Friday, May 22, 2009

Kekosongan DUN Manek Urai dan PRK

1. Pagi tadi PAS menerima berita duka dari Kelantan apabila salah seorang ADUN meninggal dunia pada jam 5.55 pagi tadi. Haji Ismail Yaacob, 60, merupakan ADUN Manek Urai, meninggal di Hospital Raja Perempuan Zainab II.


2. Punca kematiannya kurang jelas, akan tetapi yang jelas Allahyarham telah lama menderita penyakit gout, dan sebelah kaki kanannya telahpun dipotong kerana menghidap penyakit kencing manis.


3. Ini merupakan satu kehilangan besar buat PAS Kelantan. Apa yang saya dapat tahu, walaupun Allahyarham tidak berpelajaran tinggi, tetapi beliau merupakan seorang wakil rakyat yang ramah serta baik hati dan juga prihatin. Pengundi di Manek Urai kehilangan seorang wakil rakyat yang baik.


4. Allahyarham mula memenangi kerusi DUN tersebut sejak tahun 1986. Terbukti kehebatan beliau kerana kekal menjadi wakil di kawasan DUN tersebut hingga sekarang, kecuali pada tahun 2004, apabila PAS Kelantan menggantikan beliau dengan calon lain, DUN tersebut jatuh ke tangan UMNO. Tetapi DUN Manek Urai berjaya di rampas kembali apabila PAS Kelantan mencalonkan Allahyarham pada PRU-12.


5. Berlaku satu lagi kekosongan kerusi DUN selepas Penanti. Ini bermakna SPR perlu mengumumkan tarikh Pilihan Raya Kecil dalam tempoh 60 hari.


6. Banyak betul PRK selepas PRU lepas. Pertamanya ialah Permatang Pauh, diikuti dengan Kuala Terengganu, seterusnya Bukit Gantang, Bukit Selambau, Batang Ai dan Penanti. Dan Manek Urai bakal menyusul.


7. Adakah ini satu ketetapan atau takdir yang ditentukan oleh Tuhan, supaya seluruh rakyat Malaysia dapat menyaksikan kejatuhan UMNO/BN? Dengan PRK diadakan berturut-turut?


8. Kawasan mana lagi yang bakal menjadi medan PRK. Bukit Lanjan? UMNO/BN sudah tidak berani menyuruh Eli meletakkan jawatan, kecualilah yang memainkan isu tersebut ialah pencacai-pencacai dan orang bawahan UMNO. Kota Alam Shah nyaris-nyaris berlaku PRK, tetapi M. Manoharan pula dibebaskan, kerana BN tidak sanggup menanggung malu.


9. Di Penanti pula, hari penamaan calonnya ialah esok. BN sudah mengumumkan tidak mahu meletakkan calonnya. KJ pula berkata ianya adalah satu protes terhadap pembangkang. Mereka mana berani mengatakan mereka takut pada kekalahan. Tengok saja mereka berdolak-dalik di Perak, mencuba sedaya upaya DUN tidak dibubarkan.


10. Adakah UMNO/BN akan meletakkan calonnya di Manek Urai sekiranya berlaku PRK di sana? Apa pula alasan yang diberi kalau tidak melatakkan calon?

0 comments: