Thursday, July 2, 2009

Terima Kasih, Pak Syeikh


Akhirnya terkeluar juga kenyataan daripada pimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) tentang dasar PPSMI. 28 Jun lepas Pak Syeikh menyatakan di dalam blognya bahawa dasar PPSMI gagal mencapai sasaran, dan menggesa pihak kerajaan memansuhkannya. Beliau juga menyatakan pimpinan UMNO telah mengkhianati semangat perjuangan bahasa yang telah dirintis sejak dulu.



Di dalam akhbar mingguan Suara Keadilan semalam kenyataan Pak Syeikh mengenai PPSMI turut dikeluarkan di muka hadapan, beserta 2 orang lagi yang turut menentang dasar itu, iaitu Prof. Ungku Aziz (kenapa muka dia di dalam akhbar tersebut seperti muka kolonel KFC?), dan Menteri Besar Johor, Ghani Othman. Walaupun pada pandangan saya, Ghani Othman dilihat seakan bacul kerana selepas 6 tahun PPSMI dilaksanakan, barulah berani bersuara dan menentang, sedangkan ketika dasar itu mula diperkenalkan, dia diam membisu.



Tapi tak apalah, sekurang-kurangnya dia lebih berani daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang lain dalam menyatakan kebenaran. Begitu juga dengan Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda UMNO, sepatutnya dia keluarkan kenyataan mengenai PPSMI selepas demonstrasi besar-besaran pada 7 Mac lalu. Sekarang sudah ada 2 pemimpin UMNO yang telah bersuara. Puad Zarkashi juga sudah membisu.
Prof. Ungku Aziz di dalam kenyataannya mengatakan bahawa pelaksanaan dasar PPSMI merupakan tindakan yang gila oleh ahli politik yang mencari penyelesaian segera kepada sesuatu masalah. Bagi saya PPSMI juga dasar gila, tengok saja Matematik, Matematik banyak menggunakan simbol, bukannya bahasa. Buat apa nak tukarkan bahasa pengantar?!
Pemimpin UMNO hanya pentingkan 2-3 kerat kroninya yang mengaut keuntungan di dalam bisnes alatan pengajaran dasar ini. Bukannya apa. Persetankan dengan nasib anak bangsa yang pencapaiannya jatuh merosot di dalam kedua-dua subjek itu, terutamanya yang tinggal di luar bandar.
Mereka yang bodoh mempertahankan dasar ini atas alasan ianya bahasa ilmu. Rujuklah dulu dengan tulisan Puan Ainon, dan buatlah kajian tentang negara Jepun, di mana penduduknya bodoh dalam bahasa Inggeris, tapi penyelidikan yang dibuat jauh lebih berkualiti daripada Barat, dan juga memenangi Hadiah Nobel pada tahun lepas.
Lupakah dahulu Bahasa Melayu dikenali sebagai bahasa lingua-franca? Bahasa yang digunakan agak meluas ketika era kegemilangan Kerajaan Melayu di Melaka. Kalau tidak macam mana pedagang-pedagang dari India, China, Arab dan sebagainya boleh berdagang di sini? Kenapa mudah sangat lupakan sejarah, dan memuja bahasa lain?
Geram betul dengan orang yang bodoh yang sokong dasar ini, bagi alasan yang rapuh semata-mata untuk menyokong dasar gila ini. Contohnya posting Pak Syeikh di dalam blognya yang bertarikh 28 Jun, di dalam ruangan komen, masih ramai Melayu dan Cina yang bodoh lagi tolol memberikan alasan yang dangkal untuk PPSMI.
Pak Syeikh juga menyatakan bahawa PPSMI merupakan pengkhianatan kepada dasar bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi. Mungkin semangat membela dan berjuang bahasa sudah timbul kembali di dalam diri Pak Syeikh ini, setelah dia membisukan diri pada 14 tahun dahulu apabila penguncupan bahasa ibunda di universiti.
Apa-apapun, saya amat berterima kasih di atas kenyataan-kenyataan pemimpin dan tokoh di atas di dalam menentang dasar gila PPSMI. Terima kasih juga kepada pimpinan-pimpinan PAS yang prihatin terhadap bahasa ibunda, dan tidak lupa ucapan terima kasih pada semua yang mendesak agar PPSMI dimansuhkan. Terima kasih juga kepada A. Samad Said, Dr. Hasan Ahmad, Prof. Abdullah Hasan, Suhaizan Kayat, dan pemimpin Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang lain yang tidak jemu perjuangkan bahasa kebangsaan.
Terima Kasih Pak Syeikh di atas kenyataan sdr. HAPUSKAN PPSMI!!!

0 comments: