Tuesday, March 24, 2009

Masing-Masing Punya Kelebihan

Salam 2 all..


Pagi ni aku nak bercakap tentang masing-masing ada kelebihan tersendiri. Sesetengah orang, kelebihan yang ada pada dirinya tidak terdapat pada diri orang lain. Kadang-kadang seseorang tu tengok orang lain punya banyak kelebihan, tapi dia tak sedar yang dia pun ada kelebihan, yang tiada pada orang lain.


Di sini aku nak menulis pasal kelebihan menulis dan berpidato. Sesetengah tokoh dikurniakan oleh Allah SWT akan bakat berpidato. Akan tetapi, jika menulis, dia tidaklah sehebat sebagaimana dia berpidato. Begitu juga dengan sesetengah tokoh yang dikurniakan bakat menulis, sehingga mampu menghasilkan beberapa buah buku dalam masa yang pendek, ataupun menulis beberapa kali dalam satu hari, tetapi tidak dikurniakan kelebihan berceramah mahupun berpidato. Begitulah yang selalu berlaku. Kelebihan yang ada pada orang tak terdapat pada kita, tetapi kita pun ada jugak kelebihan yang tidak terdapat pada diri orang lain.


Ada yang lebih bernasib baik, dikurniakan oleh Allah SWT kedua-dua bakat menulis dan berpidato. Antara tokoh penulis yang aku kagumi ialah Mohd Sayuti Omar (MSO), Hishamuddin Rais, Shamsuddin Othman (Dinsman), Subky Abdul Latif, dan Yahaya Ismail.


Bagi pidato pula, tokoh yang aku minat ialah Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu, Haji Mahfuz Omar, Zulkifli Noordin, Ir. Mohd Nizar Jamaluddin, dan Ezam Mohd Noor. Mereka ni satu buku pun tak pernah hasilkan, tapi ceramah diorang mampu menarik minat orang ramai.



Begitu juga Tn. Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, cara berpidato, berceramah serta memberi kuliah mampu menarik ribuan hadirin, tetapi tidak mampu pun hasilkan walaupun sebuah buku. Dia takde bakat menulis. Yang korang semua tengok buku yang ada ditulis nama dia tu, sebenarnya bukan dia yang tulis, tapi ditulis oleh setiausaha politiknya, Annual Bakri Haron, berdasarkan ceramah dan tazkirah yang diberikan oleh Nik Aziz sendiri.



Sama jugak dengan Subky Abdul Latif. Cara penulisan dia bagus, ramai peminat, tetapi jika dia memberi ceramah, ia tidakla sehebat penulisannya.


Begitulah.....setiap orang ada kelebihan masing-masing...

0 comments: