Saturday, July 4, 2009

Monolog : Adakah PAS Patut Berseorangan?

Semenjak akhir-akhir ini, apabila saya perhatikan PAS bekerjasama dengan lain-lain parti pembangkang, PAS seolah-olah sudah hilang hala tujunya, walaupun mereka sebenarnya masih komited untuk meneruskan agenda perjuangan parti mereka. Di dalam Pakatan Rakyat, saya merasakan PAS seolah-olah lemah. Salah satu faktor ialah mungkin PAS kekurangan kerusi berbanding PKR dan DAP yang menang besar. Jika dibandingkan 10 tahun dulu, PAS dikira masih lagi bertaring sama ada di dalam BA atau di dalam parlimen.



PAS sudah tidak seperti dulu, parti pembangkang terkuat, ancaman utama kepada pemerintah. PAS seolah-olah terpaksa menurut kata-kata parti komponen PR. DAP sudah semakin pandai mendesak, dan hanya tahu mengawal. Di Selangor contohnya suatu ketika dulu timbul isu PKR mengabaikan PAS. Karpal Singh juga jenis yang tidak senang dengan ideologi PAS. Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat sokong DAP Kedah. Lim Guan Eng pula berkata PAS Kedah tidak menghormati DAP Kedah. Di dalam kepala DAP Kedah tak ada benda lain melainkan babi, babi, babi. Lama-kelamaan jadi gila babi.



Adakah patut PAS berjuang seorang diri untuk mencapai matlamatnya? Umum mengetahui penghalang besar bagi PAS untuk merealisasikan cita-citanya ialah DAP. Melayu dan Cina berbaik dan berpakat kita lihat dari sudut politik saja. Jika ke realiti, kita lihat Melayu dan Cina kebanyakannya buat hal masing-masing. PKR? Agenda Islamnya kabur. Lagipun ramai kafir di dalam PKR yang agak anti dengan Islam. Ada juga pemimpin melayu PKR yang mengeluarkan kenyataan tidak bersetuju dengan PAS semata-mata mahu menjaga hati orang kafir.



Buat masa sekarang memang patut PAS berpakat dengan PKR dan DAP. Tapi ini hanya sementara. Tidur sebantal tapi mimpi lain-lain. Nak berbaik dengan UMNO? Tak payah. UMNO memang melayu dan Islam. Tapi melayu jenis jahat dan khianat dan Islam jenis sekular dan fasik. Tak mungkin PAS bersama UMNO. Jika PAS berseorangan, mungkin agak senang sedikit. Cuma perlu bekerja keras berdakwah dan melebarkan kefahaman kepada orang Melayu dan bukan Melayu, supaya mereka sokong perjuangan Islam.



Tapi jika usaha itu dibuat, hasilnya terlalu lama untuk dinikmati. Kerana di dalam sistem demokrasi, tak ada parti yang memerintah seorang diri. Kalau mahu mencontohi perjuangan Rasulullah SAW menyebarkan Islam serta mendapat kerjasama orang kafir, tapi keadaan sekarang jauh beda berbanding dulu. Dulu orang kafir hormat kepada Islam. Sekarang sebaliknya, orang kafir menjadi semakin kurang ajar dengan Islam.



Apa yang perlu PAS lakukan? Teruskan bersama PR tetapi pergerakan terbatas, atau bertindak seorang dan bebas? (P/S : haram bersama UMNO)

0 comments: