Sunday, April 26, 2009

Singa Baru Dunia Islam

Sudah lama penulis nak menulis tentang dia ini. Tapi asyik tertangguh. Dan akhirnya dapat juga penulis menceritakan serba sedikit tentang dia ni pada hari ini, salah seorang tokoh, dan juga seorang pemimpin yang penulis amat kagumi. Dia ialah Mahmoud Ahmadinejad, presiden Republik Islam Iran. Perwatakannya sederhana, bertubuh rendah, mempunyai jambang seperti tidak terurus, dan rambut yang kasar, seperti tidak pernah memakai minyak rambut. Perwatakan beliau tidaklah sehebat pemimpin-pemimpin yang lain, tetapi, beliau amat digeruni oleh negara-negara yang memusuhi Islam, khasnya Amerika dan Israel laknatullah. Kelantangannya melawan Amerika dan sekutu-sekutunya patut dipuji oleh pemimpin-pemimpin Islam yang lain.


Gaya hidupnya juga sederhana, setiap hari beliau pergi ke pejabat, menjalankan tugas sebagai presiden, hanya membawa kereta kepunyaan beliau, kereta Porsche buatan tahun 1977 (tak silap penulis), dan beliau memandu sendirian. Tak perlukan pemandu. Pemimpin ini juga tak lupa akan asal-usulnya yang pernah hidup dalam kesusahan, tidak tergilakan harta benda, rumahnya hanyalah sederhana, yang terletak di pinggir bandar Teheran. Setiap pagi, pasti beliau akan membawa bekal yang disediakan oleh isterinya untuk ke pejabat - hanya 2 keping roti bersama keju, yang disapu dengan minyak zaitun. Nama asalnya ialah Mahmoud Saborjihan, akan tetapi keluarga beliau menukar nama beliau ke Mahmoud Ahmadinejad sebaik sahaja berpindah ke Teheran. Penulis sudah lupa sebabnya.


Beliau juga seorang penganut mazhab Ja'afari yang taat. Setiap suruhan agama dituruti. Ditambah dengan kehidupannya dan keperibadiannya yang agak low profile, tak hairanlah dia digeruni oleh musuh-musuh Islam. Dan Mahmoud Ahmadinejad merupakan presiden Iran yang pertama yang bukan dari kalangan ruhaniawan, kerana sebelum ini, presiden Iran kebiasaannya terdiri daripada yang berserban hitam, serta berjubah. Semasa Mahmoud di zaman mahasiswa, beliau turut memainkan peranan dalam melawan rejim Shah Reza Pahlavi (Shah Iran), mencetak pamplet yang berunsurkan perjuangan menentang Shah Iran. Di samping itu, beliau juga turut menyebarkan kaset-kaset ceramah yang disampaikan oleh Almarhum Ayatollah Imam Khomeini - yang sewaktu itu berada di dalam buangan, di Perancis.


Sehingga kini, perjuangan Imam Khomeini diwarisi oleh Mahmoud Ahmadinejad, bangkit diantara pemimpin-pemimpin Arab Islam yang bacul, sebagai Singa Baru di Dunia Islam, berbangsa Parsi. Lantang mengkritik Amerika, tidak mengiktiraf negara haram Israel, dan menyeru supaya al-Aqsa di Palestina dibebaskan. Agak susah untuk menjumpai pemimpin Islam seperti Mahmoud Ahmadinejad ketika ini. Sepatutnya pemimpin-pemimpin OIC mencontohi sikapnya ini, walaupun bukan berbangsa Arab, tapi lantang membela nasib Arab Palestin. Jauh untuk dibandingkan dengan "pemimpin Islam" di Malaysia...

0 comments: