Saturday, May 23, 2009

Penamaan Calon Di DUN Penanti (+ kemaskini)


1. Penamaan calon baru saja selesai pada pagi tadi dengan 5 orang calon, 1 dari PKR dan selebihnya adalah calon Bebas. Tempat penamaan calon bertempat di Dewan IKBN, Bukit Mertajam.


2. Dr. Mansor Othman mewakili PKR, manakala 4 calon Bebas yang lain ialah Aminah Abdullah (Altantuya?), Kamarul Ramizu (calon Bebas di Bukit Gantang), Nair Khan Ari, dan Mohd Saberi Othman. Anwar Ibrahim tidak menolak kemungkinan bahawa calon Bebas ada yang ditaja oleh UMNO/BN.


3. PRK kali ini dilihat lebih membosankan berbanding PRK-PRK yang lepas. Mengapa? Kerana tiada adegan dan babak sorak menyorak di antara penyokong PR dan BN, tiada lagi adegan ejek-mengejek, laungan "Altantuya", dan acara baling botol air mineral. Pendek kata, di Penanti menjadi hambar tanpa penyertaan BN.


4. Dr. Mansor Othman merupakan bekas Setiausaha Politik Anwar Ibrahim semasa berada di dalam kerajaan, dan beliau merupakan salah seorang reformis yang bergerak aktif dalam Parti KeADILan semenjak 10 tahun dahulu, pada era reformasi.


5. Diharap penyertaan beliau berjaya mempertahankan kerusi DUN Penanti, dan apabila berjaya memenangi kerusi tersebut, bekerjalah dengan lebih baik daripada Fairus, jalankan tugas serta tanggungjawab yang dipikul, dan ingatlah akan "warning" yang diberikan oleh pengundi di Penanti supaya rajin-rajinlah turun padang, menjenguk masalah rakyat.


6. Ketua Menteri, Lim Guan Eng sudah mengumumkan, Dr. Mansor akan dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri 1 dan juga Exco Kerajaan Negeri jika berjaya memenangi kerusi DUN tersebut.


7. Sama macam keadaannya semasa di Bukit Selambau, MB Kedah menjanjikan kerusi Exco kepada calon PKR, S. Manikumar.


8. Jika dipilih oleh rakyat untuk memikul amanah, ingatlah sabda Nabi Muhammad SAW yang berkaitan dengan kepimpinan, "Kamu semua adalah pemimpin, dan kamu akan disoal akan kepimpinanmu,".


9. Jadi, menjadi pemimpin bukan untuk suka-suka, di akhirat nanti akan disoal mengenai kepimpinannya. Jadi, laksanakan tugas serta tanggungjawab dengan betul dan ikhlas.


10. Selamat bertanding. Diharap kemenangan berpihak kepada calon PKR, dan kerusi Penanti berjaya dipertahankan. Selepas ini semua tertumpu pula ke arah DUN Manek Urai, di Kelantan. Khabarnya UMNO mahu menyertainya. Baguslah, janganlah jatuhkan maruah lagi sebagaimana rakyat tahu betapa baculnya BN kerana tak mahu bertanding di Penanti.


[kemaskini] Pegawai SPR menolak satu kertas pencalonan iaitu Mohd Saberi Othman. Jadi pertandingan di Penanti merupakan perlawanan 4 penjuru, di antara Dr. Mansor Othman, Amninah Abdullah, Nai Khan Ari, dan Kamarul Ramizu.


Sedikit profile mengenai calon : Dr. Mansor Othman, 56, merupakan bekas Setiausaha Politik Anwar Ibrahim semasa di dalam kerajaan. Aminah Abdullah pula, 56, merupakan bekas Ketua Wanita Parti KeADILan Nasional. Manakala Nai Khan Ari, 41, adalah seorang Pengurus Syarikat dan bekas Ketua Pemuda Gerakan Cawangan Telok Wang, dan Kamarul Ramizu, 42, adalah seorang pakar motivasi dan pernah bertanding pada PRK Bukit Gantang baru-baru ini, tetapi tewas dengan hanya berjaya mengutip lebih 90 undi sahaja.

0 comments: