Sunday, July 26, 2009

Yasmin Ahmad : Bercakap Soal Usia

Yasmin Ahmad, bagi saya beliau adalah seorang pengarah filem yang agak kontroversi. Mempunyai bakat mengarah filem yang tiada pada orang lain. Unik. Tengok sajalah filem mahupun iklan arahannya. Digarap dengan penuh kreatif. Itu memang saya tak dapat nafikan. Namun begitu, sejak dari dulu hingga sekarang, saya memang tak pernah bersetuju bahkan menentang cara beliau membikin filem.


Tidak dapat dinafikan filem yang diarahnya ada menerapkan nilai yang murni, memupuk semangat perpaduan di antara kaum, dan lain-lain. Namun tak kurang juga yang bertentangan dengan adat dan budaya Islam. Memang usaha beliau bagus, tapi sayangnya filem arahannya langsung tidak menerapkan unsur-unsur Islam. Tengok saja Gubra. Filem yang diterbitkan pada tahun 2006.


Sekarang Yasmin Ahmad sudahpun kembali kerahmatullah pada jam 11.25 malam semalam, selepas beberapa ketika selesainya menjalani pembedahan. Semoga dosa-dosanya diampunkan oleh Allah. Mungkin dia telah bertaubat sewaktu di tanah suci.


Beliau meninggal sewaktu usia 51 tahun. Bagi saya ia terlalu awal. Begitulah, ajal dan maut di tangan tuhan. Manusia pada zaman sekarang hayat hidupnya semakin pendek. Tak seperti orang zaman dahulu, mampu hidup selama 80-90 tahun. Sekarang, rata-ratanya apabila umur 60 tahun sudah meninggal dunia. Yang lagi muda pun ada. Tentulah faktor yang utama yang menyebabkan pendek umur ini ialah penyakit. Dan kebanyakan penyakit berpunca daripada pemakanan. Sekarang, yang berusia 70 atau 80 tahun jarang dijumpai, dan di sesetengah tempat, hanya boleh dibilang dengan jari sahaja.


Zaman sekarang merupakan zaman penyakit. Semua yang berada di sekeliling kebanyakannya tercemar. Kualiti udara pada masa kini tidak sama seperti dahulu. Begitu juga dengan makanan. Jika saya mempunyai pilihan, saya mahu hidup sehingga usia saya 80 tahun, jika diizinkan oleh Allah. Ini bermakna 60 tahun lagi jangka hayat saya. Adakah dunia boleh bertahan sehingga 2069??? Kenapa? Kerana saya yakin kedatangan zuriat Rasulullah pada akhir zaman sudah hampir. Imam zaman kita. Ahlul Bait Rasulullah. Siapa lagi kalau bukan Imam Muhammad (Mahdi).


Saya mahu jadi pengikut baginda. Saya mahu berjuang dengan baginda. (kalau berani). Dan pada akhir usia saya mahu melihat keadaan bumi ini selepas diperintah oleh Imam Mahdi, aman dan damai. Imam Mahdi muncul untuk menegakkan keadilan di muka bumi, membebaskan golongan yang ditindas dan menghukum golongan yang menindas. Jadi, saya selalu berdoa supaya dipanjangkan usia saya untuk berjumpa dengan Imam Mahdi.


Sentiasalah berdoa, berselawat, berzikir, dan bertawassul supaya Allah mempercepatkan kedatangan Imam Mahdi.


P/S : Al-Fatihah kepada Allahyarhamah Yasmin Ahmad. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin.

0 comments: