Monday, April 6, 2009

Malam Masih Muda

ULASAN : KEMPEN BAKAL BERAKHIR


Beberapa jam lagi, maka tamatlah tempoh kempen bagi Pilihanraya Kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau, dan Batang Ai. Apa yang penulis nak sentuh ialah berkenaan kempen parti lawan, BN melalui medianya di televisyen.

Mula-mula tv menyiarkan Mahathir Kutty mula turun berkempen bagi pihak BN, selepas dia jadi ahli UMNO semula. Di Bukit Gantang, dia menyeru kepada penyokong-penyokong BN yang mengundi calon PAS pada PRU lepas, agar mengundi calon BN pada hari esok. Dan ucapannya, seperti biasa dia menghentam bekas timbalannya, Anwar Ibrahim, dan memuji-muji Najib. Selepas berkempen di Bukit Gantang, dia berangkat ke Bukit Selambau, membantu calon MIC kat sana pulak, di dewan IKS, Sungai Petani.


Dan media milik UMNO/BN jugak menyiarkan abang kepada calon PAS Bukit Gantang, Mohd Radzi Jamaluddin berkempen untuk BN, bersama-sama dengan bekas ADUN PKR yang lompat parti, muka tak tahu malu. TV3 jugak tak abis-abis memainkan sedutan ucapan Anwar Ibrahim yang dirakam pada 1995, di Sabah, menjelang PRU tahun 1995. Rakaman tersebut menunjukkan Anwar menyatakan sokongan kepada Mahathir, dan parti BN merupakan parti yang terbaik.


Juga ditunjukkan Ismail Saffian membuat laporan polis, mendakwa gambarnya yang berfoya-foya di super imposed. Zambry yang duk sebelah dia marah-marah, kata ianya adalah perbuatan yang paling jahat. Habis, perbuatan kamu yang merampas kerajaan sah PR di Perak, satu perbuatan yang tak jahat???

PKR terus diserang, dengan melaporkan 5 ketua bahagian di Kedah keluar parti. Diorang kata PKR hanyalah memperjuangkan kepentingan Anwar Ibrahim, bukan untuk rakyat. Cakap orang-orang yang kecewa. bila pilihanraya menjelang kamu baru sedar? kenapa tak sedar dari dulu saja??? Nampak sangat sudah diperalatkan.


Bagi kes kematian Kugan pulak, dilaporkan kematiannya adalah disebabkan radang paru-paru? Habis macamana dengan kesan-kesan pukulan yang terdapat pada mayat tu? Memang betullah keadilan semakin hilang di bumi Malaysia ini. Dalam lokap pun sudah tak selamat, walaupun bersama polis.


Dan tak habis-habis dengan gimik, kononnya pejuang agama, kali ni 4 NGO buat laporan polis pulak, termasuk PEKIDA, yang lawaknya UMNO turut peralatkan orang pakai serban untuk buat laporan. Mereka buat laporan terhadap isu Nga Kor Ming mengeluarkan ayat Quran semasa berceramah, dan berkata itu biadap. Baca Quran pun biadap? Orang bukan Islam nak mengetahui tentang agama Islam, tak boleh ke? Dan NGO tersebut meminta Nga memohon maaf atas perbuatannya kepada orang Islam di negara ni. Dah sah la, diorang ini memang talibarut serta barua kepada UMNO. Selama ni diorang (UMNO khususnya) ikut ke ajaran dalam Quran tu? Mereka angkat pemimpin yang zalim kepada rakyat, penuh dengan skandal, sedangkan al-Quran dah menegahnya. (Jangan kamu cenderung kepada orang yang zalim, nanti kamu akan disentuh oleh api neraka - Surah Hud : 113). Macamana dengan UMNO yang tidak mahu ambik Islam sebagai dasarnya? Menolak hukum Islam? Membenarkan arak, dan lain-lain? Jangan nak mendabik dada, nak perjuangkan al-Qur'an.


Dan lagi satu cerita yang penulis turut kecewa, para mufti di Persidangan Mufti-Mufti Kali ke-4 kata penggunaan ayat Quran oleh Nga sebagai mempersenda, dan menyalahgunakan ayat Quran semata-mata untuk kepentingan politik. Salahkah menggunakannya untuk menerangkan supaya manusia berlaku adil??? Mufti Perak dilaporkan kesal dengan perbuatan itu, dan Mufti Perlis kata, akan dibimbangi suasana resah wujud dikalangan orang Islam, dan mengancam keselamatan negara.


Patutlah negara ni tak henti-henti ditimpa bala, mufti hanya tau bersuara jika dikehendaki oleh pemerintah (UMNO/BN). Selama ni tak bersuara pun, apa yang dilakukan oleh pemerintah yang mengaku Islam. Rasuah, judi, arak, hiburan, dan konsert melampaui batas, kenapa diam? Sebab seronok, dapat elaun besar, hidup mewah, pastu tak mau mengatakan kebenaran? Perbuatan macam dioranglah menyebabkan mufti semakin tak dihormati. Memang tak boleh diharap, Malaysia merupakan negara paling banyak mufti, tapi satu pun tak guna. Hanya digunakan untuk tujuan politik.

1 comments:

Anonymous said...

dah terbukti mufti2 di negara ni hanya makan gaji buta.