Saturday, June 13, 2009

Tahniah, Presiden Mahmoud Ahmadinejad

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad diumumkan kemenangannya.


Keputusan pilihanraya presiden di Iran sudahpun diumumkan, dan disaksikan calon konservatif Mahmoud Ahmadinejad sekali lagi diberi mandat oleh majoriti pengundi untuk menjadi presiden di republik Islam itu. Mahmoud Ahmadinejad memperoleh 62.63% undi, menewaskan pencabar utamanya, iaitu calon Reformis Mir Hossein Mousavi dengan hanya memperoleh 33.75% undi. 2 lagi calon yang turut mengambil bahagian dalam pilihanraya presiden ialah Mehdi Karroubi, speaker Parlimen Iran, dan seorang lagi calon, saya lupa namanya. Undi yang diperolehi kedua-dua calon ini tersangat rendah.


Mir Hossein Mousavi pada sidang medianya tadi tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut dan menuduh wujudnya pencabulan undang-undang ke atas pilihanraya yang dijalankan, dan beberapa tempat mengundi ditutup lebih awal. Justeru dia meminta pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamene'i campurtangan.


Mir Hossein Mousavi merupakan bekas Perdana Menteri republik itu pada tahun 1981-1989, yang mengetuai Iran di dalam peperangannya dengan Iraq. Pada masa itu Ayatollah Ali Khamene'i adalah Presiden Iran, dan pemimpin tertingginya ialah Almarhum Imam Khomeini. Ternyata dengan sikap tegasnya terhadap Barat, dan mengamalkan dasar anti-Barat, ditambah lagi dengan peribadi yang baik, Mahmoud Ahmadinejad tetap menjadi pilihan untuk menjadi presiden.


Diharap Mahmoud terus menjadikan Iran sebagai Singa untuk berhadapan dengan Amerika dan Israel laknatullah. Sesungguhnya Allah telah membangkitkan kaum yang lain untuk menegakkan Islam, disebabkan bangsa Arab sudah tidak mahu lagi berjuang. Iran menjadi contoh negara Islam yang berani.


Allahuakbar!
Allahuakbar!
Allahuakbar!

0 comments: