Saturday, March 21, 2009

SIAPA YE?

Pemilihan agung UMNO tak lama lagi. Boleh la disaksikan pemimpin-pemimpin yang gila kuasa dan jawatan bertanding. Kalaula ditakdirkan orang yang bertanding ni menang, adakah dijamin ada perubahan kat orang melayu? seterusnya kepada negara ni? Memang teramat mustahil nak jadi calon kalau tak main duit. Itulah budaya parti UMNO sekarang. Takde duit, takleh melobi, jangan harapla nak rebut jawatan. Bukannya tak tau, memang semua ada kes politik wang. Tapi yang kena hanyalah Ali Ketam dan KJ.


Apa-apapun, aku jamin, confirm, aku rasa takde perubahan yang berlaku kalau jawatan bertukar tangan. Aku rasa nasib melayu macam ni jugak la, tak pun lagi teruk. Jawatan Timbalan Presiden sekarang ni hanya tinggal 2 orang calon, Muhyiddin dan Mat Taib. Si Ali Ketam gigit jari, takleh bertanding. Luka hatinya, dan dia sekarang ni tengah menangis dalam ketawa. Bagi jawatan Naib Presiden la, seingat aku yang nak bertanding ialah Hishamuddin, Syed Hamid Albar, Rais Yatim, Khaled Nordin, Shafie Apdal, dan Zahid Hamidi. Rasa-rasa la. Si Zahid ni memang tak guna, aku doakan ko kalah. Dulu duk kipas ponggong Anwar Ibrahim, pastu bertukar plak jadi pencium ponggong Mahathir.


Jawatan Ketua Pemuda lak, direbut oleh 3 calon. Khir Toyol a.k.a Michael Jackson, Mukhriz anak mak, dan Khairy Jamaluddin, menantu tersayang. Jawatan ni aku setuju KJ menang, walaupun aku tersangat meluat dan benci ngan dia ni. Pasal dia proksi Dolah. Walaupun diberi amaran sebab kes politik wang, tapi dia masih boleh bertanding. Si Toyol aku pun doakan ko kalah, begitu jugak Mukhriz, sebab ko akan ikut telunjuk bapak ko.


Pastu Ketua Wanita. Si Rafidah sekarang ni mesti panas ponggong, sebab Datuk Kamilia kata dia lebih selesa bekerja dengan Shahrizat. Memang pon si Rafidah ni patut berundur, dia ni lama sangat pegang jawatan tu. Ayam tua dah tak diperlukan lagi. Balik berehat je la nenek AP.


Macam aku sebut kat atas tadi, tak kirala jawatan-jawatan tersebut dapat kat sapa, aku rasa keadaan tetap tak berubah. Nasib kaum Melayu macam tu jugak le. Kalau UMNO nak tarik balik sokongan rakyat terutamanya Melayu, ubati dulu penyakit kejarkan kuasa, duit, dan pangkat, pastu tendang pemimpin-pemimpin yang fikirkan perut semata-mata.

0 comments: