Wednesday, May 20, 2009

Bloggers Menguasai Hampir Separuh Daripada Calon Muktamar PAS Ke-55



1. Menulis blog merupakan satu trend baru kepada kebanyakan orang di negara ini. Jumlah penulis blog di Malaysia sudah mencecah ribuan orang.
2. Blog digunakan untuk menyatakan pandangan, melontarkan idea, mengkritik, menyampaikan maklumat, informasi, berita terkini, serta menyampaikan mesej tertentu.
3. Di Malaysia, blog merupakan alternatif kepada media cetak dan media elektronik, terutamanya berkaitan dengan isu-isu semasa, dan juga politik.
4. Ini kerana semua media utama dikawal oleh pihak pemerintah. Selain itu, berita yang disampaikan di dalam blog lebih cepat daripada media utama.
5. Menulis blog ini tidak ketinggalan di dalam kalangan pemimpin-pemimpin PAS. Presiden PAS beserta Mursyidul Am sendiri menjadi blogger, begitu juga pemimpin-pemimpin yang lain, seperti Mohamad Sabu, Husam Musa, Ahmad Awang, Kamaruddin Jaffar, Dr. Syed Azman, dan ramai lagi.
6. Berita terbaru, hampir separuh daripada calon pemilihan parti pada muktamar ke-55 bulan Jun depan, merupakan penulis blog.
7. Dengan menulis blog, pendapat serta keperibadian yang terpancar daripada penulisan mereka dapat diketahui dengan lebih jelas.
8. Nampaknya, menulis blog juga memberi kesan dalam mendapatkan pencalonan. Teknologi yang ada harus dimanfaatkan sebaiknya. Kadang-kadang di sesetengah situasi, blog boleh digunakan untuk berkempen di alam maya.
9. Untuk membuat sebarang aduan atau laporan kepada YB-YB tertentu, tak perlu menyusahkan diri untuk pergi ke Pusat Khidmat Masyarakat, hantar saja komen di dalam blognya!
10. Teknologi yang canggih pada zaman ini banyak dapat memberi manfaat jika digunakan dengan betul. Namun begitu, keburukan serta kesan tidak baiknya juga ada.

0 comments: