Friday, May 8, 2009

Hancur Musnahlah Demokrasi di Perak


Semalam, MB Perak yang haram, Zambry apabila diwawancarakan oleh wartawan, memberi tahu tindakan yang dilakukan oleh ADUN-ADUN Pakatan adalah mengikut undang-undang rimba. Ini berikutan daripada peristiwa kekecohan yang berlaku di dalam sidang DUN Perak semalam, tindakan Zambry mengusulkan speaker yang haram, dan juga tindakan polis yang memasuki dewan yang mulia untuk mengheret V. Sivakumar, telah menyebabkan beberapa ADUN Pakatan menjerit menyuruh mereka berambus daripada dewan.


Kenyataan itu patut dibalas balik ke muka si mamak Zambry. Siapa yang ikut undang-undang rimba sebenarnya? Pakatan Rakyat ataupun kamu? Dan juga UMNO/BN. BN lah yang menggunakan undang-undang rimba, mencabul serta memperkosa demokrasi di Perak, hinggakan kuasa Speaker sudah boleh dicabar di mahkamah, hinggakan sekarang ini Perak mempunyai 2 kerajaan, 2 menteri bersar, dan juga 2 speaker. Yang mana salah satu daripadanya adalah haram. Ini semua berpunca daripada puak-puak kamulah, yang berusaha untuk merampas Perak secara tidak wajar, mulai hari Pakatan Rakyat memerintah negeri itu. Dan juga berpunca daripada ADUN-ADUN lompat kataklah semua ini berlaku di Perak.




Siapa lagi yang mengikut undang-undang rimba? Anggota keselamatan (polis). Mereka sanggup mengotorkan dewan dengan kaki dan tubuh mereka yang busuk semata-mata mahu memaksa serta mengheret Speaker yang sah, V. Sivakumar keluar daripada dewan. Ini membuatkan polis bertambah dibenci. Demokrasi sudah terkubur di Perak. BN sanggup lakukan apa saja untuk mencapai cita-cita mereka. Harapan untuk Pakatan Rakyat memperoleh keadilan di Perak hanya tinggal angan-angan, sudah terbukti Sultan Perak juga tidak akan pernah sesekali memperkenankan agar DUN dibubarkan, surat daripada speaker minta penangguhan persidangan pun dia tak layan! Barangkali mereka semua ini sudah lupa, kita bukannya hidup selama-lamanya di dunia ini, tak lama lagi kita semua akan masuk liang lahad juga, seterusnya tindakan kita di atas muka bumi akan disoal, tak kira rakyat bawahan, golongan bangsawan, raja-raja mahupun sultan, semua akan mengalaminya.


Apa perasaan Najib kalau tindakan yang sama dilakukan oleh Pakatan Rakyat terhadap Dewan Rakyat di Parlimen? Tindakan polis yang mengheret Speaker Pandikar Amin Mulia sama seperti tindakan mereka mengheret V. Sivakumar, seterusnya MP Pakatan melantik speaker baru. Apa rasa puak-puak BN ni?


Harapan hanya tinggal harapan di Perak.

0 comments: