Sunday, May 31, 2009

PRK Yang Membosankan


Biasanya setiapkali PRK diadakan, saya pasti akan menyelitkan beberapa kisah di lokasi pilihanraya di dalam blog ini. Tapi kali ini cukup berbeda, PRK N.12 Penanti, bagi saya inilah PRK yang paling membosankan, tiada isu yang menarik. Saya pun jarang mengikuti perkembangan mengenai PRK di sana. Mungkin salah satu sebabnya ialah UMNO/BN tidak menyertai PRK ini, dan menyebabkan ianya menjadi hambar.
Cuma sesekali saja saya ambil tahu sikit-sikit mengenai keadaan di sana melalui berita di televisyen mahupun internet. Gelagat calon PKR, Dr. Mansor Othman jarang sangat saya perhatikan, cuma saya agak "terhibur" sedikit dengan rentak dan tarian yang dilakukan oleh salah seorang calon Bebas, Aminah Abdullah, macam-macam pendedahan yang dibuat, sekadar mahu memeriahkan suasana, dedah sana, dedah sini, asalkan kain jangan tersingkap sudah.
Cuma satu yang menariknya ialah SPR dan Polis dilihat sudah mula mengambil alih tempat UMNO/BN. Biasalah, polong, kalau tuan tak ada lagi mengganaslah dia! Beberapa orang pemimpin PR, iaitu Badrul Hisham Shaharin (Ahli MKT Keadilan), N. Gobalakrishnan (MP Padang Serai), Zuraida Kamaruddin dan Lim Kit Siang dipanggil ke balai untuk memberi keterangan berhubung memainkan isu Altantuya dan Perak semasa berceramah, alasannya, ceramah seumpama itu mengandungi unsur hasutan dan boleh mengganggu ketenteraman negara! Macam-macam peraturan yang dibuat oleh polis untuk menghalang penceramah daripada memberi ceramah, sedangkan UMNO yang tidak bertanding turut terliur dan juga memberi ceramah, bahkan siap menghasut pengundi supaya jangan keluar mengundi. Tapi polis tak ambil tindakan pun.
Penceramah tak boleh cakap pasal Altantuya…tak boleh sentuh pasal Sidang DUN Perak..tak boleh pasang video…pembesar suara mesti tak boleh didengari diluar kawasan ceramah…semua kawasan ceramah mesti cerah…SB mesti dibenarkan mengambil gambar dan video….macam-macam peraturan baru yang tak masuk akal. Kemudiannya masalah ditimbulkan oleh SPR pula, SPR menetapkan bahawa pondok panas yang hendak didirikan mestilah bersaiz 8 kaki x 8 kaki, baru keluarkan arahan itu, sedangkan pondok panas sudahpun tersedia dengan saiz 20 kaki x 20 kaki. SPR mengeluarkan arahan baru, dan arahan tersebut terus daripada Putrajaya. Macam-macam karenah yang dibuat oleh SPR.
Apa-apapun, hari ini hari pembuangan undi. SPR mensasarkan 70% akan keluar mengundi. Setakat pagi ini, lebih kurang 15% saja yang keluar mengundi. PKR yakin bahawa majoriti kali ini bertambah berbanding pada PRU lalu. Pada PRU lalu, Fairus memperoleh 7,346 undi, menewaskan Abdul Jalil Majid yang mendapat 5,127 undi.
Khabarnya, 5000 ahli UMNO tidak keluar mengundi.

0 comments: