Monday, June 15, 2009

Gugurnya Sebutir Permata



Hari Sabtu yang lepas merupakan hari kesedihan bagi umat Islam di seluruh dunia, kerana permata yang menyinar sebelum ini sudahpun malap. Syeikh Fathi Yakan, ulama' besar Lubnan telah kembali ke rahmatullah akibat sakit yang dideritainya. Ini merupakan satu kehilangan yang besar bagi orang Islam, ulama' yang sukar untuk dicari ganti. Banyak jasa almarhum di dalam menggerakkan perjuangan Islam sama ada di Lubnan ataupun dunia.



Salah satu kitab karangan almarhum yang masyhur ialah "maza ya'ni intima'i lil Islam" , atau diterjemahkan di dalam Bahasa Melayu ialah "Apa Ertinya Saya Menganut Islam". Saya ada menyimpan satu terjemahannya yang dikeluarkan oleh Pustaka Salam. Isi di dalam kitabnya mudah dan senang difahami. Semoga roh almarhum dicucuri rahmat.



Ungkapan "patah tumbuh hilang berganti" tidak sesuai digunakan untuk ulama'. Kerana dengan kehilangan mereka, untuk mencari penggantinya adalah amat sukar sekali. Inilah tandanya kiamat semakin hampir. Di akhir zaman Allah SWT menarik ilmu agama secara beransur-ansur dengan mematikan para alim ulama'. Maka kesannya ramai manusia menjadi bodoh dan jahil. Dengan itu, mereka akan melantik pemimpin di kalangan mereka yang jahil tentang ilmu agama. Apabila ditanyakan kepada pemimpin mereka akan masalah agama, maka pemimpin tersebut akan menjawab mengikut nafsunya, tidak tahu apa yang dicakapkan, dan keluarlah fatwa yang sesat lagi menyesatkan. Akhirnya, lebih ramai yang suka pergi konsert dan enjoy daripada pergi ke majlis ilmu.

0 comments: