Monday, March 16, 2009

PERBUALAN

Berikut di bawah ni adalah perbualan aku dengan seorang driver teksi berketurunan cina, masa dalam perjalanan ke LRT Ampang. Pada mulanya kitorang hanya berborak tentang keadaan bandar KL, isu-isu semasa, dll. Pastu tetiba masuk bab politik. Dia tanya soalan kat aku, "you orang politik, you belah mana??" Aku jawab, "mesti la PR..." . Kami terus berborak tentang keadaan di Perak, tindakan sultan Perak, dan ADUN yang lompat parti. Aku terus beranikan diri tanya kat dia, " apa pendapat you mengenai PAS? apa pendapat you tentang undang-undang Islam yang ingin dilaksanakan oleh PAS??"

inilah perbualan kitorang...


Driver : Ermm.... tak patutla, lebih baik buat undang-undang macam Barisan Nasional la, sebab kalau mahu laksanakan undang-undang potong tangan bagi yang mencuri, itu macam aa, sama seperti kita balik pada zaman dulu..lagipun kalau potong tangan pencuri, nanti menyusahkan dia, takda tangan.. Tapi kalau hukuman sebat di depan orang ramai bagi perogol, itu banyak saya setuju maa..biar padan muka dia.


Aku : Sebenarnya hukuman bagi orang yang merogol ada 2. Pertama kalau yang merogol tu tak kawin lagi, dia hanya kena rotam 100 kali. Tapi kalau perogol tu dah kawin, dia kena rejam sampai mati. You tau apa itu rejam??


Driver : (angguk kepala)


Aku : Bukan hanya rogol saja. Tapi juga kepada yang buat dengan rela hati.. (aku tak sebutla "zina", sebab ingatkan dia tak paham)


Driver : Oo..zina la tu.. (la..tau rupanya perkataan "zina" tu)


Aku : You tak rasa ke jenayah kat negara kita makin teruk? You tak takut ke, sebab negara ni sudah tak selamat lagi? Kat mana-mana ada penjenayah..diorang tak takut buat jenayah... You tak nak rasa ke negara kita ni jadi aman, jenayah pun sangat sikit? Lagipun ini undang-undang hanya untuk muslim saja..tak ada kena mengena dengan non-muslim...


Driver : (senyap)


Aku : (sambung lagi) Contohnya kat negara Arab, kat sana undang-undang Islam dilaksanakan, jenayah kat sana hampir tiada, orang pun suka duduk sana, sebab selamat.


Driver : Saya ada dengar aa, masa nak pigi sembahyang jumaat pun kedai tinggal macam tu saja..tak takut sama itu orang mau curi...


Aku : aa itulah..kita kalau kat sini buat macam tu, bila balik dari sembahyang jumaat abis hilang semua barang, diangkutnya dengan lori-lori sekali... (kitorang gelak dengan serentak) Itula..sepatutnya kita tanya Karpal Singh, apa yang dia takut sangat dengan undang-undang Islam, ini takda kena mengena dengan non muslim...


Driver : (senyap..mungkin dah paham la tu..)


Aku : Saya tau aa, banyak lagi non-muslim yang takut sama undang-undang Islam, itulah yang kita kena usahakan, kena sebarkan maklumat lagi...


Driver : Tapi, macam mana aa, kalau yang zina itu sorang muslim, lagi sorang non-muslim?


Aku : So yang kena tindakan undang-undang Islam hanyala yang muslim saja..yang non-muslim kena undang-undang biasa saja..


Driver : Habis kalau macam itu tak adil la bagi orang muslim tu...


Aku : Tak perlu kata tak adil, dalam perlembagaan Malaysia, seseorang tu bebas beragama kan?


Driver : (angguk)


Aku : Tapi bila dia berada dalam sesebuah agama, dia dah terikat dengan peraturan yang ada dalam agama tersebut..So kalau takut dengan hudud, tak payahla buat jenayah... Ini undang-undang kita kena buat, sebab ia dari tuhan..


Masa ni kitorang dah sampai dah kat stesen LRT, tak sempat nak abiskan perbualan, so perbualan kitorang tergantung..Aku ucapkan terima kasih kat dia, dan terus bayar duit tambang RM 4.90


P/S : Kadang-kadang aku lebih suka cakap mengenai Islam kat non-muslim, sebab kalau kita terang kat orang yang MENGAKU MUSLIM, sia-sia jugak.....ramai yang buat-buat tak tau, buat-buat tak paham...hmmm

0 comments: