Friday, April 30, 2010

Semoga Allah Mengampuni Saya


Apa yang saya perjuangkan dalam politik Malaysia ialah satu sistem yang mempunyai nilai-nilai serta elemen-elemen Islam. Tidak bermakna saya tidak mahukan Islam keseluruhannya. Saya sedar dan akui serta yakini bahawa ayat di dalam surah an-Nisa': 105 merupakan dalil putus, iaitu wajib menjalankan hukum-hukum Allah.


Tapi jika dilihat di dalam konteks Malaysia, perkara ini begitu sukar jika mahu dilakukan secara terus. Ia mesti secara beransur-ansur. Oleh itu, saya berpendapat bahawa jika mahu memerintah Malaysia dengan Islam, sebaik saja memperolehi kuasa, tadbir dulu negara dengan nilai-nilai Islam. Masukkan elemen-elemennya di dalam pemerintahan.


Keadilan ialah prinsip asas di dalam Islam. Tadbir dulu dengan keadilan dan kesaksamaan kepada semua rakyat, selesaikan dahulu masalah korupsi dan penyelewengan, kemiskinan, dan lain-lain. Sebarkan kepada seluruh rakyat mengenai Islam. Inilah yang sepatutnya dilakukan. Perbuatan mengharamkan sekaligus sebaik saja mendapat kuasa memang saya tidak setuju. Ia akan membawa impak yang besar kepada Islam dan menyebabkan Islam semakin dijauhi, bukannya didekati. Ini pendirian saya. Sepatutnya orang yang bermati-matian perjuangkan Islam bersikap terbuka dan tidak bertindak seperti ekstremis/pelampau.


PAS membuat satu langkah yang bijak apabila memutuskan untuk bersikap lebih terbuka. Pemimpin-pemimpinnya seorang demi seorang meninggalkan kepompong fundamentalist, tidak seperti tahun 80-an dulu. Jika dulu, di mana pemimpin-pemimpin PAS bersikap fundamentalist, sokongan terhadap PAS sangat menyedihkan. Ahli-ahli Parlimen DAP kalau boleh jika berjalan tidak mahu berselisih dengan ahli-ahli parlimen PAS.


Tapi lihat sekarang. PAS mula bersikap terbuka dan moderate, bukan saja pemimpin DAP sudi duduk satu pentas dengan PAS, bahkan sanggup berpelukan dengan pimpinan PAS. Inilah dia, lupakan perbezaan, perjuangkan persamaan. PAS bukan sekadar gerakan dakwah, tapi merupakan parti politik, sebab itu PAS masuk pilihanraya.


Jika PAS hanya mahu bercakap tentang hudud, syariat, hukum-hukum Islam, Tauhid, saya setuju, dan tak bantah, Tetapi, PAS akan mengalami nasib yang sama seperti 30 tahun lalu. Ataupun PAS boleh menjadi NGO yang hanya bermotifkan dakwah. Tapi PAS memilih demokrasi. PAS masuk pilihanraya. Ini bermakna PAS juga mahukan kuasa. Jika mahukan kuasa, PAS mesti lakukan anjakan paradigma. Untuk mendapat kuasa dalam negara demokrasi, PAS patut membuat gabungan/pakatan yang didalamnya terdapat semua ideologi - liberal, sosialis, Islam, dan lain-lain.


Sebab itu saya tidak setuju dengan pendirian PAS yang dulu, asyik menekankan kewajiban melaksanakan hudud, dan lantang terhadap unsur-unsur yang tidak Islamik, sehingga mempengaruhi sebahagian penyokong PAS dan sehingga peringkat kafir-mengkafir.


Saya tak setuju bukan apa, kerana perkara-perkara tersebut sudah mula kena atas batang hidung PAS. UMNO menjadikan perkara itu sebagai peluru untuk menembak PAS, tatkala PAS mengambil keputusan untuk berpakat dengan PKR dan DAP.


"Tengok tu, dulu cakap nak sangat Islam, kata UMNO sekular, tapi PKR dan DAP yang dasarnya tidak Islam itu bagaimana?"


"Mana dia hudud yang dicanangkan PAS? Mana dia hukum Islam yang diperjuangkan PAS di Selangor, Kedah, dan Pulau Pinang?"


Kan dah kena? Saya tak setuju dengan pendirian PAS yang dulu tapi sangat menyokong pendiriannya yang sekarang.

EKSTREMIS


Saya gelarkan mereka yang tergesa-gesa mahukan syariat ditegakkan sebaik saja berkuasa sebagai golongan ekstremis/pelampau. Malah lebih melampau lagi, ada di antara mereka yang tidak mempercayai demokrasi dan hanya bercakap pasal syariat, syariat, syariat, Tauhid. Bukan saya tak suka, tapi ini negara Malaysia. Iklimnya berbeza dengan Timur Tengah. Kalau nak sebarkan Islam, ada strateginya. Bukan membabi buta bercakap syariat.


Seperti yang saya katakan di atas tadi, jika buat macam itu, orang ramai (sama ada Islam mahupun bukan Islam) bukan semakin mendekati Islam, tetapi semakin menjauhi. Ya betul, Nabi Muhammad (SAAW) sewaktu berdakwah di Mekah baginda hanya menekankan Tauhid dan akidah kepada Yang Maha Esa. Tapi mengapa samakan zaman nabi dengan zaman sekarang?


Zaman Nabi dahulu, penduduk Mekah tidak kenal dan tidak pernah dengar apa itu Islam. Islam yang dibawa oleh nabi merupakan suatu yang baru bagi mereka. Oleh itu, amat mudah menyeru kepada Islam - dan tidak lupa, di zaman tersebut tidak lagi timbul istilah "hak asasi dan kebebasan" dan manusia tidak kenal lagi benda tu.


Berlainan di zaman sekarang, orang Islam mahupun kafir sudah kenal apa itu Islam dan masing-masing mempunyai pelbagai persepsi dan pandangan yang berlainan mengenai Islam. Jadi macam mana? Kita asyik cakap Islam itu baik, Islam itu indah - tapi mereka akan balas, "Kalau awak kata Islam itu agama yang baik, kenapa ramai orang Islam jadi perompak, perogol, dan pembunuh dan pencuri?" "Haiya itu perangai budak-budak Islam teruk loo," "Kalau Islam itu bagus, mesti umatnya baik," "Islam menyekat hak kebebasan manusia, itu haram, ini haram," - hah macam mana, berkesankah pendekatan macam tu?


Tunjukkan teladan melalui pemerintahan yang bercirikan Islam. Macam mana kita boleh mengaku negara Islam, tapi masih ramai yang hidup merempat, indeks rasuah dan jenayah meningkat, korupsi dan penyelewengan? Ini saja yang boleh yakinkan orang ramai dengan Islam.


SAYA SEORANG LIBERAL


Setiap manusia diciptakan dengan sama taraf, mereka diberi pencipta mereka hak-hak yang tidak boleh dinafikan, bahawa ini adalah kehidupan, kebebasan, dan mengejar kebahagiaan, bahawa untuk melindungi hak-hak ini, kerajaan dibuat oleh manusia, yang menggunakan kuasa mereka secara adil dengan izin mereka yang diperintah.


Saya bersetuju dengan kebebasan berfikir, bersuara, batasan kepada kuasa kerajaan, kedaulatan undang-undang, private property, dan ketelusan sistem pemerintahan. Sebab itu saya amat ambil kisah tentang keadilan dan integriti serta maruah. Ini juga terkandung dalam sistem Islam. Namun, jangan salah sangka. Saya bukan Islam Liberal!


KESIMPULAN


Inilah yang akan tetap saya perjuangkan. Saya tak nafikan menegakkan undang-undang Allah adalah wajib dan itu memang hak Allah. Tapi, jika pendirian dan perjuangan saya ini salah, saya memohon kemapunan kepadaNya, dan semoga saya diampuni.

Thursday, April 29, 2010

Pemergian Yang Mengejutkan Dan Menyedihkan



Terkilan hati saya dan berasa kesal kerana tidak mengambil cakna tentang pemergian Tuan Guru Haji Abdul Rahman Fatani yang meninggal pada 2 tahun lepas. Dan saya baru mengetahuinya pada hari ini melalui salah seorang pelajar Pondok Darussalam, Kuala Ibai. Tadi saya bercadang untuk pergi ke sana dengan harapan dapat bertemu dengan Tuan Guru (almarhum). Kali terakhir saya bertemu almarhum ialah pada 3 tahun lepas.


Almarhum pernah berjasa pada saya. Saya terhutang budi padanya dan saya kesal kerana tidak sempat mengucapkan terima kasih kepada beliau. Dengan ini, hanya surah al-Fatihah saja yang mampu saya beri melambangkan ucapan terima kasih. Matinya seorang alim ulama', memang teramat sukar untuk mencari pengganti.


*** Tuan Guru Haji Abdul Rahman Fatani (gambar) juga merupakan guru agama kepada Raja Petra Kamaruddin (RPK) sewaktu RPK menetap di Kuala Ibai Terengganu pada 1974-1994. Adakah beliau (RPK) sudah lama mengetahui bahawa gurunya telah meninggal?

Tubuhkan Suruhanjaya Salah Laku Polis


Setelah menjelajah dari satu blog ke satu blog, Pyanhabib ke Khalid Samad, saya percaya bahawa mangsa/Allahyarham bukanlah saorang pesalah. Arwah terlanggar kereta, pecut dengan perasaan takut, dikejar sekumpulan motor, bawa kereta laju lagi sehingga memotong kereta peronda polis.


Sehubungan dengan ini, saya mengulangi cadangan tentang perlunya menubuhkan satu suruhanjaya atau badan yang berfungsi untuk menyiasat salah laku polis. Sekarang, polis dengan samseng/thugs pun tak boleh kita nak beza.


Hari semalam, A. Kugan dan Teoh Beng Hock, hari ini Aminulrasyid, hari esok, siapa pula yang bakal menjadi mangsa?


Saya juga memberi cadangan kepada kerajaan supaya gubal satu akta yang melarang remaja bawah umur yang keluar rumah melepasi jam 11 malam. Akta ini ada dibuat di satu negara, malangnya saya sudah lupa.


Jika polis sendiri tak boleh nak jaga keselamatan, siapa lagi yang nak jaga??

Wednesday, April 28, 2010

Wow! Mat Ezam Bakal Jadi Senator



Bekas ketua pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ezam Mohd Nor adalah antara empat orang yang akan dilantik sebagai Senator.

Menurut The Star Online, mereka yang lain termasuk timbalan presiden MIC Datuk G Palanivel, pengerusi eksekutif firma Rahim and Co, Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman dan ketua Wanita Umno Pagoh, Noriah Mahat.

Mereka akan mengangkat sumpah jawatan di hadapan presiden Senat, Tan Sri Abu Zahar Ujang di Dewan Negara, Isnin depan. - Malaysiakini


Ezam bakal dilantik menjadi senator. wow! Apa yang bakal diucapkan oleh beliau di Dewan Negara? Adakah masih lagi tentang sumpah. sumpah, dan sumpah setelah mengangkat sumpah?


Saya sendiri merasa serba salah, tak tahu peluru apa yang patut diberikan kepada beliau. Saya akan komen dan memberi pendapat peribadi saya sendiri mengenai susuk tubuh ini selepas beliau mengangkat sumpah nanti.

Malaysia Bukanlah Negara Yang Aman Dan Selamat


Semasa saya masih kecil, lebih tepat lagi sewaktu di bangku sekolah rendah, saya telah didoktrinkan bahawa Malaysia merupakan negara yang paling aman dan kita semua patut bersyukur. Dan satu lagi ialah rakyat Malaysia (terutamanya bangsa Melayu) merupakan komuniti yang paling ramah dan berbudi bahasa.


Namun sehingga sekarang barulah saya sedar bahawa kedua-dua perkara di atas itu langsung tidak betul. Entri ini saya hanya tekankan pada perkara yang pertama (Malaysia negara aman). Perkara yang kedua itu, lain kali sajalah saya ulas, kalau tidak malas.


Malaysia sekali lagi dikejutkan dengan tragedi pembunuhan seorang remaja berusia 15 tahun yang mati ditembak oleh polis yang mengesyaki mangsa adalah suspek jenayah. Saya sedia maklum dengan sikap dan perangai polis Malaysia. Tetapi saya juga mempunyai pandangan yang kontra mengenai mangsa, walaupun ramai rakan-rakan blogger menunjukkan rasa simpati terhadap beliau dan keluarga beliau.


Saya mohon maaf, terutama kepada keluarga mangsa dan juga rakan-rakan blogger. Saya mengulangi pertanyaan bro ISA, "Apa yang dibuat oleh budak 15 tahun di jalan raya sewaktu jam 2 pagi?". Dan satu lagi pertanyaan dari saya sendiri. "Ketika itu budak tersebut memandu kereta, ada lesenkah? Bukankah umur 18 tahun baru boleh ambil lesen? Umurnya baru 15. Dan apa yang dibuat oleh seorang remaja 15 tahun yang memandu kereta tanpa lesen pada jam 2 pagi, sedangkan keesokan harinya beliau perlu ke sekolah?" Itu saja pandangan dan pertanyaan saya.


Ok. Ok. Saya sudah jauh menyimpang dari tajuk asal. Sorry sorry (bukan tajuk lagu kumpulan Super Junior). Sebelum ini sudah ada kes, polis melepaskan tembakan sebanyak 5 kali kepada seorang wanita tanpa sebab. Dan juga mengenai jenayah-jenayah yang dilakukan sendiri oleh polis terhadap tahanan-tahanan lokap (kematian A. Kugan contohnya). Nampaknya polis mahu mengambil alih tugas dan peranan penjenayah ya?


Lepas ini siapa yang tangkap polis? Takkan penjenayah pula? Sama-sama buat jenayah. Kes jenayah, hampir tiap-tiap hari kita dengar. Kes bunuh, rogol dan bunuh, rompak, samun, pecah rumah. Bukan jarang-jarang. Hampir tiap-tiap hari. Sama juga dengan kes bunuh. Hari-hari mesti ada di segenap ceruk negara ini.


Aman apakebendanya? Sekarang ramai rakyat Malaysia berjaga-jaga. Nak keluar rumahpun rasa tak selamat. Dalam rumah dah jadi macam zoo, semua bahagian rumah dipasang grill (betul ke eja macam ni?). Jadilah penghuni rumah macam haiwan dalam sangkar. Sebab apa? Langkah keselamatan. Itupun tak semuanya berjaya. Penjenayah pecah masuk rumah dengan memotong grill.


Mungkin ramai yang ambil remeh mengenai perkara ini apabila dilaporkan di media, bahkan sudah menjadi kebiasaan mendengar perkara yang serupa. Iyalah, mangsa ragut, bunuh, dan rompak bukannya saudara mara kita, ye tak? Tapi sampai bila perkara ini terus berlaku. Apakah kita boleh jamin bahawa esok, mahupun lusa, kita atau keluarga kita yang menjadi mangsa seterusnya?


Inilah yang saya katakan dan ingin buktikan bahawa Malaysia bukanlah negara yang selamat untuk didiami. Kesan daripada kes-kes jenayah yang semakin teruk dan merebak membuatkan rakyat Malaysia bersikap prejudis sesama sendiri dan susah untuk meletakkan kepercayaan terhadap orang yang belum dikenali sepenuhnya, tak macam dulu.


Kes buang bayi dah membuatkan kita, rakyat Malaysia, orang Melayu terutamanya, dan beragama Islam, menjadi lali dan tidak terkejut kerana ianya sudah menjadi kebiasaan. Tapi tahukah kalian, kes buang bayi merupakan perkara yang aneh, pelik, dan luarbiasa di negara Barat yang sudah tentunya bermajoritikan kafir?


Ya, mereka ada seks bebas. Mereka ada mengandung anak luar nikah. Tapi mereka jaga anak tersebut. Tak buang di merata-rata (tong sampah menjadi tempat famous, kenapalah tak buang di tangga hotel ke, istana ke, baru senang sikit baby ). Ustaz Hasrizal, webmaster SaifulIslam.Com pernah menukilkan di dalam blognya dahulu bahawa beliau terkena "culture shock" di negara sendiri setelah beberapa tahun di UK. Di UK, kes buang bayi memang perkara yang aneh dan sangat-sangat-sangat-sangat jarang berlaku.


Kalau adapun, berita pembuangan bayi itu menjadi topik hangat di media-media, dan pihak polis merayu pada ibu atau bapa bayi terbabit supaya ambil semula bayi mereka. Ajaib kan? Perkara sebegini berlaku di negara kafir. Kita? Bangga ke nak mengaku Islam, dan negara yang bermajoritikan orang Islam ini? Tepuk dada tanya imanlah!


Eh! Tapi kenapa dah melencong ke isu buang bayi ni? Nampaknya ini penyakit saya. Kadangkala suka cakap luar dari topik bila ulas lama-lama. Biar saya tutup entri ini dengan satu kisah yang menarik yang saya pernah baca dari artikel yang ditulis oleh seorang rakyat Malaysia di England, Muhaimin Sulam. Saya selalu terbaca artikel beliau di akhbar Siasah dulu (dulu saya rajin beli Siasah, sekarang dah tak beli dah).


Muhaimin Sulam menceritakan tentang betapa cekap dan profesionalnya polis di sana (of course polis "kafir"). Satu pagi seorang anggota polis mengetuk rumah beliau. Beliau kaget dan membayangkan mungkin polis tersebut memburunya kerana beliau mungkin membuat perkara yang boleh disaman oleh polis. Tapi persepsi tersebut hilang apabila polis itu meminta maaf kerana menggangu dan meminta rumahnya diperiksa, kerana polis tersebut menerima laporan dari orang ramai 15 minit lalu bahawa terdapat seorang yang mencurigakan masuk di halaman belakang rumah Muhaimin Sulam.


Setelah diperiksa dan tiada apa-apa yang mencurigakan, polis tersebut mebgucapkan terima kasih dan pergi. Apa yang ditekankan dalam cerita ini ialah bagaimana cekapnya polis membuat tindakan. Usai saja menerima laporan, terus bertindak. Polis Malaysia, apa macam? Minta maafla kalau ada pakcik-pakcik dan abang polis membaca entri ini. Bukan niatku nak memalukan you all, tapi kena terima hakikat okay, bahawasanya kualiti PDRM selaku penjaga keamanan memang teruk!


P/S : Pada pembaca blog ini, untuk menguatkan hujah bahawa Malaysia bukanlah negara yang paling aman dan selamat, sila tanya rakan-rakan, kawan, atau saudara mara kalian yang pernah menetap di luar negara (terutamanya di negara Barat seperti UK atau negara timur seperti Korea dan Jepun, oh, Rusia juga tak ketinggalan). Minta mereka bandingkan tahap keselamatan negara-negara tersebut dengan Malaysia. Yang mana lebih secure?


Negara Arab, saya pernah dengar cerita bahawa amat bahaya kalau perempuan (terutamanya perempuan luar) berjalan bersaorangan. Tak tahulah. Kena pastikan kisah ini kepada mereka yang pernah menetap di negara Arab. Orang Arab ni pun gila juga. Memalukan bangsa Nabi.

Tuesday, April 27, 2010

Tenang, Bro Zaid.



Saya nak simpan dulu amarah untuk kaum Melayu. Seperti yang saya kata sebelum ini dan selama ini yang bermain di kotak fikiran, yang mendatangkan masalah setiap kali pilihanraya adalah pendirian dan sikap orang Melayu. Ok, stop kat sini dulu. Sambung lain kali. Entri ini hanya untuk Zaid Ibrahim, yang kalah bermaruah.


Adat bertanding, ada yang menang, ada yang kalah. Namun kalah sekali tak bererti kalah selama-lamanya. Flashback balik hampir 3 tahun lepas. PRK di Hulu Selangor lebih kurang macam PRK Ijok. Calon BN dari kaum India. Calon Melayu PKR pula bukan jenis calang-calang orang. Dua-dua PRK ini, calon India BN menang. Tapi di Ijok, calon India BN yang sama kalah pada calon Melayu PKR yang sama pada PRU-12. Yang menang tu, jangan sengeh memanjang ok.


Saya rasa Zaid Ibrahim lebih sesuai bertanding di tempat asalnya (Kota Bharu). Parlimen Kota Bharu merupakan kerusi PKR pada 2004 sebelum bertukar menjadi kerusi PAS pada 2008. Kowtim sekali lagi dengan pemimpin PAS Kelantan untuk bagi kerusi Parlimen Kota Bharu kepada PKR, Zaid Ibrahim. Zaid Ibrahim sendiri bekas ahli Parlimen Kota Bharu 2004-2008.


Rezeki tak ada lagi, bro Zaid. Lagi satu, lain kali kalau bertanding, mesrakan diri dengan orang Melayu dengan merajinkan diri bercakap Bahasa Melayu. Jangan asyik Inggeris saja. Tahulah awak tu expert dalam BI. Kalau asyik cakap BI, nampak macam "terhakis" kemelayuan berbanding Kamalanathan yang fasih berbahasa Melayu. Faham-faham sajalah di negara "Ketuanan Melayu" ini.


Apa-apapun jadikan PRK ini sebagai batu loncatan untuk berjaya pada masa hadapan.

Sunday, April 25, 2010

Selamat Buang Undi

2 hari tidak menjenguk ke alam maya kerana tidak ada kesempatan. Apa-apapun, saya ingin ucapkan selamat mengundi kepada pengundi-pengundi P49 Hulu Selangor. Yang duduk jauh tu baliklah mengundi. Menangkan calon yang betul. Usah gadaikan maruah kepada calon dari parti yang korup.


Hari berkempen sudah berakhir. Hari ini hari penentu dan hasil daripada kempen selama beberapa hari. Syabas kepada blogger-blogger yang tolong berkempen untuk membantu kemenangan calon Pakatan Rakyat dan tak lupa juga kepada petugas-petugas yang bertungkus-lumus di sana.



Malam nanti sama-sama kita nantikan keputusannya. Undi dari kaum India agak berbelah bahagi. Dari kaum Cina pula, majortitinya bersama calon Pakatan. Kedua-dua kaum ini walaupun peratusannya rendah dari kaum Melayu, tapi undi mereka boleh menjadi penentu kemenangan.


Dalam mana-mana siri pilihanraya, yang selalu kena tumpu ialah pengundi Melayu. Mereka ini berbeza dengan pemgundi-pengundi dari kaum lain. Kena bagi petunjuk betul-betul macam ajar anak kecil berjalan kerana pengundi Melayu yang biasanya majoriti di mana-mana lokasi kurang cerdik berbanding pengundi dari kaum lain.


Di Hulu Selangor, peratusan Melayu paling tinggi (lebih 50%). Biasanya mereka ini bermasalah. Lebih-lebih pula dari kawasan Felda. Tak tahu lagi nak membezakan dan menggunakan akal dengan sebaik-baiknya. Untuk membuat mereka melakukan perubahan, bermacam-macam strategi perlu dilakukan dan kaedah penyampaian maklumat dengan betul. Kerana biasanya mereka hanya mengharapkan maklumat daripada media arus perdana.


Undi kaum Melayu terhadap calon Pakatan boleh dikatakan agak kurang memuaskan. Apa-apapun sama-sama kita lihat keputusannya nanti.

Thursday, April 22, 2010

Ini Baru Betul-Betul Mengampu






May I hold your hand? *kiss*

Wednesday, April 21, 2010

Cium-Cium Tangan

APA BEZA GAMBAR DI BAWAH INI?


Memohon keberkatan dari Mat Sembab


Ambil berkat dari Mat Mongol


Cium Bik Mama


Minta berkat dari Mahafiraun


P/S : BUKAN BODEK YE!

Masih Adakah Pemimpin UMNO Yang Bermaruah Seperti Zaid?

Zaid meletakkan jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri kerana tidak bersetuju dengan kerajaan yang menahann Teresa Kok, Raja Petra dan seorang wartawan Sin Chew Daily di bawah ISA. Bukannya mudah melihat seorang pemimpin UMNO yang mempunyai kuasa dan pangkat meletakkan jawatannya atas dasar prinsip dan maruah.


Sebaik saja menjawat jawatan menteri, Zaid cuba untuk membersihkan institusi kehakiman dan ingin melakukan beberapa perubahan. Langkah Zaid yang paling diingati ialah cadangannya supaya kerajaan menebus dosa silam dengan membayar ex-gratia pada 5 orang peguam yang dianiayai pada lewat 80-an. Ketika itu kerajaan di bawah pemerintahan Mahathir.


Sekarang bermacam-macam penyelewengan yang semakin membarah di dalam pentadbiran negara. Tapi ada tindakan pemimpin-pemimpin UMNO? Mereka buat seperti lembu kenyang. Tak kisah asalkan poket penuh, walaupun ada diantara mereka yang menyedari hakikat ini. Tapi nak buat macam mana, kalau bersuara habislah segala kemudahan. Ini pemimpin UMNO, mana ada maruah.


Kalau ya pun Zaid minum arak dan berjudi, itu di zaman UMNO okay. Dan itu juga menunjukkan perangai-perangai sebenar pemimpin UMNO. Kalau Zaid pernah begitu di dalam UMNO, apatah lagi pemimpin-pemimpin UMNO yang lain? Tak usah tunjuk baiklah. Sebelum serang peribadi orang, cermin sikit diri tu.


Orang Melayu, tolong buka mata! Jaga maruah kamu.

PAS sudah lama memaafkan Zaid. Zaid sudah lama bertaubat. Islam melarang membuka aib orang yang sudah bertaubat. Yang sudah tu sudahlah. Paling penting beliau sedia melawan kemungkaran. Zaid pun senang dengan PAS.


Walaupun pernah terluka dengan tindakan Zaid terhadap Kerajaan Kelantan 17 tahun lalu, Tok Guru dah lama maafkan Zaid. Lusa beliau datang ke Hulu Selangor untuk bagi sokongan kepada Zaid. Semoga berkat bersalaman dengan tok guru membuahkan hasil kemenangan kepada Zaid nanti, InshaAllah.



Zaid letak jawatan dalam kabinet kerana menentang ISA. Tahun lepas beliau ambil keputusan untuk sertai rakyat dalam perarakan anti ISA. Walaupun lututnya sudah tidak sekuat 30 tahun lalu, tapi beliau tetap tidak mahu ketinggalan bersama-sama membantah kezaliman.

Tuesday, April 20, 2010

Fitnah Baru UMNO laknatullah


UMNO ni, perangai dia teruk, lepas tu dia tuduh orang lain berperangai serupa dengan dia. Kerja-kerja ugutan tarik macam-macam peruntukan dan bantuan ini kerja-kerja UMNO. Selama 50 tahun memerintah lihatlah apa yang dia buat pada orang kampung. Ugut macam-macam kalau tak undi UMNO/BN. Hasilnya jadilah Melayu bangsa yang bodoh kerana terus mengharapkan UMNO. Kalau tak bagi sokongan, peruntukan dipotong.


Sekarang UMNO mahu kaitkan parti lain serupa dengan dia. Orang Melayu ni pun satu. Bangang melantun-lantun. Bodoh dari dulu sampai sekarang. Statik! Kalau tiba isu ini barulah rasa sensitif, tapi isu-isu besar dalam negara tak reti pula nak bagi reaksi.



Pakatan pembangkang ancam henti bantuan zakat penduduk miskin jika pasang bendera BN

HULU BERNAM: “Bantuan zakat daripada Pusat Zakat Selangor akan dihentikan jika anda memasang bendera Barisan Nasional (BN) di rumah anda.” Itulah ugutan diterima penduduk kawasan perumahan Southern Kinta Consolidated (SKC) di sini, dipercayai dilakukan penyokong kuat pakatan pembangkang pada kempen pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor.

Ugutan itu terbongkar ketika jentera Pemuda BN melancarkan ‘Kempen Satu Rumah Satu Bendera BN’ dengan menyerahkan bendera berkenaan kepada penduduk, tetapi dipulangkan semula kerana lebih 100 penduduk dari kawasan perumahan itu bimbang dikenakan tindakan berkenaan.
Selain itu, penduduk yang sebelum ini menerima borang 5A juga diugut bahawa nama mereka akan disenaraihitamkan daripada memiliki geran tapak rumah.
Seorang penduduk, Hasmah Sukri, 47, berkata ketika beliau sedang memasang bendera BN, seorang penyokong pakatan pembangkang datang ke rumahnya dan mengugut akan memotong wang bantuan zakat yang diterima RM250 sebulan.

“Malah, lelaki itu juga mendakwa mahu menyerahkan rumah yang saya duduki sekarang kepada orang lain jika masih berdegil memasang bendera BN,” kata ibu tunggal itu di sini, semalam.

Beliau yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan berkata, suaminya meninggal dunia pada 2004 dan kini tinggal bersama seorang anak yang belajar di Tahun Tiga Sekolah Kebangsaan Sri Kledang, di sini.

“Bagaimanapun, saya tidak hiraukan ugutan itu dan tetap memasang bendera BN kerana yakin dengan parti berkenaan yang akan terus membantu orang miskin seperti saya,” katanya.
Saharuddin Maali, 47, berkata beliau didatangi seorang lelaki yang mengugutnya kerana memasang bendera BN di rumah.

“Ketika lelaki itu lalu di depan rumah saya, dia tanya kenapa pasang bendera orang sebelah (BN)?... awak tak akan dapat geran tapak rumah dan zakat nanti,” katanya.

Mana Ada Orang Gila Yang Mengaku Dirinya Gila?

Saya Seorang Yang Waras, Kembali Ke Pihak Yang Benar - The Malaysian Insider


“Sebenarnya sejak sekian lama saya sudah tertarik dengan kepimpinan Barisan Nasional (BN) baru yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.




“Saya seorang yang waras dan sebab itu saya perlu keluar PKR dan kembali ke pihak yang benar (BN).




“Ini kerana saya melihat semenjak Najib memimpin BN dan juga kerajaan Malaysia ekonomi negara semakin mantap serta kuat selain keadaan negara aman damai,” katanya.





Blah la lu. Kecewa tak dapat jadi calon, keluar parti. Dapat tawaran dan pujukan sikit dari anak Hashim Gera lepas tu isytihar masuk BN, tak gitu?



Bodoh. Selama ini buat apa kau berjuang dalam parti pembangkang? Objektif kau hanyalah untuk kepentingan diri, bukan? So, from now on, pergi jahanam kau dengan parti asal engkau itu!



Ekonomi mantap? Negara aman damai? don't make me laugh...

Monday, April 19, 2010

Kejahatan Blogger-Blogger UMNO

Ini gambar asal Zaid Ibrahim ditemuramah dari website The Nut Graph. Gambar ini dipergunakan oleh beberapa ekor blogger UMNO untuk memfitnah Zaid.



Lihat, teknik super imposed. Apa kejadahnya buat gambar Zaid peluk botol arak? Tak boleh buat cantek sikit ke untuk menipu? Blogger UMNO memang sinonim dengan bab-bab gambar superimposed.

Sunday, April 18, 2010

Zaid Minum Arak, Habis Pemimpin UMNO Itu Suci Sangatkah?



Dah ketandusan modal, UMNO mulalah menyerang peribadi calon. Blogger-blogger pencacai UMNO tak habis-habis mainkan isu Zaid dengan minum arak. Pemimpin UMNO tak ada minum arak ke? Jangan nak bohong la. Jangan berlagak alim sangat. Bila orang dah keluar dari UMNO mulalah gali balik cerita lama - itulah UMNO.


Apa kata Zaid?


"Itu cerita lama. Kalau mereka nak ungkit, ungkitlah. Saya dah minta maaf dengan Allah s.w.t. "Apapun kelemahan saya, apapun ketidaksempurnaan, saya adalah seorang manusia dan mampu jadi wakil rakyat. Saya tidak hipokrit, apa yang silap, silaplah," - Malaysiakini


UMNO jangan nak berlagak baik sangatlah. Kilang arak dalam negara yang bersepah tu gara-gara siapa? Siapa yang luluskan lesen arak?


Apa macam dengan gambar di atas ini? Ada sapa-sapa kenal?





“Dia cakap dia dah tak minum lagi," katanya yang disambut dengan senyuman daripada para hadirin. "Aku bukan nak mengata kau (Zaid), aku cuma dengar cerita. Bukan saya kata...," katanya.Mohd Ali juga berkata ada pihak yang mengatakan bahawa Datuk Zaid sudah tidak lagi mengambil alkohol. "Dia kata Datuk Zaid dah tak minum lagi. Betul ke? Orang kata Datuk Zaid minum. Sekarang Datuk Zaid dah tak minum lagi.(Ini pula kata-kata Ketua Menteri Melaka, Babi Ketam, Oops) silap, Ali Rustam la. Asyik teringat babi-babi di Melaka saja kalau tengok muka Ali Rustam ni. Entah apa khabar babi-babi di sana. Dah berapa ratus keluarga agaknya?


Inilah ceramah UMNO. Serang peribadi orang.



Ini pula muka "orang dari hutan" masuk parlimen. Konfius macam mana orang hutan ni boleh dihantar ke parlimen. Cakap macam orang tak betul. Masa Saifuddin Nasution dedah di dalam parlimen mengenai ada pemimpin-pemimpin UMNO minum arak dalam majlis-majlis rasmi, tak senang duduk mangkok sekor ni. Entah-entah dia kut, manalah tau..wild guess jer...


Dalam ceramah ini, wartawan-wartawan Malaysiakini diusir oleh beberapa orang UMNO dan diminta menghentikan rakaman video sewaktu mangkok di sebelah ini berucap.. Kalau tengok muka dia, memang dah dapat agak mesti banyak maki dalam ceramah dia ni.


UMNO tak boleh dibuat baik dan diberi muka. Patut kita lanyak habis-habisan. Jangan bagi can. Hipokrit dan munafik.


Gambar kredit pada Malaysiakini, kecuali gambar Menteri minum Anchor Beer tu.


(Tambahan- update) Lihat banner di atas itu. Kalau ada orang percaya memang sah bodoh tahap lembu lah. UMNO mengata PKR tapi tak sedar dia pun serupa. Sokong IFC. Ok, tapi apakah tindakan tegas UMNO terhadap IFC dulu. Ada tak? Islam liberal. Habis UMNO Islam apa? Itulah cakap, jangan berlagak baik. Dia tolak Islam, tak mahu laksanakan Islam, pemimpin tak ikut Islam. PKR tolak hudud? Ini kenyataan paling bangang. Fikir-fikirlah sendiri siapa yang tolak hudud. Berlagak alim.


Gambar Zaid Ibrahim minum arakpun gambar super impose. Memang dasar tak ada maruah puak-puak UMNO laknatullahi 'alaihim ajmain ni.

Saturday, April 17, 2010

Zaid Ibrahim



Zaid Ibrahim berasal daripada keluarga yang berlatarbelakangkan PAS. Asal dari keluarga yang susah. Saya khatam membaca bukunya (Saya Juga Melayu) pada tahun lepas. Dalam buku tersebut beliau menceritakan sewaktu kecil bapanya selalu membawa beliau mendengar ceramah-ceramah PAS di sekitar Kota Bharu.


Beliau boleh dijadikan kebanggaan dan contoh kepada bangsa Melayu tentang usahanya yang bersungguh-sungguh yang menjadikan beliau seorang yang berjaya. Peguam yang hebat berasal daripada keluarga yang susah.


Beliau menjadi ahli UMNO pada penghujung 80-an dan menceburkan diri di dalam politik pada awal 90-an. Ketika inilah kontorversi melanda dirinya dengan tindakannya memfailkan saman terhadap enakmen hudud yang digubal oleh kerajaan negeri Kelantan di bawah pimpinan PAS.


Zaid Ibrahim boleh dikategorikan sebagai seorang yang hebat. Dengan usahanya, beliau berjaya memenangi kerusi Parlimen Kota Bharu pada pilihanraya 2004 walaupun kesemua DUN di bawah parlimennya adalah milik PAS. Pengundi Kota Bharu mengundi beliau kerana kewibawaan beliau.


Ini sama hebatnya dan ada persamaannya dengan kewibawaan Allahyarham Razali Ismail (bekas MP Kuala Terengganu) dan Allahyarham Dr. Zainal Abidin Ahmad (bekas MP Hulu Selangor). Pengundi di kedua-dua kawasan parlimen ini mengundi kedua-dua tokoh ini berdasarkan kewibawaan mereka.


Lihat Parlimen Kuala Terengganu dan Hulu Selangor. Di Kuala Terengganu, 3 daripada 4 DUN dikuasai oleh PAS dan selebihnya MCA, tapi ahli parlimennya daripada BN. Hulu Selangor pula, ketiga-tiga DUN dikuasai oleh BN, tapi ahli parlimennya daripada PKR. Sama dengan keadaan Zaid Ibrahim di Parlimen Kota Bharu (2004), bukan?


Di bawah ini saya turunkan tulisan Zukri Arsah yang saya petik sedikit dari Merdeka Review :


Dalam PKR juga, Zaid tidak sunyi dari dilanda kontroversi. Beliau pernah dihadap ke Lembaga Disiplin parti kerana kritikan terbukanya terhadap PKR yang dikatakan tidak tegas dalam membuat keputusan terhadap Zulkifli Noordin.

Manusia kontroversi inilah yang menjadi pilihan PKR untuk dipertaruhkan di Hulu Selangor, mengapa? Saya menyusuri secara rambang peristiwa-peristiwa di sekitar kontroversi yang menyelubungi diri Zaid Ibrahim ini. Ringkasnya ia terjadi kerana Zaid cukup terbuka dalam memperkata atau mengkritik sesuatu perkara, sehingga mungkin ramai yang tidak boleh menerima kepedasannya, Zaid juga saya lihat tidak mudah tunduk kepada kebiasaan yang pada pemikirannya salah. Semua kritikan tindakan kontroversinya ini pula hanya memusat kepada satu perkara, pendirian hidupnya!

Apakah ini lambang "taubat" PKR yang ingin dipotretkan kepada rakyat, setelah diuji teruk dengan isu kebolehpercayaan, pengkhianatan dan pembelotan? Zaid Ibrahim bukan kawan Anwar 30 tahun, Zaid Ibrahim bukan mentee politik Anwar, Zaid Ibrahim memang manusia kontroversi, tetapi kontroversinya kerana prinsip, kontroversinya kerana pendirian, yang tidak pernah dijual-belinya dengan harta mahupun kuasa. Senang cakap, Zaid Ibrahim ini boleh percaya! Sekurang-kurangnya beliau telah terbukti lebih berprinsip berbanding Zulkifli Noordin yang ada latar belakang PAS atau Mohsin yang tidak pernah lekang kopiah.

Saya pun pernah berjumpa dengan Zaid Ibrahim pada satu ketika, beliau nyata seorang yang humble.



Kesimpulannya, Zaid Ibrahim memang wajar disokong di Hulu Selangor.

Siapa Boneka Amerika Sebenarnya?



Siapakah boneka Amerika sebenarnya? Selama ini pencacai-pencacai UMNO sering menuduh Anwar Ibrahim adalah boneka barat. Tapi lihatlah apa berlaku. Malaysia telah menghentikan bekalan minyaknya kepada Iran selepas daripada pertemuan Najib-Obama.


Inikah "negara Islam" yang UMNO banggakan? Pemimpin "Islam" macam Najibkah yang harus diconothi? Ini sudah jelas, Malaysia melalui UMNO sudah menjadi hamba kepada Amerika.


WASHINGTON — Malaysian Prime Minister Najib Razak confirmed that his country has cut off gasoline supplies to Iran, warning Tehran it was close to facing new international sanctions over its controversial nuclear program.

Najib's announcement on Thursday came three days after he held talks with US President Barack Obama, who had called for the world to move "boldly and quickly" on tough sanctions against the Islamic republic.

"It's going to be quite inevitable that additional sanctions will be imposed in the near future unless there is some movement in the right direction by Iran," Najib said in Washington.


Tapi nak menafikan pula :


NEW YORK, April 17 — Foreign news reports quoting Datuk Seri Najib Razak as saying that Malaysia had cut off gasoline supplies to Iran are incorrect, the prime minister said.

The prime minister said Petronas was involved in a spot sale to Iran in mid-March under a third party deal but since then there had been no requests.

“It is not correct, it was not a decision taken by Petronas per se. It involved a spot sale and there was no requirement anymore, so they don’t do it (anymore),” he told Malaysian reporters yesterday. - Bernama

Thursday, April 15, 2010

Tok Guru UMNO Yang Sesat



Ooo.. TGNA itu ilmunya setakat Ustaz, dan ilmu dia ini pula sudah tahap "tok guru". Maka dia lebih layak digelar tok guru. Mungkin kerana ilmu tinggi mencapai derajat "tok guru" membuatkan dia mengatakan Islam UMNO itu tulen (kah kah kah). Ini sah memang tok guru jenis sesat lagi menyesatkan.


Oleh kerana TGNA lebih suka bekerjasama dengan DAP berbanding UMNO, terus dituduhnya Wahhabi kerana kononnya Wahhabi menghalalkan darah Ahlus Sunnah berbanding darah orang Yahudi. Dia nak bandingkan DAP itu kafir, dan UMNO pula Islam "tulen", tapi TGNA memilih DAP. Itu yang dituduhnya TGNA ialah Wahhabi.


Kalau macam tu, saya pun Wahhabi. Amacam? UMNO Islam tulen? poodah.. Bagi saya, bekerjasama dengan DAP lebih afdhal dan syar'ie berbanding UMNO yang korup, zalim dan menyalahgunakan kuasa. Ini tok guru memang tak boleh pakai. Layak jadi alat dan perkakas saja untuk UMNO.

Wednesday, April 14, 2010

Lembu Menjadi Jentera BN di Hulu Selangor?


Tak cukup dengan mengambil manusia berotak lembu untuk menjadi jentera, kali ini UMNO/BN juga turut merekrut lembu untuk menjadi jentera kempen PRK Hulu Selangor?

Sokong Zaid Ibrahim di Hulu Selangor




Sudah terjawab teka-teki mengenai calon PKR bagi Hulu Selangor. Orang yang disebut-sebut bakal mengisi kerusi tersebut ialah Zaid Ibrahim. Walaupun masih baru dalam PKR, tapi beliau diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan parti untuk menjadi calon PRK.


Semoga PRK kali ini berjalan lebih lancar dan tugasan kami hanyalah untuk membantu mempertahankan kemenangan bagi Pakatan Rakyat dan diharap pilihanraya kali ini tidak ada lagi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat (terutamanya PAS) yang buat babi seperti PRK-PRK yang lepas, yang memaksa kami menyerang mereka.


Ayuh bagi sokongan penuh kepada Zaid Ibrahim!

Tuesday, April 13, 2010

APCO Juga Memperkudakan Indonesia?

SIAPA TIRU SIAPA NI?



Klik pada imej untuk paparan yang lebih jelas.


Dimulai dengan Israel, kemudian Malaysia, dan terbaru, Indonesia?


Kredit pada blog Milo Suam.

Sunday, April 11, 2010

PAS Harus Keluar PR Jika Rasa Rugi


KUALA LUMPUR, 11 April — Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad menasihatkan PAS harus keluar Pakatan Rakyat (PR) jika merasakan keanggotaan dalam ikatan itu merugikan perjuangan parti Islam itu, tetapi sama sekali tidak menghianati persefahaman yang telah dicapai.

Sehubungan itu tegas beliau, PAS juga tidak harus menjadi “gunting dalam lipatan” hanya kerana tidak bersetuju dengan sesetengah tindakan dalam PR memandangkan ikatan itu dibentuk berdasarkan keputusan jemaah.

Dalam pandangan ketika PR bersiap sedia menghadapi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor, anggota Biro Politik PAS ini menambah, jika PAS merasakan dengan berada dalam PR merugikan, maka “keluar sahajalah dan jangan khianat.”

“Tetapi, apabila dalam Pakatan, bertindak jujur dan ikhlas terhadap Pakatan, jangan menjadi gunting dalam lipatan atau bagaikan biawak hidup. Tercemar imej Islam.

“Bersama PR merupakan keputusan jemaah dan mengukuhkan PR juga keputusan jemaah. Maka laksanakan dengan jujur dengan kefahaman jelas terhadap proses perubahan yang saya nyatakan tadi,” kata Khalid dalam tulisan terbaru blognya.



Setuju. Daripada duk buat onar dari dalam, baik keluar dari Pakatan. Sekarang masih ada orang PAS yang bebal tidak setuju dengan kesepakatan PAS bersama DAP dan PKR. Mungkin juga sesetengah daripada pemimpinnya juga berfikiran begitu. Setakat yang saya tahu ialah Ustaz Zawawi dari Besut.



Tapi kalau berjuang sendirian, PAS akan jadi pembangkang sampai ke mampus. PAS guna saluran demokrasi dalam politik, hendak atau tak kalau mahu memerintah mesti bersama-sama dengan parti lain kerana tidak ada parti di mana-mana negara demokrasi yang memerintah sendirian. Kalau menang besar pun harapkan pengundi atas pagar dan bukan Islam. PAS menang bukan hanya kerana undi ahli sahaja. Janganlah buat bebal dan syok sendiri kononnya menang hasil daripada tarbiyyah.



Khalid Samad memang berani bersuara. Ini negara demokrasi, kalau tak suka orang bersuara sila berambus ke dalam hutan. Itu kot standard Batu Api dan Ali Zaidan. Adab menegur pimpinan konon. PAS guna saluran demokrasi, reti bahasalah sikit kalau sapa-sapa nak bersuara menghentam dan mengkritik pimpinan engkau orang. Kalau betul-betul nak berjemaah sama macam zaman nabi, jangan guna demokrasi, bodoh. Jangan masuk pilihanraya.



Kadang-kadang kita bersuara pemimpin PAS tak ada reaksi pun. Tapi yang sibuknya jenis pencacai-pencacai bawahan macam Batu Api dan Ali Zaidan. Mangkok bertingkat. Kecil-kecil tak mahu mampus. Orang macam engkorang mungkin faham dengan tindakan pemimpin "tahap dewa maksum" kamu itu, tapi macam mana dengan orang-orang biasa yang mengundi PAS yang terkeliru dengan tindakan bangang pemimpin kamu?



Dasar standard jenis penjilat tegar. Jenis "Yes Man". Itulah Batu Api dan Ali Zaidan. Melayu taraf barua. Melayu PAS pun ada bodohnya juga. Bukan sekadar Melayu UMNO saja. Taraf pemikiran Yahudi, dia saja elok, orang lain semua bertaraf rendah. Ini salah satu penyakit dalam diri orang-orang PAS.



Nanti ada yang ulas tulisan blog ini. Tak hairanlah, itu saja kerja yang mereka mampu buat. Mungkin mereka dah ditakdirkan untuk jadi barua kut. Tak pun keturunan mereka dulu-dulu memang pekerjaan mereka jadi barua.

Saturday, April 10, 2010

Zionis di Malaysia



Di Palestin ada Zionis, di Malaysia ada UMNO (pinjam kata-kata dari blog Hanief)


Gambar kredit pada Facebook Topeng Perak.

Friday, April 9, 2010

Cerdikkah Pengundi Melayu?




Isu yang hangat diperkatakan sekarang ialah APCO. Anwar Ibrahim begitu bersemangat mendedahkan hubungan di antara APCO yang didalangi oleh Israel dengan kerajaan Malaysia. Isu ini jugalah yang turut dimainkan oleh beberapa ahli parlimen Pakatan dan juga blogger-blogger pro-Pakatan. Dan nampaknya isu APCO ini bakal dimainkan sempena pilihanraya kecil di Hulu Selangor ini.


Tapi, terkesankah pengundi-pengundi Melayu terhadap isu besar ini? Reaksi mereka seakan-akan ia bukan perkara besar, bukan? Terutamanya Melayu-Melayu di kampung. Saya positif bahawa mereka langsung tidak terkesan dengan isu ini. Apatah lagi dengan isu-isu yang mengaitkan dengan penyalahgunaan kuasa, kronisme, dan korupsi. Mereka seolah-olah "tiada perasaan" dengan isu yang berkaitan dengan integriti.


Mereka mungkin hanya terkesan dengan isu pembahagian baja, kehilangan lembu, pembahagian wang dan lain-lain isu remeh temeh. Ingat lagi isu Altantuya? Berapa kerat sangatlah kaum-kaum Melayu yang ambil serius mengenai perkara itu. Sedangkan ia berkaitan dengan imej negara Malaysia.


Di sini kita semua terpaksa terima hakikat. Dan saya tabik kepada kebanyakan pengundi Cina yang peka dengan isu-isu besar. Mereka cukup marah dengan isu rasuah, seolah-olah maruah mereka dicarik-carikkan jika ada pemimpin yang terlibat dengan rasuah. Golongan tua pula rajin membaca akhbar berbahasa Cina (yang lebih telus berbanding akhbar Melayu), jika lepak di kedai kopi pun mereka tidak bercakap perkara yang sia-sia.


Di sini kita sudah dapat menilai sama ada pengundi Melayu ini cerdik atau sebaliknya. Jika datang sesuatu isu, ia hanya hangat buat sementara waktu (hangat-hangat tahi ayam). Beberapa minggu kemudian hilanglah. Berkesankah jika isu APCO dibawa ke Hulu Selangor? Rasa-rasa tidak....


Nota :


Ucapan seribu tahniah dan terima kasih kepada pemimpin-pemimpin yang prihatin terhadap isu keselamatan negara dan berusaha beserta bersemangat membongkar isu-isu yang tersembunyi di sebalik pentadbiran kerajaan UMNO/BN.


Mahfuz Omar merupakan salah seorang daripada mereka. Walaupun beliau hanya belajar setakat SPM, namun kebolehannya mengupas sesuatu isu dan usahanya membongkar segala macam kepincangan patut dikagumi.


Jauh beza dengan seekor penulis dan blogger tua tak sedar diri yang merasakan diri dia hebat mengulas sesuatu isu tapi hanya sekadar menjadi anjing salak bukit. Cari gaduh dengan seorang EXCO pasal isu kambing, itu lagi teruk walaupun pernah mengaji "oversea". (tak jauh, di Indonesia saja!). Itu pun dah berlagak. Kata kat Mahfuz "orang kampung", habis dia tu bukan orang kampung jugak ke? Usah berlagak la walau dah pernah berdamping dengan ramai orang politik!

Monday, April 5, 2010

Tak Habis-Habis Nak Menyusahkan Rakyat

K'tangan k'jaan perlu sokong GST jika mahu gaji lebih baik


Najib, yang juga menteri kewangan, turut menegaskan mengenai kepentingan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sebagai satu daripada cara meningkatkan hasil kerajaan.

"Itulah sebabnya GST amat penting. Rakyat mahukan gaji yang lebih tinggi tetapi tidak mahu menyokong GST. Saya memerlukan sokongan 1.2 juta penjawat awam. Sekiranya anda mahu dibayar gaji yang lebih baik di masa depan, saya perlu mengukuhkan asas perolehan kerajaan kerana kalau tidak, dari mana saya akan dapat wang untuk membayar penjawat awam?," katanya. - Malaysiakini


Gaji penjawat awam akan naik jika GST dilaksanakan. Bagaimana pula dengan nasib peniaga-peniaga kecil? Yang bekerja sendiri? Nasib rakyat-rakyat miskin? Pagi-pagi pergi warung nak beli sarapan gagau dulu duit dalam poket. Cukup atau tidak.


Percayalah, selagi mana UMNO/BN masih hidup dan berkuasa, selagi itulah mereka sentiasa berfikir dan berusaha macam mana nak ambil duit rakyat untuk dimasukkan ke dalam poket mereka. Seolah-olah negara ini miskin. Mana perginya keuntungan berbillion-billion daripada sumber galian negara, industri-industri, dan segala macam jenis cukai?


Tak habis-habis nak menyusahkan rakyat. Kalaulah otak Melayu ini jenis cerdik dan boleh berfikir tak apa jugak. Tapi oleh kerana spesis genetik yang bodoh, sangat mudah UMNO mengambil kesempatan dan menipu hidup-hidup. Yang harunya, masih ada lagi pemimpin parti pembangkang yang lunak dengan mereka dan memikirkan tentang penyatuan dengan mereka!

Sunday, April 4, 2010

Cerita Pasal Superman

NAJIB BUKAN SUPERMAN - AWANG SELAMAT


Penulis murahan Awang Selamat dalam kolumya hari ini terus mengampu Najib dengan memuji-muji Najib yang berjaya membawa banyak perubahan dalam masa yang singkat, iaitu genap setahun pemerintahannya, semalam (3 Mac).


Hala tuju negara makin jelas, prestasi ekonomi bertambah baik dan pentadbiran lebih kemas. Banyak pembaharuan yang beliau laksanakan mula membuahkan hasil, kata Awang Selamat.


Tambah Awang lagi, kesungguhan Najib untuk memupuk perpaduan rakyat Malaysia dengan gagasan 1 Malaysia tidak boleh disangkal lagi. Namun begitu, Najib bukanlah Superman dan tidak ada lampu ajaib untuk mengubah segala-galanya.


Iyalah, kalau Najib itu Superman, Rosmah pula SuperBIGwoman (mama). Kalau Najib Superman, pembunuh sebenar Altantuya mungkin sudah lama diketahui. P Balasubramaniam pun taklah susah-susah nak bersembunyi di Singapura, Raja Petra pula tak perlu nak menyorok-nyorok. Takkanlah superhero nak menzalimi orang.


Tambahan pula, kalau dia itu Superman, harga minyak tak akan naik, enjin jet pesawat tak akan hilang, kapal selam boleh menyelam, Sukhoi jet pun masih boleh terbang. Lepas tu, apa lagi? Oh ya, DUN Perak pun mungkin sudah lama dibubarkan.


Akhir sekali, tak perlulah nak meniru dan menciplak Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) ke dalam Model Ekonomi Baru (MEB) kemudian mendakwa bahawa itu idea dia. Gila!


Ini bukan Superman, ini Suwey-man namanya.


AKU BUKAN SUPERMAN


Memang menyampah benar rasanya ketika kali pertama mendengar lagu ini (Indonesia) pada tahun lepas. Kawan sebilik yang pasang melalui laptop dia.


Aku bukanlah Superman, aku juga bisa nangis.. - Aduh, sampai sekarang kalau teringat lagu ni masih lagi rasa menyampah. Little brat mana ntah yang nyanyi lagu ini.


A MAN WHO WAS SUPERMAN (2008)



Ini movie yang baru siap download pagi tadi. Tak besar pun saiznya, dalam 370 MB saja. Download di www.gempak.org. Baca sinopsisnya dalam wikipedia, nampak macam best jer.


Mengisahkan tentang seorang lelaki yang mengidap trauma akibat kejadian 2 peristiwa/tragedi besar di dalam hidupnya dan membuatkan dia percaya bahawa dirinya adalah Superman. Kematian ayahnya yang dibunuh sewaktu masih kecil dan juga kematian isteri dan anaknya dalam kemalangan jalanraya.


Nak baca sinopsis penuh, pergi sini.

Saturday, April 3, 2010

Anwar Ibrahim Akan Mati Jika Jadi PM (kah kah kah)

klik untuk besarkan gambar


"Disini say berani berjanji, klu PR tawan Malaysia, dan Anuar nie jd PM. Saya akan pastikan anuar mati sebelum dia merobek perlembagaan Malaysia"



Wow! Beraninya dia nak bunuh PM. Apalagi? Tak nak report kat polis ka? Mamat ini tersesat masuk ke dalam FB milik Anwar Ibrahim dan meninggalkan komen "mengancam". Lebih lanjut di sini

Projek Membodohkan Orang Melayu Sudah Mula


HULU SELANGOR DAPAT EMPAT SEKOLAH BARU - Malaysiakini


Meskipun Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata lawatannya ke Hulu Selangor hari ini bukan untuk berkempen, namun kawasan parlimen itu dijanjikan empat buah sekolah baru.

Berucap kepada 500 guru dari Hulu selangor yang dihimpunkan di Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor, Muhyiddin mengumumkan sebuah sekolah menengah dan tiga sekolah rendah akan dibina.

Dalam ucapan 30 minitnya itu, Muhyiddin, yang juga menteri pelajaran berkata guru berperanan membawa tahap pendidikan negara ke tahap antarabangsa.

Selesai majlis itu, Muhyiddin bergegas ke sebuah masjid di Kampung Sentosa di batang Kali.

Selepas menunaikan solat asar, beliau mengumumkan peruntukan RM2 juta untuk mengatasi masalah banjir di kampung berkenaan.

Sehubungan itu, timbalan presiden Umno mengarahkan Jabatan Kerja Raya menyempurnakan projek berkenaan dengan kadar segera selaras dengan prinsip rakyat didahulukan.

Dalam pada itu, beliau turut meluluskan permohonan Masjid Al-Sajdin di Kampung Sentosa untuk mendapatkan van jenazah dan tempat wuduk jemaah perempuan yang menelan belanja RM100,000.



Penduduk kawasan Parlimen Hulu Selangor sudah mula diberi gula-gula sempena PRK yang akan datang. Mereka dapat sekolah baru, peruntukan RM 2 juta, van jenazah dan tempat wuduk.


Ini juga musim penduduk boleh meminta-minta. Mintalah apa saja. Tapi masalahnya janganlah sampai diperbodohkan. Masalah di sini ialah pengundi-pengundi Melayu. Kalau mereka cerdik, tak apa. Terima macam-macam, dapat itu ini tapi tetap pangkah PR. Tapi kalau jenis tahap Felda, susahlah.


Orang Melayu ni bukan boleh tahan dengan godaan material. Dapat RM 200 pun dah boleh gadaikan maruah dengan mengundi pengkhianat rakyat.

Friday, April 2, 2010

Terbongkar : Ibrahim Ali Adalah Seorang Penyanyi Rap

Klik untuk besarkan gambar


Raja Katak, Ibrahim Ali ini sempat lagi menyanyi lagu rap sewaktu ditemu bual oleh wartawan al-Jazeera mengenai tuntutan kesamarataan kaum bukan Melayu. Video YouTube boleh dilihat di sini. Perhatikan minit ke 1:06 hingga 1:10.



If they said that, we feel that we are second class citizen, don't talk sh*t. Is it? Don't talk sh*t, I...I....I...I....I....I...I repeat, don't talk sh*t. - Nyanyian Raja Katak


kah kah kah


Mangkok ini berbakat untuk masuk audition menyanyi.

Thursday, April 1, 2010

Rupa-Rupanya Zambry Ada Kerja Part Time!


Petang tadi lepak kejap di warung mamak. Sekali tengok muka penebar roti canai macam kenal. Dua kali tengok rupa-rupanya sah dia! Dia cakap, tebar roti canai merupakan salah satu kebolehan dia selain daripada putar belit dalam dewan. Tengok tu, senyum je dia sewaktu gambar diambil. Tebar jangan tak tebar kah kah kah


Siapa cakap jadi MB (walaupun secara haram) hidup senang??


*** Dari FB Sivakumar Veratharaju.

Well Done, Zulfikar Mashoor


“Sebab itu saya nak tahu, kenapa Ustaz duduk lepak di sini sedangkan MP-MP Pakatan (Rakyat) yang lain sedang sibuk menghentam fraksi Zionis (Umno) di Dewan Rakyat? Sebab itu saya nak tahu, kenapa Ustaz duduk asyik bersembang dengan dia (saya menunjuk jari kepada muka Husni) ini?


Aaaaih…salahkah saya nak tahu apa yang hang (kamu) buat di sini? Salahkah aku nak tahu kenapa hang tak sama-sama Pakatan Rakyat sekarang (dalam) menentang usaha membawa Zionis-Israel ke Malaysia (di Dewan Rakyat),”


Ana pun kenal hang. Aku pun ada rakaman-rakaman dan bukti pemimpin Pas khianat Pakatan (Rakyat) dengan pergi mengadakan pertemuan dalam gelap dengan Umno (yang) zalim sebelum ini.”





Aaaiihhh…takkan salah saya nak tahu. Bila Nabi Ibrahim tanya Allah, nak tahu tentang Allah, Allah pun tak marah Nabi Ibrahim. Allah perjelas apa yang dipersoal oleh Nabi Ibrahim sebab Ibrahim nak tahu tentang (kebesaran) Tuhannya,” saya berhujah.




Aaaaihhh…kalau Allah pun layak ditanya, takkan saya salah (sekiranya) bertanya Ustaz: kenapa Ustaz di sini? Kenapa Ustaz bersama Husni ketika semua orang (Ahli Parlimen Pakatan Rakyat) sedang sibuk menentang Zionis Malaysia (Umno).





Di atas ini adalah diantara soalan yang dilemparkan oleh salah seorang wartawan Harakah kepada Timbalan Presiden PAS. Di saat ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat sibuk bertengkar dan bertikam lidah dengan ahli-ahli Parlimen BN, si Ustaz ini sedang sibuk berseronok dan bercanda dengan Menteri Kewangan di Kafeteria Parlimen.





Tak sangka berani sungguh wartawan ini (dan juga seorang blogger) menegur dan bertanyakan soalan "maut" kepada Timbalan Presiden PAS. Kalau saya berada di tempat beliau, entah terkeluar atau tidak ayat-ayat macam tu. Aiseh, banyak lagi kena belajar nih. Untuk membaca kisah ini lebih lanjut, sila ke laman blog wartawan berkenaan di http://zainulfaqar.wordpress.com/



Nanti menyalak lagilah puak-puak wala' dalam blog mereka. Puak-puak jenis tak ada modal nak menyalak, kerjanya hanya membalas artikel orang. Wala' jangan tak wala'. Khaak ptuihhh!!