Saturday, January 16, 2010

Rasa Marah, Geram, Dan Sakit Hati. Tapi Siapa Yang Start Dulu??



Saya baru sahaja membaca posting terbaru dari blog Pak Bakaq (Penarik Beca, klik sini). Ada satu video yang menunjukkan sekumpulan budak-budak Kristian yang memainkan dan menghina solat dan azan... Memang saya geram dan marah sangat. Terasa sangat kalaulah budak-budak tu ada kat depan aku, maunya sorang-sorang aku hadiahkan chopping kick dan burning fist..


Tapi jika difikir-fikirkan kembali, kenapa hal sebegini boleh berlaku? Kenapa mereka begitu berani menghina ibadat orang Islam? Tak lain dan tak bukan adalah disebabkan perbuatan kita sendiri. Orang Islam. Sialan mana yang serang gereja sehinggakan gereja di Rasah merupakan gereja ke-10 yang menjadi mangsa? Siapa yang melalak seperti orang yang disampuk hantu berdemonstrasi di lepas sembahyang jumaat? Siapa lagi kalau bukan semua itu dilakukan oleh orang Melayu. Mereka yang mulakan dulu. Jadi jangan marahlah kalau penganut Kristian pula bertindak balas. Bodoh punya Melayu.


Kalau tak setuju janganlah mengamok macam babi seperti Zulkifli Noordin. Buatlah dialog ke, wacana ke. Adakan perjumpaan dengan paderi-paderi besar Kristian. Adakan dialog dengan orang-orang majalah Herald. Kalau tak, sampai bila hal sebegini nak selesai?


Ada sapa-sapa kenal si celaka botak atas ni? Dialah yang melaungkan "bakar gereja" masa demonstrasi di Masjid Negara lepas sembahyang Jumaat. Kalau jumpa pakat pijak je mangkuk ni sampai mati. Menyusahkan orang!

5 comments:

Anonymous said...

mat..ngko lupa la..yang mula2 sokong kapir guna nama Allah SWT tu dari puak spesis ngko ler...

http://ulamak.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=29:tidak-salah-penganut-kristian-guna-kalimah-allah--dewan-ulamak-pas-pusat&catid=24:kenytaan-rasmi&Itemid=19

Kapir naik lemak la bila spesis ngko sokong diorg..cuba ko tengok tarikh kenyataan mr daud iraqi tu..?Berapa lama daa dia ter'kufur'..bak kata Ustaz Dato Harun Din

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/4/mstar_berita/20100104184356&sec=mstar_berita

Kalau mata dah lama tertutup..buka la sekejap2 supaya orang yang tengok ngko tak panggil ngko tak cerdik..

Mohamadazhan hjDesa said...

salam

Dato Harun Din berpendapat merujuk dari kaca mata yang berbeza, relaks la puak2 UMNO, jgn dungu sangat kafir2kan orang

jika dirujuk pelabagi ulama2 besar, ramai yang berpendapat boleh selagi bukan untuk penghinaan. itu ja. anatar yang berpendapat demikian Syeikh Nuruddin Banjari (bekas Ulama Azhar, Mesir)

perkara ni perlu selesai dgn hemat, tak perlu emosi. utk kebaikan semua.
Setiap masalah, Islam ada penyelesaiannya.

Admin said...

Anonymous,


Siapa "mat"?
Dulu memang aku turut menentang penggunaan kalimah Allah oleh puak-puak Kristian. Tapi setelah difikirkan balik, apa hak kita nak menghalang mereka?

Tapi sekarang aku masih juga tidak setuju dengan depa. Bukan tak setuju sebab depa nak guna perkataan "Allah" merujuk kepada Tuhan Bapa, tapi tak setuju sebab depa ni ketegaq sangat pasai apa. Seolah-olah ada yang tak kena.

Walaupun begitu, tak semestinya kita kena menentang dengan pi serang gereja, demonstrasi, maki hamun. Buatla perjumpaan ke, wacana ke, dialog ke. Ni sapa yang start timbulkan ketegangan? Janganla jadi mangkok macam puak-puak UMNO, macam Zul Noordin.

Pasai isu kafir/kufur pulak. Aku terang-terang menentang kenyataan Haron Din. Memang betul dia keluarkan kenyataan ikut kepala lutut dia. Apa sebab dia nak kata orang yang bersetuju Kristian guna kalimah Allah dekat kepada kekufuran? Abih semua ulamak-ulamak di tanah Arab, Indonesia, ulamak-ulamak dalam PAS (parti dia sendiri) semuanya "dekat kepada kufurlah"?

Anonymous said...

mat admin..

Tu la ko dengan aku berbeza sangat sudut pandang..

Ko tau ape berbeza nya kita..?Kami (majoriti muslim ASWJ Malaysia) bertaqlid pada Majlis Fatwa Kebangsaan dan Ulama yang diiktiraf (cthnye al Fadhil Ustaz DR Haron Din)..Majlis Fatwa Negeri memfatwakan dilarang guna kata Allah SWT bagi orang kapir..so larang sahaja lah...ikut sahaja lah..mereka diiktiraf lebih arif tentang Islam di kalangan umat Islam Malaysia..(kalo tengok ulama politik..langsung tak boleh pakai..celako kan org ade lah..)

So..ngko paham tak ape yang bezakan ngkorang dgn kami...??
Spesis macam ko ni bertaqlid dan mengambil fatwa dari Ulama yang ntah diiktiraf ke tak.. tak pun ko ambik mana2 pendapat yang bersetuju dengan ko aje (cthnye Syeikh Nuruddin Banjari, bekas Ulama Azhar, Mesir..kate ngko la)..

Jadinye kat Malaysia ni...?Ko tau ape yang jadi tak..?Yang macam2 perkara yang tak elok terjadi tu..ade kah syeikh Nuruddin Banjari, bekas Ulama Azhar, Mesir..tu nak bertanggungjawab..?????Ade ke ulama tu nak backing ko bila ko kena bantai masa berbahas..??

Belum lagi cerita aqidah masing2..di mana kau letak kalimah Allah dlm diri engkau..aku pun takde pulak nak campur hal peribadi ngko pulak..

Admin said...

Kah..kah..kah..whateverlah. Suka ati ko lah ko nak bertaqlid dengan Majlis yang dianggotai oleh syaitan bisu dan hanya berfatwa apabila diminta/menguntungkan UMNO. Dah tahu kita berbeza so tak payahla nak bertekak2 lagi. Pegi la masuk dan komen puas-puas kat blog Parpu pujaan ko tuh. Sebelum ko tanya aku di mana aku letak kalimah Allah dalam diriku, lebih baik ko pegi tanya pimpinan-pimpinan pujaan ko di mana kalimah Allah dalam pentadbiran negara. Di mana kalimah Allah dalam kehidupan seharian mereka. Ok.