Friday, June 19, 2009

Golongan UG Tersepit

Pendirian tegas yang dikeluarkan oleh Mursyidul Am PAS tentang idea Kerajaan Perpaduan membuatkan golongan yang menyokong idea itu diam membisu. Nasharuddin sudah berkali-kali ditelefon, tetapi tak berjawab. Haji Abdul Hadi Awang buat masa sekarang masih lagi berada di luar negara, manakala Mustafa Ali diam seribu bahasa.




Dan mereka mungkin lebih tersentak lagi dengan tindakan 10 ahli parlimen PAS yang menyokong serta berdiri teguh di belakang Mursyidul Am di dalam isu kerajaan perpaduan. Mereka ialah Dr Hatta Ramli (Kuala Krai), Khalid Samad (Shah Alam), Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor), Datuk Kamaruddin Jaffar (Tumpat), Siti Zailah Mohd Yusoff (Rantau Panjang), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali (Titiwangsa), Dr Mohd Hayati Othman (Pendang), Taib Azamuddin Md Taib (Baling) dan Dr Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar).




Dengan tindakan itu, maka diharap idea Kerajaan Perpaduan berhenti serta merta. Janganlah bila penyokong sudah bising, diminta jangan ulas lagi isu ini. Lepas tu pemimpin UMNO bagi respon, dan pemimpin pro-UG ini bersuara semula. Kalau dah sekali senyap, biar senyap terus. Dan berita terbaru, Kelab Penyokong PAS awal-awal lagi dah bagi warning kepada pemimpin pro-UG supaya jangan turun ke Manik Urai. Tengoklah, gara-gara Kerajaan Perpaduanlah habis jadi kecoh. Dan satu lagi kononnya poster Presiden PAS tidak akan ditampal di sana. Yang ada hanyalah poster calon bersama Mursyidul Am merangkap Menteri Besar Kelantan.




Satu-satu perkara yang berlaku berkaitan dengan idea Kerajaan Perpaduan telah membuatkan pendokongnya tersepit. Inilah padahnya bila mengemukakan idea yang tidak pernah dibentangkan di dalam mana-mana mesyuarat parti dan juga dalam Pakatan Rakyat. Dan untuk menghapuskan kekeliruan ini, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat akan mempengerusikan mesyuarat khas yang akan dihadiri pemimpin tertinggi parti itu bagi membincangkan isu kerajaan perpaduan. Dan mesyuarat tersebut akan dipengerusikan oleh beliau sendiri.

0 comments: