Sunday, June 21, 2009

Imam Khomeini : Bapa Perpaduan Umat Islam


Nama sebenar Imam Khomeini ialah Ruhullah Musavi. Beliaulah merupakan pencetus kepada Revolusi Islam Iran 1979 seterusnya merupakan pengasas Republik Islam Iran dan menjadi pemimpin agung yang pertama sehingga kewafatan beliau pada 3 Jun 1989. Sudah 20 tahun Imam khomeini meninggalkan umat Islam namun perjuangannya tetap diteruskan oleh generasi kini. Pengaruhnya tersebar luas di pelusuk dunia.



Perjalanan Hidup



Imam khomeini dilahirkan di Pekan Khomein, 300 km dari Teheran. Berasal daripada keluarga ulama'. Datuk beliau merupakan seorang ulama' dari India yang berhijrah ke Iran. Manakala datuk sebelah ibu pula merupakan ulama' di Iran Tengah. Beliau juga seorang "sayyed", yang berketurunan dari Imam Musa al-Kazhim, sampai kepada nasab Rasulullah S.A.W. Beliau mula mempelajari agama dengan lebih dalam di Najaf, Iraq, dan seterusnya berpindah ke Qom, Iran. Selepas tamat pengajian, Imam khomeini mula membuat kajian tentang ilmu falsafah Islam, syari'ah, dan ilmu Irfan (seakan-akan aliran tasawuf). Kemudian menerbitkan buku mengenai kajian-kajian beliau. Pada awal kajiannya, Imam khomeini langsung tidak terlibat dengan politik. Namun, berdasarkan kajiannya, Imam khomeini mulai sedar bahawa ulama' haruslah melibatkan diri dalam politik.



Imam Khomeini merupakan antara ulama' yang kuat menentang sistem sekular pada tahun 40-an. Kemudian beliau dianugerahkan gelaran marja' (ulama' yang boleh mengeluarkan fatwa dan ijtihad) pada 1963 selepas kematian Ayatullah Husayn Borujerdi.


Politik


Ulama' di Iran sudah sekian lama ditindas oleh Shah Reza Pahlavi, Raja Iran. Usaha ini diteruskan oleh anaknya Muhamad Reza Pahlavi. Pada 1964, Imam Khomeini dibuang negeri oleh Shah Iran ekoran kritikan yang dibuat terhadap Shah mengenai dasar di dalam kerajaan Iran. Imam Khomeini dibuang di Najaf, Iraq, seterusnya ke Perancis selepas tampuk pemerintahan Iraq jatuh ke tangan Saddam Hussein. Namun, Imam Khomeini tidak putus asa dalam memperjuangkan Islam. Beliau menulis kitab "Hukumatul Islamiyyah : wilayatul Faqih" yang menjadi dasar kepada Republik Islam Iran sekarang ini.



Beliau aktif memberikan ceramah mengenai perjuangan Islam, jihad, dan sebagainya. Dan ini telah menaikkan semangat penduduk Islam di Iran bangkit untuk menuntut perubahan. Khomeini dibantu oleh penyokong-penyokongnya di Iran dari segi dakwah, kaset-kaset beliau diedarkan, begitu juga pamplet dan risalah yang disebarkan, menuntut perubahan. Pada masa yang sama, rejim Shah Iran semakin mengganas. Semakin ramai ulama' dan orang awam dibunuh.

Revolusi


Terdapat beberapa peristiwa pada tahun 1970-an yang menyebabkan tercetusnya revolusi. Antaranya ialah layanan mewah kerajaan kepada rakyat asing sedangkan ramai rakyat tempatan hidup melarat, kadar inflasi yang melonjak tinggi diikuti dengan jurang antara kaya dan miskin yang semakin besar, sikap sekularisme Shah Mohammad Reza dan juga dakwaan bahawa SAVAK (tentera khas Shah Iran) merupakan punca kematian pemimpin Islam yang berfikiran moden, Ali Shariati dan juga penglibatan SAVAK dalam kematian putra Khomeini, Mostafa di Teheran.



Sikap Shah Iran yang suka berbelanja besar dan mendatangkan kerugian pada negara menaikkan amarah rakyat, ditambah lagi dengan musim kemarau, ramai yang kebuluran. Inflasi meningkat, namun kerajaan Shah Iran tetap melakukan pembaziran, membeli kelengkapan tentera dari Amerika yang langsung tidak mendatangkan faedah.



Demonstrasi demi demonstrasi diadakan. Ramai rakyat serta mahasiswa terbunuh. Keadaan menjadi semakin tegang atas desakan rakyat yang mahukan Imam Khomeini kembali ke Iran. Akhirnya, Shah Reza meninggalkan Iran kononnya atas sebab bercuti, namun tidak pulang-pulang selepas itu. Imam Khomeini tiba di Iran, dan kepulangan beliau disambut oleh jutaan rakyat Iran. Ini berlaku pada 1 Februari 1979. Selepas itu, Khomeini dilantik menjadi pemimpin agung Iran, yang memiliki kuasa yang meliputi ketenteraan dan keselamatan, dan juga kuasa veto untuk calon politik.


Menyatupadukan Umat Islam



Besar jasa Imam Khomeini di dalam menyatupadukan umat Islam termasuk Sunnah-Syi'ah. Imam Khomeini lah yang mengeluarkan fatwa penganut Syi'ah boleh berimam solat penganut Sunni, yang sebelum ini tidak berlaku. Antara ungkapan yang popular ialah "la syi'i wa la sunni walakin Islamiyyin". Beliau jugalah yang menyeru supaya al-Aqsa di Palestin dibebaskan. Namun usaha-usaha ini tidak disukai oleh Barat, tidak kurang juga orang Muslim itu sendiri, yang kebanyakannya dari kalangan Wahhabi. Fitnah demi fitnah dilemparkan terhadap Khomeini dan Iran, berbagai-bagai jenis buku dikeluarkan oleh ulama' ular ini kononnya membongkar kesesatan syi'ah, dan lain-lain.



Kuasa-kuasa Barat terus menekan dari luar, akhirnya berjaya mempengaruhi Iraq. Berlakulah Perang Iran-Iraq pada 1980-1988. Berakhir dengan gencatan senjata di kedua-dua belah pihak. Iran kekal menjadi Republik Islam sehingga sekarang, dan menjadi satu-satunya negara Islam yang bebas dari sebarang pengaruh dan cengakaman Barat. Sekarang ia menjadi negara yang ditakuti oleh Amerika dan Israel laknatullah. Semua ini jasa daripada perintis Revolusi Iran, iaitu Imam Khomeini.

Sekarang, perjuangan beliau diteruskan oleh Presiden Mahmoud Ahmadinejad, yang banyak mencontohi gaya hidup Imam Khomeini yang serba sederhana. Manakala tempat Imam Khomeini selaku Pemimpin Agung diganti oleh Ayatullah Ali Khamene'i, semenjak kewafatan Imam pada 3 Jun 1989. Angin Revolusi Iran juga banyak melanda negara-negara Islam yang lain, termasuklah Malaysia.

Imam Khomeini wafat di hospital Teheran akibat sakit tua dan keuzuran yang dialaminya. Kewafatan beliau ditangisi oleh jutaan rakyat Iran, dan jenazah Imam Khomeini dikuburkan di Beyt al- Zahra di Iran. Semoga roh Imam Khomeini dicucuri rahmat.

4 comments:

al-mujadid said...

slm 'alaika...
cerita sejarah yang baik, tapi perlu tahu kbenaran agama bukan kerna semngat juang dan dan pengaruh yg diperoleh khumayni. penulis perlu tahu kebenaran kesesatan syiah dan kezaliman syiah selepas merampas kuasa dari Syah Iran.memang syah iran zalim tetapi perlu ingat sabda rasulullah bhwa akan lahir dajjal dari dua tmpat iaitu khurasan dan isfahan.

Reformis Jalanan said...

salam saudara,

kalau perlu beritahu saja. kadangkala berita yang tidak sedap didengar dicipta sengaja untuk memburukkan pihak tertentu.


ditakuti kalau perkara yang kita sebarkan merupakan perkara yang tidak benar, ia akan menjadi api fitnah yang amat dahsyat kerana memfitnah saudara seagama kita.


Saya pun banyak mendengar cerita2 yg tidak elok tentang Iran. Tapi selepas mendapat penjelasan; ternyata ianya adalah fithnah yang dimainkan oleh musuh-musuh Islam yang berselindung disebalik nama Islam.


saya tidak berani mengatakan sesuatu perkara jikalau perkara tersebut masih kabur.


Yang penting, kita tidak boleh mengkafirkan orang yang turut mengakui Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW.

Ninja Jepang said...

Salam..

Nampaknya saudara Mujaddid ni terlupa bahawa tentera berpanji hitam milik Imam Mahdi juga muncul dari Khurasan.

Hadis yang mengatakan Dajjal akan muncul di Isfahan juga tidak merujuk direct kepada Syiah.

Unknown said...

Perlu diingat ya wahai manusia sekalian, dajjal diikuti oleh orang2 YAHUDI ISFAHAN, sebuah kota yahudi di iran yg mana mereka ini telah ramai2 berhijrah pergi tanah suci alquds/jerusalem untuk menyertai gerakan iblis zionis selepas berlakunya revolusi iran di zaman almarhum imam khomeini. Manakala, pengikut (ulamak tentera politician orang awam) almahdi akan datang dr khurosan, juga di iran ya!. Sayyed ali khamenei pemimpin tertinggi iran kini juga berasal dr wilayah khurosan, tempat lahirnya para ulamak sebenar di akhir zaman. Bukan ulamak wahabi yg berakar tunjang dr najd itu. Sila lihat hadis nabi psal fitnh di najd (saudi arabia, excluding hijaz). Jangan ingat asal iran je dajjal. Asal iran je dajjal. The black banner, the army of mehdi also from iran.