Thursday, July 2, 2009

DAP Kedah Keluar Pakatan Rakyat

Semalam DAP Kedah telah mengumumkan untuk keluar dari Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah, atas alasan pimpinan kerajaan Kedah gagal menyelesaikan siri isu sejak Pilihanraya Umum ke-12. Kenyataan ini melalui pengerusi DAP negeri iaitu Thomas Su.


Mungkin DAP Kedah berasa terpinggir. Kerusi pun hanya dapat 1 saja. Antara 2 isu utama ialah penutupan pusat penyembelihan babi di Alor Setar dan isu kuota 50% ekuiti bumiputera dalam projek pembangunan perumahan. Mereka pandai memainkan politik mendesak. Mendesak supaya orang ikut arahan dia. Itulah cara orang Cina berpolitik.


Mungkin juga DAP Kedah hendak mengulangi drama pada tahun 2000 apabila DAP keluar daripada Barisan Alternatif atas alasan tidak setuju dengan dasar-dasar PAS. Babi di Malaysia ini sudah dikira agak banyak. Terlalu banyak hingga makanan yang dimakan oleh orang Islam pun ada unsur-unsur babi. Mereka ni nak tunggu satu Malaysia dijangkiti H1N1 baru nak kurangkan babi?


PAS juga patut bertegas di dalam hal yang tidak menguntungkan parti itu. Selama ini PAS dilihat seakan-akan tunduk saja kepada parti-parti lain di dalam Pakatan Rakyat. Perlu diingat, PAS suatu masa ketika dulu ialah parti pembangkang terkuat di tanah air. PAS juga parti yang senior. Nasib baiklah Menteri Besar Kedah Ustaz Azizan tegas di dalam perkara ini.


Beliau menyerahkan keputusan DAP negeri kepada DAP Pusat, dan berkata DAP negeri yang memutar belitkan isu mengenai perobohan pusat penyembelihan babi tersebut. Bila terdesak mulalah buat tekanan, kerana hanya ada 1 kerusi, dia pun nak merasa jugak kuasa di negeri Kedah, tanpa memikirkan nasib PAS di Pulau Pinang yang turut terpinggir di dalam kerajaan negeri.


Syabas kepada Ustaz Azizan. PAS tidak perlu tunduk kepada mana-mana parti di dalam negara ini. Kejayaan besar pembangkang di dalam negara ini juga berkat daripada sokongan orang PAS, yang mengundi parti pembangkang.

0 comments: