Monday, July 6, 2009

Penamaan Calon Di Manek Urai



1. Rombongan perarakan calon tiba di pusat penamaan Dewan Petra, Sekolah Menengah Sultan Yahya Petra 1 pada jam 8.45 pagi tadi. Rombongan calon dari Pakatan Rakyat mendahului daripada BN. Diikuti dengan rombongan calon BN yang tiba pada 10 minit kemudiannya.



2. Calon PAS Mohd Fauzi Abdullah (Abe Uji) diiringi oleh pimpinan-pimpinan Pakatan Rakyat. Antaranya ialah Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Tan Seng Giaw, dan lain-lain lagi.



3. Calon BN Tuan Aziz Tuan Mat diiringi oleh Muhyiddin Yassin, Tengku Adnan Mansor, Shafei Apdal, Mustafa Mohamad dan Hishamuddin Tun Hussein.



4. Jam 10 pagi, Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Adnan Hussin hanya menerima borang daripada Tuan Aziz Tuan Mat, 39, (BN) dan Mohd. Fauzi Abdullah, 50, (PAS). Hanya perlawanan 2 penjuru diantara PAS dan UMNO/BN.



5. Selepas ini masing-masing sibuk berkempen untuk menerangkan agenda masing-masing apabila menawan Manek Urai. BN dalam posisi menyerang manakala PAS di dalam posisi pertahanan.



6. BN boleh gunakan isu untuk "menarik" sokongan pengundi Manek Urai, antaranya isu perbandingan tahap pelajaran antara Tuan Aziz dan Abe Uji, isu Perdana Menteri menghapuskan kuota 30% bagi bumiputera, yang bertujuan untuk menarik pelabur, isu pemberian beg sekolah percuma kepada pelajar-pelajar sekolah rendah di Manek Urai, dan pengakuan bahawa Rosmah sering "membantu" Najib dalam mengurus tadbir negara.



7. Pasti pengundi-pengundi di Manek Urai akan terlopong mulut apabila mendengarnya. Pengerusi BN Kelantan Mustafa Mohamad dan Ketua Penerangan UMNO Ahmad Maslan mesti bekerja keras untuk menawan Manek Urai, sekali gus menjadikannya sebagai anak angkat kerajaan Pusat, selepas selama hampir 20 tahun Kelantan dijadikan anak tiri.



8. UMNO/BN juga boleh gunakan taktik lama untuk mengumpan pengundi iaitu kebanjiran projek mee segera, biar pengundi di Manek Urai seperti mendapat durian runtuh. Selain itu, Mustafa dan Ahmad Maslan boleh meneruskan sandiwara seperti menoreh getah, memakai kain pelikat, makan budu sambil duduk bersila, dan lain-lain lagi seumpamanya.



9. Selamat Berkempen. HUDUP BN HANCUR PAS!

0 comments: