Sunday, June 28, 2009

UMNO Mudah Berpaling Tadah

Satu tindakan yang tepat dan bijak bagi Pakatan Rakyat umumnya dan bagi PAS khususnya untuk menamatkan sebarang isu perbincangan / muzakarah dengan UMNO bagi isu Kerajaan Perpaduan. Ini kerana UMNO hanya berminat untuk menjadikan PAS sebagai talian hayat untuk menyambung nyawa politiknya. Apabila sudah mula sembuh, pasti UMNO akan berpaling tadah. Penyakit berpaling tadah ini bukan hanya ada kepada pemimpin-pemimpin UMNO, bahkan turut bersarang di dalam jiwa penyokong-penyokong UMNO bawahan.


Kita harus belajar daripada sejarah, bukan melupakannya. Kononnya kena pandang kedepan. Kerana sejarah dapat membimbing kita untuk membuat sebarang keputusan pada masa hadapan. Kita lihat tahun 1959, Parti Negara berpakat dengan PAS untuk menubuhkan kerajaan campuran di Terengganu. Parti Negara diasaskan oleh pengasas UMNO, iaitu Onn Jaafar. Pemimpin dan penyokong Parti Negara merupakan pengikut setia Onn yang berasal dari UMNO. Semua dari UMNO. Dan perangai UMNO masih menebal di dalam diri masing-masing.


2 tahun kemudian, iaitu pada 1961, Kerajaan campuran di Terengganu tumbang akibat beberapa ADUN dari Parti Negara berpaling tadah dengan melompat kepada UMNO. Tahun 1969, pembangkang menang besar, sehingga menyebabkan UMNO terpaksa berunding dengan beberapa parti politik pembangkang termasuk PAS pada tahun 1972 untuk menyertai Perikatan. Tapi 5 tahun kemudian, UMNO berpaling tadah dan mengambil kesempatan terhadap PAS dengan campurtangan hal ehwal dalaman PAS dan seterusnya menyingkirkan PAS pada 1978 dan merampas Kelantan.


Pada 1986, PAS mengadakan muafakat bersama pengundi Cina untuk menghadapi Pilihanraya Umum pada tahun itu. Hal ini diketahui oleh UMNO, dan UMNO berjaya memujuk PAS untuk mengadakan rundingan secara sembunyi. PAS bersetuju, dan rundingan diadakan. Selepas itu, tidak sampai 24 jam rundingan itu diadakan, UMNO telah membocorkannya kepada rakyat, dan menyebabkan PAS sekali lagi kalah teruk pada waktu itu.


Tahun 1990, sebuah parti politik dari serpihan UMNO ditubuhkan, iaitu Semangat 46. Pemimpin dan penyokongnya terdiri daripada bekas-bekas UMNO. Semangat 46 mengadakan kerjasama politik dengan PAS, sehingga menang besar pada tahun itu dan seterusnya berjaya menawan Kelantan. Tapi itu tidak bertahan lama. 5 tahun kemudian, S46 dibubarkan dan memasuki UMNO. Wakil rakyat S46 di DUN Kelantan melompat kepada UMNO, kecuali seorang yang memasuki PAS (saya lupa namanya). Ini semua adalah idea yang ditimbulkan oleh si jahat Rais Yatim dengan mempengaruhi Tengku Razaleigh untuk membubarkan parti dan sertai UMNO. Kalau tidak pasti Tengku Razaleigh akan bersama kita di dalam Barisan Alternatif.


Tahun 1998, satu ledakan besar berlaku di dalam negara, iaitu pemecatan Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, iaitu Anwar Ibrahim. Ini telah menarik simpati golongan rakyat bawahan, terutamanya penyokong-penyokong UMNO. Mereka sepakat menolak UMNO pada Pilihan Raya 1999 dan menyebabkan UMNO sekali lagi menerima kekalahan teruk. Tapi, UMNO tetap UMNO. Sokongan terhadap Anwar juga tidak lama. Mereka mengkhianati sokongan terhadap Anwar. Sokongan mereka terhadap Anwar tidak lama. Mungkin kerana tindakan Parti KeADILan Nasional bekerjasama dengan PAS, PRM dan DAP. Mereka mula memberi mandat kepada UMNO pada tahun 2004. Sekarang lihatlah, ramai pemimpin mahupun penyokong UMNO sudah tidak punya apa-apa perasaan terhadap Anwar walaupun ada dikalangan mereka kuat membela Anwar sewaktu dianiayai dulu. Tengok pada Zahid Hamidi...???? UMNO tetap UMNO...pengkhianat tetap pengkhianat..pemimpin dan penyokong sama saja...


10 TAHUN DULU.... Sewaktu Anwar Ibrahim ditendang keluar dari parti dan juga kerajaan, berduyun-duyun orang Melayu membelanya. Sekarang, bukannya tak ada, tapi tak seramai dulu. Mana perginya ramai orang Melayu yang kuat menyokong Anwar pada waktu itu? Kenapa keadaannya sudah cukup berbeda berbanding sekarang?




EZAM....inilah salah satu orang bodoh, dulu dipandang Anwar sebagai malaikat, sekarang sibuk nak menghentamnya pula. Tak istiqamah dalam perjuangan, mudah berpaling tadah. Sekapal dengan si bodoh-bodoh yang lain seperti Hamdan Taha, Lokman Noor Adam, Ruslan Kassim, Chandra Muzaffar, Ghani Haron, dll.. Kalau dah darah UMNO..tetap UMNO.

0 comments: