Sunday, May 3, 2009

Mengapa Penulis Berjinak Dengan Berpolitik

Kehidupan penulis semasa kecil dahulu sama saja dengan kanak-kanak lain. Tiada apa yang hendak difikirkan, dan langsung tak tahu menahu tentang politik di tanah air. Sehinggalah akhir pada tahun 1998, masa itu penulis baru di darjah 3, semua pelajar di sekolah penulis pada waktu itu sibuk bercakap tentang Anwar dan Madey. Antara soalan yang popular pada waktu itu ialah "Kau sokong Anwar ke Mahathir?" Penulis yang langsung tak tahu menahu pada waktu itu, dan hanya mengenal Madey seorang saja sebagai PM, terus menjawab, "mestilah Mahathir". Selepas memberitahu jawapan tersebut, penulis terus digelakkan. Lama kelamaan barulah penulis tahu konflik di antara Anwar dan Madey. Pada waktu itu, kalau seseorang diketahui menyokong Madey, dia akan dicop sebagai "jahat". Kalau menyokong Anwar, barulah dikatakan baik. Namun, selepas 11 tahun berlalu, barulah penulis sedar bahawa kedua-dua "malaun" tersebut langsung tak boleh dipakai..


Sikap penulis pada darjah 3 itu merebak sehingga ke darjah 4 (tahun 1999), pada masa itu, PRU ke 10 semakin hampir, dan penulis hanya mengikuti orang sekeliling yang rata-ratanya membenci Madey, penulis mula didedahkan pada politik di usia sebegitu, dan akhirnya, lekatlah perkataan "Mahathir Jahat", "Mahathir Bapak Keling", dan "UMNO - Undur Mahathir Negara Okey". Keputusan PRU pada waktu itu mengumumkan bahawa negeri penulis iaitu Terengganu sudah jatuh ke tangan PAS. Apalagi, bersorak gembiralah pada waktu itu.


Selepas waktu itu, sedikit demi sedikit penulis mula tidak mengambil tahu soal politik, hinggalah habis UPSR, naik ke sekolah menengah, satu fikiran baru mulai timbul, penulis mengambil keputusan untuk tidak mengambil tahu urusan politik, kerana pendapat penulis pada waktu itu, "tak kira siapa memerintah, asalkan negara aman, sudah." Pada waktu itu, penulis sudah melupai Reformasi 1998 secara total. Langsung tiada sedikit wajah Anwar Si Mata Lebam di dalam fikiran, dan penulis hanya menyokong dan agak pro kepada BN, tanpa mengetahui fakta. Waktu itu penulis diantara Form 1 hingga Form 3. Penulis langsung tak ambil kisah siapa yang memerintah negara, asalkan negara selamat. Sikap ini hinggalah usia meningkat ke 16 tahun (2005). Dalam tahun tersebut, terjadilah satu peristiwa, yang menyebabkan tanggapan penulis terhadap BN berubah 100%, terjadi pada pertengahan tahun 2005, apabila satu peristiwa menyayat hati berlaku di Kampung Bujal, Kemaman, Terengganu. Rumah serta masjid dirobohkan, tanpa belas kasihan, oleh barua-barua Idris Jusoh.



Sejak peristiwa itu, penulis insaf dan mula menanam kebencian terhadap UMNO/BN dan juga Idris Jusoh, MB Terengganu pada masa itu. Tapi, penulis masih tidak ikut perkembangan politik tanah air pada waktu itu, dan hanya menyokong PAS dari belakang, support segala usaha PAS. Bila penulis mula mengikuti perkembangan politik tanah air? Sewaktu habis SPM, hujung tahun 2006. Isu-isu popular pada waktu itu ialah kejahatan Khir Toyol terhadap Kampung Berembang, dan juga kes pembunuhan Altantuya. Setiap 2 minggu penulis pasti akan membeli Harakah. Minat terhadap politik bertambah apabila penulis mula belajar di Madrasah al-Hidayah (rujuk profile penulis di http://diarireformis.wordpress.com/), pada tahun 2007. Masa itulah penulis terdedah dengan ceramah politik, selalu membeli vcd ceramah, tambahan pula ilmu agama semakin meningkat, membuatkan penulis terus-menerus menyokong perjuangan Islam.


Selepas keluar dari tempat itu pada Jun 2007, penulis semakin kerap pergi mendengar ceramah politik, manakala VCD ceramah yang terkumpul sudah mencecah ratusan keping, dalam masa beberapa bulan. Agak seronok apabila mengambil tahu tentang politik. Banyak maklumat, informasi, serta pengetahuan yang berguna penulis peroleh, membuatkan penulis membuat keputusan untuk terus menjauhi UMNO. Tahun 2008, musim PRU 12, penulis buat pertama kali melibatkan diri dalam berkempen, dengan membantu seorang calon PKR bertanding. Minat terhadap politik terus berkembang di dalam diri penulis sehingga sekarang, tak pernah jemu atau bosan, di samping rajin membaca untuk menambahkan pengetahuan tentang suasana politik dahulu dan sekarang, dan penulis rajin membeli buku-buku politik, untuk dibuat rujukan dan kajian, menggantikan buku-buku belajar yang sepatutnya penulis baca, kerana buku-buku tersebut langsung tiada guna, tidak menarik minat langsung.


Dan sekarang ini, penulis melangkah lebih maju, dengan mula terjun ke dalam dunia blog, dan melahirkan blog ini, sejak dari Februari lepas. Penulis dapat rasakan, kerjaya penulis pada masa yang akan datang akan berkaitan dengan politik..

0 comments: