Tuesday, May 12, 2009

YAB Dato' Seri Nizar Jamaluddin


Keputusan Hakim Mahkamah Tinggi semalam, Abdul Aziz Rahim, yang memutuskan bahawa DS Nizar merupakan menteri besar Perak yang sah tentunya memberi tamparan yang hebat kepada Najib tun Razak, dan juga Zambry Abdul Kadir, yang berusaha untuk merampas Perak melalui jalan belakang. Sesungguhnya ini merupakan kemenangan yang pertama di pihak Pakatan Rakyat di Perak.


Selepas diumumkan sebagai MB Perak yang sah, DS Nizar mengumumkan beberapa perkara, antaranya beliau akan segera untuk menghadap Sultan Perak untuk meminta perkenan agar DUN dibubarkan, serta menyeru Zambry beserta 6 exconya mengosongkan pejabat masing-masing. Beliau juga mengumumkan menggantung Penasihat Undang-Undang Negeri, Ahmad Kamal Md Shahid. Dan hari ini, DS Nizar telahpun menggantung tugas beberapa orang pegawai kerajaan negeri, iaitu SUK Perak, Dr. Abdul Rahman Hashim, Setiausaha Kewangan Negeri, Jamaluddin al-Amini Ahmad. Tugas mereka dipangku oleh timbalan mereka. Keputusan ini dibuat di dalam mesyuarat exco yang diketuai oleh beliau di Pejabat PAS negeri.


Perdana Menteri, Najib tun Razak berkata pihak mereka akan membawa kes itu untuk dirayu di Mahkamah Rayuan. Begitu juga kata Peguam Pemerhati BN, bahawa keputusan itu baru diputuskan oleh Mahkamah Tinggi, bukannya Mahkamah Persekutuan. Walau apa mahkamah pun, keputusan tadi sudah jelas bahawa Zambry memang Menteri Besar yang tidak sah. Tetapi, pihak PR mungkin akan menghadapi satu lagi masalah, iaitu di DUN Perak, ini ekoran Speaker haram yang dilantik tanpa angkat sumpah di depan sultan. S. Ganesan menggantikan V. Sivakumar. ADUN-ADUN BN bukannya jenis yang ikut dan tahu undang-undang. Tengok sajalah situasi pada Khamis lepas. Jika S. Ganesan mahu adakan sidang tergempar untuk usul undi tak percaya, sidang tersebut tidak sah kerana S. Ganesan bukannya speaker yang sah. Dia hanya mengangkat sumpah pada hari Khamis lepas di hadapan ADUN-ADUN BN dan juga Bebas. Mereka membelakangkan sultan.


Apa-apapun, keputusan mahkamah semalam merupakan hadiah "hari jadi" UMNO yang kononnya sudah berusia 63 tahun! Dan tahniah buat DS Nizar. (kesinambungannya di http://pemerhatiansaya.wordpress.com/ )

0 comments: