau Pak Su Weil.


Sunday, June 21, 2009

Imam Khomeini : Bapa Perpaduan Umat Islam


Nama sebenar Imam Khomeini ialah Ruhullah Musavi. Beliaulah merupakan pencetus kepada Revolusi Islam Iran 1979 seterusnya merupakan pengasas Republik Islam Iran dan menjadi pemimpin agung yang pertama sehingga kewafatan beliau pada 3 Jun 1989. Sudah 20 tahun Imam khomeini meninggalkan umat Islam namun perjuangannya tetap diteruskan oleh generasi kini. Pengaruhnya tersebar luas di pelusuk dunia.



Perjalanan Hidup



Imam khomeini dilahirkan di Pekan Khomein, 300 km dari Teheran. Berasal daripada keluarga ulama'. Datuk beliau merupakan seorang ulama' dari India yang berhijrah ke Iran. Manakala datuk sebelah ibu pula merupakan ulama' di Iran Tengah. Beliau juga seorang "sayyed", yang berketurunan dari Imam Musa al-Kazhim, sampai kepada nasab Rasulullah S.A.W. Beliau mula mempelajari agama dengan lebih dalam di Najaf, Iraq, dan seterusnya berpindah ke Qom, Iran. Selepas tamat pengajian, Imam khomeini mula membuat kajian tentang ilmu falsafah Islam, syari'ah, dan ilmu Irfan (seakan-akan aliran tasawuf). Kemudian menerbitkan buku mengenai kajian-kajian beliau. Pada awal kajiannya, Imam khomeini langsung tidak terlibat dengan politik. Namun, berdasarkan kajiannya, Imam khomeini mulai sedar bahawa ulama' haruslah melibatkan diri dalam politik.



Imam Khomeini merupakan antara ulama' yang kuat menentang sistem sekular pada tahun 40-an. Kemudian beliau dianugerahkan gelaran marja' (ulama' yang boleh mengeluarkan fatwa dan ijtihad) pada 1963 selepas kematian Ayatullah Husayn Borujerdi.


Politik


Ulama' di Iran sudah sekian lama ditindas oleh Shah Reza Pahlavi, Raja Iran. Usaha ini diteruskan oleh anaknya Muhamad Reza Pahlavi. Pada 1964, Imam Khomeini dibuang negeri oleh Shah Iran ekoran kritikan yang dibuat terhadap Shah mengenai dasar di dalam kerajaan Iran. Imam Khomeini dibuang di Najaf, Iraq, seterusnya ke Perancis selepas tampuk pemerintahan Iraq jatuh ke tangan Saddam Hussein. Namun, Imam Khomeini tidak putus asa dalam memperjuangkan Islam. Beliau menulis kitab "Hukumatul Islamiyyah : wilayatul Faqih" yang menjadi dasar kepada Republik Islam Iran sekarang ini.



Beliau aktif memberikan ceramah mengenai perjuangan Islam, jihad, dan sebagainya. Dan ini telah menaikkan semangat penduduk Islam di Iran bangkit untuk menuntut perubahan. Khomeini dibantu oleh penyokong-penyokongnya di Iran dari segi dakwah, kaset-kaset beliau diedarkan, begitu juga pamplet dan risalah yang disebarkan, menuntut perubahan. Pada masa yang sama, rejim Shah Iran semakin mengganas. Semakin ramai ulama' dan orang awam dibunuh.

Revolusi


Terdapat beberapa peristiwa pada tahun 1970-an yang menyebabkan tercetusnya revolusi. Antaranya ialah layanan mewah kerajaan kepada rakyat asing sedangkan ramai rakyat tempatan hidup melarat, kadar inflasi yang melonjak tinggi diikuti dengan jurang antara kaya dan miskin yang semakin besar, sikap sekularisme Shah Mohammad Reza dan juga dakwaan bahawa SAVAK (tentera khas Shah Iran) merupakan punca kematian pemimpin Islam yang berfikiran moden, Ali Shariati dan juga penglibatan SAVAK dalam kematian putra Khomeini, Mostafa di Teheran.



Sikap Shah Iran yang suka berbelanja besar dan mendatangkan kerugian pada negara menaikkan amarah rakyat, ditambah lagi dengan musim kemarau, ramai yang kebuluran. Inflasi meningkat, namun kerajaan Shah Iran tetap melakukan pembaziran, membeli kelengkapan tentera dari Amerika yang langsung tidak mendatangkan faedah.



Demonstrasi demi demonstrasi diadakan. Ramai rakyat serta mahasiswa terbunuh. Keadaan menjadi semakin tegang atas desakan rakyat yang mahukan Imam Khomeini kembali ke Iran. Akhirnya, Shah Reza meninggalkan Iran kononnya atas sebab bercuti, namun tidak pulang-pulang selepas itu. Imam Khomeini tiba di Iran, dan kepulangan beliau disambut oleh jutaan rakyat Iran. Ini berlaku pada 1 Februari 1979. Selepas itu, Khomeini dilantik menjadi pemimpin agung Iran, yang memiliki kuasa yang meliputi ketenteraan dan keselamatan, dan juga kuasa veto untuk calon politik.


Menyatupadukan Umat Islam



Besar jasa Imam Khomeini di dalam menyatupadukan umat Islam termasuk Sunnah-Syi'ah. Imam Khomeini lah yang mengeluarkan fatwa penganut Syi'ah boleh berimam solat penganut Sunni, yang sebelum ini tidak berlaku. Antara ungkapan yang popular ialah "la syi'i wa la sunni walakin Islamiyyin". Beliau jugalah yang menyeru supaya al-Aqsa di Palestin dibebaskan. Namun usaha-usaha ini tidak disukai oleh Barat, tidak kurang juga orang Muslim itu sendiri, yang kebanyakannya dari kalangan Wahhabi. Fitnah demi fitnah dilemparkan terhadap Khomeini dan Iran, berbagai-bagai jenis buku dikeluarkan oleh ulama' ular ini kononnya membongkar kesesatan syi'ah, dan lain-lain.



Kuasa-kuasa Barat terus menekan dari luar, akhirnya berjaya mempengaruhi Iraq. Berlakulah Perang Iran-Iraq pada 1980-1988. Berakhir dengan gencatan senjata di kedua-dua belah pihak. Iran kekal menjadi Republik Islam sehingga sekarang, dan menjadi satu-satunya negara Islam yang bebas dari sebarang pengaruh dan cengakaman Barat. Sekarang ia menjadi negara yang ditakuti oleh Amerika dan Israel laknatullah. Semua ini jasa daripada perintis Revolusi Iran, iaitu Imam Khomeini.

Sekarang, perjuangan beliau diteruskan oleh Presiden Mahmoud Ahmadinejad, yang banyak mencontohi gaya hidup Imam Khomeini yang serba sederhana. Manakala tempat Imam Khomeini selaku Pemimpin Agung diganti oleh Ayatullah Ali Khamene'i, semenjak kewafatan Imam pada 3 Jun 1989. Angin Revolusi Iran juga banyak melanda negara-negara Islam yang lain, termasuklah Malaysia.

Imam Khomeini wafat di hospital Teheran akibat sakit tua dan keuzuran yang dialaminya. Kewafatan beliau ditangisi oleh jutaan rakyat Iran, dan jenazah Imam Khomeini dikuburkan di Beyt al- Zahra di Iran. Semoga roh Imam Khomeini dicucuri rahmat.

Saturday, June 20, 2009

Surat Terbuka Kepada Ustaz Nik Abduh


Assalamu'alaikum w.b.t
Kepada al-fadhil Ustaz Nik Abduh, semoga Allah SWT memberi kesihatan serta kekuatan kepada ustaz dalam menghadapi berbagai ujian dan halangan. Diharap Ustaz bersama keluarga hidup di dalam limpahan rahmat Allah SWT hendaknya.
Tujuan saya menulis surat terbuka ini kepada ustaz hanyalah untuk menyatakan keresahan dan kebimbangan saya sejak akhir-akhir ini apabila melihat keadaan jemaah parti sudah mula retak, dan takut-takut jika dibiarkan terlalu lama, maka sejarah lama yang menimpa Almarhum Dato' Asri mungkin berulang buat kali kedua.
Walaupun saya bukanlah ahli berdaftar kepada gerakan Parti Islam Se-Malaysia (PAS), namun saya sangat cakna kepada perkara yang menimpa parti kesayangan saya ini, memandangkan inilah satu-satunya parti yang memperjuangkan al-Qur'an dan as-Sunnah di negara Malaysia yang dicintai ini.
Semenjak saya membaca posting ustaz di http://nikabduh.wordpress.com/ saya menjadi kagum terhadap ustaz yang membongkarkan "rahsia di dalam rahsia". Akhir-akhir ini keadaan di dalam parti semakin kucar-kacir semenjak idea Kerajaan Perpaduan dimainkan semula oleh sesetengah pihak. Dan ketika inilah pertama kali saya menyaksikan orang bawahan dan penyokong sanggup memaki hamun dan menyumpah pemimpin sendiri. Manakala di pihak atasan pula ada yang cuba menangguk di air yang keruh.
Tuan Guru Presiden terpaksa berangkat ke luar negara buat sementara waktu, dan sambil menerangkan kepada rakyat Malaysia di sana. Manakala Timbalan Presiden pula sudah menghilangkan diri, sidang parlimen pun tidak dihadiri. Setiausaha Agung pula diam membisu seribu bahasa, walaupun dia sudahpun mengeluarkan kenyataan bahawa semua pihak hendaklah berhenti bercakap mengenai Kerajaan Perpaduan.
Namun, mulut manusia tidak boleh ditutup sebagaimana mulut tempayan. Di kedai kopi, kedai gunting rambut, warung-warung, kaki lima, dan alam maya sekalipun isu ini menjadi tajuk perbualan utama dan menjadi topik yang hangat. Pemimpin UMNO pula terlalu teruja sehinggakan mendapat reaksi positif daripada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, dan juga Ketua Pemuda UMNO.
Ditambah lagi dengan kali pertama Tuan Guru Mursyidul Am, yang merupakan ayahanda Ustaz, memberitahu kepada wartawan tentang Timbalan Presiden. Jika Timbalan Presiden berminat juga untuk meneruskan agenda Kerajaan Perpaduan, lebih baik dia meletakkan jawatan selaku Timbalan Presiden PAS dan Ahli Parlimen Bachok, kemudian sertai UMNO. Kenyataan ini mengejutkan semua pihak. Dan juga tindakan 10 orang Ahli Parlimen PAS yang menyokong Mursyidul Am tentang penolakan Kerajaan Perpaduan. Ini "mungkin" akan memburukkan keadaan di dalam parti dan juga pakatan pembangkang.
Seperti yang semua maklum, Tuan Guru Mursyidul Am lah yang paling keras menolak idea yang disampaikan oleh Tuan Guru Presiden. Beliau masih tidak dapat melupakan kezaliman UMNO yang menyingkirkan PAS pada 1978 dan seterusnya merampas Kelantan dengan cara yang tidak wajar. Dan juga Kelantan dianak tirikan selama 18 tahun. Tapi benarkah Kerajaan Perpaduan seperti yang difahamkan oleh Tuan Guru Mursyidul Am sama seperti Kerajaan Perpaduan yang berasal dari Tuan Guru Presiden? Benarkah Tuan Guru Mursyidul Am mengeluarkan kenyataan "keras" beliau tanpa "dicucuk" oleh sesiapa? Saya harap Ustaz siasat.
Saya pun buat masa sekarang tidaklah menyokong sebarang rundingan dan perbincangan dibuat dengan UMNO, namun saya tidaklah membenci mereka yang menyokong idea ini, sama ada sokong secara terang-terangan mahupun secara diam. Dalam masa yang sama, saya turut menyokong golongan yang menentang idea ini, namun bukanlah sokong sepenuhnya. Kerana bagi saya kedua golongan ini ada bahagian baiknya, dan ada bahagian buruknya. Kecuali beberapa pimpinan yang sudah dikenal pasti sebagai "gunting di dalam lipatan,"
Ustaz Nik Abduh, sejarah juga telah memceritakan bahawa penasihat memberi peranan yang besar di dalam sebarang keputusan yang bakal dibuat oleh seseorang pemimpin. Saya bawakan kisah Firaun dan wazirnya, Haman. Kerana di dakwah oleh Nabi Musa A.S, Firaun telah hampir-hampir memeluk Islam, tetapi hasrat Firaun itu telah ditegah oleh Haman, yang menyebabkan Firaun membatalkan niatnya, dan terus menerus mengancam Nabi Musa. Begitu juga dengan dakwah Rasulullah S.A.W melalui surat kepada Maharaja Rom, iaitu Hercules. Hercules juga telah hampir-hampir memeluk Islam, tapi ditegah oleh pembantunya dengan mengatakan, Hercules akan kehilangan takhta dan harta jika memeluk Islam. Hercules juga membatalkan hasratnya untuk memeluk Islam, sama seperti Firaun.
Saya menyebut kisah di atas sebagai respons kepada tulisan ustaz di blog yang menyiarkan kisah "wazir-wazir" yang berada di sekeliling Tuan Guru Mursyidul Am. Benarkah Tuan Guru berkeras mengenai Kerajaan Perpaduan atas dasar pendiriannya, bukan "dinasihati" oleh orang yang mahu melagakan kedua-dua Tuan Guru? Siapa? Jika Tuan Guru Presiden mempunyai "orang di belakangnya", maka siapakah "orang di belakang" Tuan Guru Mursyidul Am? Betulkah kali ini "mee-mee celup" tidak punyai peranan terhadap isu Kerajaan Perpaduan?
Saya bimbang, jika pemimpin atasan tersilap langkah, ia mendatangkan kerosakan besar di dalam jemaah. Saya harap sangat jemaah ini kembali sedia kala, seperti dahulu. Saya yakin Ustazlah yang benar-benar memahami ayahanda ustaz, kerana bukan setahun dua ustaz mengenali beliau, tapi sudah 40 tahun hidup serumah. Pasti Ustaz faham benar mengenai kelakuan ayahanda Ustaz, selain daripada kekanda dan ibunda ustaz sendiri. Saya harap Ustaz berani tampil ke hadapan untuk menyatakan kebenaran.
Sekian.
Reformis Jalanan,
Bangi, Selangor Darul Ehsan, 10.26 AM

Friday, June 19, 2009

Contoh Pemimpin Yang Zuhud




Di saat pemimpin Islam Timur Tengah yang lain sedang leka dengan nikmat dunia yang melalaikan, tidur di dalam istana, negara punyai hasil minyak yang banyak, mempunyai simpanan yang tidak habis dimakan oleh anak cucu, sedangkan banyak negara umat Islam dibantai oleh orang kafir, tetapi....pemimpin yang seorang ini tidak mencontohi pemimpin di sekeliling negaranya.
Apabila bermalam di mana-mana hotel, beliau menolak untuk tidur di bilik yang besar, beserta tilam yang empuk, dan ditambah dengan air-cond yang nyaman, tetapi beliau lebih selesa beradu di dalam bilik yang lebih kecil, tanpa katil dan tilam, dan hanya meminta bantal dan selimut sahaja. Beliau sudah biasa tidur seperti itu sejak zaman kanak-kanak lagi. Pemimpin Islam yang lain lebih suka tidur di dalam mahligai, tetapi beliau lebih selesa di lantai.
Itulah sebabnya mengapa Allah SWT melindungi Iran daripada ancaman dan serangan daripada puak-puak kafir laknatullah, beserta mengekalkan kemenangan Ahmadinejad selaku presiden. Keperibadian yang sederhana inilah membuatkan lebih daripada 50% pengundi Iran tetap memilih Ahmadinejad. Kerana pemimpin Islam seperti beliau amat mustahil untuk dicari ganti. Bermula pada hari pertama menjadi presiden, karpet-karpet mahal di pejabatnya semuanya di sedekahkan di masjid-masjid sekitar Teheran. Ahmadinejad lebih selesa tinggal di rumah pusaka bapanya daripada tinggal di kediaman rasmi, dan tidak pula memerlukan kereta rasmi Presiden yang canggih, hanya mengekalkan Peugeot 1977 yang selalu dipandu untuk ke mana-mana.
Manakala gaji sebagai presiden tidak diterimanya, kerana beliau berkata gaji tersebut adalah milik rakyat, dan hanya bergantung kepada gaji beliau selaku pensyarah di sebuah universiti yang hanya berjumlah USD $250 sebulan! Rasa-rasanya, ada lagi pemimpin Islam sehebat beliau dan sezuhud beliau??
Beliau dari mazhab yang berbeda?! Argh persetankan!
Zuhud : Tidak meletakkan kepentingan dunia di dalam diri. Jika kita menolak dunia, kita akan kuasai dunia!!

Golongan UG Tersepit

Pendirian tegas yang dikeluarkan oleh Mursyidul Am PAS tentang idea Kerajaan Perpaduan membuatkan golongan yang menyokong idea itu diam membisu. Nasharuddin sudah berkali-kali ditelefon, tetapi tak berjawab. Haji Abdul Hadi Awang buat masa sekarang masih lagi berada di luar negara, manakala Mustafa Ali diam seribu bahasa.




Dan mereka mungkin lebih tersentak lagi dengan tindakan 10 ahli parlimen PAS yang menyokong serta berdiri teguh di belakang Mursyidul Am di dalam isu kerajaan perpaduan. Mereka ialah Dr Hatta Ramli (Kuala Krai), Khalid Samad (Shah Alam), Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor), Datuk Kamaruddin Jaffar (Tumpat), Siti Zailah Mohd Yusoff (Rantau Panjang), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali (Titiwangsa), Dr Mohd Hayati Othman (Pendang), Taib Azamuddin Md Taib (Baling) dan Dr Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar).




Dengan tindakan itu, maka diharap idea Kerajaan Perpaduan berhenti serta merta. Janganlah bila penyokong sudah bising, diminta jangan ulas lagi isu ini. Lepas tu pemimpin UMNO bagi respon, dan pemimpin pro-UG ini bersuara semula. Kalau dah sekali senyap, biar senyap terus. Dan berita terbaru, Kelab Penyokong PAS awal-awal lagi dah bagi warning kepada pemimpin pro-UG supaya jangan turun ke Manik Urai. Tengoklah, gara-gara Kerajaan Perpaduanlah habis jadi kecoh. Dan satu lagi kononnya poster Presiden PAS tidak akan ditampal di sana. Yang ada hanyalah poster calon bersama Mursyidul Am merangkap Menteri Besar Kelantan.




Satu-satu perkara yang berlaku berkaitan dengan idea Kerajaan Perpaduan telah membuatkan pendokongnya tersepit. Inilah padahnya bila mengemukakan idea yang tidak pernah dibentangkan di dalam mana-mana mesyuarat parti dan juga dalam Pakatan Rakyat. Dan untuk menghapuskan kekeliruan ini, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat akan mempengerusikan mesyuarat khas yang akan dihadiri pemimpin tertinggi parti itu bagi membincangkan isu kerajaan perpaduan. Dan mesyuarat tersebut akan dipengerusikan oleh beliau sendiri.

Thursday, June 18, 2009

Amaran dan amarah Tuan Guru Nik Aziz


Tak pernah dilihat kenyataan dan percakapan Tuan Guru Nik Aziz sebegitu lantang dan keras terhadap partinya sendiri sebelum ini. Namun ianya terhambur dari mulutnya semalam, sewaktu sidang media selepas Mesyuarat Exco. Beliau menyuruh Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa meletakkan jawatan dan menyertai UMNO kalau mahu meneruskan agenda kerajaan perpaduan. Itulah reaksi beliau apabila Nasharuddin dilihat terus memperjuangkan idea tersebut.
Dan juga mengatakan Nasharuddin hanya membuat sampah yang mengotorkan PAS, dan sudah merosakkan perpaduan yang sedia ada di dalam PAS. Selain itu TGNA turut berkata jika Nasharuddin benar-benar setuju maka lebih baik dia meletakkan jawatan sebagai MP Bachok dan sertai UMNO. Ini kerana Nasharuddin menyambut baik kenyataan Najib yang mengatakan PAS ikhlas dalam soal kerajaan perpaduan. Khairy Jamaluddin, dan Syed Ali al-Habshee turut memberi reaksi positif.
Berdasarkan kenyataan sebegitu, bagi saya ia bukannya arahan untuk meletakkan jawatan, sebaliknya ia lebih kepada bersifat amaran. Amaran yang keras. Kenapa dua tiga kerat "puak-puak" ini masih lagi berdegil untuk teruskan agendanya sedangkan penyokong dan pemimpin sendiri membantah dengan keras? Tak faham ke? Memang PAS tidak memerlukan orang seperti Nasharuddin, dan satu lagi, sepatutnya TGNA turut menyebut nama Mustafa Ali, salah seorang penyokong kuat idea ini. Memang kedua-dua makhluk ini adalah perosak.
Tapi jika difikirkan dari sudut lain, benarkah kenyataan tersebut adalah betul-betul kenyataan TGNA tanpa "dicucuk" oleh sesiapa? Kita sendiri sedia maklum TGNA sudah beberapa kali melakukan kesilapannya akibat daripada kenyataannya sendiri yang "terlalu awal". Kalau orang yang berdiri di belakang Abdul Hadi adalah Mustafa Ali, siapa pula orang yang berdiri di belakang Nik Aziz?
Dengan ini, TGNA sendiripun telah melakukan kesilapan di Kelantan dengan membiarkan 2 kerusi parlimennya dipegang oleh orang yang tidak sepatutnya; iaitu Pasir Mas dan Bachok. Sekarang PAS berada di dalam keadaan yang sangat bercelaru. Gara-gara isu Kerajaan Perpaduanlah. Seperti posting yang dibawah, PAS perlu mencabut duri di dalam daging parti itu untuk mengembalikan keadaan seperti sedia kala.
Si Nasharuddin masih lagi membisu tentang Leftenan Jeneral Wan Abu Bakar, tentang agenda Task Force 2010. Kalau dia nak sangat berpadu dengan UMNO, lebih baik dia pergi sorang, bawa sekali Mustafa Ali. Tak payahlah nak libatkan parti pula. Lagipun, menurut Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman, yang juga MP Pengkalan Chepa, menjelaskan di dalam Dewan Rakyat sebagai respon kepada MP Putaan, Marcus Mojinggoh tentang Kerajaan Perpaduan. Beliau menjelaskan isu kerajaan perpaduan tidak pernah dibincangkan dalam mana-mana peringkat yang beliau menjadi anggotanya sebelum ini termasuklah Majlis Syura Ulama, Jawatankuasa PAS Pusat dan Jawatankuasa Politik PAS.
Sama seperti kenyataan TGNA sebelum ini yang menyatakan bahawa isu Kerajaan Perpaduan juga tak pernah dibincangkan sama ada di dalam PAS atau Pakatan Rakyat. Tapi ada yang ada ialah hanyalah pertemuan 8 mata di antara TGNA, Haji Hadi, Haron Din dan Anwar Ibrahim. Nasharuddin kalau dia faham akan kenyataan marah Nik Aziz itu pasti dia akan membuat kenyataan bahawa ianya hanyalah pandangan peribadi dia. Dan selepas itu pergi berjumpa dengan TGNA.
UMNO pasti sedang berpesta kerana melihat keretakan di dalam PAS. Bila dah kalah teruk baru teringat soal perpaduan Melayu, baru ingat tentang Islam. Sebelum ni jangan kata nak kembali kepada Islam, hampir tiap-tiap minggu atau bulan hentam PAS. Lebih-lebih lagi bila dekat pilihanraya. Si Khairy Jamaluddin pula dulu sengaja mempermainkan hudud apabila menjerat Husam di dalam debat. Lepas itu menggelarkan PAS sebagai "kluk-klek" sewaktu PRK Kuala Terengganu beberapa bulan lepas. Sekarang terhegeh-hegeh mahukan PAS pula.
UMNO penuh dengan muslihat dan tipu daya. Hati-hatilah bila musuh selalu memuji kita, dan tiba-tiba menaikkan kita. Lihat di TV, nama Nasharuddin selalu disebut-sebut. Habis rosak parti kalau dibiarkan lama-lama.

Wednesday, June 17, 2009

Bersatulah PAS..!!

Waktu sekarang merupakan waktu yang genting bagi PAS. Sebelumnya ia tak macam ini. Sudah jelas telah ada keretakan di dalam jemaah, wujudnya 2 team di dalam parti Islam ini. Ini adalah berpunca daripada perbuatan seorang dua di dalam parti, dan sekarang menyebabkannya menjadi huru hara. Oleh kerana menang besar, ada yang sudah jadi besar kepala. Sama macam di Terengganu dulu.



UMNO sekarang ini dilihat terlalu teruja dan ghairah apabila mahu bekerjasama dengan PAS, dengan memahami idea yang dibawa oleh Presiden merupakan kerjasama diantara 2 parti itu. Khairy Jamaluddin sudah beri kenyataan positif, begitu juga dengan Najib. Sedarlah wahai sesetengah pemimpin PAS, UMNO hanya berminat untuk melakukan perkara sebegini apabila mereka berada di dalam keadaan tersepit. Mereka hanya mengenal muzakarah dan sebarang rundingan/perbincangan dengan PAS apabila mereka teruk dihentam dalam pilihanraya. Sewaktu PAS menang besar pada 1999 dulu, tak lama kemudian UMNO ajak bermuzakarah. PAS terima. Tak apalah, sebab pada waktu itu kita ada almarhum Ustaz Fadzil, seorang bijak pandai.


Tahun 2004, selepas mengalami kekalahan teruk, PAS meminta muzakarah diadakan, tetapi langsung tidak dilayan oleh UMNO. Kali ini selepas PRU 2008, sekali lagi isu muzakarah dimainkan. UMNO sekarang ini diibaratkan seperti anjing gila yang tersepit di celah batu. Perbuatan sesetengah pemimpin PAS yang mahu membantunya pasti akan digigit oleh anjing itu selepas diselamatkan, kalau ia memudaratkan pimpinan PAS yang membantu itu tak apa, tapi perbuatan itu bakal mengundang kerosakan di dalam parti.



Penyokong bawahan sudah ada yang marah-marah. Ada sesetengah pengundi bukan Islam yang tak mahu lagi memberi undi kepada PAS, akibat daripada perbuatan cerdik presidennya, yang telah dimanipulasikan oleh timbalannya dan setiausaha agung! Hebat ke pemimpin macam ini, banyak dipengaruhi oleh kedua-dua ekor ular ini? Salah satu faktor kejatuhan Terengganu ialah Presiden PAS banyak mendengar dan menuruti saranan kedua-dua makhluk perosak ini. Saya pun mempersoalkan, kenapa tidak dijelaskan dengan lebih terperinci akan idea Unity Government itu kepada rakyat di Malaysia? Sebaliknya Presiden pergi menjelaskannya kepada orang Melayu di London.



Perbuatan sebegini pasti akan merosakkan parti. PAS pasti akan mengalami kejatuhan teruk selepas ini; dengan krisis kepimpinan dan juga sokongan, akibat daripada perbuatan pemimpinnya sendiri. Apakah Haji Hadi tidak tahu? Ramai yang benci dan meluat kepada Mustafa Ali. Tapi dilantiknya menjadi Setiausaha Agung. Macam sengaja untuk mengundang perpecahan. Mungkin juga sebab Mustafa Ali ini orang yang paling bijak mempengaruhi Presiden, sehingga jatuhnya kerajaan PAS Terengganu.



Begitu juga dengan tindakan Presiden yang mengekalkan jawatan Pesuruhjaya PAS Selangor, Hasan Ali. Hasan Ali adalah salah seorang yang menyumbangkan idea kerjasama dengan UMNO ini. Tapi Khalid Samad menentang, dan digugurkan jawatan Khalid Samad didalam PAS Selangor. Sudahlah banyak tak tunaikan janji. Perpacahan sudah dapat dilihat di mana-mana. Timbalan Presiden sudah berani menyanggah Mursyidul Am. Kenapa tidak dipatuhi arahan Mursyidul Am? Bukankah Nik Aziz sudah mengatakan bahawa idea Kerajaan Perpaduan adalah mengarut?


Atau untuk menyedarkan si Nasha ni, pengundi Parlimen Bachok harus mengajarnya, biar dia kenal malam dan siang. "Skandal" dia dengan Wan Abu Bakar sampai sekarang tak dijawab. Sebenarnya saya langsung tak ingin keadaan sebegini berlaku di dalam satu-satunya gerakan parti Islam di negara ini. Perpecahan yang timbul ekorang perbuatan sesetengah pemimpin. Jalan yang terakhir, pemimpin perosak seperti inilah yang harus disingkir, kerana mendatangkan perpecahan dan kerosakan di dalam parti. Pada muktamar yang akan datang, para perwakilan harus berani sebagaimana beraninya para perwakilan pada tahun 1982 yang berjaya mengundurkan Dato' Asri. Pemimpin sebegini patut diajar.


Selepas duri di dalam daging ini berjaya dicabut, PAS harus bersatu untuk berhadapan dengan kezaliman UMNO/BN.


Marakbar Stopa!!
Marakbar Nasha!!

Monday, June 15, 2009

Selamat Datang, Zaid Ibrahim


Terlupa untuk postingkan perkara ini. Beberapa hari lepas, bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim telahpun menyertai PKR. Zaid sebelum ini memang agak cenderung kepada PKR dan selalu menghadiri majlis PKR. Baru-baru ini juga beliau juga datang ke Muktamar PAS. Saya di sini ingin mengucapkan tahniah kepada beliau kerana berjaya memilih arus perjuangan yang benar. Seorang yang profesional dan berkebolehan seperti beliau amat diperlukan dan dialu-alukan untuk memperkuatkan Pakatan Rakyat. Sekali lagi tahniah diucapkan.
Zaid juga merupakan bekas Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu meletakkan jawatan beliau sebagai Menteri kerana tidak bersetuju dengan tindakan PM ketika itu, Abdullah Badawi yang mengenakan ISA kepada Raja Petra, MP Seputeh Teresa Kok dan seorang wartawan akhbar Sin Chew Daily. Diharap segala pengalamannya berada di dalam UMNO turut digunakan untuk memperkuatkan parti itu. Harap jangan dibawa budaya UMNO sudah.
Zaid, yang "juga seorang Melayu", telahpun diberi jawatan selaku Ahli Majlis Kepimpinan Tertinggi PKR. Walaupun ramai yang mempertikaikan keputusan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim, namun bersangka baiklah. Zaid juga suatu ketika dulu pernah menimbulkan kontroversi ekoran tindakan Kerajaan Kelantan meletakkan al-Qur'an dan Sunnah sebagai tempat rujukan, dan juga mahu melaksanakan hudud. Zaid menyaman Kerajaan Kelantan, kemudian menarik balik samannya itu.
Sekarang tugas pertama Zaid selaku salah seorang pemimpin Pakatan Rakyat ialah turun ke Manek Urai pada bulan hadapan, ditambah lagi dengan beliau sebagai orang Kelantan, mungkin tiada masalah untuk menarik sokongan pengundi di sana, dan juga menarik pengundi UMNO untuk mengundi PAS.
Akhir kata, saya ucapkan kepada Zaid Ibrahim, selamat datang ke wadah perjuangan yang baru, perjuangan yang baru, dan diharap sama-sama dapat menjana kekuatan Pakatan Rakyat untuk berhadapan dengan UMNO/BN pada masa yang akan datang. Takbir!

Gugurnya Sebutir Permata



Hari Sabtu yang lepas merupakan hari kesedihan bagi umat Islam di seluruh dunia, kerana permata yang menyinar sebelum ini sudahpun malap. Syeikh Fathi Yakan, ulama' besar Lubnan telah kembali ke rahmatullah akibat sakit yang dideritainya. Ini merupakan satu kehilangan yang besar bagi orang Islam, ulama' yang sukar untuk dicari ganti. Banyak jasa almarhum di dalam menggerakkan perjuangan Islam sama ada di Lubnan ataupun dunia.



Salah satu kitab karangan almarhum yang masyhur ialah "maza ya'ni intima'i lil Islam" , atau diterjemahkan di dalam Bahasa Melayu ialah "Apa Ertinya Saya Menganut Islam". Saya ada menyimpan satu terjemahannya yang dikeluarkan oleh Pustaka Salam. Isi di dalam kitabnya mudah dan senang difahami. Semoga roh almarhum dicucuri rahmat.



Ungkapan "patah tumbuh hilang berganti" tidak sesuai digunakan untuk ulama'. Kerana dengan kehilangan mereka, untuk mencari penggantinya adalah amat sukar sekali. Inilah tandanya kiamat semakin hampir. Di akhir zaman Allah SWT menarik ilmu agama secara beransur-ansur dengan mematikan para alim ulama'. Maka kesannya ramai manusia menjadi bodoh dan jahil. Dengan itu, mereka akan melantik pemimpin di kalangan mereka yang jahil tentang ilmu agama. Apabila ditanyakan kepada pemimpin mereka akan masalah agama, maka pemimpin tersebut akan menjawab mengikut nafsunya, tidak tahu apa yang dicakapkan, dan keluarlah fatwa yang sesat lagi menyesatkan. Akhirnya, lebih ramai yang suka pergi konsert dan enjoy daripada pergi ke majlis ilmu.

Sunday, June 14, 2009

Pilihanraya Presiden Iran

Demam pilihanraya Iran tidak kebah lagi. Di sini ada sedikit gambar mengenai keadaan pilihanraya di Iran semalam. Gambar diambil daripada Reuters.


Presiden Mahmoud Ahmadinejad (MAN) sekali lagi diberi mandat. Tahniah.



Saingan utama MAN, bekas PM Iran, Mir Hossein Mousavi.



Sehari sebelum pilihanraya. Seorang pengundi di dalam konsulat Iran, mengimbau kembali perjuangan Imam Khomeini.




Pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah al-Uzma Sayyed Ali Khamene'i juga membuang undi. Sambil diperhatikan oleh syeikh-syeikh yang lain.


Salah seorang calon Presiden Iran, iaitu Mehdi Karroubi, yang merupakan Speaker Parlimen Iran, sedang membuang undi, sambil diperhatikan oleh penyokongnya.


Seorang ustaz menunjukkan jarinya yang telah ditanda dakwat kekal, bukti pilihanraya yang bersih dan adil. Tak macam Malaysia. Memalukan betul. Mana ada orang Iran komplen tak boleh ambil air sembahyang kalau ada dakwat?


Bekas Presiden Iran, merupakan tokoh reformis, Mohammad Khatami sedang membuang undi. Sudah tentu pilihannya ialah Mir Hossein Mousavi.


Juga bekas Presiden Iran, sebelum Mohammad Khatami, iaitu Akhbar Hasyemi Rafsanjani, imam Masjid Teheran. Sedang membuang undi sambil melihat kamera.

Beratur untuk membuang undi.



Rakyat Iran di Turki turut membuang undi.



Rupanya ada juga orang Iran yang terlalu membenci MAN. Kebanyakan orang seperti ini tinggal di Amerika.



MAN selepas diumumkan kemenangannya. Disambut dengan keriangan oleh penyokongnya.
Salah seorang penyokong MAN bergembira dengan kemenangan calon pilihannya.



Mir Hossein Mousavi membuat sidang media selepas keputusan diumumkan. Tidak berpuas hati dengan keputusan, dan meminta Ayatollah Ali Khamene'i campurtangan.



Bergembira sambil mengibarkan bendera Iran



Penyokong Mir Hossein Mousavi berdemonstrasi, tak puas hati dengan kemenangan Ahmadinejad.



Polis anti-rusuhan Iran meleraikan tunjuk perasaan.



Poster Mohammad Khatami dan Mir Hossein Mousavi dikoyakkan.

Saturday, June 13, 2009

Tahniah, Presiden Mahmoud Ahmadinejad

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad diumumkan kemenangannya.


Keputusan pilihanraya presiden di Iran sudahpun diumumkan, dan disaksikan calon konservatif Mahmoud Ahmadinejad sekali lagi diberi mandat oleh majoriti pengundi untuk menjadi presiden di republik Islam itu. Mahmoud Ahmadinejad memperoleh 62.63% undi, menewaskan pencabar utamanya, iaitu calon Reformis Mir Hossein Mousavi dengan hanya memperoleh 33.75% undi. 2 lagi calon yang turut mengambil bahagian dalam pilihanraya presiden ialah Mehdi Karroubi, speaker Parlimen Iran, dan seorang lagi calon, saya lupa namanya. Undi yang diperolehi kedua-dua calon ini tersangat rendah.


Mir Hossein Mousavi pada sidang medianya tadi tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut dan menuduh wujudnya pencabulan undang-undang ke atas pilihanraya yang dijalankan, dan beberapa tempat mengundi ditutup lebih awal. Justeru dia meminta pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamene'i campurtangan.


Mir Hossein Mousavi merupakan bekas Perdana Menteri republik itu pada tahun 1981-1989, yang mengetuai Iran di dalam peperangannya dengan Iraq. Pada masa itu Ayatollah Ali Khamene'i adalah Presiden Iran, dan pemimpin tertingginya ialah Almarhum Imam Khomeini. Ternyata dengan sikap tegasnya terhadap Barat, dan mengamalkan dasar anti-Barat, ditambah lagi dengan peribadi yang baik, Mahmoud Ahmadinejad tetap menjadi pilihan untuk menjadi presiden.


Diharap Mahmoud terus menjadikan Iran sebagai Singa untuk berhadapan dengan Amerika dan Israel laknatullah. Sesungguhnya Allah telah membangkitkan kaum yang lain untuk menegakkan Islam, disebabkan bangsa Arab sudah tidak mahu lagi berjuang. Iran menjadi contoh negara Islam yang berani.


Allahuakbar!
Allahuakbar!
Allahuakbar!

Kesian Haji Hadi...

Sekarang sudah ramai yang tidak segan silu berani menghina, mengutuk, mengecam, dan mengumpat Haji Hadi ini ekoran idea yang diperkenalkannya. Walaupun pada pandangan kita, dia memang salah, tapi takkanlah sampai berani melabelkan beliau sebagai "sial", "bodoh", "stupid", "celaka", dan sebagainya. Memang salah Haji Hadi sebab dia yang perkenalkan idea itu, dan tidak pula mahu menjelaskan dengan lebih lanjut, tapi dia pun manusia. Dia pun tak sunyi dari buat salah dan silap.


Kalau dah marah sangat, berlapiklah bila mengata kat dia. Dia bukannya orang biasa. Dalam dadanya penuh dan sarat dengan ilmu yang bermanfaat. Kalau dah tak suka, benci, sekurang-kurangnya hormatilah dia kerana ilmu yang dimiliki. Janganlah memaki dan menyumpah dia seolah-olah dia langsung tidak ada jasa di dalam mengembangkan ajaran Islam dan juga PAS. Beliau tanpa kenal lelah jemu menyampaikan firman tuhannya. Kenanglah sikit jasanya dahulu, di saat negara dilanda fenomena kepimpinan baru pada tahun 80-an. Di masa itu Mahathir baru saja menjadi PM. Memang aura dia kuat, rakyat banyak yang sokong. Ditambah lagi dengan fenomena Anwar Ibrahim yang menyertai UMNO.


Siapa yang mengimbangkan sokongan rakyat kepada UMNO kalau bukan Haji Hadi? Pada tahun 80-an jugalah Haji Hadi mula menonjol, PAS semakin mendapat sokongan, sehinggakan PAS menjadi saingan utama kepada UMNO. {engaruh Haji Hadi masa itu tidak terbatas di Terengganu saja, bahkan hampir keseluruh negara. Pahang, Kelantan, Perlis, Kedah, Selangor, dan Kuala Lumpur. Ramai yang berminat dengan perjuangan Islam ketika itu, ditambah lagi dengan angin Revolusi Iran pada lewat 70-an. Haji Hadilah salah seorang yang banyak berjasa dalam menarik rakyat menyokong perjuangan PAS.


Kesian Haji Hadi. Tak cukup dengan UMNO selalu menghentam beliau, orang sendiri pun nak hentam? Dulu Haji Hadi banyak berhadapan dengan ujian dan dugaan. Kenyataan beliau selalu diputar belitkan oleh kerajaan pemerintah. Dia dituduh di dalam isu kafir mengkafir, ekoran menyampaikan kuliah menggunakan kitab Mustika Hadis, di dalam bab cara yang boleh membatalkan iman.


Tak termasuk dengan Amanat Haji Hadi yang diselewengkan. UMNO menyeleweng amanat tersebut dengan mendakwa, Haji Hadi menyeru rakyat menentang UMNO bukan kerana namanya UMNO, tetapi kerana UMNO berkawan dengan orang bukan Islam. Sungguh berat fitnah itu. Sedangkan amanat yang original ialah semasa Haji Hadi menyampaikan ceramahnya di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981 yang berbunyi ;


Saudara-saudara sekelian percayalah,

Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.


Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.


Inilah amanat yang sebenar. Cukuplah UMNO saja yang selalu mengutuk Haji Hadi, termasuk UMNO Terengganu yang kuat memaki hamun beliau, janganlah penyokong PAS sendiri yang membuat perkara yang sama. Kesianlah sikit kepada beliau. Beliau telah mengorbankan sebahagian besar kehidupannya demi menyebarkan Islam di negara ini. Berterima kasihlah sikit.

Friday, June 12, 2009

Laluan Sukar Buat PAS

Saya dapat merasakan PAS akan menghadapi masalah yang agak berat. Yang pertama adalah masalah mengenai pimpinan dan yang kedua ialah masalah memperoleh sokongan. Jika kedua-dua perkara ini berterusan, tidak mustahil PAS akan mengalami zaman kejatuhan sebagaimana pada tahun 1978, 1982, 1986, dan 2004. Laluan PAS untuk menjadi parti alternatif bagi menggantikan pemerintah yang sedia ada mungkin teramat sukar.


Tahun 1978 : PAS mengalami masalah kepimpinan iaitu di Kelantan. Masalah ini menyebabkan Muhammad Nasir meletakkan jawatan sebagai MB dan menubuhkan BERJASA. Hasilnya, UMNO berjaya mengambil kesempatan dan Kelantan jatuh di tangan BN.


Tahun 1982 : Sekali lagi masalah kepimpinan berlaku pada muktamar. Sebelum Dato' Asri selaku Yang Di-Pertua mengundurkan diri, berlaku perbalahan diantara beliau dengan timbalan beliau sendiri, iaitu Ustaz Hasan Adli. Dato' Asri meletakkan jawatan setelah didesak oleh Pemuda PAS dan para perwakilan.


Tahun 1986 : Akibat daripada bertemu secara rahsia dengan pimpinan UMNO, orang Melayu dan bukan Melayu sepakat menolak PAS pada PRU tahun tersebut. Puncanya ialah UMNO yang membocorkan tentang pertemuan tersebut pada media. PAS kalah teruk.


Tahun 2004 : Sekali lagi PAS kalah teruk pada PRU ini. Terengganu berjaya dirampas semula oleh UMNO, akibat daripada kecuaian serta sikap sesetengah pimpinan PAS dan EXCO Terengganu yang mudah lupa diri dan besar kepala. Di Parlimen, PAS hanya memperoleh 6 kerusi, berbanding sebelumnya, iaitu 27 kerusi. Di DUN Terengganu, sebelumnya PAS mendapat 28 kerusi, BN 4 kerusi. Kemudian terbalik, PAS mendapat 4 kerusi, BN pula mendapat 28.


PAS perlu mengambil pengajaran daripada pengalaman yang lepas. Sekarang saya perhatikan, akibat daripada timbulnya isu United Government (UG), ramai penyokong bawahan sudah mula meemandang serong terhadap PAS, lebih-lebih lagi terhadap pimpinan tertinggi. Di dalam blog, ramai bukan Melayu sudah mengkritik akan idea itu. Itu tidak termasuk lagi dengan komen daripada rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat. PAS, janganlah kerana sudah menang besar, kamu semua mula lupa diri. tolonglah patuh kata-kata pemimpin tertinggi, iaitu Mursyidul Am kita. Hentikanlah sebarang usaha yang membawa perbincangan/pertemuan/perundingan dengan UMNO. Kalau nak sangat, tolong bersabar sehingga UMNO ditewaskan, dan hampir lenyap di Malaysia ini.


Tak dapat dinafikan telah berlaku bibit-bibit perpecahan di dalam jemaah kita. Para pimpinan perlu memberikan penuh perhatian terhadap perkara ini. Jangan biarkan senario pada 1978 dan 1982 berulang. Jika betul-betul terdapat "boneka UMNO", maka ambillah tindakan dengan segera. Kita perlu menampal lubang yang telah dibocorkan oleh orang tertentu pada bahtera kita supaya tidak karam.


Akhirnya kedua-dua tokoh ini berjaya mendapat jawatan di dalam Jawatan Kuasa Kerja Harian PAS Pusat. Walaupun banyak suara yang menghendaki Mohamad Sabu dilantik menjadi Ketua Penerangan, dan Husam Musa sebagai Setiausaha Agung, namun jawatan sebagai AJK sudah mencukupi untuk kedua-dua tokoh ini mendaki semula hingga ke atas.

Dia dilantik menjadi Setiausaha Agung. Adakah dia ini setanding dengan Datuk Kamaruddin Jaffar? Atau dengan perlantikan dia ini bakal membuatkan nasib PAS sama seperti Terengganu? Ramai penyokong sudah mula mempertikaikan dia ini. Jika pada tahun 1982 dahulu, dia sebagai Ketua Pemuda berjaya mengetuai sayap itu untuk mendesak Dato' Asri meletakkan jawatan, mahukah dia menerima nasib yang sama? Di desak oleh penyokong supaya cepat-cepat bersara di dalam dunia politik.

Harun Taib. Ketua Dewan Ulama' PAS Pusat, menang tanpa bertanding. Dia menggantikan tempat Mustafa Ali sebagai Pesuruhjaya PAS Terengganu yang baru. Mampukah ustaz ini berjaya membawa gelombang kebangkitan PAS di Terengganu? Macam mana jika sekarang ini dia berjaya memujuk Ahmad Said membentuk kerajaan campuran di Terengganu bagi menghadapi kem Idris Jusoh? Tak dapat dibayangkan dia memakai kot dan duduk di atas kerusi Menteri Besar. Harap-harap kesilapan yang lepas jangan dibiarkan berulang.

Thursday, June 11, 2009

Haji Hadi, Pakatan Rakyat, dan Kerajaan Perpaduan

Walaupun pimpinan PAS meminta kepada semua pihak supaya menghentikan berkomentar dan menyentuh isu berkenaan dengan Kerajaan Perpaduan, tetapi saya tetap mahu sentuh sedikit di dalam blog ni. Apa yang saya faham mengenai Kerajaan Perpaduan ini ialah kerajaan tanpa pembangkang. Kalau kerajaan campuran, pembangkangnya mesti ada. Dan Haji Hadi berkata Kerajaan Perpaduan ini melibatkan semua parti di dalam negara ini untuk menyelesaikan berbagai permasalahan di dalam serta di luar negara.


Idea tentang Kerajaan Perpaduan ini memang dicetuskan oleh Haji Hadi, ekoran kegagalan usul undi tidak percaya terhadap Abdullah Badawi di dalam Dewan Rakyat. Memang PAS tersilap kali ini. Sepatutnya isu ini tak perlu ditimbulkan kerana ia masih terlalu awal dan ramai yang tak faham. Tengoklah kesannya sekarang. Penyokong-penyokong Pakatan Rakyat termasuk PAS sudah mula mengecam serta menyumpah pimpinan terutamanya Presiden dan Timbalan Presiden. Saya memang tidak setuju kalau sebarang rundingan, perbincangan, dan pertemuan dilakukan dengan pimpinan UMNO. Walaupun di dalam ajaran Islam, pintu rundingan sentiasa terbuka luas walaupun dengan musuh dan orang kafir, tetapi saya berpendapat UMNO ini terlalu liat, degil dan mustahil untuk bersikap ikhlas kalau sebarang perbincangan dibuat.


Saya mengikut kata-kata Husam, dan saya bersetuju jika perbincangan dan rundingan dibuat dengan UMNO bila kita (Pakatan Rakyat) berkuasa nanti. Bila UMNO kalah teruk, dan pemerintahan negara ini bertukar tangan, barulah boleh diadakan perundingan. Buat masa sekarang terlalu awal kalau perundingan diadakan. Oleh kerana tersilap langkah, PAS sudah dikecam oleh berbagai pihak.


Sekarang penyokong Pakatan Rakyat sendiri sudah ada menyumpah Presiden dan Timbalan Presiden. Saya mahu katakan bahawa Haji Hadi tak perlu dipersalahkan di dalam hal ini. Dulu saya rajin mendengar ceramah yang disampaikan oleh beliau, dan beliau sentiasa menceritakan tentang pengkhianatan UMNO kepada PAS 30 tahun lalu. Dan saya tak fikir bahawa idea yang dicadangkan olehnya itu memudaratkan, cuma kesilapannya, ia terlalu awal dan rakyat masih belum faham. Haji Hadi juga manusia biasa. Lakukan banyak kesalahan.


Lainlah pendapat saya dengan Nasharuddin, memang dia patut dipersalahkan, kerana dialah yang beria-ria, lebih dari Presiden mempromosikan Kerajaan Perpaduan. Lagi pula, dia pernah menipu ahli-ahli PAS pada tahun lepas dengan menafikan bahawa tidak terdapat pertemuan dengan pimpinan UMNO. Dan apabila Abdullah Badawi membongkarkannya, barulah si Nasha ini tergagap-gagap mahu menjawabnya.


Memang ramai sudah mula tidak menghormati Haji Hadi. Walaupun saya marah juga dengan tindakannya, namun saya tidak sanggup untuk menyumpahnya, seperti kebanyakan blogger Pakatan Rakyat. Selain itu, kita patut lihat siapa di sekeliling Haji Hadi, siapa yang selalu memberi nasihat serta pandangan kepada Haji Hadi, dan kadang-kala Haji Hadi mengikuti cadangan tersebut. Kebanyakannya daripada pimpinan PAS Terengganu. Saya akui, Haji Hadi gagal untuk mentarbiyah pimpinan Terengganu, sebagaimana berjayanya Tuan Guru Nik Aziz mendidik pimpinan PAS serta rakyat Kelantan.


Memang jauh beda antara Haji Hadi dan Nik Aziz. Nik Aziz lebih dihormati, baik orang Islam mahupun bukan Islam. Nik Aziz ada aura tersendiri berbanding Haji Hadi yang semakin malap, walaupun Haji Hadi pernah suatu ketika dahulu popularitinya mengalahkan Nik Aziz.


Apa yang saya harapkan ialah 2 perkara, iaitu PAS hendaklah melupakan segala perbuatan yang boleh mendatangkan rasa syak penyokong, dan juga hendaklah menghentikan sebarang rundingan mahupun pertemuan dengan pimpinan UMNO. Yang kedua, khusus buat penyokong PR, saya minta sangat-sangat, walaupun kamu semua ada yang membenci dan menyumpah Haji Hadi, kalau kamu benci kepada beliau, benci akan sikap serta peribadi beliau, namun saya minta tolonglah hormati ilmu yang ada kepadanya.


2 PERMATA DI DALAM PAS... Pernahkah kalian semua berfikir, apa yang akan terjadi kepada jemaah dan kita jika kedua-dua tokoh di atas pergi meninggalkan kita? Siapa yang benar-benar layak menggantikan tempat mereka? Oleh itu semasa mereka masih hidup inilah, hargailah mereka, serta hormatkanlah mereka. Walaupun patah tumbuh hilang berganti, namun pepatah ini tidak sesuai ditujukan kepada ulama'. Di akhir zaman, orang yang faham akan agama semakin berkurangan. Saya rasa tiada di dalam PAS yang dapat meneruskan kecekalan Haji Hadi dan kezuhudan Nik Aziz. Buatlah baik kepada mereka sementara mereka masih hidup.



ANWAR IBRAHIM...walaupun saya kurang menyukai beliau, namun ada 2 perkara pada beliau yang membuatkan saya rasa amat kagum. 1) kebolehannya menarik minat serta sokongan rakyat melalui pidatonya. 2) sifat "husnul zan" yang menebal, dari dulu hingga sekarang. Almarhum Ustaz Fadzil Noor sangat mempercayai beliau, walaupun Anwar berpuluh kali melukakan hati almarhum, namun almarhum tetap yakin terhadap Anwar. Tak mungkin orang seperti almarhum tersilap di dalam menilai Anwar Ibrahim. Oleh itu, selagi dia berada di dalam landasan yang benar, saya akan menyokong Anwar selaku Ketua Pakatan Rakyat.



INDAHNYA PERPADUAN....di mana lagi kita boleh lihat keadaan seumpama di atas? Kita sedia maklum bahawa kaum Tionghua biasanya makan menggunakan sudu atau chopstick. Tapi Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tanpa rasa kekok makan menggunakan tangan, dan duduk bersebelahan dengan MB Perak, Ir. Nizar dan Ustaz Ahmad Awang, menikmati juadah berbuka puasa. Di dalam BN memang confirm kita tak akan jumpa babak sebegini. Ada ke Ong Tee Keat makan sekali dengan Najib, tanpa sudu dan garpu? Ada ke kita lihat Shahrizat dan Samy Vellu makan dalam satu talam? Tak ada. Kita hanya boleh lihat keharmonian seperti di atas HANYA di dalam Pakatan Rakyat. Oleh itu kekalkanlah perpaduan seperti di atas. Inilah yang ingin dilihat oleh semua rakyat Malaysia, kepimpinan baru yang membawa perubahan.