Thursday, May 7, 2009

BLACK PARADE


Hari ini merupakan hari yang gerhana di dalam dunia politik Malaysia, sempena hari kematian sistem demokrasi yang diamalkan sejak sekian lama. Berpakaian hitamlah, berkumpul, dan menangislah, seperti suasana ketika kematian orang yang disayangi. Satu Malaysia sudah tahu, keadaan di Perak sudah tidak terkawal. Speaker dinafikan hak; kuasanya serta wibawanya tidak lagi dipandang oleh puak-puak pembunuh demokrasi ini. Menteri Besar juga dinafikan haknya, dan pihak-pihak yang tertentu cuba menyelewengkan kebenaran bahawa Menteri Besar Perak sudah tidak mempunyai majoriti.


Dalam perhimpunan yang dianjurkan oleh rakyat, dijamin oleh perlembagaan, termaktub di dalam sistem demokrasi, beberapa aktivis, pemimpin parti politik, wakil-wakil rakyat, telah ditangkap serta direman oleh pencacai suruhan pembunuh demokrasi. Hari ini, bukalah mana-mana laman berita, utama mahupun alternatif, serta laman-laman blog, yang melaporkan keadaan yang tegang sejak daripada semalam, hinggalah kehari ini. Jelaslah sekarang, di Perak keadaan sudah tidak aman lagi, kalau aman, tak perlu Ketua Polis Perak mengeluarkan arahan supaya orang ramai menjauhi bangunan Dewan Undangan Negeri sejauh 500 meter. Apalah bahaya yang dibawa oleh rakyat-rakyat yang mahu berhimpun, adakah didalam baju mereka tersimpan rifle M-16? Atau sepucuk Baretta? Mohamad Sabu ditangkap semalam di Kuala Lumpur, tanpa ada waran tangkap. Beberapa ADUN Pakatan di Perak juga ditahan tadi. Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Saudara Sallehuddin Ayub turut menerima nasib yang sama, sama seperti beberapa aktivis SAMM semalam.


Jelaslah, demokrasi sudah mati. Kuasa legislatif sudah boleh dicabar di mahkamah. Berkabunglah semua wahai pencinta demokrasi dengan berpakaian serba hitam.


Berita : Perbalahan hebat diantara ADUN BN dan ADUN Pakatan di dalam DUN Perak. Zambry mengusulkan Ganesan menjadi Speaker baru, tetapi dibantah keras oleh Speaker V. Sivakumar dan mengatakan Ganesan adalah Speaker haram. Hee Yit Fong kemudian menyatakan bahawa dia merupakan Pemangku Speaker, sambil dilindungi oleh ADUN-ADUN BN.


[kemaskini] Pukul 2 petang lebih tadi, kira-kira seramai 20 orang polis menceroboh Dewan persidangan dalam usaha untuk merampas kerusi Speaker.

0 comments: