Tuesday, June 2, 2009

Di Sebalik Kemenangan di Penanti


Walaupun PRK dah tamat, dan Dr. Mansor dinobatkan sebagai tok wakil yang baru bagi kawasan itu, namun ada 1 kisah di sebalik Penanti, pada umumnya, dan calon cap kunci, khususnya. Di Penanti timbul nama Aminah Abdullah, atau Kak Min, atau Minah Ronggeng jika diikutkan bahasa Azmin Ali. Siapa Kak Min ni? Dia adalah bekas Ketua Wanita KeADILan Penang. Kenapa "bekas"? Berapa ramai lagi "bekas" yang sama? Apakah mereka-mereka semua menjadi "bekas" kerana sebab yang sama?



Kisah pemecatan dan penganiayaan yang menimpa Anwar Ibrahim pada 1998 telah mengundang simpati rakyat bawahan, yang majoritinya Melayu, dan seterusnya mendorong mereka menyokong Anwar mereformasikan sistem di negara ini. Dan apabila Anwar ditangkap di bawah ISA, seterusnya bertapa di Sungai Buloh, maka perjuangan Reformasi diteruskan oleh isterinya Dr. Wan Azizah dan anak sulongnya Nurul Izzah, beserta pengikut dan penyokong yang setia.



Pada ketika itulah platform baru untuk memperjuangkan Reformasi, iaitu Parti KeADILan Nasional (PKN) menerima berbagai tekanan, dugaan, dan halangan. Masalah kewangan timbul, tidak ditambah lagi dengan ancaman serta ugutan daripada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Pada ketika ini ramai yang tidak mahu membantu, dan hanya beberapa kerat penyokong setia Anwar saja yang beristiqamah di dalam perjuangan Reformasi. Salah seorang yang kuat membela Anwar ketika itu ialah Kak Min inilah.



Namun, apabila detik Anwar dibebaskan pada 2003, dan kesihatan dia semakin pulih, maka dengan tiba-tiba saja muncullah "muka-muka" yang tidak pernah kelihatan bersama-sama dengan penyokong setia Anwar, menikmati gas, water cannon, FRU, ugutan, dan ancaman. Tak tahu dari busut dan semak mana mereka keluar, sejurus selepas Anwar dibebaskan. Dan apabila keadaan ini berlaku, maka golongan yang kurang berpelajaran dan berpendapatan rendah, yang banyak mengharungi kesusahan ketika Anwar dipenjara - diabaikan dan tidak dipedulikan. Mereka diabaikan, sama ada oleh pimpinan mahupun Anwar sendiri.



Ramailah yang sungguh kecewa, sehingga membuatkan mereka mengambil keputusan untuk meninggalkan perjuangan Reformasi. Mereka bertungkus-lumus demi melihat Parti Keadilan semakin maju, namun yang mendapat hasilnya adalah orang lain, bahkan mereka diabaikan selepas jasa-jasa mereka dicurahkan untuk parti itu. Ramai yang mendokong perjuangan Reformasi ketika itu ialah orang yang bertaraf marhaen, berpelajaran rendah, dan berpendapatan tidak tinggi.



Melihat dirinya diabaikan, dan "orang asing" diberi keutamaan, menyebabkan Aminah Abdullah dan seangkatan dengannya meninggalkan PKR. Sekarang lihatlah siapa di sekeliling Anwar Ibrahim, yang senantiasa mahu berdamping dengan Anwar, dengan harapan untuk mendapatkan sedikit perhatian ataupun habuan. Kebanyakan daripada mereka langsung tiada sewaktu para penyokong Anwar ada yang ditangkap, dibelasah, dan lain-lain. Bahkan ada diantara "orang asing" ini menyindir perbuatan penyokong Anwar ini dahulu sebagai "mencampakkan diri kedalam kebinasaan". Siapa dia tu? Saya tak akan menyatakannya di dalam blog ini..



Cukuplah kita tahu bahawa Aminah Abdullah atau Kak Min atau Minah Ronggeng merupakan salah seorang yang kecewa apabila melihat jasanya menjadi seperti debu yang berterbangan, bahkan orang lain pula yang diberi perhatian.

3 comments:

Anonymous said...

ntah pape la minah ronggeng ni...huhu

El_Liyana said...

lembu punya susu, sapi dapat nama. saya simpati pada kak min..

onn said...

Sebenarnya Kak Min perlu habiskan kitab perjuangan dgn Tuan Guru Nik Aziz...!!!

Saya tak nak ulas panjang...!!!

Yang jelas ganjaran orang yg ikhlas dalam perjuangan bukan di dunia fana ini...!!!

Dan rezeki Allah turun pd hambanya tidak kira waktu....!!!