Tuesday, July 7, 2009

Kesian Pak Syeikh


Kadang-kadang perasaan kasihan timbul di dalam diri saya apabila melihat Pak Syeikh tersenyum dan tersengih macam kerbau baru sudah minum air. Selama ini asyik hentam dia, sesekali ada juga rasa kesian pada orang tua ni. Bukan apa, kiri-kanan orang hentam dia, sejak September 1998 sampailah sekarang. Bermacam-macam cara dibuat untuk menyakitkan orang tua ini.


Besok merupakan hari perbicaraan kes liwat yang terbaru. Ramai yang kata ianya adalah konspirasi dan cubaan kedua untuk memasukkan orang tua ini sekali lagi di mahligai Sungai Buloh. Tak tahulah. Tapi si penuduh yang memfitnah itu mesti ada sebab dan alasan untuk kenakan Pak Syeikh. Kalau berjaya, pasti orang UMNO bergembira.


Kesian Pak Syeikh, orang maki hamun dia dari dulu hingga sekarang. Baru dia rasa betapa peritnya menjadi pembangkang di dalam negara. Dulu ikut sedap mulut saja hentam pembangkang, kata macam-macam. Kadang-kadang kelihatan lebih sudu dari kuah, sebab Presiden UMNO dulu taklah hentam pembangkang seteruk dia ni. Itu cerita lama.


Sekarang mungkin orang tua ni dah sedar, seksanya menjadi pembangkang, dan berhadapan dengan pemerintah yang zalim. Jika cubaan memasukkanya ke dalam Sungai Buloh buat kali kedua berjaya, nak tengok saja, macam mana keadaan Parti Keadilan. Berapa ramai yang setia, dan berapa banyak yang tidak tahan.


Macam 10 tahun dululah, berapa kerat saja yang bersusah payah bekerja untuk Parti Keadilan ketika Pak Syeikh masih berada di Sungai Buloh. Sekarang nak lihat berapa ramai yang betul-betul istiqamah. Adakah laungan "Reformasi" akan bergema di seluruh negara buat kali kedua? Saya rasa tidak. Laungan tersebut sudah basi dan hanya laku pada 10 tahun dulu saja.


Nak tengok juga berapa ramai rakyat yang berkumpul, adakah sama banyak macam 10 tahun dulu. Jika dulu majoriti yang berhimpun adalah Melayu, dan semestinya kebanyakannya dari UMNO. Sekarang kalau berhimpun pun, mesti bercampur dengan kaum lain. Kemungkinan Melayu yang berkumpul tak seramai 10 tahun dulu.


Lihatlah 10 tahun dulu, berduyun-duyun orang berhimpun di mana-mana untuk Pak Syeikh, sekarang mana dia orang semua?


Kesian Pak Syeikh..malangnya.

0 comments: