Monday, April 20, 2009

DARI 10 KE 18



Jumlah ADUN BN yang mahu mendesak Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said telah bertambah, dari 10 ke 18 orang, daripada 24 ADUN BN. Hal ini dinyatakan sendiri oleh ADUN Alor Limbat, Alias Abdullah. Nampaknya Ahmad Said semakin tersepit la.. Kesian dia, baru setahun lebih jadi MB, tentangan semakin hebat dari kalangan UMNO sendiri. Dengar cerita, PM, Najib Tun Razak turut akan campur tangan, dan lebih "hot", gerakan penyingkiran Ahmad Said selaku MB mesti dilakukan sekali lagi pada pertengahan tahun ini.


Ahmad Said, dan Idris Jusoh, cukup beda. Penulis tahu, kenapa majoriti ADUN-ADUN BN mahu Idris kembali ke tampuk pemerintahan negeri Terengganu. Bila Idris naik, maka berlimpahlah segala projek di negeri Terengganu, negeri terkaya di Semenanjung, dan ramailah yang mempunyai akaun bank yang "gemuk", serta poket yang tebal. Semenjak Ahmad Said menjadi MB, projek yang ada di Terengganu tidaklah seligat dan serancak projek di zaman Idris Jusoh. Contohnya pembinaan masjid Kristal, Monsoon Cup, stadium Gong Badak, membaik pulih Lapangan Terbang Sultan Mahmud, menaik taraf KUSTEM ke UMT, KUSZA ke UDM, dan lain-lain. Sekarang Ahmad hanya meneruskan projek-projek MB terdahulu. Malangnya seorang MB ini, tidak disukai oleh orang dari parti sendiri.


Kumpulan ADUN yang mendesak Ahmad Said berundur itu termasuklah beberapa orang exconya. Penulis tak pasti siapakah exco-exco itu. Kita tunggu dan lihat perkembangannya di Terengganu. Apa pula peranan ADUN-ADUN PAS? Sepatutnya waktu beginilah, masing-masing kena memainkan peranan, kena pandai ambil kesempatan. Ketua Pembangkang DUN Terengganu, Dato' Harun Taib (Manir) mempelawa Ahmad Said serta beberapa ADUN dan exco yang menyokong Ahmad, supaya berpakat dengan PAS, menubuhkan kerajaan baru. Baguslah.. Ahmad Said tu, semenjak jadi MB, kelakuannya sudah jauh berbeda berbanding sewaktu Idris Jusoh berkuasa dulu. Kelakuannya sangat samseng bila berada dalam dewan, tidak beradab semasa bercakap dengan Tuan Guru Haji Hadi dan Abdul Wahid Endut. Tapi sekarang sudah berubah, malahan Ahmad Said sekarang sudah boleh "berkawan baik" dengan PAS. Sepatutnya kesempatan ini patut dimanfaatkan oleh PAS... Tunggu dan lihat...

0 comments: