Monday, May 11, 2009

TERKENANG WAKTU DAHULU

Markas besar PKR Terengganu

Waktu itu bahang pilihanraya umum ke-12 sedang membara, seluruh negara menyaksikan kebangkitan rakyat yang terdiri daripada pelbagai kaum sedang bersiap sedia untuk mengajar rejim Dollah Badawi dan kuncu-kuncunya. Penulis pada waktu itu bersemangat, turut berkeinginan untuk membantu kempen pilihanraya, masa itu, lebih kurang semimnggu sebelum hari penamaan calon, iaitu 17hb Februari 2008. Penulis berjalan-jalan di sekitar bandar Kuala Terengganu, sesampainya di Tanjung Che Mat Tokey, terus hati penulis bergerak untuk pergi ke satu markas PKR yang ada di sana.


Sesudah masuk, penulis memberi salam kepada penghuni markas yang baru dibuka lebih kurang seminggu pada waktu itu. Terdapat 3 orang, yang semuanya tergolong di dalam warga emas. Mereka dikenali sebagai Pak Mansor (foto) selaku Setiausaha PKR Bahagian Kuala Terengganu, dan 2 orang rakannya Pak Isa dan Ayah Wan. Kami bersembang lebih kurang setengah jam, dan penulis menawarkan diri untuk membantu berkempen. Permintaan penulis itu diterima serta merta, kerana mereka amat memerlukan warga muda untuk bekerja. Bermula pada hari itu, penulis hanya membantu mengemaskan markas yang agak berdebu dan membuang sampah yang bertimbun di dalamnya. Tugas penulis sewaktu di sana agak mudah, membantu setiausaha bahagian menyelesaikan dalam masalah pembahagian alat-alat untuk berkempen, selain daripada menjaga markas. Markas tersebut merupakan markas induk PKR Terengganu. Semua bahan kempen dari pusat dibawa ke sana.


Seperti biasa, tibanya hari berkempen, macam-macam aktiviti diadakan, ceramah kelompok, BBQ, memasang bendera di sekitar markas, dan lain-lain. Penulis amat berterima kasih kepada pak Mansor, Setiausaha PKR Bahagian Kuala Terengganu yang melayan dengan baik, walaupun kami belum lagi kenal sepenuhnya, tapi kelakuan kami seperti sudah lama kenal-mengenal antara satu sama lain. Dia juga Timbalan setiausaha Perhubungan PKR Terengganu. Nama sebenarnya Abd Ghani, tapi entah kenapa ramai yang memanggilnya Pak Mansor.

Mohamad Sabu, calon parlimen Kuala Terengganu, di salah kedai kopi yang berhadapan dengan tempat pembuangan undi
Pejabat Perhubungan PKR Terengganu di Jalan Sultan Mohamad



Tibanya hari membuang undi pada 8 Mac, banyak juga tempat penulis berulang-alik untuk meninjau keadaan di tempat membuang undi. Kami mendapat laporan bahawa ada satu kereta yang dihuni oleh "hantu", terus kami ke tempat tersebut, berjaga-jaga. Tapi hampa. Khabarnya "hantu-hantu" tersebut adalah Puteri-Puteri UMNO. Selepas habis waktu mengundi, ramai orang menjangkakan calon yang bertanding di kawasan itu bakal menang dengan selesa, kerana pengiraan di peringkat awal banyak undi berpihak kepada calon PKR terbabit. malam itu, keputusan bagi Terengganu diumumkan agak lewat, Terengganu gagal ditawan. Lebih mengejutkan, calon yang dijangka menang itu kalah dengan majoriti 1000 lebih undi.


Penulis akui, tujuan penulis berkempen membantu calon PKR pada waktu itu terdorong kerana "terpesona" dengan janji-janji yang dibuat oleh Anwar Ibrahim. Yang membuatkan penulis terus bersemangat membantu calon PKR pada waktu itu ialah, Anwar di dalam ceramahnya selalu menyebut, jika pembangkang berjaya memerintah, pendidikan akan diberi percuma, dari Tadika hingga ke universiti. Dan lagi satu, kalau pembaca hendak tau, selepas menang besar pada 8 Mac, penulis pada waktu itu nyaris-nyaris nak mengisi borang keahlian PKR. Tapi niat tersebut terbatal pada saat-saat akhir kerana penulis mahu lihat dulu perkembangan politik yang akan datang. Nasib baik, tindakan yang dibuat oleh penulis dahulu adalah satu tindakan yang tepat, kerana penulis sudah jenis apakah PKR itu.

0 comments: