Saturday, April 4, 2009

PM Ke-6

Seusai mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6 di Istana Negara semalam, maka dengan rasminya Najib putera sulung Tun Razak menjadi PM. Rakyat Malaysia sudahpun mempunyai PM yang diragui imejnya, terpalit dengan berbagai skandal. Macamana beliau menghadapi masalah ekonomi yang paling teruk selepas Perang Dunia Ke- 2 ya? Tun Mahathir pun nampaknya sudah bersiap sedia memainkan peranannya, sebab proksinya menjadi orang number one. Dia masuk semula UMNO. Adakah akan berlaku sekali lagi gerhana di negara kita, sebagaimana zaman Mahathir dulu? Saya tak tau....


Maka alkisahnya, bersorak gembiralah penduduk daerah Pekan, kerana sudah mempunyai 2 orang PM yang berasal dari daerah itu. Mereka mengharapkan anak sulong Tun Razak ni mengulangi kegemilangan negara ni. Boleh ke? Tun Razak menjadi PM pada 1970, cara pemerintahannya adil, semua dilayan sama rata, tak kira PAS mahupun UMNO, nasib Melayu terbela. Tapi bolehke mengharapkan itu berulang kepada Najib? Ingat! Najib la yang menyebabkan bahasa pengantar di IPT ditukar dari bahasa ibunda ke bahasa Inggeris! Masa itu jugaklah pinjaman diperkenalkan menggantikan biasiswa..semuanya pada tahun 1995, sewaktu menjawat Menteri Pendidikan. Saya tak akan lupa, dan akan menuntutnya di akhirat nanti.

Apa agenda dia lepas jadi PM ye? Petang semalam penyerahan tugas sudahpun diserah oleh bekas PM, Tun Dolah di Putrajaya.. Oh ya, adakah hantu altantuya akan mengekori putera sulong Tun Razak di Putrajaya? Wallahualam..




Tapi, malam semalam, semasa perutusan khas PM, Najib dah buat 3 ''surprise'', iaitu menarik balik larangan penerbitan 2 akhbar politik, Harakah dan Suara Keadilan, membebaskan 13 tahanan ISA, dan mengkaji semula ISA. Adakah ini untuk memujuk pengundi-pengundi di Bukit Gantang, Bukit Selambau, dan Batang Ai mengalihkan undi mereka kepada BN? Ada udang di sebalik mee? Jadilah mee udang banjir di Kuala Sepetang, sebagaimana katanya tidak ada projek mee segera, so projek-projek yang ada kat Bukit Gantang tu projek mee udang lah ye? sempena makanan famous di Kuala Sepetang. Apa-apapun, ia mestilah untuk menarik perhatian pengundi-pengundi di ketiga-tiga kawasan pilihanraya. Dan Najib jugak berkata, dia mahu laksanakan transformasi besar dengan semangat satu Malaysia..kita tunggu dan lihat.


Dan, terakhir, lagi satu persoalan bermain-main dalam kotak minda penulis, nanti, Najib ke Rosmah "Imelda" menjadi PM? Penuhla tembolok big mama dengan shoppingnya.. walaupun 7 buah kereta yang sarat dengan barang shopping dia masa kat London dulu, itupun tak dapat lagi puaskan nafsu membeli-belahnya..banyaklah wang rakyat yang habis nanti..ataupun, ada mangsa c4 baru? Kita tengok saja..


Mat Sabu pernah cakap di salah sebuah ceramahnya, "aku tengok kening dia (Rosmah) pun takut woo....ntah-ntah lepas ni aku pulak yang kena (C4).."

1 comments:

Anonymous said...

BERMULANYA ERA PEMERINTAHAN KUKU BESI DI MALAYSIA...!!!!!