Sunday, June 7, 2009

Berita Muktamar 2




Semalam saya pergi juga Muktamar di Stadium Malawati, dengan satu saja harapan, iaitu mendengar serta menyambut "berita gembira" yang bakal diumumkan. Di dalam posting sebelum ini, saya ada menyebutkan tentang keputusan tidak rasmi yang dikeluarkan berkenaan dengan pemilihan Timbalan Presiden. Gembira jugaklah kerana "puak anti-muqabalah" bakal menang, walaupun bukannya calon pilihan saya. Jadi dengan tidak sabarnya saya bertolak ke Shah Alam lebih kurang pukul 8.30 pagi.



Sesampainya di sana, lebih kurang pukul 10.30 lebih. Masa itu saya tak tahu lagi keputusan sudah dimumkan. Selepas membayar untuk pas "pemerhati", saya bergegas ke dalam stadium. Memang betul saya tak tahu apa-apa lagi keputusan pada waktu itu. Saya sangkakan saya sudah datang awal, rupa-rupanya terlewat lebih kurang setengah jam, kerana keputusan sudah diumumkan pada awal jam 10 pagi. Walaupun begitu, saya masih lagi tak tahu keputusan jwatan Timbalan Presiden memihak kepada siapa.



Tak lama daripada itu barulah saya tahu melalui SMS daripada Uncle Nuar, yang menyatakan bahawa Nasharuddin berjaya mempertahankan jawatan no. 2 itu. Apa lagi, kecewa bukan main lagi pada waktu itu. Melalui SMS itu juga, Uncle Nuar juga semacam tidak berpuas hati dengan keputusan itu, dan mempersoalkan akan peranan perwakilan, walaubagaimanapun beliau menyatakan begitulah kehendak para perwakilan. (P/S : Uncle Nuar = Anual Bakri Haron, S/U Politik Tuan Guru Nik Aziz). Tapi saya rasa pelik betul, kerana mengikut keputusan tidak rasmi, Husam sepatutnya memperoleh undi sebanyak 400 lebih, tapi apabila keputusan sebenar diumumkan, hanya 281 saja.



Pada malam selepas pengiraan undi, keputusan tidak rasmi telah dikeluarkan, dan menyatakan bahawa Husam Musa menang tipis. Berikut adalah keputusan tidak rasmi, Husam (453 undi), Nasha (388), dan Mohamad Sabu (188). Dan apabila keputusan yang rasmi diumumkan, undi yang di dapati oleh Husam jatuh mendadak, manakala Nasha pula undinya mendadak naik. Nasha (480), Husam (281), dan Mat (261). Pengundi hanya 1044 orang. Tapi mengapa perlu menunggu keesokan paginya untuk mengumumkan keputusan??? Apakah.... Harap-harap ianya keputusan serta kehendak sebenar para perwakilan, dan harap-harap persepsi saya ini salah. PAS bukan macam UMNO! Bukan....bukan.... Tapi jika betul, orang yang patut dituding jari dan yang berperanan ialah............! Tidak, PAS bukan macam UMNO. UMNO sangat teruk dan jahat.



Tak apalah kalau ia kehendak perwakilan. Tapi saya frust la jugak, selepas dapat tahu keputusan. Terus tak jadi nak ambil beberapa keping gambar di Muktamar untuk diletakkan di dalam blog ini. Lagipun tempat para pemerhati agak gelap, kalau ambil gambar, sangat tidak jelas. Walaupun hati telahpun tawar, saya tetap teruskan juga memerhatikan muktamar. Kadang-kadang terhibur juga dengan celoteh serta bebelan 2 orang pakcik yang duduk di sebelah, mengomel tentang sikap perwakilan yang berucap, tidak berani menyentuh isu muzakarah. Saya tak tahulah ada atau tak perwakilan membangkitkan isu ini. Tapi sepanjang saya duduk di dalam stadium sehingga semua perwakilan habis berucap, saya tak dengar pun mereka membangkitkan isu itu.
Kebanyakan para perwakilan hanya membahaskan perkara yang remeh, dan kalau ada isu besar pun, ia langsung tiada sangkut paut dengan parti. Ada yang berpantun,dan ada yang bersajak. Cuma perwakilan dari Perlis (tak silap saya nama dia Ustaz Yusaini) agak berani sedikit, menegur Setiausaha Agung yang tidak pernah datang ke Perlis. Dan meminta pemimpin tertinggi memilih Setiausaha Agung yang kerap turun padang. Yang lain-lain saya agak kurang berminat untuk mendengar.
Saya keluar dari stadium selepas muktmar ditangguhkan pada jam 12.30 tengah hari. Saya mengambil masa seketika untuk menjenguk berbagai macam gerai jualan, dan kemudian terus balik. Saya sudah tidak berminat selepas mengetahui keputusan jawatan no.2 tidak berpihak kepada calon anti-muzakarah. Tapi, keputusan awal ataupun ramalan mengenai Naib Presiden tepat pula. tuan Ibrahim Tuan Man, Salahuddin Ayub, dan Mahfuz Omar berjaya mengisi kerusi no.3 tersebut, dan Mujahid Yusof Rawa serta Nik Amar kecundang. Kenapa keputusan bagi kerusi no.2 lain pula? Kehendak perwakilan........
Kalau benar kehendak perwakilan, sepanjang perjalanan pulang saya berfikir, para perwakilan ini tahu ke keputusan yang mereka buat itu? Adakah mereka redha PAS mendekati UMNO? Atau sekadar menyahut seruan untuk mempertahankan kepimpinan Ulama'? Adakah dengan memakai kopiah serta jubah sudah boleh dikira sebagai ulama? tanpa memikirkan apakah implikasi atau kesan daripada pemilihan itu. Nasiblah...

1 comments:

Anonymous said...

Ulasan kau nampak bodoh, seolah olah engkau tidak tahu adap berjemaah, adap berbedza pendapat dan jahil tentang fiqh siasi!!

Umur baru setahun jagong, pengalaman langsung tak ada, tiba tiba memperlekehkan pilihan perwakilan.

Nampaknya engkau lebih umno dari umno!!

Fikir fikirkanlah!