Tuesday, May 5, 2009

Polis Oh Polis!


Sakit hati penulis apabila memikirkan tentang salah satu unit penjawat awam, yang mempunyai logo kepala harimau, beserta 2 kalimah suci di atasnya iaitu Allah dan Muhammad, tapi kelakuan mereka membelakangi suruhan serta arahan daripada Tuhan dan juga Rasul. Mereka hanya layak diberi gelaran "gangster" ataupun barua. Itulah polis diraja Malaysia (kenyataan penulis bukan untuk semua anggota polis, tapi 98% daripada mereka! 2% boleh dikira yang betul-betul jujur dan amanah). Buktinya :


1. Setiap laporan yang dibuat terhadap kes samseng, peras ugut, gangster, pukul, akan disimpan di bawah laci, tidak pernah mengambil tindakan. Kalau tindakan diambil, sudah lama kawasan "black area" di Kuala Terengganu sudah dibersihkan. Tapi oleh kerana sifat makan gaji buta mereka, mereka langsung tidak ambil peduli terhadap penjenayah, dan membiarkan penjenayah berleluasa.


2. Jelas, terang, dan nyata mereka merupakan alat kepada pihak pemerintah. Buktinya boleh dilihat di mana-mana. Yang lebih confirm adalah dari kelompok FRU serta SB, contohnya pernah satu ketika dulu di Sabak Bernam, markas PKN (Parti KeADILan Nasional) diganggu oleh polis, dan selepas itu Dr. Badrul Amin mendapat tahu anggota polis tersebut sudah dijamu dengan nasi oleh seorang YB UMNO. Pada PRU di Kuala Terengganu lepas, bandar tersebut boleh diibaratkan seperti "war zone", banyaknya kubu polis.


3. Jangan hairan dan pelik jika pusat judi, pelacuran, dan penjualan VCD haram masih beroperasi dan bermaharajalela, kerana mereka dilindungi sendiri oleh polis, malahan spy mereka pun ada daripada polis. Jangan nak menafikan, polis memang ada menerima duit kopi, berapa sangatlah gaji penjawat awam seperti mereka, nak tanggung anak bini lagi, harga barang naik, so nak ambil jalan mudah, terima sogokan!


4. Polis kita harapkan menjaga serta menjamin keselamatan orang awam, hatta dalam tahanan reman sekalipun, tetapi yang menyedihkan, mereka menjadi kaki pukul, ramai yang mendakwa dipukul oleh polis sewaktu dalam tahanan untuk mendapatkan maklumat, walaupun yang ditangkap tersebut belum lagi dibuktikan terlibat dengan jenayah. Contoh yang jelas, masih ingatkah mendiang A. Kugan? Dia dituduh terlibat dalam kegiatan mencuri kereta, baru dituduh, tetapi nasibnya berakhir apabila diseksa sehingga terbunuh semasa dalam tahanan. Cukup "persetan" sikap mereka, wajah saja Melayu, mengaku Islam.


5. Susulan daripada (4) diatas, jika kes sebegini berlaku, mereka (polis) sedaya upaya untuk menutup kesalahan mereka, serta melindungi pesalah polis tersebut, dengan memberi berbagai-bagai alasan.


6. Jangan marah atau melenting jika pengedaran dadah di negara ini masih meningkat, kerana yang ditahan dan ditangkap kerana mengedar dadah itu bukannya "tokey" dadah, mereka hanyalah diibaratkan sebagai "ikan bilis". Sedangkan ketua mereka sedang seronok bercanda dengan tokey besar.


Kesimpulannya, adakah mereka masih lagi boleh kita harapkan untuk menjamin keselamatan awam? Memang tidak dinafikan masih ada yang jujur, tapi bagi penulis, yang jujur itu jumlahnya terlalu sedikit. lebih kurang 2-3% saja, sedangkan Ketua Polis Negara sendiripun kita tak yakin dia itu betul-betul "bersih" daripada tuduhan rasuah 2 juta satu masa dahulu! Tak guna menyambut Hari Polis walaupun sudah berusia 200 tahun di Malaysia, tapi negara masih lagi dihantui oleh penjenayah-penjenayah tegar. Aduh malangnya rakyat Malaysia, adakah ini pembalasan Tuhan?

0 comments: