Saturday, June 6, 2009

Berita Muktamar


PAS JUGA MEMPERJUANGKAN BAHASA IBUNDA



Muktamar PAS ke-55 bermula dari semalam, dengan dirasmikan oleh Presiden, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, yang memulakan Ucapan Dasar Presiden yang bertajuk "Islam Memimpin Perubahan". Antara tetamu kehormat yang hadhir pada muktamar PAS semalam ialah Presiden PKR, Dr. Wan Azizah, Naib Presiden Azmin Ali, MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim, pemerhati, wakil NGO dan wakil dalam dan luar negara, wakil gerakan Islam, serta petugas media.
Antara perkara penting yang berlaku semalam ialah PAS menganugerahkan Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said, dan bekas pengarah DBP, Dato' Dr. Hassan Ahmad dengan Anugerah Pejuang Bahasa. Ia merupakan kali yang pertama PAS menyediakan anugerah sebegitu. Pada pembukaan Muktamar Dewan Pemuda PAS di Gombak, A. Samad Said turut mendeklamasikan sajaknya.
Ini juga membuktikan PAS juga komited dalam memperjuangkan bahasa ibunda, dengan penyertaan pemimpin-pemimpinnya di perhimpunan Mansuhkan PPSMI pada Mac lalu. Ada juga pemimpin PAS yang bersungguh-sungguh memperjuangkan bahasa Melayu, contohnya Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS, iaitu Dato' Abu Bakar Chik, dan calon Timbalan Presiden, Mohamad Sabu. Itu merupakan salah satu sebab mengapa saya menyokong Mohamad Sabu.
KEPUTUSAN PERTANDINGAN
Semalam juga merupakan bermulanya pengundian yang dilakukan oleh para perwakilan, untuk memilih Naib Presiden dan juga Timbalan Presiden. Seramai 1,044 perwakilan yang boleh mengundi. Dan keputusannya akan diumumkan hari ini. Pasti yang menjadi tumpuan adalah kerusi Timbalan Presiden. Sudah banyak maklumat tidak rasmi yang diperolehi.
Melalui sumber-sumber yang tertentu, bagi jawatan Naib Presiden, Dr. Mujahid Yusof Rawa dan YB Nik Amar dijangka tersingkir daripada memenangi jawatan Naib Presiden. Dan jawatan itu dijangka akan diperolehi oleh Sallahuddin Ayub, Mahfuz Omar, dan Tuan Ibrahim Tuan Man. Bagi jawatan Timbalan Presiden pula, persaingan di antara Husam Musa dan Nasharuddin agak sengit. Dan Husam mendahului Nasharuddin. Dan Husam juga dijangka menang tipis.
Turutannya adalah 1) Husam 2) Nasharuddin 3) Mohamad. Sayangnya Mohamad Sabu agak terkebelakang. Tapi walaubagaimanapun sekurang-kurangnya Husam menduduki tempat pertama, dan Husam merupakan calon yang menentang pendekatan PAS-UMNO. Baguslah, walaupun agak terkilan juga dengan keputusan yang bakal menimpa Mohamad Sabu. Apa-apapun, keputusan yang mendebarkan akan diketahui pada hari ini.
Dan 1 lagi mesej penting, dengan muktamar PAS ini, kita dapat lihat perbedaannya dengan Perhimpunan Agung UMNO. Para perwakilan PAS ini beradab, tidak seperti UMNO, yang bersorak-sorak, ber "boo", menjerit-jerit. Jika perwakilan PAS ada pun, ianya adalah laungan serentak iaitu "Takbir".

0 comments: