Monday, April 20, 2009

SATU PENGHINAAN!



Geram penulis terhadap PPSMI adalah geram yang teramat sangat. Dan penulis lagi geram dan marah meluap-luap terhadap mana-mana pihak yang cuba melindungi PPSMI, dan memperlekehkan perjuangan Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), diketuai oleh Dato' Dr. Hassan Ahmad. PPSMI adalah satu langkah untuk menghapuskan keperkasaan bahasa ibunda. Sudahlah dulu pelajar-pelajar IPT yang menjadi mangsa, apabila bahasa pengantar ditukar ke bahasa Inggeris pada tahun 1995. Kononnya bahasa Inggeris itu bahasa ilmu! Ikutkan hati penulis, kalau ada orang berkata macam itu di depan penulis, mungkin sudah lama penulis menyumpah seranah dia. Buat pelayar semua, kalau nak tahu, penulis tak akan berganjak atau berundur dalam isu bahasa. Muktamad!


Baru-baru ini, ADUN UMNO dari Terengganu, Khazan Che Mat (Batu Rakit- foto) memberi ucapan di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi (UKM), dalam satu majlis makan malam, anjuran Persatuan Mahasiswa Anak Terengganu (PERMATA). Tapi majlis itu telah tercemar ekoran Khazan ni dah menjadikan majlis itu sebagai untuk memperbodohkan pelajar Universiti, dan menjadikan dewan tempat dia berucap itu sebagai medan politik murahan tahap jakun UMNO. Dia mengatakan, orang yang perjuangkan PPSMI adalah yang tak tahu bahasa Inggeris, tidak bertamadun, dan terdiri daripada pelajar pondok yang langsung tak tahu berbahasa Inggeris. Satu fitnah dan satu dosa besar. Membohongi para pelajar, mengatakan orang yang berjuang PPSMI tak tahu berbahasa Inggeris.


Ingat yang turun ke jalan raya tempohari itu orang-orang kampung ke? Penulis banyak berjumpa dengan golongan profesional, guru, malahan profesor! Siapa khazan ni, anak siapa ni yang berani menghina dan memperlekehkan golongan intelek, dan sasterawan negara? Dia tu dah cukup terror ke cakap bahasa Inggeris? Atok dia pandai cakap Inggeris ke? Yang berani-berani saja menghina perjuangan bangsa. Kalau bukan yang turun ke jalan raya itu pelajar pondok, nanti muka si Khazan ni penulis bagi penampar.


Inilah, memalukan betul. Dia ingat pelajar-pelajar universiti ni senang nak diperbodohkan dan ditipu? Sebagaimana dia ni memperbodohkan orang-orang Melayu di kampung untuk mengundi BN? Kalau nak membodek dan mengampu pemerintah, profesional la sikit, janganlah membuatkan diri itu dah jadi setaraf dengan haiwan! Penulis cukup sensitif berkenaan isu ini. Jangan sesekali menghina perjuangan kami.

0 comments: