Wednesday, May 6, 2009

Benarkah Ia Kota Islam?



Semalam penulis meluangkan masa menonton TV3, dan terkeluar satu berita di mana Menteri Penerangan, Komunikasi, Kebudayaan, dan Warisan, Rais Yatim, mengumumkan bahawa Kuala Lumpur merupakan Kota Kebudayaan Islam, dan Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin turut merasmikan majlis tersebut. Satu lagi solekan yang dibuat oleh pihak pemerintah yang mahu juga mempertahankan bahawa negara ini merupakan negara Islam. Penulis ingin tegaskan di sini, Malaysia bukan sebuah negara Islam, kerana langsung tiada ciri-ciri yang menggambarkan negara ini adalah negara Islam.


Semua ini adalah mainan politik. Semasa Madey mula-mula berkuasa dahulu, diperkenalkan Penerapan Nilai-Nilai Islam, itulah puncanya rasuah dan penyelewengan bermula dari zamannya, sebab ia dilaksanakan hanya untuk kepentingan politik! Selepas itu, timbalan dia pula, memperkenalkan Gagasan Masyarakat Madani, tapi negara terus dipalit dengan unsur-unsur yang bukan daripada Islam, tidak kiralah pemimpinnya kuat agama sekalipun. Turun Madey, naik pula Dollah Badwi, Islam Hadhari muncul. Entah ke mana perginya Penerapan Nilai-Nilai Islam dan Masyarakat Madani. Semasa era Islam Hadhari, politik wang semakin bercambah, kadar jenayah meningkat, jumlah anak luar nikah mendadak naik, sebab apa? Kerana Islam hanya diperkenalkan kulitnya sahaja. Dan terbaru, selepas Dollah turun, naik pula Najibs, dicampaknya Islam Hadhari, diperkenalkan One Malaysia. Apa semua ini? Islam yang diperkenalkan hanyalah untuk membantu mempertahankan imej seseorang pemerintah.



Cuba perhatikan bandaraya Kuala Lumpur sekarang, di mana Islamnya? Kota inilah tempat yang paling dibenci oleh penulis, tapi nak buat macam mana, penulis terpaksa pergi juga, kerana penulis belajar di sana. Kota yang penuh dengan najis, hasad dengki, penipuan, pengkhianatan, dosa, maksiat, dan bermacam-macam lagilah. Dilakukan oleh siapa? Majoriti Melayu yang beragama Islam. Di sini sudah terbukti, bahawa sudah tiada keberkatan di tempat sebegitu. Bukan niat penulis untuk memperlekehkan usaha menteri terbabit, tapi sebelum buat perkara sebegitu, eloklah basmi dahulu punca-punca kejahatan yang bersarang di Kuala Lumpur. Apa-apa perkara pun, baik ekonomi, perkahwinan, pergaulan, undang-undang, boleh diselesaikan dengan Islam (penulis meminjam ayat Anwar Ibrahim semasa dia masih Presiden ABIM).


Ini tidak, masih ada lagi pusat perjudian, arak dijual dengan terbuka, pusat pelacuran masih lagi beroperasi, maknyah serta bapuk masih lagi "berkampung" di Lorong Haji Taib, cubalah basmi dahulu "projek" di Jalan P. Ramlee, Bukit Bintang, dan lain-lain. Bukannya tidak boleh melaksanakan Islam di negara ini, cuma pemimpinnya sudah "ditutup pintu hatinya". Anggota kabinet lebih dari separuh beragama Islam, begitu juga umat Islam di negara ini, masih lagi melebihi 50%. Kenapa begitu susah untuk kembali kepada Islam? Bukannya Islam separuh-separuh. Kerajaan memperkenalkan satu dasar Islam, tapi dalam masa yang sama, masih lagi membenarkan judi, arak, zina, rasuah berleluasa. Ingatlah, kita hidup di dunia bukannya lama. Janganlah kita menuruti dan menjadi tukang angguk kepada orang yang salah, kalau kita menjadi sebegitu, maka samalah seperti kita menyembah mereka;


Dari Adi bin Hatim berkata : Sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah SAW membaca ayat ini : Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Mereka menjadikan rahib-rahib mereka, serta paderi-paderi mereka sebagai tuhan selain daripada Allah (at-Taubah : 31).

Maka aku berkata kepada baginda : Sesungguhnya kami tidak menyembah mereka.

Rasulullah bersabda : Bukankah kamu mengharamkan apa yang diharamkan oleh mereka, sedangkan Allah menghalalkannya, dan menghalalkan apa yang dihalalkan oleh mereka, sedangkan Allah mengharamkannya?

Aku menjawab : Ya. Rasulullah bersabda : Itulah yang dimaksudkan menyembah mereka.


(Hadis ini boleh didapati di dalam kitab Hadis 40 Imam Nawawi - ketika itu Adi Bin Hatim masih lagi dalam agama Kristian, tak lama kemudian, dia memeluk Islam).

3 comments:

Anonymous said...

SETUJU SANGAT HUKUM PERUNDANGAN ISLAM DILAKSANAKAN DI NEGARA INI.


HIDUP ISLAM!!

HIDUP ISLAM!!

HIDUP ISLAM!!


TAKBIR!

kerek said...

sokong anon kat atas tu, islam mesti ditegakkan. TAKBIR!

Anonymous said...

UMNO - Amar Mungkar Nahi Ma'ruf!