Wednesday, January 6, 2010

Senangnya Dia Kufurkan Orang


Dr Haron hari ini dilaporkan berkata umat Islam yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur – membenarkan mingguan Katholik Herald The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya – boleh membawa kepada kekufuran.

Beliau dipetik berkata, menurut kaedah ilmu akidah, bersetuju dengan penggunaan nama Allah oleh Kristian membawa maksud menyekutukan Allah kerana agama itu mempercayai konsep tritunggal (trinity). - Malaysiakini


"Ulamak" ini ambil dalil dari mana tentang kekufuran orang Islam jika bersetuju dengan tindakan orang Kristian menggunakan kalimah Allah? Saya sendiri, walaupun agak kurang setuju dengan orang Kristian menggunakan kalimah Allah, tapi tidaklah sampai nak mengkafirkan Muslim yang lain yang bersetuju dengan penggunaan kalimah ini dikalangn orang Kristian. Kalau ada dalil al-Qur'an atau Hadis meh bawak sini tunjuk.


Kalau kita semua menggunakan hujjah "ulamak" di atas ini dan menggunakan logik dia :

  • Seluruh umat Islam di tanah Arab sudah jadi kafir kerana tidak membantah dan membenarkan orang Kristian yang menetap di Arab menggunakan kalimah Allah dalam Bible dan percakapan harian mereka.
  • Semua umat Islam di Indonesia juga kufur kerana di Indonesia tidak ada bantahan daripada orang Islam mengenai penggunaan kalimah Allah dalam Bible Indonesia (al-Kitab).
  • Seluruh pemimpin PAS yang bermesyuarat dan mengeluarkan kenyataan rasmi yang menunjukkan mereka bersetuju tentang penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian di Malaysia, mereka semua itu kafir.
  • Tokoh-tokoh lain yang bersetuju seperti Dr. Badrul Amin, Dr. Muhammad Nur Manuty, dan Dr. Asri Zainul Abidin juga telah kufur dan mesti menarik balik ucapan mereka.

Kalau ada dalil-dalil al-Qur'an dan hadis sahih, bak mai sini nak tengok. Walau setinggi manapun maqam tokoh-tokoh tertentu, tidak bermakna mereka itu semua terpelihara daripada sebarang kesilapan dan kesalahan. Qulil Haq walau kaana murran.

2 comments:

nas said...

awat bodoh sangat shaik....kufur dgn kafir tu lain,tokoh tu cakap takut2kufur bukan kafir...

Sokong Nas said...

Betul, tuan shaykh...kufur ngan kuffar tu kan lain? cenderung kufur istilahnya...cuba jumpa Ustaz Harun Din, bincang secara ilmiah..tengok...