Wednesday, March 11, 2009

GOLONGAN YANG CELAKA



Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang pernah kata , "Golongan yang masih mahu meneruskan PPSMI adalah golongan celaka,"




Betul. Memang betul-betul celaka. Mesti antara yang ditujukan kata-kata tu ialah kepada Hishamuddin. Memang Hishamuddin pun bersalah. Tapi kita kena ingat, si Hisham ni dia semacam budak suruhan jer, yang perlu dipersalahkan, yang benar-benar celaka ialah ORANG YANG MEMPERKENALKAN PPSMI NI. Sapa lagi? Dialah Mahatuajahathaprak dan Najib Mongolia. Tahun 1995, penguncupan bahasa ibunda dibuat di IPT. Menteri Pelajaran masa tu ialah Najib. Pastu PPSMI diperkenalkan pada tahun 2003. Menteri Pelajarannya Hishamuddin.





Ni lah dia orang-orang celaka (terutamanya Mahathir, lebih hina dari binatang,tak mampus-mampus lagi!). Bagi aku jugak, termasuk golongan yang celaka adalah yang menyokong dasar ini. Antaranya :





Golongan celaka yang pertama : ibu bapa yang anaknya cemerlang dalam Bahasa Inggeris dan menyokong PPSMI.



Golongan celaka yang ke-2 : ibu bapa yang anaknya cemerlang dalam subjek Matematika dan Sains dalam Bahasa Inggeris.



Golongan celaka yang ke-3 : Orang yang INGIN cemerlang dalam Bahasa Inggeris yang menyokong PPSMI.



Golongan celaka yang ke-4 : Guru-guru Bahasa Inggeris.



Golongan celaka yang ke-5 : Guru-guru yang SENANG mengajar PPSMI.



Golongan celaka yang ke-6 : Pensyarah-pensyarah di IPT (termasukla lecturer aku! F**K **F!!)



Golongan celaka yang ke-7 : Kebanyakan penyokong-penyokong UMNO (bukan semua)





Inilah dia sekalian orang-orang yang celaka yang menyokong penguncupan bahasa ibunda. Weih, yang membantah dan menuntut untuk mansuhkan ISA adalah para cendekiawan, profesor-profesor, malah termasukla sasterawan negara, A. Samad Said. Diorang semua ni TAK BODOH la. Mesti la diorang tau kenapa PPSMI kena dimansuhkan. Awat korang ingat diri korang lebih cerdik dari profesor, cendekiawan, sasterawan???? Kajian dah dibuat selama 6 tahun.





Aku ada dengar ceramah Pak Samad di Kelantan. Dia cakap tolak pemimpin yang tak mau bela bahasa. Pemimpin macam ni mana dia paham bahasa melayu. yang dia paham ialah BAHASA UNDI. Masa kempen pilihanraya, tanya calon yang bertanding, adakah mereka mahu menguncupkan bahasa atau melestarikan bahasa.




Tuan Guru Ustaz Hadi plak kata, kalau nak kuasai sumber ilmu, mesti melalui bahasa ibunda. Cuba korang bayangkan, kalau nak belajar SOLAT, HAJI, dll dengan BAHASA ARAB. Sakit ke tak??? korang rasa ramai mana yang boleh solat dan haji kalau belajar melalui bahasa arab??? Pikiaq la sndri.... Jangan jadi pencacai..bela la identiti kita, selamatkan bahasa kita.




Kami pencinta bahasa,


bukan pengganas jalanraya,


polis dan FRU lah yang membuat bahaya,


pada penyokong PPSMI yang celaka,



jangan umpat/cela/cerca pejuang bahasa,



kerana kamulah makhluk yang celaka,


yang menyokong penguncupan bahasa ibunda.
(by Reformis Jalanan, 8 mac, 9pm)

4 comments:

JAMILKUCING said...

Askm,

Best baca belog cam ni. terus terang str8 to the point. mulut jahat tapi hati budi insyaallah di jadikan baik. orang yg tak maki orang nampak baik tapi hati lebih busukd ari yahudi. teruskan menaip. selagi allah beri kita tenaga untuk menegur. dan cara kita berdua menegur bukan lemah longlain lemah gemalai. itu bukan cara kita.

Anuwar Hj Abd Rahman said...

Salam..

Walaupun marah sangat tapi kenapa nak mencelakakan golongan ke 2, 4 & 6. Apa salah mereka??? Aku tak tau la kalau ko belum ada anak lagi. Tapi kalau ada yg dah bersekolah tentunya diorang tak cemerlang dalam Math dan Sains. Sbb kalau dorang cemerlang takkan lak ko nak mencelakakan diri sendiri. Golongan ke 4 & ke 6 apa salah mereka juga? Dah tentu lah tugas mereka sebagai pengajar. Tolong semak balik bro.. Aku pun anti gak kat UMNO haprak ni. Juga anti kat PPSMI ni. Tapi takdelah sampai nak mencelakakan yang tak berkenaan. Silap hari bulan diri sendiri yg celaka nanti.

Reformis Jalanan said...

koh..koh...koh....bagi aku itu memang golongan celaka JIKA MEREKA SOKONG PPSMI....pahammmmm ... lagi sekali...JIKA MEREKA SOKONG PPSMI.... baca berulang2....!!

Anuwar Hj Abd Rahman said...

Ko tgk balik la apa ko tulis.. Golongan 2,4 & 6 tu ayatnya terlalu general. Utk semua termasuk yang tak sokong. Ko ni pandai menulis tapi tak pandai nak susun ayat. Cakap belit2. Tp mmg ko org politik aku tak heran la. Pasal org politik biasa cakap belit. Kalau tak bukan org politik la. Tunggukan posting pertama diblog aku nanti. Sudah tentu topiknya berkaitan apa yg ko tulis ni.