Friday, December 10, 2010

Majulah Mahasiswa Untuk Kebaikan Negara

Protes naik harga, tiga siswa ditahan - Malaysiakini (BM) [klik link ini]


Tiga pemimpin siswa ditahan selepas mereka menyertai perhimpunan di luar Masjid Putrajaya untuk menyerahkan memorandum kepada Jabatan Perdana Menteri (JPM) kerana membantah kenaikan harga minyak, gas dan gula minggu lalu.

student protest arrestMereka yang ditahan itu ialah setiausaha Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Mohd Ridzuan Othman, pemimpin Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (Gamis), Ahmad Shukri Abdul Razak, serta pelajar Universiti Malaya, Mohd Shahruldeen Ahmad Rosli.

Ketiga-tiganya adalah sebahagian daripada 100 pelajar yang berhimpun di situ.

Kumpulan pelajar yang memakai baju berwarna hitam itu turut menjerikkan slogan-slogan seperti "Kuasa Mahasiswa" ketika berkumpul di hadapan masjid di Putrajaya itu.

Bagaimanapun, kira-kira lima anggota polis menemui mereka dan meminta mereka bersurai.

Seorang anggota polis memberitahu mereka tidak boleh berkumpul di situ atau mereka akan ditangkap.

Setelah berunding seketika, anggota polis membenarkan lima wakil pelajar tersebut menuju ke JPM yang terletak berhampiran masjid tersebut, untuk menyerahkan memorandum mereka. (Malaysiakini)

Komenku (tulisan kecil kerana copy dari Facebook) : Ku teringat cerita-cerita sejarah yang pernah ku baca tentang kehebatan mahasiswa Melayu pada tahun 70'an. Betapa beraninya mahasiswa-mahasiswa di IPT yang diketuai oleh Brother Anwar Ibrahim (waktu ini beliau masih lagi bagus, solid, chicand trendy) tentang isu kemiskinan dan kebuluran di Baling, Kedah yang mana ia telah menggugat kerajaan BN yang diketuai oleh bapak Najib.

Dan juga ku terkenangkan solidariti mahasiswa IPT di Tasek Utara yang diketuai oleh Hishamuddin Rais. Begitu cool dan hebat. Walaupun gerakan mereka tidak berjaya sebagaimana gerakan-gerakan mahasiswa di negara luar (ini disebabkan oleh kebodohan yang terlampau kaum Melayu), tapi mereka berjaya mendatangkan resah dan menggugat penguasa yang angkuh lagi zalim terhadap rakyat.

Kini, langkah-langkah mereka yang veteran itu sudahpun dicontohi dan diikuti oleh hero-hero kita di atas. Mereka adalah penerus perjuangan mahasiswa terdahulu, mereka meneruskan legasi Brother Anwar Ibrahim (versi muda) dan Hishamuddin Rais dalam menyuarakan hak dan membela rakyat tertindas!! Hidup Mahasiswa!! Student Power!! Usah mudah patah semangat jika perjuangan kita kurang mendapat sambutan, usah mudah putus asa kerana lama-kelamaan perkara yang kita sampaikan pasti akan memberi impak dan kesan yang besar terhadap negara, dengan izin Allah.

Majulah mahasiswa untuk kebaikan negara. Diriku sentiasa bersama-sama dengan kalian. Ayuh! Tunjukkan taring kita. Bangkitlah semua setelah berpuluh tahun tidur dengan nyenyak!

Mahasiswa Penjana Perubahan Negara

mahasiswa dan anak muda telah mula bangun melawan, ini tanda tanda baik
ini tanda bahawa negara kita memiliki masa depan yang cerah gilang gemilang
apabila anak muda sedarmaka masa depan kita semua terjamin
apabila anak muda dijadikan tua maka malap lah tamadun bangsa ! (Tukar Tiub)



Mahasiswa adalah komponen utama dalam menjana perubahan di dalam negara, ingatlah bahawa kejatuhan Soeharto, Shah Reza Pahlevi, Chun-Doo hwan adalah kerana kukuatan dan solidariti para mahasiswa di negara-negara terbabit. Malangnya di Malaysia, mahasiswa umpama robot yang dikawal dan sampah, pagi petang siang malam hanya sibuk dengan couple, assignment, telan semua yang lecturer cakap, ustaz-ustaz muda sibuk jadi polis moral, hadis dan ayat suci tak lekang dari mulut tapi sekadar digunakan pabila berada di dalam masjid atau sekadar "bengkeng'' di dalam website I Luv Islam atau mana-mana web Islamic poyo yang lain (RJ)

Selebihnya di sini [link]

Saturday, December 4, 2010

Kenapa Melayu Begitu Bodoh Berpolitik?

Anwar Ibrahim is a bastard himself

Kini apa lagi yang tinggal? Apakah sudah tidak ada platform lain yang benar-benar ikhlas berjuang serta mahu menumpaskan kezaliman? Seorang rakan mengupdate statusnya di Facebook mempersoalkan, "Kenapa pemerintah semakin bermaharaja-lela, kerana rakyat sudah hilang KEBERANIANNYA terutama Tok2 Guru, Ulama2, Ustaz2 serta pemimpin2 rakyat."

Bagi saya, kenyataan tersebut amat salah. Kalau rakyat hilang keberanian, pasti kesemuanya tunduk kepada kerajaan yang maha celaka ini. Tapi punca mengapa kerajaan semakin bermaharajalela, kerana mereka tahu dan yakin bahawa harapan untuk menang semakin cerah kerana pemimpin-pemimpin Melayu dari parti pembangkang semakin kerap membuat aksi-aksi bodoh. Mereka menawarkan harapan baru kepada rakyat yang marah dan muak dengan pemerintah yang sedia ada, tetapi sikap dan kelakuan mereka langsung tidak banyak beza dengan parti pemerintah.

Apa yang beza? Mereka juga tergila-gilakan jawatan. Mereka mendakwa mereka perjuangkan demokrasi, tapi demokrasi dalam parti sendiri pun diabaikan! Ada yang bertitle ulama tapi entah apa-apa. Adakah dengan berterusan berperangai sebegini, harapan kononnya mahu menawan Putrajaya akan tercapai?? Usah mimpilah! Yang banyak buat hal, bermasalah adalah dari kalangan pemimpin-pemimpin Melayu yang mengaku Islam juga. Semuanya BULLSHIT lah. Sekarang kerajaan nak naikkan harga itu dan ini sudah tidak ada apa-apa halangan, kerana rakyat dan pengundi sudah tidak dapat membezakan mana satu kerajaan dan pembangkang, kerana perangai mereka serupa sahaja.

Tanggapan saya memang tepat. Saya pernah menulis beberapa ketika dahulu mengapa parti-parti pembangkang masih lagi tidak menang-menang walaupun berpuluh tahun berjuang. Ini berpunca daripada sikap pemimpin-pemimpin yang memberikan harapan palsu kepada rakyat, menjanjikan bulan dan bintang, bertopengkan imej yang "alim dan bertaqwa" serta imej yang "demokratik", tetapi semuanya hampeh! Agak-agaknya, selepas PRU-13 nanti, negeri mana yang masih lagi kekal di dalam pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat?

Dan ini jawapan saya pada status di Facebook beliau : Salah tu..bukan hilang keberanian, kalau hilang keberanian mereka dah tak lawan dah kerajaan. Tapi pemerintah semakin bermaharajalela kerana pemimpin-pemimpin Melayu/orang-orang Melayu BODOH dalam politik. Kita bagi amanah, dia khianat.

Thursday, November 11, 2010

Kepundekan Melayu dalam parti majority Melayu.

Oleh : AdukaTaruna [link]


Masa dulu, masa gua masih single-mingle dan uma bersama rakan2nya pun bujang trang tang2, kami menghabiskan duwet sehari suntuk bagi menjayakan demo BERSIH. BERSIH adalah satu gerakan yang diwakili parti2 politik dan NGO2 terbesar. Apakah tuntutan BERSIH? BERSIH menuntut ketelusan undi dalam Pilihanraya Malaysia.

Dalam tuntutan BERSIH, terdapat 2 parti majority Melayu. Parti yang menuntut ketelusan undi. Tapi bila sebut bab Melayu, pasti genetik pundek itu tidak sedar diri.

1. PKR menuntut SPR telus dalam undi. Ambil satu tajuk sahaja cukup. Yakni penggunaan dakwat kekal. Tapi bila pengundian tahap kecil berbanding tahap SPR, jangankan kata dakwat kekal, kertas undi berlainan kaler pun boleh kena seludup keluar. Kepundekan Melayu dalam parti majority Melayu.

2. Sama gak parti ulama nih. Masalahnya bukan masalah ulama. Tapi masalah Melayu. Ulama Melayu. Kiraan undi bagi pemilihan PAS pun takda penggunaan dakwat kekal. Kiraan juga tanpa wakil dan buat secara gelap, wala' dan husnuzon.

Anwar dan keluarga dia yang berkampung kat dalam PKR tu tahu kehendak anak muda khususnya, rakyat amnya tentang kebebasan memilih. Dan jaminan ketelusan dalam memilih. Tapi, bila Allah uji untuk tahap parti sendiri, pun gagal. Sepanjang Wan Azizah Presiden, dan sepanjang Anwar yang berbuih2 mulut cerita bab kejujuran pemilihan, mana dia contoh dan model dalam pemilihan sekecil party? Mana dia penggunaan dakwat kekal?

Hadi Awang dan barisan PAS Terengganu yang berkampung dalam PAS Pusat, yang sibuk menjatuhkan hukum2 Islam, mana dia kaizen bab pemilihan, bab pengundian? Undi untuk organisasi sekecil PAS pun masih tahap zaman Jepun. Pengundian dikira tanpa wakil. Semua pakat2 husnuzon. Wala' kepala Ayah Chik. Islam meminta kita berubah dari baik kepada yang lebih baik. Bukannya kaedah Nabi guna kayu sugi, sampai kiamat guna kayu sugi. Bab unta tak nak guna plak tu. Masing2 kereta mewah siap no plat pun mewah. Haram jadah punya ulama Melayu.

Mana dia pengiraan undi secara terbuka seperti MCA parti genetik Cina? Mana dia penggunaan dakwat kekal seperti yang dituntut PAS? Apakah semua orang dalam PAS kasta ulama, maka, penggunaan dakwat kekal tidak perlu? Kasta ulama ada darjat special?

PAS sokong penggunaan dakwat kekal dalam undian. Tapi undian parti sendiri pun tak guna. PAS sokong gaji minimum, tapi gaji pekerja Harakah sendiri tak terjaga.

Pundek punya ulama. Tapi sebab dia ulama, apa2 kesalahan, takda dosa bai... cuma miss satu pahala sahaja dari peruntukan 2 pahala. Kat mana gua nak dapat sijil ulama? Gua nak apply. Mudah sket gua masuk syurga.

Wednesday, November 10, 2010

Bajet kaum mooxiang di gua mooxiang


Kaum musang, sebelum pergi memburu telah mengadakan perhimpunan agung di gua musang.

"Kita akan ubah tektik." Kata ketua kabilah kaum musang yang ada lesung pipit.

"Ada sebarang cadangan?" Tanya ketua kabilah kaum musang yang dilantik oleh kabilah kaum musang besar untuk mengetuai musim perburuan kali ini.

"Kita akan beri mereka daging percuma!" Sorak seekor musang.
"Susu percuma?" Teragak-agak seekor perwakilan musang yang mempunyai ekor pendek dan rambut tegak. Dia macho tapi segan sedikit.

"Ya, susu percuma!"Jerit musang lelain.
"Susu siapa?" Tanya seekor musang betina yang tidak ada kening. Dia cukup pantang dan taboo bab-bab susu ni.

"Susu musanglah. Takkanlah susu beruang? Ka kaka kaka." Ketawa beberapa ekor musang nakal yang agak jambu.

Ketua kabilah kaum musang meletakkan jari di pinggir bibir mengisyaratkan kesemua kaum musang agar senyap.

"Kita tipu mereka lagi!" Sorak seekor musang yang bersorak di awal tadi.

"Ya, lepas kita bagi susu, kita nak bagi apa lagi?"

Daging sudah, duet ringgit? Zaman kayu kayan ni nak pakai duit nak buat apa? Tak guna la. Ini zaman barter. " Ayam, buah-buahan, sayur-sayuran bla blabla bla bla bla bla etc etc...,"

"Okey, no hal. Kita akan bagi semua ini. Dengan tambahan peruntukan istimewa lagi, kita bagi baja."

"Baja?" Punggung-punggung kesemua perwakilan kabilah kaum musang terangkat. "Mana nak carik baja memalam macam ni? Lagipun waktu perburuan dah dekat dan tidak berapa lama lagi."

Ya, sudah tidak sepurnama lagi. Fikir musang yang bisu tidak boleh bercakap dan membuat bising.

"Mmmm, sabar sabar. Baja bukan payah sangat nak dibuat. Kita buat guna najis kitalah. Baja kan banyak dari najis?"

Kata-kata ketua kabilah kaum musang itu akhirnya menyuraikan kaum musang.

Seekor anak musang sesudah perhimpunan agung itu berlari-lari seperti kucing mengejar rerama ke arah ketua kabilah.

"Tuan, takkanlah mereka semua ni senang sangat kena tipu?" Tanya anak musang itu kedungu-dunguan, kebodoh bodohan dan kebuntu buntuan.

Senyum simpul sahaja ketua kabilah gerombolan kaum musang itu. Anak ini terlalu jujur dan mulus untuk memahami art of war. Anak musang yang kelihatan berjurus itu menggesek gesek kepala apabila melihat ketuanya senyum meleret kepadanya.

"Tak. Tak jugak senang. Tapi, kalau tetiap masa dan ketika kita buat kerja kerja menipu begini, tentulah mereka pun akan lupa akan semua segala kejahatan kita. Betul tak? Lagipun bukan selalu kita datang sini. Dua tiga purnama sekali."

Be toollollolool...! Hilai hingar dari seluruh kaum musang yang mash belum lelap dan terdengar diskusi itu berjelaga memenuhi seisi gua tempat mereka bersidang untuk bajet kali ini.

Dan memanglah, manusia itu banyak kali ditipu oleh kaum musang..

Tanya jangan tak tanya

kaunter pertanyaan dibuka, sebarang soalan boleh dihantar di http://formspring.me/reformisjalanan

Saturday, November 6, 2010

Gelombang Yang Semakin Lesu

Tak sampai 3 tahun! Saya melihat mood kebanyakan orang terhadap parti-parti politik semakin lesu, terutamanya di sebelah PR. Jika 2 tahun lepas rakyat masih lagi memasang angan-angan untuk melihat perubahan dan yakin pada Anwar Ibrahim, sekarang semuanya entah ke mana. Nampaknya mereka semua sudah menolak "politik harapan". Bermacam-macam harapan yang dijanjikan sebelum pilihanraya tapi mereka mendapati apa bezanya kerajaan yang memerintah di beberapa buah negeri dengan kerajaan pusat?

Anwar Ibrahim contohnya. Dari dulu sampai sekarang cakap pasal "reform". Nak reform itu dan ini tapi pada hakikatnya parti sendiri pun dia gagal nak reform. Berbagai masalah ditambah pula dengan gelagat pimpinan dan golongan elitis dan berkepentingan di dalam parti tersebut. Selepas PRu 2008, beberapa kali siri pilihanraya kecil dilihat memihak kepada PR kerana waktu itu mood rakyat yang mahukan kepada pembaharuan dan perubahan masih lagi menebal. Sekarang, satu demi satu tumpas. Dan UMNO/BN (la`natullah) berjaya menarik kembali sokongan rakyat dan pengundi sedikit demi sedikit.

Sebelum bercakap nak menuju ke Putrajaya, lebih baik bersiap sedia dengan kemungkinan akan terlepas negeri-negeri yang berjaya ditawan pada PRU 2008.

Thursday, October 28, 2010

Siapa di sebalik Islamic Fashion Show?


Inilah muka-muka di belakang the so-called Islamic Fashion Show. Cuba lihat wajah-wajah majoriti perempuan di gambar tersebut. Sah Melayu dan Islam, tapi berjambul dan tidak menutup kepala. Patutlah Islamic fashion tak serupa Islamic!

Gambar kredit pada SaifulIslam.Com

Monday, October 25, 2010

Antara Menara 100 Tingkat dan KTMB


Salah satu perkara yang menyakitkan hati apabila saya berada di sini adalah menaiki komuter (KTMB). Nak tunggu komuter dah satu hal (kadang-kadang dekat setengah jam, lebih haru, 40 minit baru sampai!), lepas tu bila naik - punyalah sesak. Macam-macam orang dan perangai ada. Ada juga perempuan jenis tak reti bahasa, KTMB dah sedia dah gerabak khas untuk perempuan di tengah-tengah (siap dengan sticker pink lagi), tapi boleh dengan selambanya mereka join sekali dengan lelaki-lelaki di gerabak depan dan belakang.

Mulut saya memang susah nak kawal bila berhadapan dengan komuter ini. Perkataan 'babi' itu memang sudah biasa - sama ada diungkapkan dalam hati ataupun dengan nada yang seakan-akan kentut di dalam kain. Jarang sangat dapat tempat duduk di dalam komuter. Biasanya memang kena berdiri. Iyalah, komuter lambat sampai, orang yang menunggu bertambah ramai, ditambah lagi dengan orang yang sudah sedia ada di dalam tu. Saya ini jenis mudah kena sakit kepala, lebih-lebih lagi berdiri di dalam kenderaan yang bergerak. Nak buat macam mana, tahan sajalah. Nasib baik dalam telefon ada MP3, boleh dengar lagu dengan handsfree. Tapi itu beberapa bulan lepas. Sekarang, tak tahu apa puncanya, MP3 telefon ada masalah, dan tak boleh pakai lagi dah.

Selalu terfikir, kenapalah servis atau perkhidmatan KTM ini tak macam LRT dan Monorail? Lambat, lembab, sesak, dan macam-macam lagilah. Mungkinkah kerana terdapat perkataan 'Melayu' pada KTMB (Keretapi Tanah Melayu Berhad)? Agak-agaknya, kalau dibuang atau diubah perkataan Melayu pada KTM ni, servisnya boleh jadi elok kut? Apa-apapun, itulah yang saya cuba katakan, sudah bertahun-tahun saya mengalami masalah dengan KTM ini. Servis dia macam tu juga.

Apakah kerajaan memang tak ada hati perut? Boleh berhabis duit berbillion-billion untuk satu-satu projek yang tak datangkan faedah kepada rakyat, tapi perkara asas ini - perkhidmatan awam, komuter - yang menjadi kenderaan utama rakyat di sini tak diambil peduli? Dah berapa kali aduan dibuat dan masuk ke dalam berita, tapi mana kesannya?? Sebab itulah, daripada membazir membina Menara Warisan 100 tingkat itu, lebih baik duit tersebut digunakan untuk memperbaiki servis pengangkutan awam. Bukan ke kerajaan tak ada duit? Sampai sanggup tarik biasiswa, kejar orang yang tak nak bayar pinjaman PTPTN sampai ke lubang cacing? Projek membazir ini ada pulak duit?

Siapa yang dapat untung? Apakah rakyat-rakyat bawahan dapat merasa nikmatnya jika menara tersebut siap? Maka bagi mana-mana rakyat yang mempunyai akal, mereka akan menolak projek gila ini. Stress! Benda sia-sia ini tahu sangat buat, tapi mengabaikan perkara lain yang melibatkan kepentingan rakyat. Bodoh punya PM!


Di Facebook, jumlah manusia yang menentang pembinaan menara ini ialah 158,722 orang (setakat ini).

Namun ada juga orang yang bahalol cipta page untuk menyokong pembinaan menara tersebut. Setakat ini hanya 1615 saja (kah kah kah). Lagipun, bukan semua yang join page ini menyokong, ada juga yang join semata-mata untuk menentang.

Kesimpulan, lebih baik kerajaan perbaiki dulu tahap perkhidmatan KTM sebelum nak laksanakan mana-mana projek mega yang sah tidak mendatangkan faedah kepada rakyat!

Sunday, October 24, 2010

Harapan di DUN Galas

Dalam banyak-banyak isu yang bakal digunakan oleh parti yang bertanding, salah satunya adalah isu "anak tempatan" yang dimainkan oleh UMNO. Harapan saya ialah tidak mahu lagi melihat kebodohan pengundi (terutamanya orang Melayu) apabila tiba hari mengundi. Kalau tak mahu pilih calon kerana merasakan dia tidak sesuai untuk menjadi pemimpin atau tidak boleh menggalas tanggungjawab, itu tak mengapa. Tapi janganlah tidak mengundi atau memilih semata-mata dia bukan anak tempatan.

Anak tempatan atau orang luar bukannya isu. Yang penting, apakah calon tersebut mampu melaksanakan tanggungjawabnya selepas dipilih oleh rakyat. Jangan ulangi kebodohan orang-orang Melayu di Parlimen Kuala Terengganu (pada PRU 2008) dan juga Parlimen Hulu Selangor. Calon PR yang bertanding di sana kalah kerana salah satu faktor ialah mereka bukan anak tempatan. Di Kuala Terengganu, jelas orang PAS menunjukkan kebodohan sebilangan daripada mereka apabila tidak mengundi Mohamad Sabu sebaliknya mengundi calon BN. Apabila berlaku pilihanraya kecil di kawasan itu, isu anak tempatan sekali lagi timbul dan Azman Shapawi menolak orang luar.

Wahid Endut dicalonkan, akhirnya sebahagian pengundi PAS yang mengundi BN sebelum itu memberikan undi mereka kepada calon PAS hanya kerana calon PAs adalah anak tempatan. Jadi, saya berharap sangat supaya tidak melihat lagi kebodohan tersebut menjelma di Galas. Isu itu, hanya orang bodoh dan tolol saja yang memainkannya.

Wednesday, October 20, 2010

Macam Ahmadinejad Pula


Sekali pandang macam Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad. Tapi, apa perbedaannya? Mr. Ahmadinejad memang berasal daripada keluarga yang susah, manakala Sultan Muhammad V berasal daripada keluarga diraja yang dilimpahi dengan kemewahan. Yang kedua, Mr. Ahmadinejad sedikit slim manakala Sultan Muhammad V agak gempal. Dan yang ketiga, Mr. Ahmadinejad mengekalkan kesederhanaannya semenjak sebelum bergelar Presiden dan Sultan Muhammad V berusaha menjadi sederhana semenjak bakal dinobatkan sebagai Sultan.

Pemimpin yang merendahkan diri, hatinya mudah dekat kepada Sang Pencipta. Untunglah bagi sesiapa yang mempunyai pemimpin sebegini. Pemimpin yang tidak pernah bercita-cita membuat sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat kepada rakyatnya, seperti Menara 100 tingkat. LOL!

Friday, October 15, 2010

Yeahh!!! Matlamat Perjuangan Kita Adalah Menghalang Konsert Semata-Mata!! Allahuakbar!!

Kira-kira 200 anggota Pemuda PAS dan aktivis kumpulan mahasiswa Islam malam ini antara yang hadir ke konsert artis 'gay' Amerika Syarikat Adam Lambert. Bagaimanapun, kehadiran mereka bukan untuk berpesta, sebaliknya bagi menyatakan bantahan terhadap artis tersebut, antaranya dengan mengoyak dan memijak poster artis American Idol itu.

Sejak 7.30 malam, mereka berkumpul di sebuah surau, kira-kira 300 meter dari Stadium Bukit Jalil - tempat program itu berlangsung.

Mereka kelihatan menunaikan solat Maghrib berjemaah sebelum berarak beramai-ramai ke stadium berkenaan.
Dipimpin Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan, mereka bertakbir dan melaungkan pelbagai slogan anti artis tersebut, antaranya "bantah artis gay' dan "bantah Adam Lambert". - Malaysiakini

Komen : Ya...inilah satu-satunya perkara yang hanya tahu dibuat oleh Pemuda PAS - halang dan haramkan konsert. Bukannya tak boleh, tapi seolah-olah hanya ini yang diperjuangkan oleh mereka melebihi isu-isu besar yang lain. Isu lain tak reti pula nak berdemonstrasi. Biasanya demonstrasi macam ini disertai oleh brigade Polis moral, mat-mat skema, ustaz-ustaz muda yang baru belajar simpan janggut di IPT, mamat-mamat siswa berkopiah, berjubah, etc. Secara tidak langsung mentuakan mereka yang belum lagi tua. Anak-anak muda dituakan. (tengok sendirilah macam mana penampilan Ketua Pemuda PAS, agaknya dia nak anak-anak muda macam tu le). Banyak lagi isu penting yang patut diperjuangkan oleh orang muda, takkanlah ini saja? Come onnnnn....

Thursday, October 14, 2010

Cerita Tok Janggut di alam akhirat.

Oleh : Aduka Taruna (adukataruna.blogspot.com)

"Bangsa bangsat manakah yang bercita-cita mati di atas katil?"
"Bangsa bangsat manakah yang bercita-cita mati di atas katil?"
"Bangsa bangsat manakah yang bercita-cita mati di atas katil?"


Khalid Al-Walid tunduk dan sedikit lesu. Walau dianugerahkan pelbagai kemuliaan pada hari itu, ada riak segan di wajahnya.

“Eh… Panglima Khalid. Silakan.”

Sapa seorang lelaki berwajah bercahaya. Tetapi tangan dan kakinya kudung. Parut berselirat. Manusia seumpamanya, cacat di sini sana menoleh dan beranjak member penghormatan kepada Khalid. Di alam itu, siapa yang tidak kenal akan nama Khalid Al-Walid? Siapa? Oh.. yang itu memang la tak kenal. Warga Felda Melayu Hutan.

"Tidak mengapa. Biarkan aku di sini. Kalian lebih mulia dariku. Akulah Khalid yang mati di kalangan manusia2 mati di atas katil."

"Bangsa bangsat manakah yang bercita-cita mati di atas katil?"

Penuh semangat. Membakar jiwa yang hadir. Begitu ramai. Walau sudah berakhir, di alam yang sudah tiada lagi dosa atau pahala, namun, itulah dia. Pejuang tetap pejuang. Darahnya hidup, jiwanya sarat.

"Bangsa bangsat dan dayus manakah yang lahir ke dunia dan bercita-cita mati di atas katil dan dikelilingi oleh anak cucu?"

"Bangsa Melayu...." Bisik seorang lelaki berjanggut perlahan. lemah dan kesal. Menggeleng2kan kepala. Badannya penuh dengan kesan siksaan.

"Siapakah lelaki itu?" Tanya Khalid Al Walid. Fokus matanya dituding ke arah lelaki gelap dan berjanggut itu.

"Owh.. Itu namanya Tok Janggut, wahai Panglima Agung. Niatnya menyahut seruan jihad dari Uthmaniah Turki menentang British diterima Allah. Syahidnya diangkat mulia.

Khalid bergerak menuju ke arah lelaki itu.

"Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam."

"Tiada lagi saudara kita dari kalangan bangsamu?"

"Ada, tetapi terlalu sedikit. Ada di sebelah sana."

"Mat Kilau?"

"Itu hanyalah samseng kampung yang marah kerapa British kerana menggangu wilayah sempitnya. Hanya 2 askar Benggali British memburunya, sudah membuatkan dia lari lintang pukang. Diangkat pewira oleh buku teks Melayu kerana Melayu memang bangsa bangsat yang tiada wira."

"Dol Said?"

"Itu sekadar Ketua Kampung yang marah apabila kuasanya memungut cukai diganggu British. Setelah ditawar pencen, dengan Naning sekali menjadi milik British. Diangkat pewira oleh buku teks Melayu kerana memang tiada siapa yang boleh dimasukkan dalam buku teks."

"Siapakah bangsa bangsat yang mengharapkan kematian paling dayus dikatil empuk, di dalam air-cond, tetapi mati kerana HIV dan rempit?"

"Wahai saudara ku yang begitu bersemangat.. dari tadi aku ingin bertanya kepadamu." Tok Janggut mula bersuara.

"Silakan."

"Seghoti. Aku tahu mu sebaka denge ku. Tapi aku nok tahu baju pere hok mu tu. Nipih, warno meroh meghe ado numbo pulok alik belake."

"Owh... yang inilah baju hok Red Warrior."

"Nate gapo tu? Mu mati kano gapo?"

"Gocoh denge penyokong Selangor. Gomo Klate gomo!"

Wednesday, October 13, 2010

Chegubard Layak Jadi Ketua AMK

Catatan di bawah ini saya copy dan siarkan tanpa izin daripada blog Chegubard yang bertarikh 24 Disember 2006.

Catatan ke Terengganu : Jangan jadi Cicakman


Oleh kerana kewangan yang amat teruk mulanya nak batal sahaja program ke Terengganu, tetapi mengenangkan Pok Jak, Ketua Bahagian Kuala Terengganu yang

bersungguh – sungguh dan Ng Chai Heng, Setiausaha Negeri Terengganu aku tekad juga untuk pergi. Cadangnya untuk naik bas ekspress aja memandangkan kereta yang ‘tidak berapa sihat’ dan untuk lebih menjimatkan.


18 Disember 2007, 7.00 pagi keluar rumah dengan berbekal RM 10.00 yang dipinjam dari mak dan wang yang sememang ada dalam poket RM 7.00. Itupun hanya cukup isi minyak kereta yang dah teruk sangat ’kering’ sebanyak RM 15.00.Dari rumah aku terus ke Sekolah Tinggi Chung Hwa, Seremban untuk mengambil semula deposit sewa dewan yang di gunakan untuk Dialog Ekonomi pada 26 November lepas. 8.00 pagi sampai di sekolah itu aku dimaklumkan Encik Tham, Pegawai yang bertugas akan masuk lewat sekitar jam 11.30 pagi. Tiada pilihan lain selain dari menunggu beliau kerana tiada jalan lain untuk mendapatkan tambang ke Terengganu.


Jam 11.45 pagi aku meninggalkan sekolah tersebut dengan pulangan deposit yang di tunggu. Walaupun tidak seperti jumlah yang disangka, hanya RM 150 di pulangkan. RM 450 telah dipotong kerana penggunaan dewan lebih masa dan tambahan kerusi. Resit tertulis RM 450 (Deposit) di tolak RM 150 (sewa kerusi) RM 100 (sewa kantin) RM 50 (sewa lebih masa). Selain tercatat RM 950 untuk sewa dewan dan P.A system yang telah dibayar sebelum program bermula.Deposit itu aku ambil kerana setengah dari jumlah kos sewaan tersebut aku pinjamkan wang sendiri tetapi akhirnya setelah dikira wang jualan tiket dan kutipan hari tersebut aku tak jadi ambil balik wang yang dipinjamkan kerana wang tersebut cukup – cukup untuk projek print vcd percuma. Maka aku niat infaqkan sahaja kecuali deposit ini aku terpaksa ambil.


12.00 tengahari sampai Terminal One Seremban. Malangnya trip bas pagi dah terlepas (11.00 pagi) dan paling awal pun 8.00 malam nanti. Tiada cara lain, aku ambil keputusan bawak kereta keliasa aku yang tiada aircon (kerana compressor rosak) dan rim bengkok teruk. Paling tidak sehingga Kuantan untuk dapatkan bas ke Terengganu. Kena isi minyak ! Sedikit lega kerana teringat mata terkumpul dalam Kad Smile. Sampai Kuala Pilah aku berhenti di Esso. Aku tebus 1000 mata dapat minyak free RM 15 dan aku tambah RM 40 lagi. Lega selepas isi minyak dengan kelajuanbiasa dan tidak menggunakan aircond, minyak yang ada ini cukup bukan setakat Kuantan tetapi terus ke Kuala Terengganu pun cukup.


Dalam perjalanan melepasi Kuala Pilah aku telefon Rizan Ali, Ketua AMK Pahang untuk bertanya mengenai jadual bas dari Kuantan ke Kuala Terengganu. Rizan memberi tahu bas hanya ada pukul 5 petang dan akan sampai Kuala Terengganu sekitar 10.30 malam.


Aku tersenyum kerana aku terpaksa pandu kereta yang macam kereta kuda (kerana rim bengkok teruk) terus ke Kemaman. Cuaca yang mendung telah menyelamatkan aku aku dari kepanasan kerana tiada aircond. Cuma aku perlu berhenti di Stesen Minyak di Muadzam Shah untuk beli minyak enjin. Tambah sikit minyak enjin kerana risau juga lama tak tukar, mungkin kering atau dan terlalu kotor.

Aku hubungi Setiausaha Bahagian Kemaman yang lebih di kenali sebagai Din Bangla (maaf jika Din terbaca dan marah aku dedahkan nick dia) untuk bertanyakan jadual perjalanan Bas dari Kemaman. Bas terakhir ialah jam 5 petang dan biasanya sampai ke Kuala Terengganu sebelum 9.00 malam. Aku sedikit lega, tetapi melihat waktu yang suntuk dan perlu sampai Kemaman sebelum 4.30 petang, aku batalkan untuk berhenti makan. Memang lapar kerana dari pagi belum makan.


Jam 3.00 petang melepasi pintu gerbang masuk ke Kemaman. Terlalu letih memandu ’kereta kuda’ seorang tanpa henti dari Seremban. Lapar pula. Aku berhenti kedai runcit sebelum Masjid Kemaman untuk beli roti krim dan air kotak. Cadang hendak berhenti makan roti, rehat dan solat di Masjid Kemaman.


4.00 petang aku berjumpa Din di depan Restoran Briani depan Maybank Kemaman. Dia minta pandu ikut belakang keretanya. Rupanya dia suruh ikut ke pejabatnya dan minta letak ’kereta kuda’ depan pejabatnya. Dia hantar ke stesen bas dan dalam kereta dia hulurkan tiket bas sambil berkata anggap (tiket ini) keADILan Kemaman belanja. Aku yang sememangnya tengah kering tersenyum sambil ucap terima kasih.


4.30 petang tepat aku telah berada dalam bas. Tetapi malangnya sehingga 5.30 petang bas tersebut tak jalan lagi kerana rosak. Risau tidak sempat sampai sebelum 9.00 malam, telefon Din, minta dia ambil dan hantar ke pejabatnya semula. Terpaksa juga naik ’kereta kuda’ tu ke Kuala Terengganu juga.Pun tak tahu kenapa tiba – tiba ringan mulut untuk mempelawa seorang lelaki cina yang duduk di tempat duduk bahagian belakang bas untuk sama ke Kuala Terengganu.


Tapi pilihan tepat. Lelaki itu yang bekerja dengan syarikat carigali minyak baru sahaja sampai ke darat setelah 3 bulan di tengah laut. Dia sekarang sedang buat survey mengenai beberapa kawasan yang berpotensi sebagai telaga minyak baru. Sepanjang perjalanan ke Kuala Terengganu terlalu banyak ilmu baru aku perolehi darinya. Dia tak henti bercerita mengenai tugasnya cuma sesekali aku ada ruang untuk bercakap.


Jam 9.00 malam aku turunkan dia di Jalan Kampung Cina Kuala Terengganu selepas bertukar nombor contact. Dia janji akan layari blog ini. Kalau dia layari dan baca jangan lupa beri komen.Aku terus ke Hotel Kenangan, ambil kunci terus ke bilik dan mandi. Jam 9.30 malam aku masuk ke dewan di tingkat 4 hotel tersebut. Nampak sahaja Pok Jak di terus salam dan peluk aku. Aku gelak je sebab teringat sebelum program dan dalam perjalanan entah berapa ratus kali dia hubungi aku dan hanya beberapa kali sahaja panggilan dia yang aku angkat. Kesian dan aku kagum melihat kesungguhan Pok Jak yang tua ini.


Dewan hampir penuh lebih 50 orang aktivis keADILan telah berada dalam dewan. Razali Alias mulakan sesi motivasi. Sebelum aku ambil tempat sebelum Cikgu Zul. Malam itu baru aku tahu Cikgu Zul bakal dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Terengganu. Tahniah.Malam itu crowd bercampur, sama banyak yang veteran dan yang muda, jadi aku tak tekan habis. Aku habiskan satu jam untuk terangkan pada mereka mengenai 4 perkara ;


Adakah kita pernah kaji sebab kekalahan pilihanraya lepas ? cuba buat senarai puluhan alasan tersebut dan sebelum pilihanraya selesaikan semua persoalan itu..jika tidak kita tidak layak masuk pilihanraya lagi... Keadaan parti ini sekarang. Parti ini merupakan kenderaan yang bagus tetapi kita sebenarnya terlalu mengharapkan DSAI. Kita seolah terlupa untuk mengenengahkan tokoh dan menyusun gerak kerja di peringkat kita sendiri ? kita seharusnya buat apa yang termampu henti salahkan orang lain. Jika kita pemimpin suruh orang buat kita kena tunjuk kita boleh buat dulu.


Keperbagaian pendekatan. Pendekatan dan program perlu lebih kreatif dan perbagai. Angkatan Muda khususnya perlu berfikir di luar kotak (luar biasa). Rumusan pula berkongsi formula kemenangan dan faktor x


Sesi malam itu berakhir sekitar 12.15 tengahmalam selepas sesi soal jawab. Ada yang kelihatan boleh menerima dan nampak semangat serta jelas bagaimana mahu bergerak selepas sesi ini jika dinilai dari riak muka dan bahasa tubuh mereka tetapi ada juga yang terus kekal mandom. Apa yang mereka perlukan bukan arahan – demi arahan tetapi perjumpaan dan pertemuan fizikal yang membincangkan idea untuk bergerak akan menguatkan iltizam mereka. Pemimpin perlu turun ke bawah membawa idea gerakan yang kreatif.


Selepas program Suhaimi, Timbalan Ketua Perhubungan telah membawa bersama Cikgu Zul dan yang lain ke gerai makan sebelah hotel. Tak sabar rasanya untuk rasa nasi yang pertama setelah seharian berlapar. Selepas makan Pok Jak dan Ibrahim (aktivis keADILan Kuala Terengganu) telah bawa pusing – pusing Bandar Terengganu. Dalam kereta Pok Jak hulur sampul surat katanya dia tahu aku takda duit. Dalam keadaan serba salah tak mampu menolak hanya senyum, ucap terima kasih dan ambil. Ada 4 keping RM 50.


Dia juga tunjukkan pejabat di kawasan tengah bandar yang baru dia sewa untuk dijadikan pejabat Parti. Banyak cerita dan persoalan yang dibincangkan. Tanpa menunjukkan minat untuk mebincangkan masalah aku tarik perbualan dengan berkongsi idea bagaimana nak bergerak secara lebih kreatif. Ibrahim pula rupanya ada kemahiran IT yang tinggi jadi kami berbincang apa yang Ibrahim boleh buat membantu parti di Terengganu.


Jam 2.00 pagi sebaik sahaja turun dari kereta Pok Jak, telefon bimbit berbunyi. Sahabat lama semasa di MPRM yang kini balik bercuti di kampungnya, Kuala Terengganu dari mengajar di Sabah ajak berjumpa. Katanya esok tak sempat kerana dia nak balik rumah mak mertuanya di Perak. Kami habiskan masa lebih sejam berborak depan 7 eleven tengah Bandar Kuala Terengganu. Banyak cerita di perbual tapi aku lebih menunjukkan minat menarik perbualan untuk mengetahui keadaan politik di Sabah, kebetulan kerana dia merupakan antara orang yang aktif dalam Umno di Sabah.


Hampir 4 pagi baru melelapkan mata di bilik 2112 Hotel kenangan.


Jam 9.00 pagi aku meninggalkan hotel. Destinasi sebuah restoran di Kuala Berang. Pagi ini aku berjanji meluangkan masa untuk bersarapan dengan beberapa Puteri Umno yang seorangnya merupakan teman lama aku.Perjumpaan dihadiri oleh 5 orang. Kawan aku yang menjawat dalam Puteri Umno negeri, dan 4 lagi ajk dari bahagiannya. Perbualan bermula dengan yang ringan – ringan hinggalah ke persoalan politik yang berat.


Dalam pertemuan itu mereka bangkitkan rasa tidak puas hati mengenai penyelewengan yang berlaku. Kata mereka Terengganu paling ramai kontraktor kelas F dan paling banyak projek tapi malangnya yang dapat asyik kelompok yang sama. Bila kita bising dia cuma tubuh syarikat lain dan pasang proksi tapi masih orang sama.Mereka minta juga dibangkitakan isu MSA Bina Sdn Bhd yang sering dapat projek kerajaan dan agihkan projek secara sub. Sekarang ini orang Umno sendiri gelar Idris Josoh sebagai Menteri Besar Besut kerana semua projek mesti dapat kepada kontraktor Besut.


Mereka kata ramai dah mula serik dengan Umno janji bertabur tapi habuk pun tiada , mereka yang jumpa rakyat ini mula di cemuh. Projek tak berdasarkan kepentingan buat masjid besar bukan ada khariah ramai pun, buat bangunan tambahan sekolah kelas yang lama pun tak penuh dan contoh paling jelas ialah Pasang lampu macam – macam di Kuala Terengganu di jambatan Sultan Mahmud siap pasang lampu ikan tetapi malangnya kawasan Bukit Bauk, Dungun dan kawasan seperti Kampung – kampung di Kuala Berang kegelapan.


Mereka diterangkan mengenai perkara ini berlaku kerana nak kerja senang gaih projek tanpa buat survey kepentingan projek. Mereka bangkitkan untuk menyokong PAS secara terus mereka ada beberapa benda yang tidak puas hati juga dengan PAS khususnya semasa PAS jadi kerajaan. (Bab ini aku tak nak debatkan panjang dengan mereka sebab aku tak nak larikan fokus perbualan)


”keADILan ok kami sokong khususnya jika Datuk Seri Anwar benar – benar boleh perbaiki ekonomi” kata mereka tetapi mereka juga menyatakan kekesalan kerana keADILan di Terengganu senyap dan tiada apa.


”keADILan hanya nampak bila Anwar datang. Penyokong ramai. Tengok bila Anwar datang kami orang Umno pun nak jumpa...tu yang perpuluh ribu jadinya” tambahnya sambil ketawa.


Mereka di beri jaminan kita dalam usaha serius susun jentera keADILan di peringkat bawah khususnya di Terengganu. Mereka juga di pelawa masuk dan sama bina keADILan Terengganu jika ingin lihat Anwar jadi Perdana Menteri. Pelawaan itu disambut dengan sengih ala kerang sahaja dan InsyaAllah. Nampaknya peluang ada jika orang Umno pun dah mula bosan cuma perlu perhatian khusus penyusunan jentera dan seumpamanya.


Jam 1.30 petang, tiba di Cabang 3, Kuala Terengganu. Destinasi ialah Restoran Pok Jak, makan tengahari free. Pok Jak sambut dengan mesra. Terus order nasi ayam dan limau suam. Sedang rancak berborak dengan Pok Jak datang seorang lelaki, seperti pelanggan tetap Pok Jak. Pok Jak ajak duduk dan perkenalkan dia sebagai orang kuat Umno dan bekas Setiausaha Pemuda Umno Terengganu.


Pok Jak minta aku terangkan pada dia mengenai kes wanita monggolia dan kemungkinan penglibatan Najib. Setelah aku terangkan mengenai penglibatan pengawal peribadi Najib dan Rosmah serta penggunaan bom C4 itu mukanya berubah serius. Aku cuba ingatkan dia mengenai kes Mustakizah yang akhirnya ditutup dengan kematian misteri saksi, kes itu juga dikatakan juga ada kaitan dengan Menteri Kanan Umno. Kemudian perbualan aku lajakkan dengan menerangkan mengenai beberapa angle mengenai ekonomi rasuah dan sebagainya. Nampaknya melalui tajuk ini dia pun setuju kerana dia turut menimbulkan rasuah dan salah guna kuasa dalam kerajaan Terengganu. Nampaknya dia paham apa yang berlaku.... dah dijolok dan terpulang pada Pok Jak untuk follow up lain kali.


3.00 petang aku rasa badan tak selesa lalu selepas keluar dari Restoran Pok Jak di Cabang 3, aku terus memandu menuju ke Masjid Kuala Terengganu. Di sana aku mandi dan tukar baju. Selepas solat. Oleh kerana masih banyak masa aku terus ke Pantai Batu Buruk. Sampai di tepi pantai, parking kereta betul – betul mengadap pantai. Tenang sangat rasanya dengan angin yang kuat dan bunyi ombak besar yang menghempas pantai. Sesekali terdengar pekikan kanak – kanak bermain layang – layang tak jauh dari situ. Duduk di luar kereta atas pasir pantai sambil membaca buku menghabiskan membaca buku Kepimpinan Dakwah dan Politik Islam terbitan penerbitan Muttaqin.


Ketenangan membaca terhenti apabila Zul Marang menelefon aku. Dia nak jumpa katanya untuk menerangkan mengenai perjumpaan malam ini. 5.30 petang berjumpa dengannya di Gerai belakang hospital yang betul – betul menghadap Laut China Selatan.


Dia menerangkan pada bahawa perjumpaan malam ini bukan sahaja akan dihadiri ahli parti keADILan tetapi turut akan disertai oleh ahli PAS dan ahli Umno. Zul menerangkan mengenai isu paling besar yang mereka hadapi kini ialah pindaan kanun tanah.


Perjumpaan dengan Zul petang itu ringkas dan pendek sahaja. Hanya 30 minit. Kemudian dia bergegas pulang ke Marang dan saya berjanji bertemu beliau di Pekan Marang selepas Isya’.


Masa yang banyak aku ambil dengan memandu perlahan ke Marang sambil singgah di tepi pantai tengok aktiviti orang kampung dan sempat beli keropok lekor untuk ole – ole. Adalah lima kai berhenti. Selepas Maghrib aku sempat pergi ke Cyber Cafe di depan Sekolah Kebangsaan Marang untuk melihat berita terkini dan update blog. Dapat email gambar Rosmah berlaga pipi dengan artis Bollywood... aku terus naikkan gamabr itu sahaja nak update yang lain tak dapat kerana line lambat sangat.


Selesai Isya’ aku tunggu Zul di luar pagar masjid belakang pejabat Umno Marang. Jam tepat 9.15 malam sudah 3 sms aku hantar pada Zul tidak berjawab. Hujan lebat kereta tanpa aircond berkuap. Kereta wira Zul muncul. Dia lambat kerana keretanya bergesel dengan kereta lain tetapi tiada apa yang rosak cuma cermin sisinya pecah.


Perjalanan ke Pengkalan Berangan mengambil masa 35 minit dari Pekan Marang. Jauh masuk ke dalam lokasi perjumpaan ini. Kereta pula tidak boleh laju, cermin yang berwap kerana tiada aircond menghadkan penglihatan.


Sampai di lokasi hujan lebat sangat. Jam 10.00 malam, terpaksa menunggu sebentar kerana untuk panggil semula ada yang balik kerana mereka menjangkakan perjumpaan di batalkan kerana hujan sangat lebat dan telah lewat.


Perjumpaan malam itu dimulakan dengan menerangkan beberapa perkara mengenai perkembangan semasa. Kemudian perbincangan mengenai isu yang mereka hadapi bermula. Perjumpaan dan perbincangan panjang lebar ini hanya tamat jam 12.30 tengah malam. (isu tanah akan diturunkan dalam penulisan akan datang kerana ia isu sensitif yang memerlukan penumpuan khas dan masih menunggu beberapa salinan dokumen yang dijanjikan Zul untuk hantar melalui pos)


Bersalaman untuk pulang terasa sedih kerana nak meninggalkan mereka yang sedang bergelut dengan masalah dan seolah mereka ini dilupakan kerana duduk jauh di pendalaman. Mereka juga pejuang khususnya ahli – ahli keADILan ada yang menjadi ahli semenjak 1999. Majoriti kais pagi makan pagi dalam itu ada yang pernah kumpul duit naik bas hanya untuk sertai demonstrasi di Kuala Lumpur, tapi kini mereka ada masalah mereka bergelut sendirian. Insya Allah saya memberi jaminan mereka tidak akan dilupakan saya berjanji akan menjengah sekali lagi dan isu mereka akan saya bangkitkan nanti.


Salaman erat mereka dengan membayangkan mereka ini pejuang ikhlas. Kata – kata mereka ’kami cukup terharu kerana belum pernah pemimpin dari kuala lumpur datang jengok sampai ke kampung kami’ cukup menusuk dan tersemat di hati.


Kalaulah mereka tahu apa yang berlaku......pemimpin ego, terlalu politiking dan seumpamanya tentu kecewa remuk hati mereka bukan kepalang. Dalam perjalanan keluar dari kampung tersebut saya tersentak dengan sms dari Ketua AMK Terengganu, Wan Anies yang berada di Kuala lumpur. Anies memaklumkan yang dia di hubungi oleh pemangku Ketua AMK Shamsul yang mempersoalkan kenapa aku dibenarkan masuk dan bertemu dengan AMK Terengganu..... aku sedih sangat kenapa ini perlu berlaku ??? Namun Anies minta take note yang dia beritahu Shamsul yang aku hanya turun untuk ceramah anjuran keADILan Kuala Terengganu..... (kepada mereka jangan risau jaminan diberi tidak akan bertanding jawatan nombor satu AMK itu..) Anies tidak salah dia menjawab begitu mungkin baginya itu jalan terbaik dan selamat.


Sampai di pekan Marang hujan masih lebat, Zul membawa aku berhenti di satu kedai tepi jalan, rupanya Cikgu Fariz (exco keADILan) telah sedia menunggu. Dia baru pulang bersama keluarga dari Kuala Lumpur. Kebetulan dia juga tinggal di kawasan Rhu Rendang. Kira – kira 20 minit minum Kopi O keras, aku minta diri.


Memandu keseorangan pulang, hujan lebat, cermin berwap kerana tidak ada aircond dan kereta berhenjut ala kereta kuda amat meletihkan. Jam 4.30 pagi, tidur sebentar di depan 7-eleven Bandar Kemaman.


6.30 pagi selesai solat di Masjid Kemaman hujan agak teduh, cuma renyai – renyai, meneruskan perjalanan.


Beberapa kali berhenti kerana terlalu mengantuk mengakibatkan masa perjalanan panjang.


11.45 pagi ketika melintasi Felda Bukit Selancar aku memberhentikan kenderaan kerana melihat orang ramai di tepi jalan. Rupanya kampung mereka di landa banjir secara tiba – tiba, mereka tidak sempat menyelamatkan barang-barang cuma ada yang sempat membawa kereta mereka ke jalan raya utama yang lebih tinggi bagi mengelakkan turut tenggelam.


Berdasarkan kenyataan anggota polis yang sempat aku berbual di tepi jalan itu. Katanya Johor, Melaka dan Gemas teruk dilanda banjir. Air naik tiba – tiba. Aku terus sms Ezam yang berada di Jakarta bersama Erahanim, Nurin dan Shahida yang menghadiri satu program di Habibie Centre mewakili GERAK.


Memandu semula sambil cuba menghubungi teman AMK NS. Mengidupkan radio kereta dengan mendengar siaran NS FM. Sah Pekan Gemas telah tenggelam. Ariffin dan Amir gagal dihubungi. Azizi menjawab panggilan telefon. Arahan kepada Azizi, panggil segera mesyuarat khas di rumahnya, akan sampai kira – kira jam 3.30 petang.


Jam 3.45 petang sampai di Senawang. Terus menuju rumah Azizi. Mesyuarat ringkas memutuskan menghantar pasukan ke Gemas dan satu pasukan berjaga – jaga di linggi kerana aras air sungai dilaporkan sedang naik mendadak.


Baki duit dalam poket aku ada RM 207.00 .... aku hulurkan RM150 kepada Azizi untuk tambah duit yang ada. Aku kata padanya ini duit baki deposit dewan tempoh hari. Dia ambil dan tengok muka aku tanda paham.... kita sama – sama takda duit tapi bila rakyat susah kita kena turun bantu bawa panji keADILan... itu perjuangan.


Bangga dengan teman – teman AMNS mereka faham apa yang terjadi tetapi semua mereka telan. Demi meneruskan perjuangan, terus setiakawan mengasak keadilan, meratah kezaliman, memartabatkan perjuangan.


Malam itu dalam kereta semasa perjalan ke Gemas, kami bincang tentang keberanian menyuaran kebenaran. Dalam perjuangan jangan selalu sangat main politik selamat sebab kita akan dilupakan. Tengok pejuang yang dikenang hingga hari ini semua mereka yang berani....memang benar sejarah ditulis oleh mereka yang menang tetapi lebih penting sejarah tidak pernah mengenang mereka yang penakut dan asyik main politik selamat.


Maka keluar satu perumpamaan.... kita nak berjuang kena ada idola... tapi jangan jadi cicakman ... asyik main politik selamat mati tak sedar silap – silap terkapit kat pintu pun orang tak sedar mati keras kat situ dah lah bangkai tak berbau. Ketawa kami terhenti apabila Amir menekan brek sambil menjerit di tengah – tengah kebun Getah Sungai Kelamah kerana terkejut ranting pokok jatuh di depan kereta.....

Tuesday, October 12, 2010

Secerdik-Cerdik Manusia, Ada Juga Bodohnya...

Anwar Ibrahim ni bukannya orang yang tak baik. Dia baik, dia OK, dia bagus, ada asas agama, mesra alam, husnul-zhon dan mana-mana lagilah perkara positif. Cerdik pun cerdik, kalau tak cerdik, takkanlah dapat jadi TPM dalam tempoh lebih kurang 10 tahun. Tapi secerdik mana pun, sebaik mana pun, ada bodohnya. Itulah manusia tak akan sempurna, senantiasa ada kelemahan. Bukannya tak ada orang yang buat report dan aduan pasal kelaku "anak-anak buah" di pejabatnya tu dan juga orang-orang di sekelilingnya. Tapi oleh kerana "terlalu baik", dan mempunyai sifat prasangka baik yang tinggi (akhirnya memakan diri!), lama-kelamaan benda tersebut menjadi nanah dan berbau busuk. Lantak dialah. Bila dah jadi macam ni, orang lain juga yang susah dan bersusah payah menepis tuduhan.