Thursday, June 4, 2009

Muktamar : Pilihlah Calon Yang Tidak Mahu Bergabung Dengan BN



1. Hari ini berlangsunglah Muktamar Dewan Pemuda PAS yang dirasmikan semalam oleh "ular di dalam semak", di Taman Melewar. Kemudian baru diikuti oleh Dewan Ulama' dan Dewan Muslimat. Muktamar penuh diadakan pada hari Sabtu dan Ahad.

2. Tumpuan saya adalah mengenai pemilihan dan juga calon-calonnya. Ianya berkaitan isu dengan calon yang beria-ria mahu berbaik dengan UMNO dan juga calon yang tidak mahu bersama UMNO, dan beristiqamah di dalam perjuangan PR.

3. Memang terdapat berita-berita yang dikatakan sejak selepas PRU-12 lagi, sudah ada pemimpin PAS termasuk pemimpin tertinggi mengadakan beberapa kali pertemuan dengan pemimpin UMNO. Walaupun mereka menafikan, akan tetapi kebenaran akhirnya terbongkar jua, dan memaksa mereka meminta maaf kepada penyokong-penyokong PAS.

4. Sekarang "ular-ular" tersebut sekali lagi ada dicalonkan di dalam pemilihan kali ini yang dijangka sengit, lebih-lebih lagi kerusi yang bernombor 2, yang berperanan membantu Presiden PAS di dalam menentukan hala tuju parti Islam tersebut.

5. Media arus perdana yang menjadi hamba kepada UMNO terus sibuk menjaga tepi kain orang dengan turut membuat liputan terhadap muktamar ini. Ada dilihat menyerang calon yang tertentu, dan ada juga yang menyokong calon tertentu. Ini termasuk di dalam blog-blog yang menjadi pencacai UMNO. Ingatlah, jika ada pemimpin atau calon yang disukai oleh UMNO dan selalu diberi liputan, maka berhati-hatilah, kerana ia boleh diibaratkan seperti api di dalam sekam.

6. Begitu juga sebaliknya, dengan media yang selalu menghentam dan memburukkan paemimpin atau calon PAS, mungkin itulah yang sepatutnya kita memberi sokongan. Kerana dia tidak cenderung kepada UMNO, maka media-media menyerangnya.

7. Siapa yang selalu di serang oleh UMNO? Kerana pemimpin ini memang tidak suka adanya pendekatan di antara UMNO dan PAS. Iaitulah diantaranya ialah YB Khalid Samad dan YB Husam Musa. Khalid Samad di dalam blognya ada menghentam Nasharuddin Mat Isa yang dilihat cenderung untuk bergabung dengan UMNO dengan mengadakan berkali-kali perjumpaan dengan pemimpin UMNO.

8. Di Selangor pun ada pemimpin PAS yang cenderung kepada UMNO. Selepas keputusan PRU-12, berlari-lari pemimpin PAS ini menuju untuk bertemu dengan Khir Toyo. Siapa? Dr. Hasan Ali. Nasib baik Hasan Ali ini tidak bertanding, kalau tidak wajib dia ini jangan dibiarkan memenangi sebarang jawatan pun. Di Selangor, pesuruhjayanya mesti ditukar. Agaknya disebabkan bersikap tegas terhadap pendekatan UMNO-PAS, Khalid disingkirkan dari jawatan Timbalan Pesuruhjaya oleh Hasan Ali.

9. Begitu juga pemimpin PAS yang agak cenderung kepada UMNO, seperti Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mustafa Ali, yang memainkan peranan di dalam sebarang keputusan yang dibuat oleh Haji Hadi. Pesuruhjaya Terengganu juga patut ditukar. Mungkin Haji Hadi boleh menjawatnya sekali lagi. Dan Mustafa Ali lah salah seorang penyebab kegagalan 16 September.

10. Dengan ini, bagi saya, walau apa pun, Nasharuddin Mat Isa patut disingkirkan dari kerusi no.2 iaitu Timbalan Presiden, untuk diisi oleh salah satu daripada Mohamad Sabu dan Husam Musa. Mereka berdua ini dilihat tidak menyokong dengan pendekatan PAS-UMNO dan lebih selesa bersama Pakatan Rakyat. Pada para perwakilan PAS, pilihlah dengan bijak, atau selalu bersolat istikharah, agar tidak tersalah pilih. Dan tolaklah mana-mana calon yang dilihat cenderung kepada UMNO seperti Nasharuddin Mat Isa dan Mahfuz Omar.

Beberapa hari yang lepas ada penulis yang menjadi barua UMNO di akhbar Utusan mempersoalkan apakah salah dan dosa UMNO sehinggakan PAS tidak mahu berbaik. Saya akan menulis artikel mengenainya sedikit masa lagi. Mungkin selepas Muktamar. Saya akan buktikan UMNO memang tidak boleh dimaafkan, dan haram bergabung dengannya. Buat PAS, ingatlah seorang Mukmin tidak akan dipatuk pada lubang yang sama.

Nasharuddin terus menerus menafikan PAS tidak akan masuk UMNO. Ya memang tidak akan masuk UMNO, tapi untuk bergabung dengan UMNO mungkin YA! Kerusi Timbalan Presiden patut ditukar kepada yang lebih layak. Kita ada Mohamad Sabu dan Husam Musa. Pilih antara 2 ini. Saya terlebih dahulu menyokong Mohamad Sabu, dan berharap beliau memenanginya. SALAM.

2 comments:

Anonymous said...

analisis yang paling bodoh.
penulis adalah barua kepada dajjal laknatullah.
pemecah belas parti PAS.

Anonymous said...

Aku ingat aku seorang saja yang mual dengan tulisan sengal ni, rupanya, orang lain pun rasa sama.

Budak mentah terasa pandai, konon ada ilmu tapi tak ada pengalaman