Sunday, April 26, 2009

Parti India Di Malaysia Bertambah

Di Malaysia ini, kaum India memang banyak fahaman politik. Kalau Melayu, ia cuma ada UMNO, PAS, AKIM, dan lain-lain (tak termasuk PKR). Cina pula, fahaman politik yang ada ialah MCA, DAP, Gerakan, SAPP. Kaum India penulis merasakan terlibat dengan banyak parti, bahkan ada sesebuah parti, walaupun tidak memperjuangkan nasib masyarakat India, tapi majoritinya adalah India. Contohnya Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan PPP (Parti Progresif Penduduk).


Sekarang, ada parti India terbaru, alternatif kepada parti-parti India yang sedia ada, iaitu MINDRAF (Malaysian Indian Democratic Action Front). Macam Hindraf je bunyinya?? Nampaknya semakin meriahlah arena politik di tanah Malaysia yang kecil ini. Pengerusi MINDRAF berkata, parti itu memperjuangkan apa yang sepatutnya yang diperjuangkan oleh parti-parti India yang lain. Dan mendakwa sudah mempunyai ahli seramai 3,000 orang. Jumlah ahli yang disasarkan ialah 10,000. Penulis nak tengok saja. Adalah sebuah lagi parti India yang baru ini senasib dengan parti India yang ditubuhkan oleh Nallakaruppan (MIUP - Malaysia Indian United Party), bekas pemimpin PKR, teman bermain tenis Anwar Ibrahim - yang bertindak keluar PKR sebab merajuk kerana tidak terpilih menjadi calon di PRK Ijok. MIUP akhirnya menyertai BN, sekarang tidak dengar khabar berita lagi, bagaikan melukut di tepi gantang. Jawatan pun tiada. Adakah MINDRAF akhirnya akan menyertai BN? Dan senasib dengan MIUP, gagal menyaingi MIC dan PPP? Lagipun masyarakat India sekarang ini masih lagi bersemangat dengan laungan "Makkal Sakhti", dan selesa dengan PKR.


Antara parti India yang ada di negara ini ialah MIC, IPF, MIUP, dan ditambah dengan yang baru, MINDRAF. Ditambah lagi dengan parti yang bermajoritikan kaum itu, PPP dan PSM, tak ketinggalan dengan minat orang India terhadap PKR, walaupun tidaklah ramai menjadi ahli. Kalau dilihat politik melayu, tengoklah AKIM, serpihan PAS, sampai sekarang tiada sambutan, langsung tidak disebut di mana-mana media, melainkan jika adanya PRK, barulah namanya muncul. Tak lupa juga banyak parti-parti Melayu dulu yang ditubuhkan, tapi tidak kekal lama, seperti Nasma (Parti Nasionalis Malaysia), Hamim, Berjasa, dan lain-lain.

0 comments: