Monday, March 9, 2009

SELAMAT MENYAMBUT MAULUD NABI SAAW


Hari ini (Isnin,9hb Mac/ 12 rabiulawal) sebahagian umat Islam menyambut hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad (Selawat ke atasnya dan keluarganya). Semua orang sudah tau kisah kehidupan nabi penutup ini sejak baginda masih kecil hinggalah wafat. Jadi tak perlulah aku citerkan. Hari ini juga bermacam-macam aktiviti yang dibuat oleh kelompok Ahlus Sunnah wal Jamaah untuk meraikan hari kebesaran ini. Ada yang berarak, ada yang berselawat, ada yang buat kenduri, dan lain-lain lah.


Kelompok Syiah pula menyambut hari maulud nabi pada hari sabtu ni. (17 rabiulawal). Terdapat perbezaan pendapat mengenai tarikh kelahiran nabi Muhammad pada kedua-dua keompok nih. Apa-apapun, kita semua berkongsi nabi yang sama, beriman pada nabi yang sama, sembah tuhan yang sama, guna kitab yang sama yang diturunkan pada nabi Muhammad.


Memang disedari kita (terutamanya aku) kadangkala ingkar terhadap suruhan nabi. Tetepi kita diberi peluang untuk bertaubat, seterusnya memperbaiki diri kita kearah yang lebih baik. Tanya pada diri kita, selama kita hidup, apakah sumbangan kita terhadap ajaran yang dibawakan oleh nabi kita ini?


Oleh itu, marilah sama-sama kita berselawat selalu, tiap-tiap hari, supaya kita tidak malu menagih syafaat baginda di hari akhirat kelak.

0 comments: