Sunday, July 19, 2009

Gambar Bercerita : Pemimpin PAS Terengganu Turun Padang

Foto Ihsan daripada Suhaimi al-Maniri


Dari jauh kelihatan Ustaz Abu Bakar Chik (ABC) bersembang dengan penduduk tempatan


Turut mengunjungi kedai mamak ini ialah Abdul Wahid Endut (MP Kuala Terengganu, ADUN Wakaf Mempelam), bersama dengan Haji Mahyuddin (bekas MP Hulu Terengganu). Perhatikan mamak yang tekun mendengar percakapan seorang pak lebai. Dia ialah Jamal, pemilik kedai makan itu (india muslim). Berniaga di situ lebih dari 10 tahun.


Abdul Wahid Endut dan Harun Taib (Pesuruhjaya PAS Terengganu) mendengar celoteh salah seorang ahli parlimen kedai kopi. Lelaki yang berpakaian belang biru putih itu ialah Ali, yang bekerja di kedai kusyen bersebelahan dengan markas pilihanraya PKR di Tanjung. Jika lihat dari jauh, wajahnya seperti Zainuddin Maidin.


Ini gambar yang saya ambil daripada salah seorang blogger yang berasal dari Terengganu. Cuma apa yang saya ingin katakan ialah kedai mamak tempat pimpinan di atas berkunjung merupakan kedai yang saya selalu pergi makan dan minum petang, lebih 3 tahun dulu, ketika saya masih belajar di sekolah menengah. Lokasinya ialah Tanjung. Ada 2 kedai mamak yang berhubungan, lagi satu ialah di seberang jalan. Mereka berniaga di sana sudah melebihi 10 tahun.


Seronok dulu apabila minum di sana, sambil mendengar ahli parlimen kedai kopi mengulas suatu isu politik bersama ahli parlimen kedai kopi yang lain. Kadangkala ulasan mereka mengalahkan Profesor kangkung di Universiti (kangkung yang hanya layak dimasukkan kedalam masakan nasi goreng kampung). Itu semua nostalgia sewaktu zaman sekolah dulu. Tapi kedai mamak ini tak berubah di bahagian hadapannya, sama seperti dahulu.


Di samping itu saya tak lupa juga mengucapkan tahniah kepada Pak Syeikh dan semua pimpinan dan penyokong PKR kerana kemasukan seorang ahli politik yang berpengalaman. Dr. Chua Jui Meng, bekas Menteri Kesihatan. Saya juga ingin mengucapkan selamat datang Dr. Chua ke dalam Pakatan Rakyat. Marilah sama-sama berjuang untuk menghapuskan UMNO/BN yang sebati dengan kezaliman dari sejarah politik Malaysia.


Dr. Chua melepaskan jawatannya sebagai pengerusi MCA Bahagian Bakri, Johor pada 3 hari lepas, dan mengumumkan menyertai PKR pada petang semalam. Tahniah. Pasti Pak Syeikh tidur dengan nyenyak semalam, dan bermimpikan dia semakin menghampiri kerusi nombor satu negara.

0 comments: