Thursday, May 21, 2009

Kebaikan Krisis Politik Di Perak



Setiap perkara buruk yang berlaku, di dalamnya pasti ada kebaikannya. Apa-apa perkara pun, jika ia adalah mudarat, namun manfaatnya tetap ada. Di Perak misalnya, memang tidak dinafikan keburukannya sangat banyak, antaranya ialah pencabulan demokrasi secara besar-besaran hingga melibatkan monarki, kuasa speaker tidak dihiraukan, rakyat berada di dalam kekeliruan, tidak tahu kerajaan mana yang memerintah negeri, Sultan mula dihina, dan lain-lain. Namun kebaikannya yang saya ingin sebut di sini ialah :

1. Secara tidak langsung rakyat mendapat pengetahuan tentang bidang kuasa speaker, sultan, dan bagaimana Menteri Besar boleh terlucut jawatannya.

2. Mengukuhkan setiakawan di antara PAS-PKR-DAP. Krisis yang berlaku terbukti menguji pakatan ketiga-tiga parti itu.

3. Mengeratkan perpaduan di antara kaum di Perak khususnya.

4. Krisis di Perak merupakan ujian pada ketiga-tiga parti untuk bekerjasama dan mengeratkan persahabatan, lalu mengenapikan agenda politik masing-masing buat sementara demi menuntut keadilan.

5. DS Nizar dan YB Sivakumar secara tidak langsung menjadi "hero" dan juga ikon sebagai pejuang demokrasi. Sekarang sudah terlanda fenomena mereka di kalangan rakyat.

Kesimpulannya, apa-apa dugaan yang melanda, harus dipandang juga dari sudut kebaikannya. Setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.

7 comments:

Baginda Reformasi said...

byk lagi baik nye... heheh

terutamanye baru kite tahu kebiadaban UMNO
kemamakan UMNO
kekencingan UMNO
keletupanC4 UMNO
ketakutan pilihan raya UMNO

sume2 tu lah... :)

Baginda Reformasi said...
This comment has been removed by the author.
Baginda Reformasi said...

Keputusan PRU 12 hanya memberi 6 kerusi pada PAS... Masih ada juga orang UMNO yang mahu pertikaikan ini...? Persoalannya ialah TIDAK HEBATKAH PAS? TIDAK HEBATKAH PAS APABILA MENANG 6 KERUSI TAPI MASIH MENJADI MB? sudah tentu jawapannya sangat HEBAT.... tapi HEBATKAH UMNO pabila menang 12/40 kerusi DUN berbanding 7/40 kerusi DUN dari GERAKAN tapi membonekakan diri kepada GERAKAN dengan memberi jawatan Ketua Menteri (KM) kepada GERAKAN...? MANA KETUANAN MELAYU Oi!? maka sudah pasti UMNO tak hebat....! Sekali lagi institusi MELAYU di perlekeh....

selanjut sila ke bagindareformasi.blogspot.com/

thank...

Reformis Jalanan said...

Bagus komentar yg diberikan..sependapat dengan saya. TQ.

Anonymous said...

Saya mempunyai sebuah rumah, lalu saya menyewakannya. Rumah itu milik saya dan saya terus menerus mendapat keuntungan dari sewaannya. Walaupun saya tidak menduduki rumah tersebut, rumah itu tetapi milik saya, dan saya boleh mengeluarkan penyewanya dari rumah saya dengan notis tertentu.

Tetapi kalau saya menjualkan rumah tersebut, saya mendapat keuntungan segera. Saya terus jadi kaya tetapi saya sudah tidak punya rumah, saya boleh menyewa rumah yang saya jual itu tetapi, saya bukan pemilik, saya tetap penyewa, saya boleh dikeluarkan dari rumah tersebut bila bila masa.

Itulah perumpamaan antara pentadbiran Gerakan dan DAP di Pulau Pinang. Ameno mendapat majoriti, tetapi 'meminjamkan' kepada Gerakan atas semangat kerjasama. Ameno bila bila masa boleh mengambil kembali haknya, tidak ada sesiapa yang boleh menghalangnya sebagai pemilik sah.

Berbeza dengan memberi kemenangan majoriti kepada wakil DAP, lalu mereka menang mutlak berdasarkan majoriti, bolehkah orang Melayu mengambilnya balik atau menafikan hak mereka menguasai negeri itu?? Akhirnya Cina berjaya merampas sebuah negeri berdasarkan undang undang demokrasi!!

Apakah DAP menang dengan undian ahli DAP atau undi orang Cina semata? Sudah tentu orang PAS telah menyumbang untuk memenangkan mereka, apakah Guan Eng mahu mengambil ADUN PAS dalam exconya sebagai tanda semangat setiakawan dan berterima kasih??

Sendiri mau ingat!

Itulah akibatnya bila negeri tidak bersultan atau beraja!

Di Kedah, Ameno menang 27, PAS menang 6..itu tandanya kuat? DAP menang 17, Pas Menang 6,,itu pun kuat juga?? Nasib baiklah ada Undang undang Tubuh Negari Perak, kalau tidak, Melayu seramai 52% di Perak akan diperintah oleh MB Kafir!!

Amalam demokrasi adalah ciptaan barat untuk menjatuhkan kekuatan Islam secara halus kerana Dunia dihuni oleh 1 billion umat Islam berbanding 3 billion orang kafir!!

Fikir fikirkanlah

Reformis Jalanan said...

Helo Anonymous oi! Kalau dah hebat sangat umno sampai beri Pulau Pinang kpd Gerakan, apasal bacul sangat bila orang melayu pulau pinang sendiri merempat, lari ke kedah n perak?! sebab kos rumah di sana mahal nak mampos! melayu pulau pinang dipinggirkan! tokey2 cina besar berkuasa! mana dia kuasa melayu umno?!!

malahan umno perintah 51 tahun pun, bangsa melayulah yang banyak :

1) miskin merempat

2) keruntuhan akhlak

3) rempit

4) gejala sosial

5) buang bayi

6) minum arak, judi, zina

8) dll sifat negatif!


mana dia melayu? siang malam cakap melayu itu, melayu ini, tapi habuk pun tarak!

Anonymous said...

Jangan jadi bodoh !!

BN bagi Gerak perintah PP atas dasar kerjasama. Apasal kau tak kata PKR bodoh kerana lebih majoriti tapi bagi kerusi MB kat Nizar?? kan dah aku jelas dan kiaskan dalam posting awal tu .. macam itu punya jelas pun tak faham lagi?? Patutlah masih menjilat al juburi!!!

Sejak bila orang melayu Pulau Pinang lari ke Kedah dan Perak? Kat Kelantan, Selangor dan Johor tak ada orang dari Pulau Pinang ker??
Sejak bila pula orang Kedah kena duduk kedah, orang Terengganu kena duduk dalam Negeri Terengganu??

Semua negeri ada orang Luar, bukan sahaja dari negeri negeri dalam Malaysia, bahkan dari Indon, Bangladesh, Myanmar, Nepal, India Cina dll.

Apakah Negeri Selangor kaya dan diperintah oleh PR, apakah tidak ada rakyat Selangor yang berada di Pahang, Perlis atau Perak, bahkan di Brisbane, Ukraine, Italy, Jordan pun ada orang Selangor.

Janganlah beralasan oleh kerana orang Penang boleh berada di negeri lain seperti mana orang dari Negeri Lain lain maka umno mahu disalahkan??

Ramai sakan orang Melayu di Pulau Pinang tu, kalau tak caya tanyalah al juburi!!

Umno perintah 51 tahun?? termasuk 18 tahun dibawah kerajaan yang ditatang oleh Al Juburi!!

Kenyataan bahalol dari seorang bloggers tentang melayu dan ameno.

Di Amerika ada tak ameno?? ada tak orang miskin dan merempat? Bagus sangatkah akhlak american tu?? semua positif, tak buang anak, tak ada zina, tak ada arak, judi dan sebagainya.

Selagi ada manusia di situ ada kekufuran. Selagi ada kekufuran mesti ada kemaksiatan. Tak ada satu negara dalam dunia ini, tidak ada orang miskin, tidak ada gejala sosial atau tidak terlibat rasuah.. itu semua penyakit masyarakat yang disuntik oleh yahudi. Siapa pun boleh kena tak kira PAS, PKR atau ameno, tak kira Thailand, Somalia, Argentina, Azarbaijan, Mesir atau Syria!!

Janganlah butakan mata dan pekakkan telinga semata mata oleh ketaksuban dengan Al Juburi.

Bersyukurlah dengan kurniaan Allah, keamanan dan kemaamuran adalah sesuatu yang sangat bernilai, di samping bangsa yang menarajui Islam.

Singapura itu dulunya milik Islam, bila dapat kat kafir..apa dah jadi dengan Melayu di sana?? Nasi sudah menjadi bubur, jangan tertipu dengan muslihat al kafirun yang menjadi sekongkolan al juburi wal munafikun!!!!

http://anwaraljuburi.blogspot.com